Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi hurja pesuaineiden hajusteita!

Vierailija
04.02.2010 |

Vuosia ollaan käytetty hajusteettomia pesuaineita, ja en enää millään kestä niiden hajua!

Te jotka käytätte, ette varmaan osaa kuvitella kuinka vahvalta se voi toisesta tuntua: tuntuu että koko huone täyttyy hajusta.

Joku varmaan sanoo, että kun ei mikään kelpaa... Meinasin jo kirjoittaa, että kai hajustekin parempi kuin lian ja hien haju - mutta onko noi ainoat vaihtoehdot? Hajusteet saa nykyisin nenänkin vuotamaan.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies toi yhtenä päivänä vahingossa lapsen tarhakaverin housut meille (olivat lapsemme lokerossa). Ne oli semmoiset hajustetulla pesuaineella pestyt, selvästi puhtaat. Haisivat lähinnä hyönteismyrkyn ja kukkaistuoksun risteytykselle. Huh.

Ainakin saivat äikkiä housunsa takaisin ;)

Tuoksujen sekamelska on monilla hurja, kun käyttävät hajustettuja pesuaineita ja huuhteluaineita, tuoksuvia saippuoita, dödöä ja hajuvettä ..ja tietysti kaikki eri tuoksua 0_0 Lopputulos ehkä ole aivan toivotunlainen.

Vierailija
42/76 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta monissa ekopesuaineissa on todella miellyttävä, luonnollinen ja vaimea tuoksu. Markettibioluvilia en sen sijaan kelpuuttaisi mistään hinnasta, saisin varmaan migreenin, jos vaatteet löyhkäis siltä.

En käytä hajuvesiä enkä muotoilutuotteita, ja dödöt ja vartalovoiteet on hajusteettomia. Kasvovoiteessa on mieto tuoksu. Shampoot ja hoitoaineet mulla on myös ekokamaa, ja niissäkin mieto luonnollinen tuoksu.

Just viimeksi kun kävin joogassa, jollain tädillä oli takanani hajuvettä. Tekee oikein gutaa hengitellä puolitoista tuntia jonkun parfyymiä...not! Joogahengityksen osaavat tietävät mistä puhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei juuri hajusteita käytetä lapsien allergioiden takia ja pyykit pestään hajusteettomilla pesuaineilla. Muilta saadut käytetyt vaatteet haisee tosi kauan kauhealle. Yhtä toppapukua käsitellessäni minulla alkoi aina silmät kutista siitä lemusta. Puku oli viikon ulkona ja pesin kolme kertaa mutta haju ei lähtenyt. Onneksi av auttoi tähänkin ongelmaan ja haju lähti etikkavedellä. Mutta työlääksi käy kierrätysvaatteiden käyttö että ne saisi hajuttomiksi.

Vierailija
44/76 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jumpassa meinasin tukehtua, kun tuttavan vaatteet löyhkäsi pesuaineille 3 metrin päästä. Ja kun heidän talonsa(!) ohi kävelee, niin se sama löyhkä lehahtaa nenään heidän kohdallaan. Aivan uskomatonta. Sääli käy sitä pientä vauvaa, joka heillä on.

Vierailija
45/76 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai ne pesuaineet haisee jos niitä liikaa käyttää, niinkuin useimmat tuntuvat tekevän.. Annostellaan ihan liikaa yms.. Ja eiköhän se ole jokaisen oma asia miten pyykkinsä pesee jos se omalle perheelle sopii. Ei tarvitse yhtään säälitellä vaikka toiset niitä hajustettuja käyttääkin..

Kannattaisi harkita sitä oman sietokyvyn harjoittamista hajusteiden suhteen. Maailma on aina ollut täynnä hajuja ja tuoksuja ja tulee vastaisuudessakin olemaan!

Vierailija
46/76 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lievästi hajusteallerginen ja sen takia koko meidän asuntomme on hajusteeton shampoista pesuaineisiin ja fairyyn asti.

Haistan joskus metrossa vieressä istuvan vaatteet. Onneksi harva kuitekaan niin paljoa pesuainetta käyttää.

Vierailija
47/76 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei taida tietää, että kolmasosa vaatteen ekologisesta jalanjäljestä koostuu siitä, miten sitä pidetään ja pestään, ja pesuaineen liikakäyttö sekä huuhteluaineet (yääääägh) ovat siinä ratkaisevassa osassa.

Vierailija
48/76 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen monesti bussissa huomannut miten jollain on taas lorahtanut reippaasti pesu-/huuhteluainetta kun se haju on niin tukehduttava. Ostan aika paljon vaatteita käytettynä, ja useimmat on ensin pakko pestä ja sitten tuulettaa ainakin vuorokausi ulkona että se haju on siedettävä - ei meinaan lähde tuollakaan konstilla heti.

Vierailija
49/76 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai ne pesuaineet haisee jos niitä liikaa käyttää, niinkuin useimmat tuntuvat tekevän.. Annostellaan ihan liikaa yms.. Ja eiköhän se ole jokaisen oma asia miten pyykkinsä pesee jos se omalle perheelle sopii. Ei tarvitse yhtään säälitellä vaikka toiset niitä hajustettuja käyttääkin..

Kannattaisi harkita sitä oman sietokyvyn harjoittamista hajusteiden suhteen. Maailma on aina ollut täynnä hajuja ja tuoksuja ja tulee vastaisuudessakin olemaan!

Altistumallako?

Kun se altistus on niin tuskallista. Tuntuu kuin hengitysteitä, varsinkin nenää, hangattaisiin joka hengenvedolla hiekkapaperilla. Kauanko sitä pitäisi yrittää kerrallaan kestää?

Sitten kun altistus päättyy, jysähtää päähän hakkaava kipu. Miten se estetään? Varsinkin kun kivun määrä on suoraan verrannollinen altistuksen määrään.

kysyy vanha hankala akka

Vierailija
50/76 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen herkkä hajuille, juuri nuo hajustetut pesuaineet, dödöt, hiuslakat ja hajuvedet ovat pahimpia. Meillä joutuu mieskin vaihtamaan dödön merkkiä, jos haju on vääränlainen. Itsellä noista hajuista tulee oksettava olo ja migreeni. Ja aika vaikea tuota on saada poiskaan, lapsesta saakka olen tuosta yliherkkyydestä kärsinyt.

Ja arvakkaapas onko kiva jakaa työhuone kahden naisen kanssa jotka ovat neuroottisia tuon hienhajun suhteen, suihkauttelevat aina vähän väliä hajuvettä pienessä työhuoneessamme. Itse en ole viitsinyt asiasta huomauttaa, kun en haluaisi olla tuo vanha kamala nipottava akka. Joskus olen kyllä varovaisesti sanonut, että minulla migreeni voi laueta jostain hajusta.

Luulenpa, että ihan liikaakin hajustetaan tuotteita. Ihmiset turruttavat itsensä noihin hajuihin, ja mitäköhän ne lopulta ihmiskeholle tekevät...en usko että mitään hyvää ainakaan.

Vierailija
51/76 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka paikassa toitetaan, että tulethan tuoksutta yms. niin ei kun saamari sitä hajuvettä pitää lotrata sitten litratolkulla!!! Ite oon kaupanalalla töissä, myös kassavuoroja ja oikeasti joskus pitää pyytää kaveri vähäks aikaa kassalle jonku asiakkaan jälkeen, että ite pääsee kirjaimellisesti tuulettaa päätään!!

Mutta takas asiaan eli noihin pesuaineisiin. Meilläki on hajusteettomat käytössä ja monesti oon miettiny, että mitä kummaa pesuainetta hirmu monet ihmiset käyttää ku useat kirpparivaatteet ja tutut tuoksuvat ihan samalle. No kerran sitten sattui erään asiakkaan kärryssä olemaan pulveripaketti joka tuoksu just sille ja se oli Omoa. Nyt olen saanut sille tuoksulle nimen!! =D Ja meidän yks tytöistä vaan tuoksuttaa joitain kirpparivaatteita, että ai ku ne tuoksuu hyvälle ja itteä etoo se haju!! ;D

Vierailija
52/76 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkin asia erikseen... en todellakaan sitä tarkoittanut että allergisten ihmisten pitäsi siedättyä. Anteeksi jos näin ymmärsitte.

Lähinnä sitä että ihan yleisesti, jos ei mitään allergiaa ole, niin pitäisi oppia sietämään muidenkin ihmisten hajuja ja tuoksuja eikä vain valittaa ja kauhistella..

Jokaisella on kuitenkin oikeus esim pestä pyykkinsä miten tahtoo.

Vierailija
53/76 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkin on ranskassa todettu käyvän.

Valitettavasti ei välitetä, myydään

Vierailija
54/76 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos pesuainetta on käytetty kohtuudella. Sitten kun käytössä on Lidlin myrkkypommi olen täysin niitä vastaan. Anoppi pesi vauvamme vaatteita ja a) vauvan iho alkoi punoittaa ja b) jouduin riisumaan vauvan vaippasilleen, sillä en olisi voinut imettää (eli pitää vauvaa lähellä) ilman migreeniä.

Kotona käytämme yleensä sensitive-pesujauheita, sillä miehellä on atooppinen iho (joka yllättäen voi paremmin, kun ei ole yhtä tujut aineet käytössä kuin äidillä). Niin ja vauvan herkälle iholle ei voi tehdä hyvää jotkut hajustetut superhyperaineet.

Vierailija
55/76 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus muinaisina aikoina hajusteet tulivat käyttöön nimenomaan lian ja muiden epämiellyttävien hajujen peittämiseksi.

Nyt on ainakin Suomessa vettä liikaakin, ja jokaisessa taloudessa pesumahdollisuus. Ei siitä vielä kovin pitkä aika ole, kun sauna kerran viikossa oli aivan yleinen peseytymistapa. Silloin hienhaju saattoi olla todellista. Mutta miten nyt, kun ei edes tehdä niin raskaita ja likaisia töitä, joissa hikoilee, ja suihkussa käydään peseytymässä päivittäin?

Myös pyykkiä voi pestä vaikka päivittäin, toisin kuin entisinä aikuina kun piti olla sulaa vettä järvessä tai joessa. Miksi nytkään ei pestä vaatteita puhtaaksi vaan hajustetaan?

Vierailija
56/76 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hajusteet ovat niin ärsyttäviä. Mihin niitä tarvitaan?

Nuorena aikuisen ajattelin että hajusteille herkistyneet ovat luulotautisia, jos eivät, niin kyseessä oli vanhojen hankalien akkojen vaiva. Ilmeisesti olen nyt sitten vanha hankala akka, sillä pyykkiaineiden hajusteet suorastaan polttavat hengitysteitä. Nenässä tuntuu vaa vihlontaa ei voi edes sanoin kuvata! Samaa tekevät myös useimmat parta- ja hajuvedet.

Ainakin pahimmat hajustefanaatikot väittävät että puhdas pyykki haisee pahalle ilman niitä hajusteita. Eihän puhdas pyykki haise jos pesukone puhdas. Sitten kyllä löyhkää jos pesukone on päässyt likaiseksi.

t. hankala vanha akka

Vierailija
57/76 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että se on ykshailee kaikille haiseeko/tuoksuuko naapurin pyykki vai ei.

Ihme yliherkkyyksii nykyään jokatoisella jos kaikkki uoksut aiheuttaa nuhaa ja allergisia reaktioita. Hankkikaa elämä luulosairauksinne sijaan.

Itse käytän miedosti hajustettujaj pesuaineita ja juurikin sen ihanan tuoksun takia.

Sen sijaan huuhteluaineet haisee musta usein tosi pistävän imelälle.

Käytän hajusteita muutenkin, koska nautin tuoksuista. Esim hajuvedet, deodorantit.

Mutta joo, mua ei haittaa pätkääkäänm haiseeko joku hielle tai onko täysin hajuton tai ties mitä. Ei muiden elämä mulle kuulu. Jos joku saa pyykkieni tuoksusta allergisia oireita, kannattaa mennä lääkäriin. Ei ole normaalia että jokaisen vastaantulijan kohdalla alkaa nenä vuotamaan kun on "niin allerginen hajusteille".

Vierailija
58/76 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että se on ykshailee kaikille haiseeko/tuoksuuko naapurin pyykki vai ei.

Ihme yliherkkyyksii nykyään jokatoisella jos kaikkki uoksut aiheuttaa nuhaa ja allergisia reaktioita. Hankkikaa elämä luulosairauksinne sijaan.

Valitettavasti migreeni ei ole luuloteltua. Ei myöskään tukkoinen ja vuotava nenä.

Ei minua häiritse millään tavalla sinun eikä naapurien hajusteet. Ei, jos eivät ole minun vieressäni vaikkapa jossakin kokouksessa, eivätkä levittele vaatteitaan ja hajujaan minun kodissani.

Miksi ihmeessä nykyaikana tuntuu olevan yhtä mahdotonta saada pestyä vaatteet niin puhtaiksi, että tuoksuvat raikkaille kuin keskiajalla?

Vierailija
59/76 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hajusteyliherkkä, mutta kyllä ottaa nenään, kun esim. salilla/jumpassa jollain on vaatteet, jotka on pesty tuoksuvalla pesuaineella tai huuhteluaineella. Samoin töissä ottaa nenään, kun joidenkin asiakkaiden vaatteet haisevat pesuaineelle. Meillä käytetään hajustamattomia tuotteita, koska kuopus on atoopikko. Aikaisemmin käytin itsekin noita hajustettuja, mutta vain miedosti tuoksuvia ja nykyisin ei nenä kestä enää mitään pesuaineiden tuoksuja.

Vierailija
60/76 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluaineiden tuoksut kertoo vaan sen että PYYKKIÄ PESTÄÄN!

Itse olen kauhuissani kun lapsemme kaverit haisevat ummehtuneelle, samat likaiset sukat varmaan vkon jo jalassa pyörii, ulkovaatteita ei varmaan ikinä pestä!

Omat lapseni (meillä on 3) jopa tykkäävät muutamasta huuhteluaineen tuoksusta, "anna se paita, se tuoksuu niin hyvälle" Toki suurin osa huuhteluaineista on järkyttävän lemuisia ja ne jää meillä käyttämättä.

Käytän sellaisia huuhteluaineen tuoksuja joista en saa migreeniä (mansikka, vanilja) Migreeni tulee jostain kukkaistuoksuista.

En ole kokeillutkaan hajusteettomia, enkä ymmärrä miksi pitäisi, ihana mansikan tai vaniljan tuoksu puhtaassa pyykissä on ihana. Ja ei sitä litrakaupalla tarvitse laittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi