Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko jättää reilu 1 vuotiaan lapsen kotiin nukkumaan päikkäreitä

Vierailija
13.01.2009 |

kun itse kävisin postissa 1km päässä autolla?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivittäin vauvan yksin ulos vaunuihin, sillävälin, kun käyn koirien ja sisarusten kanssa metsässä. Ollaan poissa n. 20min, eikä mulla itkuhälytintä. Aina tulee lenkillä mietittyä, että mitä jos jotain tapahtuu sillävälin(joku hullu tulee ja tappaa/kidnappaa, rotta /koira puree, kissa tukehduttaa, tukehtuu omaan oksennukseensa...) mutta onneksi kaikki on ollut vauvalla ok. Samoin olen toiminut kaikkien lasteni kanssa ja hengissä ovat yhä.

Vierailija
42/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidessä minuutissa voi tuho olla järkyttävä jo. Ihan tavallinen pistorasiassa oleva johto voi mennä oikosulkuun ja roihahtaa palamaan.

Toki voi olla, ettet ehtisi pelastaa lastasi vaikka olisit kotonakin. Mutta voitko elää sen asian kanssa, ettet ollut edes kotona?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jättäisi myöskään missään tapauksessa yksin.

Lyhyelläkin automatkalla voi tapahtua seuraavia viivästyksiä, jotka ovat todennäköisempia kuin kolari. Rengasrikko, auton hajoaminen tmv. Vanhoissa autoissa saattoi itse lukita avaimet autoon, nykyään se ei kai ole mahdollista.

Enkä mä jättäisi siksi koiran ulkoiluttamaisen ajaksikaan.

Vierailija
44/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivittäin vauvan yksin ulos vaunuihin, sillävälin, kun käyn koirien ja sisarusten kanssa metsässä. Ollaan poissa n. 20min, eikä mulla itkuhälytintä. Aina tulee lenkillä mietittyä, että mitä jos jotain tapahtuu sillävälin(joku hullu tulee ja tappaa/kidnappaa, rotta /koira puree, kissa tukehduttaa, tukehtuu omaan oksennukseensa...) mutta onneksi kaikki on ollut vauvalla ok. Samoin olen toiminut kaikkien lasteni kanssa ja hengissä ovat yhä.

No TUURILLA ovat hengissä näköjään! Ite en luottais hyvään tuuriini lasten hoitamisessa ja eläis periaatteella "Ei tästä eilenkään mennyt autoja, joten en pysähdy ennen stop-merkkiä".

20 minuuttia on tosi pitkä aika jättää vauva yksin. Mitä jos vauva alkaa itkeä heti kun lähdet? 20 minuutissa vauva kerkeää mennä jo lähes hysteeriseksi.

Vierailija
45/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 1,5-vuotias joka näkee melko usein painajaisia. En uskalla edes ajatella että mitä tapahtuisi jos lähtisin edes roskia viemään (asun kerrostalossa, huom.) ja jos toinen heräisi pahimmassa tapauksessa jo silloin kun suljen oven... huutaisi raukkaparka yksin paniikissa useamman minuutin eikä kukaan tulisi rauhoittamaan :(.

Mieheni suunnitteli eilen että käy "ihan nopeasti" ulkona kun lapsi nukkuu ja meinasin lyödä häntä.

Vierailija
46/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi oli nukkumassa. Voi sitä hädän määrää, siis aivan järkyttävä huuto. Kerrostalossa siis asutaan. En voi kuvitella miten kamala hätä olisi ollut jos olisi ollut yksin nukkumassa ja äiti vähän asioilla.

Vierailija
47/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tänä aamuna tippui yksivuotias pinnasängystä, heräsin siihen.

Se siitä etteikö sängystä voi tippua, meilläkin pinnasänky ja pohja alimmillaan.

Ja tämä oli eka kerta, en ole koskaan edes huomannut lapsen yrittävän kiivetä.

Vierailija
48/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, se taitaa olla heitteillejättö. Jos tulee tulipalo yms vaara lapselle kun vanhemmat on poissa, niin kai siitä syytteen saa itselleen, tai vaikka silloinkin jos naapurit tulee hätiin kun lapsi itkee kauan yksin kotona ja vanhempia ei siellä ole.

Eihän pientä lasta saa jättää yksin kotiin nukkumaan silloinkaan kun lähtee viihteelle, sosiaaliviranomaiset muistaakseni ottivat jonkun lapsen pois kun äiti oli rimpsalla ja vauva/lapsi "nukkumassa" yksin kotona. Ei paljon eroa tuo yksin päikkärit kotona-juttu tuosta.

Muutenkin aika kurja kokemus lapselle jos herää ja itkee pitkään yksin eikä kukaan tule. Luulisi että perusturvallisuuden tunnekin järkkyy. En suosittele.

Vierailija
49/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole iso vaiva laitaa ulkopukua ja laittaa muksua autoon mut en ymmärrä miksi ei vois jättää kotiin.

Olen kyllä todella huolehtivainen äiti ehkä liiankin välillä mutta tämä asia ei mun jakeluun mene:)

Ja siis ymmärtäisin jos asuttais kaupungissa missä on liikenettä ja postissa voi olla jonoa mut täällä kun ei noista kumpaakaan ole. Ja se että mitä eroa on sillä menenkö koiran kanssa lenkille vai postiin. Joo koiran kanssa ei voi ajaa kolaria mutta poissa kotoa kumminkin olen.

Voishan sitä tosiaan ajatella että joka asiassa on riski. Eihän sitä uskaltais kotoa pois lähteä silloin ollenkaan.

Huomattavasti suurempi todennäköisyyshän kumminkin on että se kolari ajetaan silloin kun ollaan kaupungissa käymässä isossa kaupassa.

t ap

Selittele noita sun todennäköisyyksiäsi sitten sosiaaliviranomaisille, kun lapsi otetaan heitteillejätön takia sinulta pois.. Pientä lasta ei saa jättää yksin edes autoon, se on rikos. Niinkuin sanoit, ei ole iso vaiva laittaa toppapukua päälle ja vaunuihin, tai käy postissa päikkäreiden jälkeen.

Vierailija
50/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka kukaan voi edes harkita 1-vuotiaan jättämistä yksin kotiin? jopa 5min on pienelle lapselle todella pitkä aika, paljon pidenmpi kuin aikuisen 5min. ja todellakin kyseessä on heitteillejättö, ajalla ei niinkään väliä, että tarkalleen kuinka monta minuuttia lapsi on yksin kotona. teillä ei taida naapureita olla lähistöllä, jotka itkun kuulisivat ja tekisivät ilmoituksen, mutta itse lastensuojelun sosiaaliohjaajana voin kertoa että kerrostaloista tulee paljonkin ilmoituksia yksin itkevistä lapsista, ja silloin äidin selitykset eivät auta, että "kävin vaan kaupassa". tällainen tilanne on aina vakava johtaa aina toimenpiteisiin. 1-vuotias ei pärjää yksin, tarvitsee vuorokauden ympäri jatkuvaa hoitoa ja valvontaa.. kamalaa että voit edes pohtia asiaa..

ja kommentti sille joka jättää lapsen yksin vaunuhin ilman valvontaa, yhtälailla heitteillejättö, jos joku (toivottavasti!) huomaa itkevän vauvan vaunuissa eikä ketään lähistöllä ja tekee lastensuojeluilmoituksen.

Itse lenkkeilen koiran kanssa ja lapsi 11kk kulkee metsässä kantorepussa tai muuten vaunuissa mukana. en jätä lastani ilman valvontaa hetkeksikään (en tietenkään ole itse aina se joka valvoo) olen kuvitellut tämän oleva täysin itsestäänselvyys kaikille äidiksi kykeneville. (itse töissä lastenkodissa ja siellä äideille joutuu juuri näitä asioita rautalangasta vääntämään, että miksi nukkuva lapsi ei voi jäädä yksin kotiin)

toivon todellakin että tämä aloitus oli provo, mutta jos ei ollut toivon että otat asian puheeksi neuvolassa ja katsot mitä mieltä he ovat 1-vuotiaan yksin olemisesta. jatkossa toivon että lenkkeilytät myös koirasi niin että lapsi on mukana (kantoreppu, liina, vaunut) tai ainakin itkuhälytin!! silloin et voi poistua kovin paljon pihaa pidemmälle tosin..

Vierailija
51/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt päikkärien aikaan vielässä roskat ulos (rivari), mutta sen pidempää reissua en tee.

AP:lla on varmaan tullut postimyynnistä joku lähetys ja haluis sen heti...

Vierailija
52/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieti jos lapsi herääkin silloin kun olet postissa, vaikka onkin vaan kilsan päässä... lapsi hätääntyisi ja voisi vaikka loukata itsensä.. voit ihan hyvin odottaa niin kauan että lapsi herää ja menet sitten postissa käymään

Vierailija
53/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko ehkä idiootti kun tollasia kysyt, johan pitäisi maalaisjärkikin sanoa ettet voi 1 vuotiasta jätt kotio yksin nukkumaan...

Vierailija
54/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi syttyä vaikka tuli palo ja lapsi ei pääse pois palavasta asunnosta, lapsi voi herätä ja satuttaa itsensä. Pitäisi tuollainen asia nyt jokaisen tajuta!

Vierailija
55/55 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi jättää pientä lasta yksin missään tapauksessa! Lapsi herää todennäköisesti heti, kun laitat ulko-oven kiinni ja hätääntyy: ehtii itkeä yksin hädissään pitkän aikaa! (Oma 1-vuotiaani yrittää kiivetä pinnasängystä pois heti ellen ole paikalla saman tien, kun kuulen, että hän herää.) Hanki lastenvahti kiireellisiä menojasi varten!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi