Montako lasta veikkaatte että saan jos nyt lopetan ehkäisyn ja olen ilman lopun ikääni?
Ikää mulla 32v ja toiveissa paljon lapsia, vielä ei yhtään. Meinasin näin toimia: ei ehkäisyä enää, tulee niin monta kuin tullakseen. Arvauksia? :)
Kommentit (9)
5 lasta 1 1/2 - 2 vuoden välein
t:kätilö
Toki ehdit saada enemmänkin. Mieheni täti sai iltatähtensä (yllärinä tosin) ollessaan 48v eli onhan sinulla aikaa.
Itse sain esikoisen sinun iässäsi. Nyt minulla on kaksi lasta ja haaveilen kolmannesta. Noilla kahdellakin on ikäeroa melkein 5 vuotta eli
siksi veikkaan, että ainakin sen viisikon ehtisit saada kasaan ;)
22½v-39v kuusi lasta ja olisi saanut tulla enemmänkin, mutta ei sitten tullut ja aikaa on kulunut jo yli kymmenisen vuotta.
Olenkohan harvinainen tämänkin ikäinen, kun minulla ei ole ollut koskaan kierukkaa tai muuta mekaanista ehkäisyä. "Varmuuskumeja" on käytetty aina ihan synnytyksen alkukuukautena, mutta esim. kun ensimmäinen oli 4kk ikäinen vauva aloin odottamaan sisarusta vauvalle. Tosiaan minulla oli vauva ja odotin vauvaa. Hyvin meni, siinä molemmilla vaipat ja tutit, päiväunet vaunuissa jne.
Kun kolmas lapseni syntyi komen vuoden ikäerolla edellisestä ja painoi 4000g, neuvolalääkäri sanoi taas n. kolmen vuoden erolla edellisestä neljättä lasta odottaessani että neljäs on varmaan suurempi kuin edellinen, yleensä tulee aina painavampia.
Ensimmäinen 3240g, toinen 2970g. Lääkäri sanoi, ei ehdottanut vaan sanoi, että tämä neljäs syntyy sitten keisarileikkauksella, koko on niin iso. Hän lisäsi vielä että puhukaa siinä yhteydessä että minulle tehtäisiin sterilisaatio, kun kerran keisarileikkauksella vauva maailmaan.
En ollut itse ajatellut ihan noin radikaalia ratkaisua lapsiluvun suhteen, uskonto ei ole syy.
Sosiaaliavustuksia tai lastensuojeluasiakkaita ei olla, molemmilla meillä vanhemmilla hyvät ammatit, vaikka usean lapsen kanssa olinkin välillä kotiäiti. Mieheni on vastuullisessa tehtävässä valtion virkamiehenä ja taloudellinen tila on ollut normaali, olemme pärjänneet.
Olen jopa ollut yksityinen puistotätiyrittäjä lasten ollessa pieniä ja hoitanut omat lapset siinä samalla, ulkopuolista hoitoa ei tarvittu, vaan vaunuiässäkin otin puistoon vauvani mukaan.
Varhaiskasvatustyöhöni puistotyöstä olen palanut lasten vartuttua. Minulle oli tärkeää saada lastenhoito sujuvasti järjestettyä ja ansaitakin siinä samalla, siksi perustin oman yksityisen puiston.
Jotenkin se lääkärin "määräys ja puuttuminen mieheni ja minun väliseen asiaan, tuntui oudolta.
En hankkiutunut sterilisaatioon, vauva myös syntyi alakautta, painoi 3500g. Nyt meillä oli vanhin lapsista 7v, jolla kolme sisarusta.
Ehkäisyä emme käyttäneet kuin suojaa alkuun, ja kun neljäs oli n. 5v menin ihan lääkärin juttusille, kun ei ole alkanut vauvaa kuulumaan.
Olin osastolla tutkimuksissa ja "humauksessa" ja mikä lie, niin jonkun kuukauden kuluttua alkoikin raskaus.
Neljäs lapsi oli nuorimpana 6½v viidennen syntyessä, vanhin oli 15v.
Kun vauva kasvoi, palasin työelämään hänen ollessaan 1v, hoito järjestyi mukavasti osittain naapurissa asuvan hoitajan kanssa ja osittain mummin ja mieheni, joka teki vuorotyötä, sitten oli koululaisia.
Välillä uusia Emmaljungeja katsoessani mietin että kehtaisinko mennä lääkärille "valittamaan" jos sittenkin haluaisin vauvan enkä omin avuin tulisi raskaaksi. Ikää oli jo 38v. Ennen kuin ehdin tosissani varata lääkärille aikaa, huomasin olevani raskaana, ihana juttu.
Kuudes lapseni syntyi niin, että sisarus oli 2v9kk ja vanhin lapsista 17v.
Aivan ihanaa suurperheen arkea. Isommat veivät pienempiä luistelemaan, potkukelkassa pienellä jo kotona laitetut luistimet jalkaan, aina on ollut yhdessä tekemistä ja muutenkin.
Ihan tuntuu haikealta kun ei ole enää pieniä lapsia leikkimässä "helmoissa" mutta näinhän sitten on onneksi niitä lastenlapsia mummilla. Nuorin lapsista oli 6v. kun tuli tädiksi.
Ilmeisesti monikkoraskauksien todennäköisyys kasvaa iän mukana, joten siihenhän voi tulla johonkin väliin vaikka kaksoset.
seksiä ja millaista. Itse jätin ehkäisyn 21-vuotiaana ja nyt 27 vuoden iässä ei vielä ainuttakaan mukulaa.
itse ollut ilman ehkäisyä nyt seitsemän vuotta ja on kaksi lasta. Ilan ehkäisyä edelleen mennään ja ainakin yksi lapsi olisi vielä toiveissa. Ikää nyt 33v.
Niin ja yhtään ei olla "väkisin" päiviä laskemalla yritetty vaan ollaan menty ajatuksella tulee jos on tullakseen.
riippuu tietenkin naisesta, mutta ehkä näin:
- 1,5v tästä hetkestä eteenpäin ensimmäinen vauva
- 2-3v ekan syntymästä toinen vauva
- jne
- vauvoja 45-vuotiaaksi asti
ehkä noin 6 lasta.
Aluksi 7 vuoden välein (ja allekin) ja sen jälkeen harvempaan, viimeisen 46 vuotiaana. Loppua kohti välit aina piteni.