Miten saan lapsen leikkimään?
Kommentit (33)
Päätön juokseminen melkein koko ajan ei ole kyllä normaalia. Ymmärrän vauhtileikit ja juoksemisen muttei se vie valta-osaa koko päivän leikeistä.
Lapsen äiti on toki tottunut että hänen tenava juoksee kuin päätön kana koska ei muunlaisesta tiedä jos lapsia on vain yksi.
eli jotain kulkuneuvoa siinä kovasti ajetaan :-)
Ja vaika ei olis "normaalia" niin silti täytyy antaa lapsen leikkiä kuten haluaa, eikä pakottaa leikkimään legoilla - ei se lapsi sillä lailla normaaliksi muutu....
Nyt puhutaan kuitenkin vasta 4-vuotiaasta, ei mistään eskari-ikäisestä jonka kuuluu jaksaa jo olla paikallaan..
Juoksuleikitkin riippuu myös lapsen vireystilasta ja syömisistä=väsystä. Tuskin poika ihan koko päivää juoksee, usein varmasti mutta leikkii varmaan pariin otteeseen kotonakin mutakin, vaikkei vielä hirmu pitkäkestoisesti. Ja jos tämä pieni 4-vuotias lapsi leikkii 10 minuuttia palikkaleikkiä (kuten ap sanoi), 10 minuuttia jotain muuta paikallaan, sitten leikkii olevansa ralliauton kuski juosten, niin missä on ongelma? Lapsihan on leikkinyt "pakolliset", "aikuisen hyväksymät" leikit ja sitten taas siirtynyt omien luovien leikkien pariin. Ei 4-vuotiaalta voi vielä vaatia tunnin istumista paikallaan.
Lapset on erilaisia, toisia ei voisi vähempää kiinnostaa palapelit, kun toiset taas tekisi vain niitä.
Itse huomaan nyt kun on, että käsitykseni "riehuvista kakaroista" on huomattavasti lieventynyt.
lapsi saa olla kuskina ja sinä matkustajana. Ottakaan vielä lipunmyyntijutut, aikataulut ja reittkartat leikkiin mukaan. Oma lapseni on AP: kuvauksen kaltainen ja rakastaa tuollaisia leikkejä...
Kun lapsella on epävarma, ohjaamaton olo ja ruutiineista on poikettu menee se helposti pelkäksi juoksemiseksi
Päätön juokseminen melkein koko ajan ei ole kyllä normaalia. Ymmärrän vauhtileikit ja juoksemisen muttei se vie valta-osaa koko päivän leikeistä.
Lapsen äiti on toki tottunut että hänen tenava juoksee kuin päätön kana koska ei muunlaisesta tiedä jos lapsia on vain yksi.
Joten tiedän mistä puhun. Minulla on yksi rauhallinen lapsi ja kaksi villimpää jotka hekin osasivat keskittyä leikkeihin pidemmäksi aikaa samoin piirtelyyn toki poikaa piirtäminen ei kiinnostanut niin kuin tyttöjä.
Tällaiset jatkuvasti juoksevat, heillä yleensä aikanaan todetaan jokin tyyliin ADHD.
ja olin välillä huolissaankin. Tuntui ettei jaksanut keksittyä mihinkään ja päiväkodistakin tuli palautetta, ettei osaa istua paikoillaan kuten muut. Nyt poika on ekalla ja viime vuoden aikana on tapahtunut valtava muutos. Koulussa kuuntelee kuulemma ohjeet ja opetuksen ihan hienosti. Kotona hän saattaa viikonloppuisin olla monta tuntia itsekseen huoneesseen, rakennella legoilla ja leikkia pikku-ukoilla niin ettei huomaakaan muuta maailmaa.
Luulen, että kun ajattelukyky on kehittynyt, hänelle riittää yhä paremmin se, mitä tapahtuu omassa päässä ja pienessä tilassa symbolisesti. Aiemmin hän tarvitsi isompia ja ulkoisesti vauhdikkaampia huveja viihtyäkseen, ja se näkyi tuona levottomuutena. Tätä lasta kiehtoo edelleen vauht, suuret koneet ja mahtavat räjähdykset ja hirviöt - mutta nyt riittää usein että niistä luetaan tai katsotaan tv:stä, kaikkea ei tarvitse enää kokea itse fyysisesti.
Mutta eikö ratin kanssa juokseminen ympäri kotia ole leikkimistä?.
Samaa mietin... Lapsi leikkii vain ap:n mielestä "väärin"..
parikin tuntia yhteen putkeen, jos on sopivaa leikkiseuraa!
"normaali", vaikka normaaliksi itsensä katsovat aikuiset ei jaksa osallistua lasten leikkiin 10 minuuttia pitempään. Kai lapset toistensa kanssa jaksaakin leikkiä mutta aikuinen voi olla eri juttu. Mitä jos ap tosiaan menisit mukaan lapsen leikkiin ja katsoisit mitä siitä seuraa sen sijaan että koetat itse määrätä miten kuuluisi leikkiä.
Ei meidänkään esikoinen jaksanut vielä 4-vuotiaana leikkiä pitkään mitään näpertämistä, vaan leikit oli usein fyysisiä, juoksemista, hyppimistä jne. Äidille toki rasittavampaa niin. Nyt on 5 ja saattaa rakentaa puoli tuntia legoillaan, ei sen pidempään jaksa vieläkään keskittyä.
Siis mikä siinä on, ettei lapsi saisi riehua?? Etenkin tyttöjen äidit juoksevat suunnilleen karkuun jos näkevät että joku poika leikkii juoksemalla jne.