Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoisen mustasukkaisuudesta uutta vauvaa kohtaan

Vierailija
03.02.2010 |

Meillä tämä vielä edessä, LA elokuussa. Esikoinen sillon 1v 9kk ja tuli miehen kans puheeksi tuo mustasukkaisuus. Huomattiin ettei tiedetä siitä varmaks oikein mitään. Miten kauan tuo vaihe yleensä kestää? Miten ilmenee "normaalisti"? Netistä hieman lueskelin, ja jossain oli ties mitä silmiin tökkimistä, päällä hyppimistä yms muuta tosi väkivaltaista. Onkohan tuo yleistäkin vai vain ääritapauksessa? tietysti on yksilöllistä, mutta itse jotenkin ajattelen että olis "vaan" sellaista, että tehdään ilkeyksiä sillä aikaa kun vauvaa imetetään, kiukkua yms.. Että miten se ihan oikeasti sitten käytännössä ilmenee? Kokemuksia!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut minkäänlaista mustasukkaisuutta, kun vasta joskus kun nuorempi oli kolmen.

Otettiin esikoinen mukaan jo odotukseen ja puhuttiinkin että "me" saadaan vauva. Esikoinen odotti vauvaa yhtä innoissaan kuin me vanhemmatkin.

Kun vauva sitten yhdessä tuotiin kotiin, halusi esikoinen olla mukana hoitamassa ja tottakai sai. laittoi tuttia suuhun, kuivasi takapuolta oli, mukana kylvettämässä jne. Juteltiin tottakai nitä vauvan kanssa voi tehdä eli ei saa koskettaa silmiin ja päästä silitetään tosi varovasti jne.

Imetysajatkin meni ihan hyvin. Joskus esikoinen istuskeli katsomassa, kun vauva söi, joskus leikki omia leikkejään ja pystyinhän minä kuitenkin samaan aikaa puhumaan eli en ollut hukassa.

Vierailija
2/2 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin esikoinen mukaan jo odotukseen ja puhuttiinkin että "me" saadaan vauva. Esikoinen odotti vauvaa yhtä innoissaan kuin me vanhemmatkin.

Kun vauva sitten yhdessä tuotiin kotiin, halusi esikoinen olla mukana hoitamassa ja tottakai sai. laittoi tuttia suuhun, kuivasi takapuolta oli, mukana kylvettämässä jne. Juteltiin tottakai nitä vauvan kanssa voi tehdä eli ei saa koskettaa silmiin ja päästä silitetään tosi varovasti jne.

Imetysajatkin meni ihan hyvin. Joskus esikoinen istuskeli katsomassa, kun vauva söi, joskus leikki omia leikkejään ja pystyinhän minä kuitenkin samaan aikaa puhumaan eli en ollut hukassa.

Esikoinen oli 2-v. vauvan syntyessä, nyt vauva 5kk, eikä ainakaan vielä ole mitään erityistä ilmennyt. Itse olen lukenut esikoiselle imetysaikoina tai sitten on leikkinyt omiaan.

Aluksi näytti pieniä mustasukkaisuuden merkkejä, jos tuli vieraita, esim. mummot eivät olisi saaneet ottaa pientä syliin. Yhdessä vaiheessa olisi myös aina halunnut juuri silloin syliini, kun otin vauvan syliin. Nämä ovat kuitenkin olleet lyhyitä vaiheita ja ilmenneet lähinnä, jos esikoinen on ollut väsynyt.

Itsekin uskon, että on parempi valmistella lasta vauvan tuloon hyvin jo odotusaikana. Oma esikoinen on tykännyt, kun on saanut olla mukana "valitsemassa" vauvalle tarvikkeita ym. käytännön jutuissa.

Monet ovat omasta kokemuksesta kertoneet, että mustasukkaisuus olisi heillä ollut pahempaa isompien ikäerojen lapsilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla