Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko minä ylisuojeleva vai naapuri liikaa lapseensa luottava?

Vierailija
02.02.2010 |

Asumme rivitalossa, jossa 2 talon välissä pieni leikkipaikka keinuineen ja hiekkalaatikoineen. Leikkipiha rajoittuu parkkipaikkaan (ei aitaa) ja toiselta puolelta vilkkaasti liikennöityyn auto- ja kevyenliikenteenväylään (aita, jossa iso aukko, ei porttia).

Meidän 5v on nyt saanut hetken harjoitella ulkona olemista niin, että näen hänet koko ajan keittiön ikkunasta. Meidän 3v ei pääse pihalle lainkaan ilman aikuista, ei edes esikoisen seurassa.

Naapurin nyt 3v lapsi on ulkoillut jo ainakin vuoden yksin pihassa, 2-vuotiaasta lähtien.

Mietityttää missä iässä lapsen voi pihalle päästää yksin. Ollaanko me ylisuojelevia?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman aikuista! Kolmevuotiaankin päästän okt:mme pihaan ilman mua vain pieneksi hetkeksi, kun puen ulkovaatteet tai haen sisältä jonkun tavaran. Sen ikäinenhän saattaa saada vielä vaikka mitä päähänpistoja.

Vierailija
2/2 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lapsesta ja myös siihen, mihin hänet on opetettu. Jos vähääkään epäilet lastasi siitä, ettei hän kenties pysy sovitulla alueella, et päästä lastasi yksin ulos.

Meillä on kaupunkipienkerrostalon pihasta kivenheitto suistoalueelle (siis ranta ja vettä) ja talon vieressä menee tietenkin katu, joskin vähäliikenteinen, mitään portteja ei ole, mutta meillä on jokainen tenavista alkanut olla itsekseen, ja sittemmin isompien sisarusten ja naapurien lasten kanssa pihalla jo kolmen vanhasta lähtien.

Ollaan aina asuttu tässä talossa ja lapset ovat tottuneet liikkumaan keskustan vilinässä ja pienestä pitäen tajunneet, mitä tulee varoa. Ovat ylipäänsäkin tosi ennalta-arvattavia ja luotettavia tapauksia. Itsekin olen keskustan kasvatti, joten en ehkä osaa oikein ymmärtää joidenkin pelkoa lasten elämisen ja liikkumisen suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla