**** Maalismurut helmikuu ****
Kommentit (77)
...aah, ihana, loputtoman antoisa puheenaihe! Arete, kun viimeksi mulla oli vauva seitsemän vuotta sitten, niin käytimme enimmäkseen ruskovillan vaippahousuja ja harsoja.
Nykyään melkein kaikki suosittelevat taskuvaippoja, eli sellaisia siistin näköisiä kosteudenpitäviä vaippahousuja, joiden sisällä on tasku jonne sitten laitetaan erilaisia imukykyisiä rättejä ja pötkylöitä. Hyväksi merkiksi mulle on kehuttu Fuzzy Bunz -vaippoja, joten niitä nyt tilasin neljät koossa S. Huutiksesta löytää vähän edullisemmin käytettyjä, uutena maksavat nettikaupassa n.18-19 €/kpl.BumGenious on vissiin kans tosi pidetty mutta en ole nähnyt "luonnossa".
Vastasyntyneelle aion kuitenkin käyttää ruskovillahousuja, ovat niin miellyttävät ja pitävät lämmön vaavin iholla. Vähän se vaatii sorminäppäryyttä kun taittelee harson, mutta sen oppii nopeesti. Suosittelen tosiaan! Vähän aikaa kun kestoilee, ei muistakaan muunlaista tapaa. Ja luonto kiittää! Vaippahousuja tarvitaan ehkä max kymmenet, harsoja, bambuisia imuvaippoja yms. täytettä sama määrä. (ops, mähän alan kuullostaa myyntiedustajalta...)
Ei me kuitenkaan fanaatikkoja olla tässä kestisasiassa. Öisin olen ajatellut käyttää kertakäyttöisiä, että ei tarvitsisi vaihtaa keskellä yötä vaippaa. Kertiksissä kuitenkin on vähän parempi imukyky... yöunen kunniaksi!
Berenike 35!
Itse sain siskon tekemät kestovaipat kaikkien muiden vaatteiden ja tarvikkeiden seassa. Ajattelin, että pitäähän sitä ainakin osittain kestoilla, kun kerran valmiina on kaikki. Pelkään vain omalla kohdalla eniten sitä, kun olen niin laiska pesemään pyykkiä... =D Mutta kun muistelen esikoiden vauva-aikaa, niin kyllä vauvan pyykki tuli pestyä, vaikka itse joutu etsimällä etsimään puhdasta päälle... =D
Sisko kertoili vaipoista, että nuo s-koot ei pitkään kestä, kun vauva kasvaa jo ulos, mutta m-kokoon kannattaa panostaa. Ja ilmeisesti sisko ei olekaan sitten panostanut s-kokoisiin, kun sanoi, että ne s-kuoret on melko huonoja. Mutta pitää katsoa, miten minun innostus tuohon kestoiluun kestää. =)
Pitäisi lähteä neuvolaan... Kuinkahan paljon sitä painoa nyt on tullut. Fiksu tyttö, kun söin just näin ennen lähtöä. =D
Sannaleinen 38+0
Mitään erikoista ei oikeastaan ollut. Painoahan tuota oli tullu... 1800g viikkoon... =( Eli kohta on tosiaan komenumeroinen luku tuo paino. Terkka oli vähän miettelijäs asian suhteen ja pyysi nähdä edellisen raskauden neuvolakortin. Samanlaistahan tuo painon nousu oli silloinkin. Tosin pysy siinä noin kilon paikkeilla viikkonousussa.
No se oli jännä, ettei kohdunpohjan korkeus ollut ollenkaan kasvanut. Eli vauva on menossa sinne oikeaan suuntaan ilmeisesti. =)
Neuvolasta antoivat lomaketta, jos tahdotaan vauva keliakia-tutkimukseen. Aika varmahan se on, että annetaan tutkia. Onhan se sinällään tietoa myös meille lapsesta ja saa lapsikin sitten tietää, jos hänellä on se geeni.
Oli eilen posti tuonut sellaisen paperin sitten, että tahtoisivat tutkia myös minua. Kun edellisen raskauden aikaan minulla oli se pre-eklampsia. Ja siihen pyysivät suostumusta... Vaikka toisaalta olisi ihan ok antaa verta siihen niin vähän värisyttää, koska pelkään sitä pistämistä ja nyt taas raskauden aikana joutunu piikitettäväksi vähän väliä. Olisi kiva välillä olla ilmankin.
No mutta pitää kai vähän siivoilla, kun tänään tulee kaveri käymään... Kutsui itse itsensä synttärikakulle. =D
Sannaleinen 38+1
Pelkäsin mennä lääkäriin, koska neuvolatäti oli kertonut edeltä, että kyseessä ei olis mikään maailman kivoin ihminen. Hassua. Lääkäri oli keski-ikäinen virolaistaustainen nainen -ja mielestäni tosi miellyttävä, kohtelias ja asiantuntevan oloinen.
Ultrattiin - ja todettiin että vauva oli kuin olikin vihdoin kääntynyt pää alaspäin!!! Jeee!!! Olenkin harjoittanut jonkin verran tuota pylly pystyssä oleilua, jonka sanottiin auttavan perätilassa olevan vaavin kääntymiseen.
Sf -mitta oli 35. Auts. Lähete äitiyspolille koko- ja synnytystapa-arvioon. Vielä isompi auts. Parempihan se on toki tietää, jos tulossa on jättiläisyksilö, olen vain kuullut tuosta synnytystapa-arviostakin kaikenlaista kamalaa. Kutsuvat toivottavasti pian kättärille.
Jaa, laskiaistiistaita. Leivoin pullat neitokaisille, kunhan koulusta palaavat!
Berenike 35+1
Sanneleinen, SynttäriOnnittelut =)
Berenike; Ihanaa että vauvelisi on jo oikein päin.
Mulla on perjantaista asti ollut kovia vihlasuja alapäässä etten muista et pikkuneidistä oisi ollut koskaan :ashamed: Sanoinkin siitä aamulla neuvolassa ja sanoi et paljon mahdollista et johtuu vauvan asennostakin et mulla erimallinen masu nyt kuin viimeviikolla vaik itse epäilen kyllä sitä rehkimistä ja sitä työsarkaa niiden likkojen patjojen kanssa sinne mökin yläkertaan mitä en oikeesti oisi saanut tehdä ja tosiaan sit kun supistellut taas enemmän kuin muina viikkoina ja nyt tuntuneet tuol alaselässäkin......
Eilen pakkasin ihan varmuuden vuoks sit sen vauvan sairaalastalähtökassin kun alkanut epäilee todella näistä kivuista ja omasta huohotuksesta et mennäänkö tosiaan edes LA.han. Siis ihan pienetkin asiat puuskuttaa ja tuntuu ettei millään tahdo pystyy tekemään mitään kun supistelee heti jne.
Neuvolakuulumiset; terkka soitti sit sinne äippäpolille kun eivät vieläkään antaneet mulle aikaa sieltä et kun viimeviikolla jo lekuri laitto lähetteen, ilmeisesti asiaa ei oltu edes katsottu tjt. mut sit heti huomenna klo 12 menen sinne sit ét nähdään miten tämä on täällä kun terkka taas epäili et perätila :ashamed: Paino oli noussut 5pv. yli 3kg, vaik turvotusta ei nimeksikään mut epäili kun viiimeeks oli eri vaaka et silloin paino oli tippunut muka yli 1kg et nyt sit kirjas kuitenkin sinne et 900g vko kun katto siit mitä oli ennen putoomista kun ei nyt luottanut viimekerran painoon. Otti sit myös verensokerinkin ihan tuon paino takia mut kahden tunnin syönnin jälkeen 4,4 et ei ainakaan sokeris häikkää ja sut en tunnu hemppaa saavan ylös vaik kuinka syön sen 2 multitabsia /pvä eli oli sen 121. Sf mitta oli kasvanut 2cm eli nyt ollaan 36cm :) Verenpaine oli 130/88 et alapaine tietty hieman korkea mut on se välillä ollut tuonkin et ei siis eka kerta.
Mulle iskenyt joku lievä masis kun eilenkin taas itkee tihrustin kun tuntuu etten enää jaksa enkä selviydy näistä kotitöistä :'( Huusin keskimmäiselle kun kuvittelin et oli mökissä käsittelemässä lattiaa ja melkeen parituntii kulunut kun menin kattoo ´kun esikkoa lähin hakee et kattoo pikkuneitii niinn neiti olikin nukkumassa |O kyllä kilahdin ja kunnolla mut ymmärrän tietty et olivat koko koulupäivän ulkona eli hiihtivät, paistovat laavulla makkaraa jne. et väsyttää mut silti, en mäkään saa täällä päivisin makaa vaik mieli tekisikin :ashamed: Sit mulla oli vielä parin päivän tiski oottamassa kun en edellispäivänä jaksanut tiskata niin nekin harmitti mua sekä tuo puhdas pyykki mikä odotti paikalleen laittoo mut molemmista sit illalla selvisin vaik koville ottikin :ashamed:
Kuulin kyllä kun isänsä puhutteli neitiä tekemättömyydestä kun ensin mies sano mulle et miks mä hälle siitä kiukuttelen jos toinen ei tee. Kuulin kuinka sano et jos kerta äiti jotain pyytää niin pitää tehdä et just maksettiin sen seuran huppari ja lökärit et tulee ne työllä ansaita mut keskimmäinen vaan on luonteeltaan vähän laiskansitkee kuten isänsäkin ja se ei mene mun jakeluun. Kotona jo niin mulle juurrutettiin et töitä on tehtävä et ansaitsee ruokansa. Esikko on kyllä erittäin ahkera, aina auttamassa jos vain koulujutuista ehtii ja tosiaan maalannut koko möksän sisältä ja huonekalut ja kaikki, ylpeä olen ja olenkin sanonut et tulee pärjäämään elämässään :)
Mut jos nyt lähtisin leipoo vaikka laskiaispullia vielä satsin ja samalla sämpylöitä kun taas joku syönyt kaikki lauantaina leivotut sämpylät ja patongit ;) olivat jo eilen loppu et jouduttiin tyytyy ruisleipään kun joku ei eilen viitsinyt leipoo..... Eilen ostin ison pussin ruisjäuhojakin kun aattelin et voisi tuota ruisleipää taas kokeilla tehä ite piiiitkääääästä aikaa ja esikkokin siitä puhunut :) Taikinatiinutkin siis olemassa ;)
Palailen huomenna kun tiedän sit viisaampana et kuinka tämä "pikkukakkonen" täällä költsii ;) Jaksuja kaikille! Toivotteleepi Neljäs 36+3
...eli olen minäkin pudonnut tuolta näköjään pois.
Lisätkää siis: La 2.3., kolmatta odotetaan (jo kohta koska edellinen syntyi 39+1), ja synnytyssairaala SeKS.
Kiva huomata mukana ihmisiä tuolta kaukaa viime kesältä, terkkuja siis erit muikealle mustikalle, neljännelle jne!
Huonosti olen itse ehtinyt kirjoitella, parin lapsen ohella myös elämänmuutoksia kun on ollut (paikkakunnanvaihto, asunnonetsintää, uusi duuni ja siihen liittyen opiskeluja jne) niin on harmittavan vähän ehtinyt fiilistellä tätä odotusta. Eniten harmi koska varmaan tämä vauva on meidän "pahnanpohjimmainen", eikä uusia enää tule.
Odotus on kumminkin sujunut hyvin, edellisraskauksia pari kiloa ylempää lähti paino, mikä tuntuu itsestä paljolta, vaikka nousua tuo 12 kg. Huonommasta kunnosta (?) johtuen jäykkyyttä jne ollut enemmän, kuten liitoskipujakin. Muuten kumminkin pääsääntöisesti ok olo, ja pissat tms puhtaat. Myös sokerirasituksesta selvisin kunnialla. Uä:ssä kävin ihan varmuudeksi vielä 35+3, jolloin painoarvio 2600g antaisi odottaa 3,3-3,6 kokoista kuten aiemmatkin.
Nyt odotellaan milloin katkonainen yöunivaihtuu vauvan imettämiseen.... jännät ajat meilä kaikilla ihan pian!
Tsemppiä kaikille tasapuolisesti!
adalmina 38+0
Ahkerasti olen taas käynyt lukemassa, mut kirjoittelu taas vähän jäänyt, joten nyt tässä hieman päivitystä kuulumisiin.
Berenike: Itse olin kättärillä synn.arviossa ja mulle sattui aivan ihana lääkäri ja se tutkimus oli ihan "miellyttävä" ja tarkasti tutki. Itselläkin viimeksi tuo sf oli 36 ja vk 36. Maha on valtava, mut ultralla kun katsoivat siellä kättärillä niin vauvan koko oli n. 2.5kg, et aika pieneltä vaikuttaa. Eipä se sf mitta taida aina sit isosta vauvasta kertoa...jää nähtäväksi.
ulla sit päädyttiin sektioon koska edellinen synnytys päätyi kiireelliseen sektioon ja paikat on hieman ahtaan oloiset, joten olin sit itse niiden tietojen perusteella mielummin sektion kannalla. Helpotus sinänsä, ettei joudu samanlaista kamaluutta kokemaan, kuin esikoisesta.
Tuota kestovaippailua en esikoisella edes kokeillut ja nytkin tuntuu, et jos helpoimmalla pääsee noiden kertakäyttöisten kanssa niin niihin päädyn.
Pahoinvointi on ihan räjähtänyt käsiin ja illat ja yöt juoksen oksentamassa ja syömässä, kun oksentamisen jälkeen alkaa niin kova poltto ruokatorvessa...ja sit voikin taas oksentaa..
Enää onneks 2vk ja 2pv ja sit leikkaus..jännää..
Illat menee makoillessa ja kotihommat jää vähän rästiin, mut ku oon ajatellu, et sit ihan lähellä leikkausta siivoan kaiken mahdollisen ni on sit puhdasta kun tuun sairaalasta.
Vauvan hakukassin laitoin eilen valmiiksi ja omiakin tavaroita pikkuhiljaa keräillyt kassiin laitettavaksi. Mitähän kaikkea sitä mukaan tarvitseekaan?
Hassua, et ajatus oli "kevät" vauvasta kun maaliskuussa syntyy, mut nythän on täysi talvi meneillään, joten toppavaatteita taidetaan aika lailla tarvita.
-närästys aivan kamalaa
-selkää särkee niin et hengitys vaikeeta
+hieman virkeämpi olo
+päivät vaan vähenee..;o)
+esikoinen nukkunut yöt hyvin
-emily 36+5-
kestovaippailu tiedoista :) Yhtenä kertana perhevalmennuksessa oli äiti vauvan kanssa ja hän käytti pojalla kestovaippoja muuten paitsi yöllä ja reissuilla käytti kertiksiä. Aattelin tosiaan kokeilla noita kestikisiä, kun miehenkin kanssa ollaan niistä puhuttu :) On vaan tietty uusi aluevaltaus meikäläiselle, kun ennestään ei siis lapsia ole, niin on vähän opiskelua ollu tässä, että mitä ne kestovaipat on ja minkälaisia versioita niitä on olemassa ;) Mutta jospa se tästä sitten selkiytyy ja varmasti käytössä sitten ainakin :)
Tuntuu kyllä "hassulta" lukea, kun muilla on niin isot sf- mitat. Mulla ei ollu viimeksi kun sen 30 ja viikkoja oli 35 kasassa sillon. Tuntuu tosi isolta tää olo kyllä, mutta tietty kuuluu asiaan. Hirveesti ei kyllä jaksa lenkkeillä tms, mutta onneksi on vähän lumihommia, postin hakemista ja kuntopyörä sisällä ;) Jännää kyllä ajatella, että ei oo enää montaa viikkoa tätäkään odotusta jäljellä.
Kaks:lla taitaa olla vieläkin sellainen sääntö, että muut, kun isä ja sisarukset ei pääse osastolle katsomaan äitiä ja vauvaa. Onkos teillä muilla miten tuon asian laita?
Arete 37+0
ainakin toivon mukaan, laskettuun olisi 3vkoa...
Kyllä on olokin sen mukainen. Viime perjantaina kävin neuvolassa kun vatsa kipuili ja mies oli viikonlopuksi lähdössä pois, halusin tilanteen tarkistaa että voiko ukko-kullan pois päästää =). Paikat on pehmeät, vauva kiinnittynyt ja ulkoreunasta 1cm auki, kaulaa kuitenkin oli vielä 2-3cm.
Tämä viikko on alkanut tuskaisesti, vatsa on koko ajan ihan pinkeä ja kipeä, ei varsinaisia supistuksia vaan kokoaikaista särkyä vatsan päällä ja lähes koko ajan. Alaselkää särkee myös oikein hyvin. Viime yönä olin 4.30 hereillä sohvalla kun vatsa sattui, mutta sitten helpotti ja pääsi taas nukkumaan.
Tänään on koko päivän vatsa sattunut ja nyt on maha ihan löysällä. Ei oikein tiedä että onko tämä alkusoittoa tulevalle synnytykselle vai olenko tulossa kipeäksi.
Onko muilla tällaista ihanaa vaivaa kuin suonikohjut häpyhuulissa? Voi taivas voi olla hirveää! Mulla on ulommat häpyhuulet ihan turvoksissa ja täynnä suonikohjuja, terkkarikin niitä kauhisteli että enpä turhaan valita. Keräävät hirveätä painetta koko ajan ja iltaisin ei pysty enää edes alushousuja pitämään.
Tällä viikolla on neuvolalääkäri, se viimeinen kerta! Jotenkin elättelen toiveita jos päästäisin pian tositoimiin kun viime viikolla tehtiin sisätutkimus ja tällä viikolla taas, esikoisesta meni meinaan 5pv kun synnytys käynnistyi lääkärikäynnin jälkeen. Itselle jäi sellainen olo että sillä oli osuutta asiaan kun lääkärillä oli harjoittelija mukana ja molemmat ronkki oikein kunnolla.
Kaikista vaivoista ja tuskista huolimatta mieli on korkealla. Vauva on alhaalla, henki taas kulkee eikä närästäkään enää niin paljon.
Olin perjantaina odottaville tarkoitetussa kokovartalohoidossa ja ai että teki hyvää. Aluksi kuorittiin koko vartalon iho, sen jälkeen vielä koko kroppa rasvattiin ja hierottiin kevyesti.
Eilen sain ihania uutisia, kaverini jolla oli LA 21.2 soitti illalla ja kertoi tytön syntyneen! Oli komean kokoinen neiti, 52cm ja 3900gr. Synnytys olikin ollut aikamoinen, klo.16 oli mennyt lapsivesi sohvalle ja heti alkanut voimakkaat, taukoamattomat supistukset, lähtivät heti sairaalaan ja tyttö oli syntynyt klo.18! Ja mitään oireita ei ollut ennen vesien menoa =). Kivunlievitystä ei ehtinyt saamaan kuin kohdunkaulanpuudutuksen ja senkin viime tingassa. Alkoi itseäkin vähän jännittää jos noin nopeaan kävisi.
TYKSissä pääsee isät ja sisarukset vierailemaan, isovanhemmat pääsevät vierailutunnilla käymään. Kuukausi sitten ei pääsyt kuin isät käymään possun takia, mutta nyt ovat höllentäneet vähän.
Voimia kaikille loppuaikoihin!
Jouhinen 36+6 (TYKSiin mennään, LA 10.3 ja toinen tulossa,esikoinen 3v.)
On tainnu aina olla tuolla Kys:ssillä se, ettei muut kun isä ja sisarukset pääse osastolle asti. Tietysti siinä oven läpi saa näyttää tulokasta muillekin. Toisaaltahan se on ihan hyväkin asia. Ei ainakaan koko ajan ramppaa vieraita, itsellä tai huonetovereilla... Saa rauhassa tutustua uuteen ihmiseen ja ainakin ensimmäisen kanssa saa sen rauhan opetella imetyksen ja muut...
Huh. Tämän päivää oonkin sitten varmaan rehkiny ihan koko viikon edestä. Tai no en nyt ihan... Mutta tiskit tiskasin ja kolme koneellista pyykkiä. Tiskiähän kyllä tulee lisää ja pyykkivuori ei paljoa vajunut kolmesta koneellisesta. Lakanatkin vaihdoin sänkyyn.
Tuosta kaikesta heilumisesta varmaan johtuen ilmeisesti minulta tihkuu vapsivettä...(???) Neuvolasta sain niitä liuskoja, joilla testataan tuleeko lapsivettä. Sellaisella kokeilin alushousujen kosteaa kohtaa ja se vähän sinersi... Vaaleasti... En osaa oikein ajatella, että pitääkö nyt olla huolissaan. Toisaalta ei satu ja ilman nuita liuskoja en edes ajattelisi muuta kuin normaalia vetisempää valkovuotoa. Noh, pitää varmaan katella huomiseen ja vaikka testata uudelleen, kun minulla vielä yksi liuska on. Sitten soitan neuvolaan, jos sinistyy...
Väsyttäähän tuo jo. Viime yönä puhuin unissani. =D Oli tokassu ääneen, että "empä olis uskonu!" ja kun mies ihmetteli niin havahduin ja toistin mitä olin sanonu. =D Aika hassua, kun yleensä en kyllä herää siihen, että puhun. =P
Neljännelle jaksuja alakuloon... Olen potenut samaa, kun koti on kuin pommin jäljiltä. Ihan nolottaa, kun käy vieraita... Ei vaan jaksa. Mitä nyt tänään joku ihme innostus iski.
Hmm.. Kukas se minua onnittelikaan...? No, mutta kiitoksia onnitteluista. =)
Sannaleinen 38+1
Muistaisinpa teidän jutut vielä tässä vaiheessa...siis, että kuka mitäkin kirjoitti.
Jouhinen: Minulla ainakin edellisessä raskaudessa synnytystä edelsi wc ralli (muutaman viikon ajan). Eipähän tarvinnut synnytykseen tyhjennellä :-). Itsekin kovasti jo synnytystä toivon, ja vaikkei siltä vielä tunnukaan niin olen lämmöllä muistellut edellistä kertaa, jolloin en vielä edeltävän päivän ä-poli käynnillä tiennyt synnytyksen alkavan, vaikka avustava kätilö sitten seuraavana päivänä minulle naureskeli, että johan hän odotti minut näkevänsä kun oli KTG käyrässä ollut niin muikeat supistukset.
Neljäs: Onpa harmi, että mielesi on raskas. Pystytkö nukkumaan pienimmäisesi päiväunien aikana? Ymmärrän hyvin, jollet tahdo vastata, mutta uteliaisuuttani kyselen, että minkä ikäisiä vanhemmat lapsesi ovat?
Bernike: Samoin minua uteluttaisi missä ulkomailla miehesi on ja ennättääkö hän kotiin ennen laskettua aikaa?
Kestovaipoista: Käytimme esikoisen kanssa osin kestoja. Varsinkin FuzziBuzzin taskuvaipat lisäimulla toimivat meillä. Ja satsasimme juuri M-kokoon. Mottonamme oli 1 kestovaippa päivässä on 365 roskiksessa maatumatonta vaippaa vuodessa. Töihin paluuni jälkeen kestoilu on kyllä jäänyt, mutta nyt esikoisemme ei tietysti enää kulutakaan 12 vaipaa päivässä :-).
Tekemisestä lomalla: Minusta päivät vain hurahtavat. Minulla on omia kirjoitustöitä vielä aivan kesken. Ja sen lisäksi toivoisin ennättäväni vähän siivota. Ja ommeltava on kanssa. Jostain kumman syystä olen ollut viime aikoina myös kovin innostunut leipomaan vierasvaroja pakkaseen. Muutama tiikerikakku on tainnut tulla itsekin syötyä :-P. Ja ystäviä olisi tavattava, olin vähän luvannut näin lomalla. Anoppikin jäi eläkkeelle juuri... Ja olin ainakin yhden päiväleffan halunnut käysä katsomassa, vauvan kanssa ja töihin paluun jälkeen kun ei sitten ehdi enää taas "mitään". Ja olin itsekin ajatellut käydä jonkinlaisessa hoidossa, ehkä lymfassa vielä...saisi vain varattua. Eli saisi vauva synytä, jottei olisi näin "kiire". Mutta ehkä tästä vinkkejä jos tuntuu, että tekeminen loppuu kesken :-).
Tsemppiä ja odotuksen iloa kaikille!
t.Elo 36+1
Eli tänään oli se lääkärikäynti äippäpolilla ja oli oikein sympaattisen ja kokeneen oloinen lääkäri kyseessä. Lääkäri ultrasi ja otti vauvan mitat sekä katsoi istukan ja napanuoran virtaukset ja kokeili kohdunsuun tilanteen.
Vauveli painoi jo lähes 3200g ja on siis oikein hyvin nyt kasvanut ja hyvän kokoinen vaikka heti syntyisi:) Virtaukset oli kunnossa eli istukka toimii hyvin. Kohdun sisäsuu sormelle auki ja kanavaa jäljellä n.2cm. Lapsi vettä runsaasti ja vauva liikkui ja teki jo hengitysharjoituksia kovasti masussa.
Sydänkäyrää otettiin myös n. 45 min. ja se oli oikein hyvä. Lääkäri ei antanut uutta aikaa enää vaan sanoi kaiken näyttävän oikein hyvältä ja nyt vaan odotellaan synnytyksen alkamista:) Liikelaskentaa tulee kuitenkin jatkaa ja jos liikkeet ei täyty niin pitää tulla käyrälle äitiyspolille heti.
Jäi oikein hyvä mieli tuosta käynnistä ja lääkäri vaikutti niin osaavalta, että tuli itsellekin luottavainen mieli. kiva ettei tarvitse noissa kontrolleissa rampata enää kahta kertaa viikossa + neuvolassa kerran viikossa eli on tullut kolmena päivänä viikossa käytyä jossain kontrollissa:D Mutta turvalliselta tuntuu myös se tieto, että jos on jotain häikkää tai vauva taas liikkuu huonommin tms. niin ovi on auki sinne äippäpolille heti vaan mennä.
Tällasta omaa napaa nyt vaan pikaseen ja sitten nopeasti nukkumaan:)
Jaksamista kaikille:)
T: Leppis 38+1 (Jee, vauveli on jo täysaikainen!)
P.S. Esikoinen syntyi rv 38, joten saas nähdä miten nyt:)
Saapas nähdä, ennätätkö maaliskuun puolelle :-).
Heippa kaikille!
Hienoo Leppis että kaikki hyvin ja oot todellakin jo noin pitkällä että joutas syntymään ni ei tartteis huolehtia enäöä liikkeitäkään :)
Mulla kans päivittäin laskemista, liikkuuko varmasti 10 kertaa tunnissa....osalaan aika stressaavaa tämäkin. Viime pe olin äippäpolilla ja lapsivettä oli TODELLA niukasti (alle raja-arvon)joten ylihuomenna uusi käynti ja samalla arvioidaan synnytystapaa. Neuvolassa tänään täti sanoi samaa et lapsivettä kuulemma vähän ku vauva tuntui niin selkeästi vatsan päältä. Painoo oli tullu 1,4 kg viikossa, mutta taas viikko sitten oli lähteny 1,7 kg....joten paino hinaa turvotuksien yms takia.
Vessassa saa kyllä juosta vähän väliä ja yöt on todella katkonaisia. Supistaakin joka päivä. Täällä odotetaan kyllä isukin kans ihan kympillä et tulis jo ulos!!!
Arete: Synnytän Pohjois-karjalan keskussairaalassa Joensuussa ja täällä saa tulla osastolle äitiä katsomaan isän lisäksi vauvan mahdolliset sisarukset ja sitten isovanhemmat. Vielä reilu vuosi sitten sai myös äidin sisarukset vierailla osastolla koska olin katsomassa siskoni vauvelia, mutta enää se ei onnistu. Mukavaa kummiskin kun isovanhemmat pääsevät vierailulle!
Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti! :)
Nunu 36 + 5
Heippa!
Täällä tänään yksi tosi onnellinen vauvamasuilja =) =)
Mulla oli tänään äippäpoli ja kätilö tunnusteli ennen käyrille laittoa ja totes et kovalta tuntuu et kyllä se siellä väärinpäin tuntuis vauveli olevan. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja sano et onpas se vielä ylhäällä ja kyllä se väärinpäin on et miks sut lähetetään näin myöhään et näissä tapauksissa kun edes epäillään neuvolassa perätilaa niin pitää lähettää jo 34vkolla ja nyt mennään jo 36+4 mut sit ultras ja siellä se vauveli köllötti ihan oikeinpäin. Sanoi että on sen verran pikkupeppunen et kaikki kuvittelee sitä pääksi ;) Pieni hän kyllä on et 2,5kg nyt just ja just et lekuri sanoi et jos LA.na syntyy niin olis 3kg.
Mua alko sit mietityttää et voiko pojat olla noin pieniä et jos sittenkin oisi 4 tytön typykkä tulossa, ei siis tiedetä, ei olla kysytty.... Toivossa siis hyvä elää =)
Mulla siis esikko ollut pienin eli 3,2kg mut kakkonen 3,7 ja kolmonen 3,6kg :heart: et saapi siis nähdä tämän lopullinen syntymäpaino ;)
Anteeks kamalasti omanapaisuus mut kyllä niin helpotti kun kovasti pelkäsin et joutuvat kääntämään ja mulla ei sellaisesta kokemusta, verenpainekkin oli ennen käyriä jo 162/81 kun kätilö sanoikin et sua taitaa pikkasen jännittää ;)
Elo; saapi kysyä ja vastaankin eli meillä tuo pikkuneiti ei oikein tahdo nukkua päikkäreitä eli jostain syystä jättää niitä aika paljon pois et herää aamuisin viimeistään klo 6 kun muutkin noustaan ja nukahtaa illalla yleensä 19.30-20.30 välillä et itsekkin menen sit 9 aikaan viimeistään nukkumaan. Leikkii tosi itsenäisesti et voin kyllä halutessani maata sohvalla ja katsella sen touhuja....
Mulla esikko täyttää elokuussa jo 18v, kakkonen sit loppusyksystä 16v ja pikkuneiti syksyllä 3v. Meillä siis "kaks sarjaa" kuten ihmiset sen haluavat meille ilmaista ;) nuorena tehty että näin vähän vanhempana tehdyt. Itsellenihän tulee tosiaan syksyllä kans tuo 40v täyteen.
Onnellinen ja huojentunut neljäs ja "pikkukakkonen" 36+4
Jaksuja siis kaikille! Kohta päästään oikeesti jännittelemään, parin viikon sisään jo varmasti saadaan ensimmäiset vauvauutiset
No, kyllähän tuollaiset isot tytöt jo saavat kotona autellakin :-). Mietin juuri tänään pyykkiä ripustellessani, että kun nyt pitäisi olla toinen poika tulossa niin mitähän sitä vaatii heiltä sitten isoina. Siskoni kanssa me saimme 16-vuotiaana omat pyykkikopat syntymäpäivälahjaksi ja sen jälkeen vastasimme itse vaatehuollostamme. Mutta osaakohan sitä pojilta vastaavaa pyytää...
Sen sijaan vitsailin jo miehelleni, että jos odottaa yhden 15 vuotta niin sitten voidaan maksaa kesätyörahoja näille veljeksille kun kaivavat meille käsipelillä uudet salaojat :-).
Kiva, että vauvasi on oikein päin.
Hyviä vointeja neljännelle ja kaikille muillekin! Täällä ei etenemisen merkkejä...
Elo 36+3
hyviä uutisia, ihmiset! Leppis, oikein huokaisin helpotuksesta, kaikki on noin hyvin ja tosiaan täysiaikainen! Jännää jännää...
Nunullekin toivoisin hyviä uutisia, kiristää varmasti olla huolissaan. Mielenrauhaa, voimia.
Neljäs, symppaan kovasti noita sun mielialavaihteluita. Olen itse vähän väliä itku kurkussa vaikka kaikki on ihan hyvinkin. Mutta siivousapua sentään hommasin ulkopuolelta. Sun tytöt on kyllä niin isoja, että toki heiltä odottaa jo oma-aloitteisuuttakin. Mun 9 ja 7 -vuotiaat auttaa mm.tiskikoneen tyhjäyksessä, kissanhiekan siivouksessa, roskien viemisessä ja oman huoneen kanssa... Ai, ja Neljäs, hienoa hienoa että sullakin vauva oikein päin! Nyt toivotaan että pysyvät meidän pikkuiset siellä kans, ja kiinnittyisivät kunnolla!
Elo,lymfahoito kuullostaa hyvältä ajanvietteeltä.Taidankin varata ajan, sillä olen tosiaan ihan hirveän herkillä ja kaipaan jotain rentouttavaa ja energisoivaa. Puoliso on ollut nyt 4 vkoa poissa ja palaa näillä näkymin 10.3. eli 12 pv ennen laskettua. Se kyllä tuntuu syvällä sielussa ja myös iholla: sitä kaipaa halausta, silitystä, kainaloa... Mies matkustaa Euroopan meriä, ei onneksi toisella puolen maapalloa. Jos synnytys käynnistyisi ennen miehen tuloa, olen "varannut" ystävän tulemaan avustajaksi.
Annoin tyttöjen jäädä nukkumaan leveään parisänkyymme. Onpahan jotain tuhinaa vieressä yöllä kun herää valvomaan ja kuuntelemaan vauvan melskettä :).
Vointeja!
Berenike 35+3
Tässä ny eka nää meidän tiedot: ensimmäistä odotellaan, La 21.3. ja tarkoitus ois synnyttää Tammisaaressa.
Alunperin ajateltiin Jorvin olevan parempi noin logistisesti, mut eipä Tammisaareen paljon pidempi matka meiltä ole.. itse synnytystä ja kivunlievitysmenetelmiä ku mietti, ni toi Tammisaari tuntu mulle sopivammalta. Oltiin eilen tutustumassa ja se on kyl tosi ihana paikkana.. ei sellasta kiireellistä liukuhihnameininkiä, vaan mahdollisimman pitkälti mennään äidin mukaan ja annetaan synnytyksen kulkea omaa tahtiaan.. sopii meille ku nenä päähän! Tuli oikein hyvä mieli lähteä sinne synnyttämään :)
Masuasukki on viettäny jo muutaman viikon pää alaspäin ja viime viikonloppuna päätti jo laskeutua lähtökuoppaan.. ajatteli vissiin reppana päästä ensimmäisenä ulos - pitäisköhän hälle kertoa ettei siellä masussa ole muita?! ;D
Olin muutaman päivän tosi väsyny ku supisteli kovin.. nyt vaan toivotaan ettei pikkunen ihan vielä päätä tulla. Nyt on pari päivää ollu selkeesti pirteempi olo, paitsi et pahoinvointi on jotain käsittämätöntä.. mietin et oonkohan saanu jonku vatsapöpön ku meinaa tulla molemmista päistä ulos oikein huolella.. vai valmistautuuko kroppa synnytykseen? Toivottavasti vaan vatsatautia..
Neuvolassa toivotaan ettei syntyis ainakaan ennen tän viikon päättymistä ja kätilö Tammisaaressa toivo et menis siitä vielä viikolla yli. Ottivat eilen Tammisaaressa pätkän sydänkäyrää ja tarkistivat sen lapsivesiasian..kumpikin kunnossa. Mut sisätutkimusta ei "uskaltanu" tehdä, ettei provosoi kohdunsuuta yhtään enempää ku on ihan pakko. Noh, ens tiistaina mulla on lääkärintarkastus joten katotaan kuin käy..
Tulipa taas omaa napaa - sorry
Zäpäkkä 35+4
Olin viime perjantaina neuvolassa ja painoa oli tullut +800gr/vko, tähän asti on tullut ihan maltillisesti ja itsekin ihmettelin nousua.
No tänään oli viimeinen neuvola lääkäri ja painoa oli viikossa tullut 1,2kg! Edellispäivänä nousi hirveä turvotus, otin oikein mittanauhan ja nilkat turpoo päivässä 3cm ja jalkapöydät 2,5cm... Noh, neuvolassa oli nyt sitten leukkarit ja proteiinit (menikö oikein??) plussalla ja verenpaine koholla,ei kuulemma korkea normaalisti, mutta mulle korkea, mulla on hyvin matala verenpaine, viime viikolla näytti 100/65 ja tänään oli 126/90.
Eli raskausmyrkytystä epäillään ja käskettiin mennä maanantaina tk:een verikokeille ja tiistaina neuvolakontrolli kun kutinaakin on.... Mä kyllä luulen että menen sinne verikokeeseen jo huomenna, alkoi nyt vähän huolestuttaa ja harmittamaan kun neuvolassa olivat niin rauhallisia eikä asioista kerrottu mitään, nyt en oikein tiedä mistä on kysymys. Neuvolasta sanottiin vaan että äitiyspolille soittoa heti jos oireita ilmenee lisää, päänsärkyä tai näköhäiriöitä.
Mulla ei ole mitään kokemusta tällaisista, toivotaan ettei mitään vakavaa tai olisi väärä hälytys.
Tämä oli tällainen pikainen, jos jollain on kokemusta niin olisi kiva kuulla!
Jouhinen 37+1
Lumiset ja aurinkoiset huomenet kainuun korvesta :) Mulla on kyllä pienoinen ongelma, kun ei ole mitään tekemistä. Ennen äippälomaa sitä mietti, että olisi niin paljon tekemistä ja nyt, kun on äippälomalla, niin kaikki on jo tehty aikoja sitten. No okei, ihan kaikkee ei pysty tekemään samaan malliin kuin ennen, kun tuntee itsensä niin isoksi ja kömpelöksi ja sitten liikun vielä samaa vauhtia kuin laiskiainen :D Oli noita liitoskipuja aika kivasti perjantaina, ettei oikein tehny mieli paljon liikkua. Kauhee tuska oli päällä.
Toissapäivänä sentään saatiin tuo pinnasänky kasattua. Hionnan ja maalauksen jälkeen siitä tuli kuin uusi ja on nyt sitten makuuhuoneessa :) Ajattelin, että jos siihen tekis vielä reunasuojukset itse, kun tässä sitä aikaa on vielä jonkin verran jäljellä. Pitäs vain raahata itsensä kangaskauppaan.
Berenike, millaisia kestovaippoja hankitte? Mä olisin kiinnostunu noista kestovaipoista, mutta en oikein tiedä millaisia olisi hyvä hankkia. Onhan niitä neuvoja esim. kestovaippainfon sivuilla, mutta oisko kellään ihan konkreettisia neuvoja, millaisia kannattaisi hankkia ja mistä niitä saisi edullisesti?
Arete 36+6