***ELOUNELMIEN helmikuu***
Kuukausi vaihtui, uutta pinoa pukkaa siis :)
Minulla kuukausi alkoi mukavasti eilen np-ultralla. Pikkuisella on niin paljon vilskettä ja vilinää, että hyvä kun jotenkin saatiin mitat otettua :) Olin käynyt myös veriseulassa, eikä mitään vikaa löydetty mistään. Nyt olen jo luottavaisin mielin ja olen uskaltautunut kertomaan tutuillekin.
Tosin miehen tutuille/suvulle ei kuulemma saa vielä kertoa. Eikä mies vieläkään tykkää tästä hommasta (neljännestä lapsesta keskelle vaikeaa tilannetta). Pelkään jo, että saan synnyttää yksin. Täytyy sitten varmaan pyytää äiti tai sisko vahtimaan, etten potkaise tyhjää, kuten viime synnytyksen jälkeen meinasi käydä. Äitini sentään on jo selvinnyt alkujärkytyksestä ja hamstrannut vähän liiankin innoissaan kirppikseltä vaatetta vauvalle. Itsekin on tullut "muutama" (= aivan liikaa) hankinta jo tehtyä.
Masu on vasta tuollainen "turvokki". Että ei ihan vanhoilla housuilla pärjää, mutta äitiyshousutkin on vielä liikaa. Hankala vaihe, odotan kovasti sitä oikeaa vauvamahaa.
T: Valvoja rv11+6
Kommentit (44)
Olen säännöllisen epäsäännöllisesti käynyt lukemassa teidän muiden kuulumisia ja nyt viimein kaivoin omat tunnussanani esille ja päätin itsekin kantaa korteni kekoon ;)
Täällä odotetaan kuudetta ja laskettu aika on 13.8. Alkuraskaus on sujunut suht hyvin asiaan kuuluvine pahoinvointineen ja väsymyksineen. Masu alkoi kasvamaan jo tosi aikaisin ja joulun aikoihin siirryin mammahousuihin. Pari kolme viikkoa on mennyt niin, että masun takia raskaus on ollut kaikille päivän selvää. Oli noloa kun töissä pomo näki raskauden ennen np-ultraa ja luuli etten vaan halunnut hänelle kertoa asiasta, vaikka todellisuudessa halusin odotella ultraa.
Raskausajan diabetes diagnoosin olen jo saanut, kun sokerirasitus tehtiin minulle raskausviikolla 7. Viidennessä raskaudessa jouduin insuliinihoidolle ja mitä todennököisimmin se on edessä tässäkin raskaudessa. Se on jo tuttua, joten en ole kovin huolissani asiasta.
Sen sijaan huolta on aiheuttanut verenvuodot, jotka alkoivat muutama päivä sitten ollen pahimmillaan todella runsaitakin. Tänään ultrassa selvisi, että kohdussa on hematoomia, joista ainakin toisen odotetaan vuotavan vielä ulos. Vuoto on todennäköisesti peräisin kohdun limakalvolta. Kaiken pitäisi olla suht kunnossa, mutta ainahan tuollainen vuoto hermostuttaa. Olen nyt sairaslomalla ja kaikenlainen rasitus ja nostelu (myös 12kg painavan kuopuksen) on kielletty.
Nyt on siis aikaa olla koneellakin ;)
t. Florence 13+5
Moikka kaikille.
Olen melkein päivittäin lueskellut teidän kuulumisia ja päätin viimein rohkaista mieleni ja kirjoittaa jotain itsekkin :)
Eli toinen lapsi tulossa, tosin perheessä myös miehen ensimmäinen lapsi eli periaatteessa kolmas tulossa. Laskettu aika on 17.8.
Oman esikoiseni laskettu aika oli 10.8.05 eli aika tarkka 5 vuoden väli tulee hauskasti. Esikoinen tosin syntyi jokusen viikon etuajassa.
Eka ultra oli 27.1 ja varmistui sekin että masussa todella on elämää ja niskaturvotus oli 1,2.
Nyt oli lääkärineuvola 9.2 ja lääkäri eikä terveydenhoitaja löytäneet sydänääniä :S
Se on kuulemma ihan normaalia. Jotenkin en vaan osaa olla murehtimatta. Uudestaan koitetaan löytää niitä vasta 22.2 sokerirasituksen jälkeen :(
Lääkäri sanoi kohdun koon vastaavan viikkoja.
Pakko yrittää olla murehtimatta ja luottaa siihen että kyllä siellä masussa kaikki on kunnossa. Tulokas on vaan niin ujo ettei halua kaikille esittäytyä :)
T: Myrsky78 13+2
Viikkoja on ny 15+4 ja la siis 1.8. Maha on selvästi jo muuttanut muotoaan. Ulospäin sitä tuskin huomaa, mutta itse sen tunnen ja siirryin jo "armelaiaampiin" housuihin kun alkoi ikävästi kiristää nuo mitkä ei yhtää jousta. Inhottavaa olla jos koko päivän istuu ja housut kiristää.
Kolmas vekara on siis tulollaan ja mielestäni eilen tunsin ihan kevyttä liikehdintää. Saatoin toki olla väärässäkin mutta kuitenkin. Varmoja liikkeitä odotellessa. :-) Neuvolassa oli ihana kuunnella sydänääniä maanantaina.
Olo on oikein mainio, pitäisi nyt vaan keksiä miten harrastaisin liiuntaa ja miten saisin suolen toimimaan taas tehokkaammin. Se tuntuu jämähtäneen nyt pahasti vaikka normaalisti toimii hyvin.
Minä myös pidän Chocomumille peukkuja pystyssä!
Minulla on kumman hyvä olo. Esikoista odottaessa ei ollut kertaakaan näin hyvä olo, mitä nyt ollut viikon verran.
Tosin kahtena aamuna olen herännyt siihen kun nenästä vuotaa verta ihan kunnolla, oire se kai tämäkin on.
Väsymystä edelleen on jonkin verran, mutta se nyt voi mennä myös tuon yht'äkkiä taas niin huonounisen esikon piikkiin.
Muskarissa toinen äiti tuijotti hetken aikaa tiiviisti mahaani, oliskohan ollut niin kova turvotus tai sitten masu tosiaan alkaa vähän jo näkymään. :D
Nyt on muutamalle kaverillekkin tullut kerrottua tulokkaasta. Kovin moni ei onnitellut ja kyselyjä "oliko vahinko" tuli pari. Ärsyttävää.. Lapsettomien kavereideni tuntuu olevan niin kovin vaikea ymmärtää että jotkut ihan oikeasti haluavat niitä "kirkuvia sinappipöksyjä, joiden takia menee elämä pilalle".
No, en anna minkään pilata minun odotustani, nyt nautin tästä täysin rinnoin (ja ne muuten on täydet! :-O)
-kreetteli rv 13+3
Ja tervetuloa uusille!
Sen verran vaan kuulumisia, että NP-ultra ja veriseula tehty ja tuloksena 1:10 000. (Täällä siis yksityisellä tulokset saa parin tunnin päästä verikokeen ottamisesta). Ultrassa näkyi kovasti lyövä sydän ja heiluvat kädet! Kyllä taas rauhoitti mieltä.
Hermoilin viime yön niin, että nukkuminen oli vaikeaa ja nyt työnteko sitäkin vaikeampaa.
Tsemppiä ja hyviä vointeja kaikille!
t. Marmeladi(tämänpäiväisen ultraajan mukaan tarkentunut) 11+5
Elikkä meidän riskiluku siinä seulassa oli 1:25, siksipä haluttiin lisätutkimuksia. Istukkanäytettä ei voitu ottaa kohdun asennon takia, joten nyt odotetaan viikolle 15 jotta saadaan lv-näyte otettua. Inhottavaa tämä epätietoisuus, mutta pakko kai kestää =) Mies tsemppasi, että nyt vaan odotetaan innolla sitä, että saa tietää kumpaa sukupuolta on tulossa, että jos vaikka pääsis niitä mekkoja ostelemaan. JOten keskityn nyt vaan siihen, enkä niihin huonoihin uutisiin =)
Kreetteli: Ai että jotkus kyllä osaa =) Noh toivottavsti et ottanu kuuleviin korviisi, mutta ikäväähän toi on kun jotkut niitä riiviöitä oikeasti haluaa =)
En ole paljo kirjoitellut, kun on ollut ongelmia ja lapsi on unohtunut täysin :(
Mieheni ei ollut innoissaan vauvasta ja tahtoo asumuseron, kun "emme ole mistään samaa mieltä" ja " meillä on eri mielenkiinnonkohteet".
Totuus on se, että mieheni kuuluu luonnehäiriöisten piiriin ja on kykenemätön ottamaan toisia huomioon. Tarkoittaa sitä, että en voi olla koskaan hänelle mieliksi, sillä se on mahdotonta!
Itselle on suuri helpotus, että pääsen elämään rauhallista elämää ja lapsi saa terveellisen arkielämän. Mieheni oli ennen fyysisesti väkivaltainen, mutta nykyään se on muuttanut muotoaan henkiseksi. Jatkuva paha olo ja sairas elämä ei ole lapselle hyväksi, joten hyvä näin.
Pahoinvointia on omiksi tarpeiksi ja siihen auttaa työnteko! Paikoillaan ollessa on huomattavasti huonompi olo.
Hengästyminen ja täysi olo myös tympeitä.
Laskettu aika muuttui ja nyt se on 11.8.2010.
Tsemppiä kaikille ja jaksamista elämän murheista huolimatta :)
Täällä porskutetaan rv 14+,omissa housuissa edelleen.Vanhat vatsanahkamakkarat vaan nousseet ylemmäs=)
Pieniä satunnaisia liikkeitä olen tuntenut,en päivittäin kylläkään.Edellisissä raskauksissa tunsin myös rv 13-14 ekoja liikkeitä=)
Rakenneultraa odottaessa!!
Voikaa kaikki hyvin!
Gianni ja 7:n katras ja masussa lisäystä rv 14+2
Enpäs edes muista, että koska olisin viimeksi kirjoittanut tänne, joten pikakertaus: np-ultra oli 14. päivä viime kuuta ja kaikki oli ok. 16. viime kuuta kävin viimeksi neuvolassa, eikä sielläkään mitään valittamista ollut... Eli odotus sujuu hyvin (liikkeitäkin tuntuu aina välillä) mutta kaikki muu meneekin sitten päin...
Issues, yksinodottaja, tuleva yh ja rv 14+6
Pitkästä aikaa täällä kirjottelen, aina välillä käyn lukemassa mutta laiskuus toisinaan huipussaan ;) ni ei jaksa kirjotella.
Ensinnäkin mukava kun vieläkin tippuu mukaan uusia odottajia :) tervetuloa!
Choco-voimia ja malttia!! Ihana asenne teillä!!
lamminsydan-tsemppiä! itse olen eronnut luonnehäiriöisestä narsistista, elämässäni kääntyi uusi lehti kun tajusin lopulta lähteä suhteesta. Rohkeutta ratkaisuihin!
Issues-Voimia yksin odotukseen!
Itsellä massu on tullut 2 viime viikon aikana, iltapäivästä etenkin alkaa paisumaan, eli turvotustakin on kyllä mukana. Omia housuja olen pakkaillut syrjään jo, tai pidän niitä napit auki tuubin kanssa :). Mahan seudulla on aika tavalla vihlontaa ja krampin tapaisia, mietin onko nuo krampin tapaiset harj.suppareita? Niitä kai voi olla alusta asti. Öisin toisinaan valvon tunnin-kaksi, ei vain uni tule vessakäynnin jälkeen. Onneksi nyt on yö-olympialaiset :D!
Onko muilla päänsärkyongelmia?
Itse tunnen välillä huonoa omaatuntoa kasvisten ja marjojen liian vähästä syönnistä :(.
No, nyt on aika lähteä kävelylle, kun laskiaispullat painaa masussa :)! Ihanaa odotusta kaikille!!!
Tikunen rv 15+4:)
Minäkin olen todennäköiseti tuntenut satunnaisia liikkeitä. Aina kun jotain tuntuu, niin pysähtyy tunnustelemaan, että olikohan se, mutta ei ne yleensä heti toistu... Mutta alan vahvasti kallistua sille kannalle, että liikkeitä ne ovat :) On jo toinen tulossa, joten ehkä ne liikkeet pitäisi tunnistaa... Ainakin kun kuuntelee kotidoplerilla, niin mahassa käy semmoinen potkiminen ja kuperkeikkojen teko, että oksat pois jos sama jatkuu sitten myöhemminkin; taitaa sitten olla kylkiluut kovilla. Ensimmäinen ei turhia mahassa liikuskellut, harvoin venytteli ja kääntyi, joten nuo "kunnon potkut" on toistaiseksi jäänyt kokematta.
Nyt tunnen liikkeitä vain kun istun; silloin tuntuu että pieni vähän tönii, jotta saisi lisää tilaa...
Tikunen mainitsi harjoitus suppareista. Mullahan niitä on nyt ollut jo pari -kolme viikkoa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Minä tunnen ne niin, että alamaha ikään kuin vetäytyy kasaan ( melkein kun tekisi vatsalihasliikkeitä) ja sitten maha pikkuhiljaa siitä rentoutuu. Nuo krampit saattavat myös olla liitoskipuja tms. Mulla noita kramppeja/viiltokipuja tulee, jos esim. nousen vauhdilla seisomaan. Nyt nuo kivut ovat onneksi hellittäneet...toistaiseksi.
iipukka 15+0
Voimia kaikille odotukseen!
Gianni ja rv 14+3
Ja voimia yksin odottaville. Esikoistani odotin käytännössä myös yksin, tuolloinen mieheni kyllä asui kanssamme muttei halunnut mitenkään ottaa osaa vauvan odotukseen saatikka hoitoon. Osittain silloiset kokemukset ovat heijastuneet nykyiseenkin raskauteen ja tulkitsen nykyisen mieheni sanomisia ihan miten sattuu vaikka hän yrittääkin tukea kaikin keinoin. Välillä tuntuu että onnellinen odotusaika on ihan hepreaa minun kohdallani. vähän aikaa sitten huomasin jo ajattelevani olevani huono äiti kun en ole niin onnellinen "kuin pitäisi" raskaudestani.. Joka tapauksessa esikoisestani tuli iloinen ja tasapainoinen lapsi kaikesta aluajan sekasorrosta huolimatta ja päätinkin nyt yrittää olla stressaamatta liikaa. Onneksi nykyaikana kaikkien ei tarvitse sopia samaan muottiin vaan perheitä on monenlaisia, toisissa vanhempia on yksi toisissa kaksi. Määrällä ei ole väliä vaan laadulla :) Mukavaa päivää,
manna 14+3
Täällä odotellaan iloisin mielin, vaikkakin nyt painaa flunssa niskaan ja sitten tarvii noita sokereita miettiä (tosin olleet hyvin kohdillaan).
Maanantaina oli neuvola, ekasta neuvola punnituksesta paino on tippunut noin 2 kiloa. Verenpaineet on ok. HB 139. Niin ja vauvan sydänäänet tais olla 150.
Nyt sit vaan odotellaan seuraavaks varmaankin tota rakenneultraa, tosin mun tarvis varata neuvola aika uudesta neuvolstakin ennen sitä.
Maijamehi81 ja Toukka rv 16+3
Moi vaan kaikki kanssaodottajat!
Viime torstaina Pikkukakkosen aikoihin oikaisin sohvalle lepäilemään ja hetken tuntui siltä kuin joku olisi hipsutellut kevyesti sormella masun sisältäpäin. Ei siis ollut mitään "ruoka liikkuu suolessa" tuntoja, vaan samanlaisia kun esikoisestakin ekat pienen pienet liikehdinnät. Tuntuu kyllä kovin vaikealta uskoa että ne olisi vielä ollut oikeasti vauvan liikkeitä, eikä noita ole nyt vielä uudestaan tuntunut.
Huolenani perjantaista asti on ollut supistukset ja välillä vielä kipeät sellaiset. Tuntuu selässä ja häpyluussa samanlaisina kun ennen synnytystä, paljon lievempinä, mutta kipeinä kuitenkin. Terkkarille soitin ja käski lepäillä mahdollisimman paljon ja ottamaan panadolia. Jos nämäkään ei auta ja kipu jatkuu, niin lääkäriinhän sitä on mentävä tilanne tarkistamaan. Vaikka näillä viikoilla kuulemma mitään ei sitten voi tehdä.. :(
Terkkari lohdutteli kuitenkin sillä että kohdulla on vielä hyvässä muistissa edellinen raskaus ja siksi on herkempi supistelemaan. Ja ensiviikolla pääsen neuvolassa käymään.
Pelottaa vaan niin… :(
Huomaan että rasitus ja väsymys aiheuttaa enemmän noita supistuksia, mutta en tuon esikoisen takia voi täysin vuodepotilaaksikaan ryhtyä. Miehellä onneksi perjantaina alkaa viikon loma, joten on sitten paljon apuna kotona.
Tämmöistä omaa napaa taas tänään. Voimia kaikille, niin yksin, kuin yhdessäkin odottaville!
-kreetteli ja (huolta aiheuttava) masumatkaaja rv 14+2
Kreettelille jaksamista! Toivottavasti kipeät supistelut menevät pian ohi. Itseänikin melkein hirvittää, kun muistelen viime huhtikuista synnytystä, oli meinaan ilman kivunlievityksiä sellanen kokemus että huhhuh... Ja kun kätilö vielä sanoi, että mahdollisesti ens kerralla ei mene sen paremmin, meinaan kun supistukset eivät voimistuneet tarpeeksi, vaan piti aloittaa tiputus ja sen jälkeen olikin ihan kauheata! No, itsehän toivoin, että sais synnytyksen pois alta ennen ruoka-aikaa ja poika syntyi klo 11.45. Kätilö kyllä jutteli mun kanssa pitkään jälkikäteen, pahoitteli tapahtunutta ja oikein kirjasi ylös, että ens kerralla sitten epiduraali, jos oikein muistan... Ens kerta tuleekin sitten pikemmin kuin kukaan uskoisikaan, heh :) No, toivon silti, ettei ole yhtään samanlainen. Ilokaasua mun ei olis pitänyt ikinä saadakaan, tulin tosi sekopäiseksi! Ihan hävetti jälkikäteen, olin kuin vanhin poika pahalla päällä ollessaan :-O Vointi on nyt ollut tosi hyvä, pahoinvointia kesti suunnilleen viikolle 12 (jolloin tuli mahatauti mut siitä onneks selvittiin) Jaksamista kaikille! -Suzie74 rv 14+5
Heippa taas kaikille,
Mulla vihdoin alkaa pahoinvointi hellittää hieman. Joka päivä jaksan myös ihailla pyöristyvää vatsaa. Mieskin sanoi eilen, ettei oikein voi käsittää tuota masua :) Kaikki on näin ensiodottajalle uutta ja ihmeellistä.
Liikkeitä metsästelen joka ilta, mutta en ole ihan varma, olenko niitä vielä tuntenut... ehkä vielä joudun odottelemaan.
Mua kiinnostais tietää, miltä nuo supistukset ihan tarkalleen oikein tuntuvat vai tietääkö sen sitten, kun sellainen tulee?
illi78 (rv 16+5)
Tänne päin ei kuulu mitään uutta.. kirjaimellisesti.
Pahoinvointi on loppunut, mihinkään ei satu, liikkeistä ja harjoitussuppareista turha mun kohdalla vielä puhua ja olo on täysin normaali! Pitäisi kai oppia nauttimaan tästä, mutta minähän en osaa olla stressaamatta :D
Tuntuu että ultrasta on ikuisuus ja neuvolaan on myös ikuisuus.. pitäisi kai oppia jo luottamaan ettö kaikki siellä masussa on hyvin mutta minkäs teet kun koko ajan miettii ja miettii onkohan kaikki hyvin. Onko teillä muilla joilla loppukuusta LA, alkanut jo maha näkyä??
Mulla ei nii mitään! Iltapäivästä alkaen maha on turvoksissa mutta sen pystyy vetämään vielä sisään joten ei se vauvamaha vielä ole. Ja aamuisin vatsa on ihan litteä eikä edes tunnustelemalla mitään huomaa! Tästäkin saan varmasti stressiä aikaseks hah :D
Odotan vaan niiiin kovin että maha alkais näkyä ja pääsis neuvolaan kuulemaan sydänääniä! Vielä 2 viikkoa odottelua.
Miukuli 13+3
Mä oon ihan poikki tähän raskauteen :( Ei pitäisi valittaa, niinhän sitä sanotaan, mutta minkäs teet. Vaikka on lapsettomuushoidoilla tämä pieni alkunsa saanut niin silti olen ihan loppu näihin oireisiin. Paha olo ei hellitä, vaan piinaa joka päivä, samoin väsymys, ja tuntuu että ne pilaavat kaikki normaalielämän edellytykset kun mitään ei jaksa tehdä.
Paljon pötköttelyn ja syömisen (ainoa mikä auttaa pahaan oloon) seurauksena paino nousee vauhdilla ja olo on tukala.
Koko ajan on flunssan oireita, päätä särkee _joka päivä_, nuha on niin paha että nenästä tulee verta niistopaperiin ja yskittää.
Niisk.
Peukutukset chocomumille!
Tänään oli lääkärineuvola ja kaikki näytti olevan ok. Paino oli tippunut -600g aiemmasta neuvolakäynnistä ( se oli 7.1.) :)
Mammavaatteita on paljon erilaisia, on semmoisia, jotka tippuvat päältä pienellä mahalla, mutta myös semmoisia, joita voi käyttää ihan alusta asti, eikä housut tipu. Itse en kyllä tuommoisia housuja voinut käyttää loppuun asti kun puristivat jo liikaa. Joten ei muuta kuin tutkimaan valikoimaa, h&m:llä on ainakin ollut monia erilaisia housuja. Mä itse ostin semmoiset johon saa vyön, eli on vyölenkit, niin eivät ainakaan pääse tippumaan, kun aamuisin maha ei ole niin turvoksissa.
Kesälomaa olen miettinyt sen verran, että taidan joutua pitämään sen kesäkuussa. En usko, että ainakaan mun työnantaja suostuisi siirtämään kesälomaa. Muuten olis kyllä houkutteleva ajatus siirtää se hoitovapaan jälkeen, niin olis 2 kk kesäloma kerralla...
Meillä nimittäin on jo päätetty, että palaan töihin 1.10.2011 tai hieman aiemmin kun menivät muuttamaan isäkuukauden 6 viikoksi ja mulla kesälomaa vaan 4 vkoa... Mies aloittaa isäkuukauden puolessa välissä syyskuuta, jotta ehtii sen 6 vkoa käyttämään ennen lokakuun loppua ( mihin mennessä se täytyy pitää).
iipukka 14 + 2