Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhanan lihakeitto :D

Vierailija
01.02.2010 |

Tein lihakeittoa ja lihasta tuli kauhean sitkeetä :( En voinut lihaa siis 1,5v lapselle antaa.

Mitähän tein väärin? Pilkoin lihanpalat pienemmiksi, kypsensin hetken vähän pannulla ja sen jälkeen laitoin kattilaan kypsymään. Annoin porista rauhassa miedolla lämmöllä ja sitten lisäilin vihannekset yms.

Olisiko pitänyt jättää koko pannulla paistaminen välistä? Oli kiirus saada keitto valmiiks, joten siksi pannulla osittainen kypsennys.

Mitä lihaa yleensä käytette lihakeitossa? Tuo taisi olla ihan tavan naudan keittolihaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sen paistaisikin ensin. Joo ja tollaista tavan naudanlihaa en ole koskaan kokeillut...ihan normaalilihaa olen käyttänyt ;)

Vierailija
2/28 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä keittolihaa yleensä keitetään kokonaisena tunti tolkulla, kypsänä otetaan ylös, pilkotaan ja lisätään keittoon, juuresten kans. keitinliemi otetaan talteen sit ku ensin otetaan vaahto pois ja siihen siis perunat, lantut, porkkanat ja ne lihapalat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeinhän on se keittoaika sekä ruhon osa mitä tehdään, eli mediumi on puolikypsä ja osasta riippuen sitkeääkin. Jos on kaula/Niska eli kassleria, ei mureaa lopputulosta tule keittämällä, vaan pitemminkin vetistä ja rasvaista. Veikkaan että vika lienee kypsyttämisen vähäisyydessä eikä missään muussa. 

Vierailija
4/28 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää nestettä ja keitä vielä Tunti tai kaksi. Keitit liian vähän aikaa.

Vierailija
5/28 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 13:07"]

Lisää nestettä ja keitä vielä Tunti tai kaksi. Keitit liian vähän aikaa.

[/quote]

Eiköhän se helmikuussa 2010 kiehumaan pantu soppa jo ole kypsää.

Vierailija
6/28 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on painekattila!!!

Vierailija
7/28 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2010 klo 17:51"]Tämä kokki kolmonen keittelee lihaa sitten kauemmin seuraavalla kerralla ja jättää paistamisen välistä. Kyllä mä vähän jo epäröinki koko touhua alunalkaenkin :D (paistamista siis) Ohjeessa kyllä mainittiin, että pitää useampi tunti keitellä ja ottaa liemet talteen yms.. Mutta jälleen kerran tuli kiireessä sovellettua ;) Yleensä siis olen tehnyt muita keittoja, kun lihakeitto kestää niin kauan valmistua. Ehkä vielä joskus onnistun.

-ap-
[/quote]

Voi myös keitellä sen lihan yhtenä päivänä ja tehdä keiton loppuun vasta seuraavana. Usein teen itse näin sen pitkän keittoajan takia. Ei ole niin paniikkia saada valmiiksi.

Vierailija
8/28 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle vinkiksi; AINA kun paistat lihaa, pitää sen olla lämmintä pinnalta, kun laitat sen KUUMAAN pannuun, jossa rasvaa. Lihanesteet karkaavat, jos laitat kylmän lihan kuumalle pannulle.

Toisekseen, lihakeitto pitää keittää niin, että ensin keität sen lihan kunnolla ajan kanssa (mausteiden kera). Sitten liha pilkotaan/riiviitään pieniksi paloiksi, ja siihen siivilöityyn keitin liemeen sitten tehdään se itse keitto! Eli pilkotut, kuoritut perunat, (mahdollisesti sipulisilppua, jos et laittanut sitä jo keitinliemeen lihan kanssa), keittojuurekset

Vierailija
9/28 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähintään kaksi tuntia.

Paistaminen antaa lisää makua ja aromia eikä vaikuta sitkeyteen.

Keittoliha on sitkeää ruhonosaa joka vaatii pitkän kypsennysajan. Jos hommaa haluaa nopeuttaa on syytä jauhaa jauhelihaksi ennen valmistusta.

Jauheliha valmistetaan sitkeistä ruhonosista.

kokki

Vierailija
10/28 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kummallista. Ensin keittoliha keitetään mausteineen maustepippuri laakerinlehti vähintään 3h. Sitten se liha "perataan" eli otetaan ne kaikki ällöt öllöt pois. ja laitetaan sivuun. liemeen pilkotaan perunoita, porkkanoita ( ja mitä nyt tykkää laittaa) ja lihaliemikuutio. Sitten kun juurekset on liki kypsiä niin heitetään ne paloitellut lihat perään.. ja keitetään vielä hetki. tulee mureaa. Alussa kun keitetään keittolihaa sen 3+h niin pitää muistaa kuoria vaahto pois, se on kudosneste vaahtoa ja tekee sopasta harmaan.

Vierailija
11/28 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on just palapaisti uunissa,tunnin annoin porista hellalla kattilassa, sitten heitin uuniin 175C ja on nyt ollut kaksi tuntia, tunti vielä 120C ja liha on suussa sulavaa, sama juttu lihakeiton kanssa, kypsytä lihaa 2-3 tuntia.

Vierailija
12/28 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei riitä 2h, keittolihan keittämiseen. jää sitkeäksi...

Niin ja kokki kulta jauhelihaa tehdään myös paisteista, eli ei ole vaan sitä "sitkeää" osaa.. Et taida kyllä mikään oikea kokki edes olla jos et tuota tiedä..

Vierailija
13/28 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei riitä 2h, keittolihan keittämiseen. jää sitkeäksi...

Niin ja kokki kulta jauhelihaa tehdään myös paisteista, eli ei ole vaan sitä "sitkeää" osaa.. Et taida kyllä mikään oikea kokki edes olla jos et tuota tiedä..

ja toki tiedän jauhelihaa valmistettavan paremmistakin ruhon osista ja silloin nimi on

paistijauheliha

ja nyt sanoin jauhelihaa

kyllä olen oikea kokki usko tai älä

lihakeittoja on monenlaisia ja perinteinen suomalainen lihakeitto on että keitetään se liha kokonaisena kypsäksi mausteliemessä ja sen jälkeen kuutioidaan

on myös muita tapoja valmistaa lihakeitto, lihat voi halutessaan ruskistaa ja maku on toisenlainen lihakeittoa se silti on jos on samat raaka-aineet

Vierailija
14/28 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kokki kolmonen keittelee lihaa sitten kauemmin seuraavalla kerralla ja jättää paistamisen välistä. Kyllä mä vähän jo epäröinki koko touhua alunalkaenkin :D (paistamista siis) Ohjeessa kyllä mainittiin, että pitää useampi tunti keitellä ja ottaa liemet talteen yms.. Mutta jälleen kerran tuli kiireessä sovellettua ;) Yleensä siis olen tehnyt muita keittoja, kun lihakeitto kestää niin kauan valmistua. Ehkä vielä joskus onnistun.

-ap-

Vierailija
15/28 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"keittolihaa" syytä ottaa silloin jotain mureampaa kuten filettä, mutta kanattaako selaista lihaa "tuhota" keittoon...

Vierailija
16/28 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen keittoon makua mitä ruskistettaessa tulee.

kokki joka todellakin tietää ruhonosat ja osaa valmistaa niistä herkullista ja maistuvaa ruokaa

paistettaessa liha vaan ei kannata olla

"keittolihaa" syytä ottaa silloin jotain mureampaa kuten filettä, mutta kanattaako selaista lihaa "tuhota" keittoon...

olen monesti ihmetellyt tällä palstalla olevien tietotaitotasoa niin ruoanlaitossa kuin leipomisessakin

Vierailija
17/28 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokille kysymys:

Eli paistamisessa en siis tehnyt virhettä, vaan siinä, että olisi pitänyt keittää vielä kauemmin lihaa. Ainakin se 2h?? Nyt taisi porista reilu tunnin.

-ap-

Vierailija
18/28 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuten ketjussa on moneen kertaan selitetty perinteinen lihakeitto tehdään niin että kokonaista lihapalaa keitellään mausteiden kera niin kauan kuin on kypsää

liha paloitellaan ja siinä olevat jänteet yms poistetaan ja siistit palat laitetaan keittoon takaisin

tässä suomalaisessa lihakeitossa ei lihaa ruskisteta

itse pidän keitosta jonka lihat on ruskistettu ennen keittämisestä paistossa syntyvien aromiaineiden vuoksi, lihakeiton liemeen tulee väriä ja maku on erilainen

jatkossa keität sitä lihaa pidempään valmistatko keiton kummalla tavalla tahansa - vähintään kaksi tuntia sitkeitä ruhonosia - kokeilemalla tietää milloin liha on kypsää

Kokille kysymys:

Eli paistamisessa en siis tehnyt virhettä, vaan siinä, että olisi pitänyt keittää vielä kauemmin lihaa. Ainakin se 2h?? Nyt taisi porista reilu tunnin.

-ap-

Vierailija
19/28 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap-

Vierailija
20/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lihakeittoni on aina mureaa, samoin karjalanpaisti, vaikka olisi mitä lihaa.

Ja minä paistan lihaa ensin mummoni ohjeiden mukaan, että se saa vähän väriä. Mummoni oli loistava kokki. Jos paistaa esim. kyljyksiä, niin ensin ne huoneenlämpöön tunniksi, pyöräytetään pannulla ja sitten haudutetaan uunissa rauhassa ruskeassa kastikkeessa murean kypsäksi. Ihan liian moni nykyajan kokkiohjelman pihvi on sitkeä, kun nykyään on aina niin kiire kiire kiire! Liha vaatii aikaa, jauheliha on hätäisille.

a) liha otetaan huoneenlämpöön tuntia ennen paistamista. Perussääntö myös grillaamisessa. Muuten nesteet jää pannulle ja liha on sitkeää. Ei paisteta ns. halki, vaan vain väriä pintaan, sisältä jää raa'aksi. Maustetaan liha lopuksi.

b) kattilaan/uunipataan, keitetään alussa kunnon porinalla/lämmöllä hetki ja lasketaan sitten kiehumaan kolmoselle ja keitetään kauan, 4-6 tuntia hiljaisella tulella ja jätetään uuniin vielä loppulämpöön hautumaan. Se on kypsää, kun se haarukkaan hajoaa. Keittoa ei saa hoputtaa, joten jos haluaa tarjota sitä sunnuntaivieraille, niin vieraat on syytä kutsua vasta kello 17-18 ja aloittaa keiton teko kello 9.