Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***Toukokuun toukat 2010 helmikuuhun***

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan vielä tähänkin pinoon tän kestoiluviestin, koska asia on mielestäni tosi tärkeä!

Muakin peloteltiin ja totuus oli ihan toinen. Lisää tietoa saa www.kestovaippainfo.fi. Siellä voi myös kysellä ihan kaikke aiheeseen liittyvää. Helpottaisi jos olisi vielä joku tuttu, joka opastaisi alkuun. Mutta toisaalta ei siihen paljoa tarvita jos ei halua. Eli meillä oli ekalla erilaisia vaippoja. Mut yleisesti tarvitaan vain paippoja, imuja ja kuoria. Laitetaan vaippa+ imu tai pari taskuun tai päälle + päälle kuori (pul = muovitettu kangas tai villahousut) Voi laittaa vielä esim. fleecen palan päällimmäiseksi ns. kakkasieppariksi. Imuissa kannattaa toinen puoli olla kuivakavgasta tai esim. fleeceä, joka tuntuu ihoa vasten kuivalta. Itse olen tehnyt ainakin imut itse, eli ommellut vain vahoja pyyhkeitä ja fleeceä muutama kerros reunoista yhteen. Teen myös vaippoja itse, eikä sekään tuntunut työläältä jos tykkää näperrellä. Mutta vaipoissa on myös hyvä jälleenmyyntiarvo ja uusi vaippahan alkaa imeä paremmin vasta muutamien käyttökertojen jälkeen. Meillä kertikset vuosivat enemmän kuin nuo. Joskus toki tulee iso, iso pissa jne. Eli siis helppous oli siinä, että kakkavaipan suihkuttaa (tai sen kakkasiepparin käsisuihkulla pyttyyn. Sitten vain kannelliseen tynnyriin tms. Itsellä siellä oli kangaspussi, josta sitten kippasin aina kerralla vaipat koneeseen ja kone päälle. Pesuaineista saa tietoa tuolta sivuilta. Mutta perus jauhetta käytettiin. Huuhteluainetta ei suositella eikä kai välttämättä nestemäistä, en nyt muista. Kuisvausrumpu tekee vaipat ihanan pehmeiksi mutta me ollaan hyvin pärjätty ilmankin. Pojalla aika herkkä iho ja vaippojen kanssa meni hyvin. Voi toki käyttää kertiksiä esim. rinnalla. Sekin on jo paljon jos edes osa vaipoista olisi kertakäyttöisiä. Sitten niitä voi ostaa lisää kun tulee vastaan. Ihanat kuosit ym. houkuttivat meikäläistä myös. Ja ympäristölle tosi tärkeää!!! Itse olen juuri tekemässä myös liivinsuojuksia :) Ja kuukautissiteetkin voi olla kestoja. Tähän hurahtaa :P

Tuollaanen75, rv24+4

Vierailija
2/54 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaasella olikin paljon hyvää asiaa :) Kaksosten odottajat Kati ja Hulian (+muut aiheesta kiinnostuneet tietty), kestoilu on helppoa, jos vaan on tarpeeks niitä vaippoja :) Ihan turhaa pelottelua munkin mielestä, että olis muka rankkaa! Vauvan pyykkiä tulee muutenkin niin paljon, että siinähän ne vaipat menee samalla pukluliinojen ja vaatteiden kanssa :D (Ruusuinen kuva;) Ja tosiaan osakestoilukin on tosi hyvä juttu, ei ole syytä ruoskia itseään, jos joskus tulee käytettyä kertiksiä. Eipä muutoinkaan :)

Kestovaippainfo on ollut munkin pelastukseni. Sieltä löytyy tietoa kaikesta mahdollisesta, kun vaan jaksaa etsiä, myös tarvittava vaippojen määrä jne. (Se määrä tais olla osto-oppaassa).

Kestovaippayhdistyksen jäsenet saa monesta paikkaa alennuksia, kannattaa vilkasta myös niiden sivuja.

Kyselin aiemmin harsoista ja villiksistä, mutta saankin niin paljon kavereilta äp:n Imse Vimsejä, jotka aikanaan toimi meidän tytöllä hyvin ja meinaan käyttää ainakin niitä alkuun. Ties vaikka testailisin vielä villiksiäkin. Takuvaippoihin meinaan siirtyä em. jälkeen.

Itsekin on tullut kestoiltua, tosin kestositeitä en oo käyttänyt, vaan kuukuppia. Se löytyi oikeastaan ennen vauvaa, enkä vaihtais mihinkään! Kesto phs:ia vois kyllä harkkia. Kestoliivinsuojiakin on ollut käytössä, tässä suhteessa tosin osakestoilin, etenkin kodin ulkopuolella tuli käytettyä kertakäyttöisiä. Nyt kestosuojiakin meinaan haalia lisää.

Vaippojen pesusta täytyy sanoa sen verran, että meillä on käytetty pesupähkinöitä tai nestemäistä Erisania. Muuistaakseni ne vältettävät aineet on zeoliitti ja valkaisuaine, joita useissa pesujauheissa ja -nesteissä on, mutta ainakaan tuossa Erisanissa ei pitäisi olla kumpaakaan. Ne em. aineet voi mm. tukkia vaipan (esim. fleecen) tmv. Villalle kai suositellaan oikein villanpesuainetta, mutta tota samaa oon käyttänyt.

Itsellä ei ole paljoa kestoilijoita lähipiirissä, kun kaikilla ei ole lapsiakaan, mutta edellisen kanssa kun harjoiteltiin, niin nyt on hitusen verran varmempi ote hommaan ja kysymällä ylensä saa apua :)

Saattoipa tulla sekava pätkä, ei jaksa nyt itsekään lukea ja tyttökin heräs päikkäreiltä :D Oon vähän väsy... Mutta palailen taas paemmalla ajalla!

Iisa 26+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

SORRY!!! Meni tuo ensimmäinen ilmoitus tuonne tammikuun puolelle - vie hetki aikaa tajuta, miten tämä systeemin nykypäivänä toimiipi...

Hei kaikki kevätkääryleen odottajat.

Omani syntyi melkeinpä 9 vuotta sitten ja niinpä kaiholla niitä aikoja muistelen. Josko sitä vielä kerran siihen leikkiin ryhtyisi??!

Ajattelin kysyä täältä, josko löytyisi innokkaita :)

Minulla on alkamassa varsin mielenkiintoinen valokuvaprojekti, johon tarvitsisin pyöreämasuisia kuvattavia. Ensin kuvataan vauvamaha ja vauvan syntymän jälkeen sitten itse vauva. Kuvaukset ovat siis kuvattavalle ilmaiset ja palkkioksi saat sitten printatun kuvaparin. Sen verran vihjaan, että äiteen kuvauksissa paikalla myös bodypainter ;)

Mukaan valitaan vain muutama äiti tässä kohtaa. Jos haluat siis olla mukana tässä ainutlaatuisessa projektissa, niin ota minuun pikaisesti yhteyttä niin kerron lisää!

T: Susan

taikoo.photography@gmail.com

ps. Kuvaukset tapahtuvat Espoossa...

Vierailija
4/54 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää muotoutuvan tavaksi kirjoittaa aina neuvolan jälkeen, vauikka muuten luenkin ketjua viikottain.

Tänään kävin tosiaan neuvolassa ja keskiraskauden lääkärissä. Arvelinkin vähän että nyt olis tullut painoa enemmän kun viimeksi ja olihan sitä. Kammottavat 3 kiloa kuukauteen. Mulla on ollut aivan hirveä karkinhimo ja sitähän on tullut syötyä. Edes liikunta ei ole pelastanut. Muutenkin tuntuu että maha on nyt kasvanut aika komeaksi sillä viimeisetkin normaalit housut (farkkuleggarit) on jäänyt pieneksi. Täti ei ollut huolissaan painosta kun alkupaino on vähäinen mutta mua kyllä ahdistaa. Verenpaine oli vähän kääntynyt nousuun mikä on ihan hyvä, mulla on normaalisti todella matala verenpaine luokkaa 105/55. Hb on aina ollut ongelmana raskauksissa. Kakkosella synnytys käynnistettiin kun hb oli niin matalalla että tarvitsin verensiirron. Niinpä olenkin ollut iloinen kun hb on vielä hyvällä tasolla, viimeksi 135 ja nyt 125.

Meidän terkka vastustaa liikuntaa yli kaiken ja tuntuu puoltavan ihan hulluna saikkua. Taas oli lyömässä saikulle mutta onneksi ihana lääkäri sanoi että saan ihan itse päättää. Ja liikkuakin saa ihan voinnin mukaan. Mulla on ollut tosi pahoja liitoskipuja pian kuukauden. Olen päättänyt että periksi en anna vaikka välillä kävely on sattunut todella kovaa. Joka iltainen kävelylenkki on kyllä auttanut asiaa tai sit kipuun tottuu. Lääkärissä selvisi ettei kipu olekaan häpuliitoksista vaan selvästi paikallista ja vasemmalla puolella minkä jo tiesinkin. Vasemman puolen nivuksen imusolmukkeet oli turvonnut joten sain ajan äitipolille. Ilmeisesti se aiheuttaa kivun. Kovasti lohdutteli ettei ole mitään hätää. Ihan kiva jos kipuun löytyy joku syy. Menen reissun jälkeen äitipolille näyttämään ja samalla lupasivat arvioida synnytystapaa taustojen vuoksi. Katsotaan...

Perjantaina lähdetään viikoksi reissuun. Alkujaan meidän piti lähteä lomalle viikolla kuusi mutta nyt matka onkin muuttunut previsiitiksi Aasiaan. Näyttäisi siltä että saan odottaa kevään yksin kun mies lähtee jo etukäteen sinne ja me muut kun vauva on saanut ekat rokotukset. Kovasti olisi selvitettävää ennen sitä! Aivan ihanaa kun tämä tarkoittaa automaattisesti sitä että saan hoitaa tämän pienimmäisen kotona ainakin kolmevuotiaaksi kun muuten olisi ollut töihin paluu edessä aikaisemmin. Mahtavaa!!

Tavarat on hankittuna, kestoista on pakko kommentoida että ne näyttää ihanilta mutta ei kyllä ole mun juttu. Me kuormitetaan luontoa kertakäyttöisillä ja pienennetään ekologista janjälkeä jossakin muussa kohtaa. En ole koskaan innostunut kestoilusta ja vaikka sekin näyttäisi menneen eteenpäin niin silti. Ihanaa kun joku jaksaa!

Hyvää vointia kaikille!

Marttis

26+4

Vierailija
5/54 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Nyt meni päivä pilalle, olen innolla odottanut ensimmäistä lääkärikäyntiäni, joka olisi ollut tänään, mutta lääkäri onkin sairastunut, joten se sitten siirtyy jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Saas nähdä ehtiikö tässä lääkäriinkertaakaan ennen synnytystä...

Eipä tässä muuten varmaan mitään syytä olisi, mutta vauva tuntuu olevan tosi alhaalla ja välillä mietityttää että onhan kaikki hommat kunnossa.

Miten teillä muilla on ollut lääkärissäkäyntejä? Olen menossa jossain 26. viikon paikkeilla.

Vierailija
6/54 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut kirjoiteltua, vaikka usein kyllä käyn lukemassa kuulumiset. Minullakin on tunne että vauva olisi kauhean alhaalla, ja se välillä vähän huolestuttaa. Muutenkin välillä tuntuu etten pääse edes liikkeelle kun kävely tekee niin kipeää, kai se on sitten niitä liitoskipuja=( Onneksi ens maanantaina on neuvola, joten sitä tässä nyt odottelen. Pari päivää on nyt taas mennyt huonoa oloa kärsiessä ja tuntuu ettei mikään pysy sisällä, mutta eiköhän tämä tästä aikanaan helpota.. Tulipas vuodatettua paljon omia murheita..

äippävm82 rv24+0

Vierailija
7/54 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin viime viikolla 4D ultrassa ja enää ei voi erehtyä. Jo 4 ultraajaa ovat sanoneet että poika tulossa, eikä se kyllä itsellekään ole epäselväksi jäänyt. Kaikki näytti pikkuisella olevan kunnossa ja kova on kyllä potkimaan. Mitat vastasivat melkeimpä viikkoa isompaa ja lääkäri sanoi että nelikiloinen sieltä on tulossa. Hui. Pää hänellä oli tosi alhaalla, mikä selittää alituisen vessassa ravaamisen. Ihan oli kasvot jo vauvan näköiset. :)

Mä olin neuvolalääkärillä muistaakseni rv 16 tienoilla ja reilun viikon päästä olis ollut seuraava. Muuton takia mulla vaihtuu neuvola, niin siellä menen lääkärin luo n. 3 viikon päästä, kun aikasemmin ei ollut aikoja vapaana. En kyllä meinaa vaihtaa synnäriä, vaikka nyt Jorvi olisi lähempänä.

Olen voinut hyvin, joskin väsyttää aika lailla. Syynä kyllä pakkaamiset, uuden asunnon maalaaminen ja siivoaminen pitkälle iltaan jo 5 päivän ajan. Toivottavasti noista maaleista ei nyt ole haittaa sikiölle. Soitin kyllä neuvolaan ja sanoivat että vesiliukoisia maaleja saa käyttää..

Esmeralda 24+2

Vierailija
8/54 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin äsken pitkät pätkät ja konepaholainen hukkasi ne, koitan muistaa mitä kirjoittelin.

Kestoista: Kahden ensimmäisen kanssa olen käyttänyt kertakäyttövaippoja, tämän kolmosen kanssa kesotoilu houkuttelisi, voipi olla, että osakestoillaan, ainakin aluksi. Yölllä kertis ja muuten kestot, täytyy mennä kurkkimaan kestovaippainfon sivuja ja lainata äidiltä ompelukonetta.

Läääkärissä olen käynyt kerran noin rv 9-10 (en muista tarkkaan) seuraava lääkäri olisi ensi ke rv 26+1 ja viimeinen joskus 34-36 viikoilla.

Omaa napaa: Vointi on ihan hyvä, mitä nyt vatsa alkaa olla tiellä, varsinkin kun kúmartelee, selkä vihoittelee edelleen, mutta muuten kaikki ok.

Vauva liikuskelee varsinkin iltaisin paljon, aamuisin vauveli tuntuu nukkuvan ja välillä tekee mieli vähän tökkiä masua, että vauveli antaisi vähän merkkiä itsestään. Isot veljetkin pääsivät viime viikolla kokeilemaan pienen potkuja =) En osaa yhtään sanoa, että miten päin vauveli on, välillä potkut tuntuu tosi ylös, välillä sivuilla ja välillä tosi alhaalla, pikkuisella tuntuu olevan vielä paljon tilaa liikkua. Toisaalta vanhemmat lapset ovat molemmat pyörineet aika pitkään, esikoinen kääntyi rv 39 perätilaan, josta hänet sitten käännettiin pääaslaspäin. Kuopus viihtyi viikolle 33 asti poikittain ja suostui sitten kääntymään pääaslaspäin, mikäli ennusmerkit pitävät paikkansa, tällä kolmosella on vielä aikaa miettiä lopullista asentoaan =)

Minä alan jo vähän kärsimättömänä odottamaan toukokuuta, aika tuntuu kuluvan niin hitaasti, olisi ihanaa päästä pian toukokuuhun ja saada oma käärö syliin. Varsinkin kun raskaus on minulle (varsinkin kaksi viimeistä) pelkojen värittämää, mietityttää, että meneekö kaikki hyvin ja että vauvalla olisi kaikki hyvin. Minun tapauksessani tieto tuntuu lisäävän tuskaa. Nämä kaksi jälkimmäistä raskautta ovat olleet tunneraskauksia, kaiken maailan pelot ym valtaavat mielen.

Äippälomasta, minä jään 16.3 äitiyslomalle, esikoinen jatkaa koulussa ihan normaalisti ja kuopus jatkaa tarhassa 3 pvä/vko muutaman tunnin kerrallaan. Olen ajatellut, että kun vauva syntyy, poika jää kesälomalle ja palaa tarhaan syksyllä, eli pitkä loma olisi kuopukselle tulossa. Miten te muut joilla on isompia lapsia, olette ajatelleet järjestää heidän hoidon? Vai otatteko kotiin.

Sukupuoliasiasta piti vielä kirjoitella, minua alkaa ahdistaa koko sukupuoliasia, meillä on ennestään kaksi poikaa ja lähipiiri toivoisi todella kovasti, että tämä tulokas olisi tyttö. Itselleni on aika sama kumpi tulee, kunhan tulee terveenä ja kaikki menisi hyvin. MInusta välillä tuntuu, että jos tämä on poika, se olisi tosi iso pettymys monille ja että poika olisi jotenkin huonompi vaihtoehto. Vaikka tiedän, että ihan yhtä rakas tämä pieni on kaikille kumpi tahansa onkaan, ilmeisesti raskaushormoonit tekevät tepposet minulle.

Hyviä vointeja kaikille

T:Jean+Masukki 25+1

Vierailija
9/54 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan pahalla päällä kun päätin sitten kokeilla töissä oloa. Nyt kun tiedän, että kivut johtuvat alavatsan suonikohjuista, niin tietää paremmin yrittää varoa. Eli töissä onnistuu kun tekee nojatuolissa läppärin kanssa :) Toki kirjallisia hommia ei riitä loputtomasti. Kun nyt sai tuon vuosiraportin ym. Mut päähän ottaa se, että yks työkaveri päätti heti aamusta todeta, että toivottavasti et oo kauaa, että saadaan se sijainen. Toki sijainen pystyy sitten tekemään ns. kaikkea. Mut se kun ei voi aloittaa kuitenkaan ihan vielä ja ajattelin, että tähän hätään olisi apua siitäkin, että tekisin noita kirjallisia jotka muuten jää nekin muille. Mut eipä mun ole pakko kärvistellä. Töissäolo kun tarkoittaa kuitenkin sitä, että mitään muuta ei sinä päivänä pysty. Eli taidanpa maanantaina soittaa lääkäriin ja pyytää sitä jatkamaan saikkua. Lääkäri eilen totesi, että saat sä toki mennä yrittämään, mutta ei tähän auta kuin synnyttäminen. Hormonit taitaa tehdä täälläkin osansa ärsytyksestä. Mutta onneksi ainakin kotona tuo mies tuntuu ymmärtävän melko pitkälle meikäläisen pahaa tuulta. Onneksi se on kuitenkin vain ajoittaista.

Täälläkin ultrassa sanottiin, että vauva on alhaalla. Ja sitten taas lääkäri sanoi kohdunkaulan olevan tosi pitkä vaikka on ollut harkkasuppareitakin. Eli ei teillä välttämättä ole huolta. Mä oon käynyt lääkärissä sillon aluksi mutta koska noita lääkärikäyntejä on nyt ollut muusta syystä, niin en nyt tiedä, onko mitään tässä nyt vähään aikaan.

Kestoista, että niitä saa kyllä hyvin ostettua käytettynä ja netistä uutena. Eli ei ole pakko itse ommella kaikkia. Sekin kun ainakin itsellä vaati vähän harjoittelua ja tietämystä materiaaleista ym. Toki imut on helppo ommella.

Meillä poika jää kotiin maaliskuun alusta nyt kun mun sairasloma näyttää olevan loppuajaksi ensi viikosta. Väsymys on ollut täälläkin niin voimakasta, että vielä jonkun kerran sitä veisin pari pv viikossa, että saan levätä kunnolla. Ja kun on tuo valokuvauskin tuossa. Ja siis jos vauvan kanssa menee hyvin, niin poika on kotona eskariin asti. Poika kun kuitenkin tykkää kavereitten kanssa touhuta, niin täytyy sitten miettiä jotakin kerhoa ja harrastuksia. Onneksi saman ikäisiä kavereitakin on kotona tässä lähistöllä. Että eiköhän se suju. Päiväkodissa kun ei kuitenkaan aina ole mahdollisuuksia tarjota niin hyvää "palvelua" kuin mitä itsekin joskus vielä luuli.

Jahas, täällä vaaditaan iltasatua :)

Tuollaanen75, rv24+6

Vierailija
10/54 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tänään lääkäri ja kaikki oli hyvin. Painoa on nyt tullut yhteensä 4kg, ruoka on mullekin alkanut taas maistumaan. Sain myös vastauksen nivustaipeiden kipuiluun, lääkärin mukaan liitoskipuja. Jännä kun on kaksi raskautta selvinnyt ilman moisia ja nyt on välillä ihan vaikea kävellä. Mutta äitiysjoogaa kuulemma kannattaa jatkaa. Verenpaineet ja hemppa oli hyvät.

Täällä näköjään on käyty keskustelua kestoilusta. Mä kyllä hurahdin niihin heti esikoisen kohdalla eikä meillä ole käytetty kertiksiä edes öisin. Niitä on niin ihania kuoseja. Tykkään ommella itse ja vaippojen jäämäpaloista teen usein kestositeitä itselleni. Tosin rahaa tähänkin saa kulumaan paljon jos niin vaan haluaa. Mä kyllä ymmärrän että alku tuntuu hankalalta. Nyt meillä tulee kakkosen ja kolmosen ikäeroksi 4v ja tuntuu että kestovaippaviidakko sen kuin vaan kasvaa ja valinnanvaraa löytyy.

Meillä mies pelaa korista ja kun on kaksi lasta joten pyykkiä muutenkin paljon. Iltaisin miehen kanssa laitetaan yhdessä pyykit kuivumaan ja vaihdetaan päivän kuulumiset :)

Ilmoitin esikoisen eskariin. Voi kuinka se aika meneekin nopeasti...

Hyviä vointeja kaikille!

t. Tillinäiti rv 27+3

Vierailija
11/54 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOvasti on ollut juttua kestoista tosiaan. Alku aina hankalaa, mutta lopussa kiitos seisoo, vai millai se nyt sit meni. Kyllä siinä oli meilläkin aluksi miettimistä, et mikä vaippa oli mikäkin ja mitä pistetään milloinkin ja mihin. Mutta tosi äkkiä siitä jutusta sai sitten kiinni. Onneksi on tuo www.kestovaippainfo.fi ja kestovaippayhdistys. Meillä on esikoisen kanssa ollut kestoilun kanssa ongelmia oikeastaan pesuaineiden kanssa. Pesupähkinät, ecozone pallot ja suurin osa pulvereista saa takapuolen helottamaan punaisena ja alkaa ilmestymään pieniä rakkoja. Nyt käytetään LV:n pulveria vajaa 15 ml ja on peppu normaalissa kunnossa. Harmittaa kun tuli ostettua kilo pähkinöitä ja nyt ne nököttää tuolla hyllyssä, ku mieskin niille on allerginen. Ja vaikka meillä asuu täällä tällä hetkellä 2 aikuista ja yksi lapsi, niin pyykkiä tuntuu olevan silti paljon. Ei nuo vaipat siinä paljon enää tee. Vähintään kolmen päivän välein pyöräytän koneellisen vaippoi ja sieltä narulle kuivumaan ja thats it. Helppoa.

Huuhteluainettahan ei saa käyttää, mutta etikkaa voi lirauttaa niiden sijasta. Ja jos haluaa niin jotain eteeristäöljyä voi tipan pistää pesuaineen sekaan.

Mitäpäs muuta mun piti vielä kirjoitella. Niin siellä ultrassa, kun olitiin niin kysyttiin sukupuolta ja sitä kätilö ei suostunut ääneen sanomaan, mutta näytti kyllä. Ja pojan vehkeet ne näytti olevan. Saas sit nähdä aikanaan et ollaanko nähty mielestämme oikein, mutta kyllä se kätilökin mun mielestä sanoi samal ku ositteli kuvaa, et täs ois tälläiset ja viel tälläinen. Olo on edelleen hyvä. Vatsa menee yhä hyvin piiloon isompien paitojen alle ja isommat omat normaalit housut menee vielä jalkaan. Äitiyshousut ku on viel isoja mahan kohdalta ni en niitä tykkää viel käyttää. Supistuksia tulee yhä päivittäin, mutta sanottiin että voi johtua siitä että ne krampaa jos oon juonu liian vähän. Oon kyllä yrittänyt lisätä juomista, mut ei paljon ole auttanut. Ja kun ei supistukset ole kipeitä, ni ei pitäis olla syytä huoleen. Nyt jatkamme aamutoimiamme ja menemme sen jälkeen vaippoja keräämään kuivumasta :)

T.pirre rv 24+0

Vierailija
12/54 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä sitten taas kirjottelisi..

Luin muiden juttuja siitä, kuinka paljon paino noussut. Itselläni tullut neuvolan mukaan vajaa 9 kg, jota terveydenhoitaja taisi pitää vielä vähäisenä. Tosin kaksosia odottaessa painoa tuleekin vähän enemmän, tosin onneksi ei ole tullut enempää..

Ja huomasin myös, että muutama kertoi mahtuvansa vielä normaaleihin vaatteisiin. Itselläni osa äitiysvaatteistakin taitaa jäädä kohta pieneksi. Millainenkohan jätti meikäläisestä on tulossa... ;)

Me ollaan käyty jo neljässä vai viidessä utrassa, mutta edelleen toisen sikiön sukupuoli ei ole selvillä, toisen me vissiin jo tiedämme. 11.2. on seuraava ultra, jos sitten viimeinkin selviäisi... Eli ei me mitenkään uteliaita olla, mut... ;) Tosin oikeastikin tärkeintä että molemmat olisivat terveitä.

Oletteko muuten jo käyneet perhevalmennuksessa? Meidät ohjattiin ensin Espoon kaupungin järjestämään perhevalmennukseen, jossa pitäjät totesivat ettemme oikeastaan kuulu sinne, koska monikkoraskaus, -synnytys ja -lapsivuodeaika ovat kuulemma niin erilaisia. Otin sitten yhteyttä Monikkoperheyhdistykseen ja eilen kävimme heidän järjestämässä valmennuksessa. Tuntui hyvin erilaiselta ja vähän eri asioihin keskittyvältä, mutta eiköhän me sinne mennä uudelleenkin. Harmi vaan puolet kerroista jäi käymättä.. :(

Mutta nyt taas lepuuttamaan selkää, tän päivän lenkkeily tuntuu jo vahvasti..

Kati ja Jampat 27+0

Vierailija
13/54 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin tuossa teidän toisten kokemuksia sukupuolen paljastamisesta... Meillä ei lääkäri turhia kursaillut, zoomasi suoraan sukukalleuksiin ja totesi, että tämä tässä on sitten pili :-D Eli tuli se asia harvinaisen selväksi!

Herra X:llä meneekin mahassa nykyään lujaa: monoa tulee tuon tuostakin, ja jos oikein muistan niin eivät tyttäret aikoinaan ihan tällä lailla rellestäneet vielä tässä vaiheessa ainakaan. Pojat on poikia, otaksun?

Muija ja maha 23 + 6

Vierailija
14/54 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torstaina kävin neuvolalääkärillä ja iloinen yllätys oli ettei kohdunsuulla ole tapahtunut mitään muutoksia 10 viikkoon vaikka supistuksia on välillä tosi paljon. Ihanaa! Iso kivi putosi harteilta ja nyt voi tästä raskaudesta alkaa nauttia kunnolla. Olin siis huolissani kun esikoisen aikana näiltä viikoilta alkoivat huolet ja murheet. Töissä siis jatketaan ja silloin kun tuntuu ettei jaksa niin päivän parin sairaslomalle. Onneksi on sellainen työyhteisö joka jopa patistaa pitämään itsestä ja vauvasta huolta.

Muuten ei neuvolassa sitten mitään ihmeempää. Paino nousee ja maha kasvaa.

Äitiyspakkauksesta tuli viikolla päätös joten eiköhän sekin kohta puoliin tule. Vakuutuksesta odotetaan vielä päätöstä, se vähän kestää kun olin unohtanut kopioida yhden sivun äitiyskortista.

Kestovaipoista on ollut kovasti juttua. En koe että olisi minun juttu joten jää varmaan kokeilematta tällekin lapsoselle. Meillä suora sähkölämmitys joten sähkölasku ihan mukava jo ilman turhia pesukoneen käyttöjä ts. kestojen säästö tulisi varmaan näkymään sitten isompana sähkölaskuna joka nytkin tulee jo nousemaan kun ollaan sitten enemmän kotona ja tehdään ruokaa jne. Ihanan näköisiähän ne nykyään ovat kyllä.

En muista mistä muusta ollut puhetta. Sukupuolesta Muija Mehiläinen tuossa viimeksi kirjoittanut. Meillä ei sitä tarjottu kertoa eikä kysytty. En halunnut edes tietää, haluan säilyttää jännityksen eikä mieskään sitä pitänyt tärkeänä tässä vaiheessa. Kovasti jalat levällään vauveli oli rakenneultrassa mutta ei me siitä osattu mitään katsoa:)

Hyviä vointeja kaikille!

Heffis 25+5

Vierailija
15/54 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipsun hei pitkästä aikaa

Eipä ole päässyt kirjoittelemaan, kun kone on huollossa ja näin ollen ei ole nettiä. Mutta nyt koneen äärellä hetken aikaa niin saa jotain kirjoitettua.. Kone siis vieläkään tullut huollosta..

Yllättävän paljon vaikeuttaa elämää tuollainen, kun ei nettiin pääse. Siis lähinnä kaikki laskujen maksut jne.. Pitää lähtee kauppakeskukseen saakka, että saa laskut maksettua ja kaik kirjakerhojutut ym peruutettua.. Ei kivaa.. Ja sitten kun joihinkin ystäviin pitää yhteyttä lähes vain facebookin kautta niin sitten ei sitäkään pääse toteuttamaan..

Omaa napaa.. Liikkeet ei tunnu vieläkään. Välillä möyrintää vaan, mutta ei sen kummempaa.. Sydänäänet kuitenkin kuulin sen ensimmäisen kerran neuvolassa torstaina. Jei.. Ja kelan paperithan sieltä kanssa mukaan sai ja lähetteen pelkopolille tekivät.. Ja kirosi oma terveydenhoitaja, että miksi se toinen th ei voinut viime kerralla sitä kirjoittaa vaikka sitä varten ajan varasi.. Ja nyt sitten lähete tehtiin kiireemmällä luokituksella, että näin..

Onko täällä hei muita sellaisia joilla ei ole muille lapsille hoitopaikkaa, kun lähtee synnyttämään? Miten ratkaisette tilanteen? Meillä kun ei ole sukulaisia ym 100km lähellä lainkaan ja ilman miestä en suostu menemään synnyttämään niin asia hieman mietityttää..

En tiennytkään aiemmin tuosta, että äitiysloman voi aloittaa 50 päivää aikaisemmin.. Mut sehän tarkoittaa sitä että loppupäästä sit on vähemmän tavallaan.. Eli jos ajattelen, että esikoinen olisi joutunut 9kk iässä hoitoon niin seuraava joutuisi 8kk iässä.. Ei kiva.. Ja pakko sitten vissiin seuraavan muksun jälkeen mennä töihin.. Kakka..

Tuossa joku kirjoitteli tammikuun puolella, että on kiva kun täällä voi valittaa ja etenkin kun kaikki ei esikoisen kohdalla ole mennyt oppikirjan mukaan. Mustakin on kiva kun sitten täällä on niitä muitakin joilla ei kaikki mennytkään ihan nappiin.. Tällä hetkellä vaan tosin kun täällä on noista synnytyksistä puhuttu niin tuntuu kamalalta lukea, että täällä on kaikilla ollut synnytys niin ihanaa ja täydellistä, uskomatonta.. Eikö kellään muka ole traumoja aiemmista synnytyksistä..?

Maidon tulosta.. Itsellä ei vielä ole tullut yhtään, mutta esikoisen kohdalla alkoi kyllä aikaisin, ennen 20 viikkoa.

Kestoista.. Kyllähän niissä säästää ihan järkyttävästi rahaa! Meillä mennään niin et yöt kerttiksel ja muuten kestoilla ja samaten toteutetaan toisenkin kohdalla. Esikoisella on nyt bumgeniukset kun ne menee koko vaippaiän, suosittelen.. Mutta toiselle tulee alkuun sitten fuzzit ja siirtyy niistä sitten bumgeniuksiin kanssa. Ihan pienelle suosittelen itse fuzzei, kun ne saa tosi pieniksi, siis 3-4kg sopiviksi. Tai sitten huuto.netistä ostaa pieniä itsetehtyjä uusia, kun harvalta valmistajalta saa siis tosi pieniä, niin itsetehtyinä saa. Ja vaippojen määrästä. Meillä on 10 bumgeniusta ja kaksi päivää niillä mennään. Joka toinen päivä siis pyörii kone ja 3h välein päivällä vaihetaan.

Muija Mehiläiselle tervetuloa joukkoon.

Nyt pittää mennä saunaan, heips..

Verticia & vuokralainen Rv 24+3 olisko..

Vierailija
16/54 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissuli vei. Pitkästä aikaa kirjoittelen, tai no jokainen päivä lueskelen kyllä pinon:).

Kysyin yhtenä päivänä mieheltäni että mitä mieltä se näistä kestoista on ja hän kummastukseni vastasi että onhan se iholle ja rahapussille parempi vaihtoehto. Itse kun kuvittelin että mieheni ei lapselle kestoja laittaisi. Täytyy varmaan ostaa muutamat kestot ja kokeilla niillä mennä ja miettiä sitten miten olisi hyvä. Tosiaan tämä vasta minun ensimmäinen lapseni niin kaikki tuntuu uudelta ja kummalliselta.

Mitenkäs teidän miehet osallistuu niihin synnytysvalmennuksiin/perhevalmennuksiin?. meillä kun miehellä jo yksi lapsi niin hän vain minulle tokaisi että kyllä hän tietää miten synnytetään. Itse hieman pelkään tuota tulevaa synnytystä tai oikeastaan jännitän vain että miten kovat kivut mahtaa tulla.

Omaa napaa. Täällä tuntuu potkut jo tosi kovaa, välillä saa miettiä että kuinka kovia ne loppuvaiheessa ovat. Välillä tuntuu ihan että tippa lirahtaa housuun jos oikein sopivasti potkaisee.

Kuinkas teillä petihommat ovat menneet. Minua ihan hävettää sanoa että ei ole ollut mitään elonmerkkejä meiän peiton alla sitten lokakuun, (hui kauheeta). Mutta alussa kun ei uskaltanut ja sitten ei kiinnostanut ja nytten tuntuu että jotain tuolla alapäässä on tapahtunut kun yrittäminenkin sattuu. Tuntuu kuin paikat olisi hurjasti pienentynyt. Onneksi tiistaina keskiraskauden lääkäri niin saa hänelle puhuttua näistä asioista. Onneksi mies on ollut ihmeellisen ymmärtäväinen:D

nyt sinkkuelämää

kevätörkki rv 25+4

Vierailija
17/54 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en näistä meidän seudun synnytys/perhevalmennuksista oikein löytänyt sellaisia aiheita, jotka kiinnostaisi.. Sekin joka hiukan kiinnosti osui sellaiseen päivään, joka ei sovi. Eiköhän me loppuvaiheessa johonkin kuitenkin mennä mukaan. Pitää katsoa silloin tarkemmin, mitä on tarjolla ja kysellä neuvolastakin.

Potkuja tuntuu meilläkin paljon ja mylläykset siihen päälle. Eläväinen juniori. Ja Kevätörkin tavoin, joskus kun oikein osuvasti osuu rakon tietämille on parempi käväistä tyhjentämässä.. Taitaa olla niin (jostain kuullut) että isompana vaavilla ei ole niin paljon tilaa potkia ja "ottaa vauhtia", joten iskut ei kasvun mukaan ihan myöskään suoraan verrannollisesti kovene... Viisaammat kertokoon tarkemmin. Petihomaat taas.. No, Kevätörkkiä lohdutellen, ei se meilläkään kovin vilkasta ole ollut... Muutamia kertoja syksyn ja talven mittaan. Alusta asti on halut hävinneet jonnekin taivaan tuuliin. Ei tee kipeää tai pelota, mutta ei vaan innosta.. Mies raukka.. Mutta ymmärtää meilläkin paremmin kuin uskaltaisi edes toivoa :)

Nyt sohvalle ennen Nukkumattia.

Justiina ja junior 24+6

Vierailija
18/54 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukisi nyt pikaiseen helmikuun tekstit.. Eilen tuli kiire saunaan niin ehti lukaseen vaan tammikuun tekstit.. Ja nyt on viimeinen hetki koneella ja paluu ankeaan koti elämään ilman konetta, hehah.. No maanantaina pitäis kone saada mut sit sen näkee..

Kestoilusta vielä niin meillä pyörii kone lähes tulkoon päivittäin.. Vaipat pesen aina yksisteen, kun ei huvita kakkavaippoi pestä normaalivaippojen kanssa, mut joka toinen päivä pyörii siis vaipat ja joka toinen pyykit.. Ja tosiaan vaipat huuhdellaan aina ensin ja sit säilyttää kukin missäkin.. Ja ainakin fuzzien ja bumgeniusten mukana tulee tosi hyvät ohjeet kaikista pesuista, aineista ym et mitä saa käyttää ja kuinka paljon jne..

Iho ollut meillä kanssa tosi hyvässä kunnossa aina.

Neuvolan lääkärikäynnistä.. Mulla on seuraava neuvola maaliskuun alkupuolella, noin kuukauden päässä ja sitten siitä seuraava ilmeisesti taas kk päästä ja sillon on sitten eka lääkärineuvola ja ilmeisesti samalla synnytystapa-arvio jos sitä nyt mulle edes tehdään koska sen tyks nyt aika hyvin päättää tässä vaiheessa..

Meidän neuvolassa ei käsittääkseni ole edes uudelleensynnyttäjälle mitään infoja.. Tosin edellisetkin oli niin surkeita, että enpä taida sinne mennä edes uudelleen vaikka olisi..

Juu mutta ei sen kummempaa nyt.. Kovinomanapaista nyt näin kun kiireellä nopsaa pittää tehä..

Verticia

Vierailija
19/54 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläinen kävi nyt sitten töissä yrittämässä kolme päivää. Mutta tuli jo pomoltakin kommenttia, että älä turhaan väkisin yritä ja että pitäisi pystyä tekemään 100% jotta ns. saa tulla. Siitä ei ole toivoakaan. Tai siis kirjallisia hommia voi tehdä sen 100% mutta tässä hommassa ei sitä riitä kovin pitkäksi ajaksi. Niin, että kai se on luovutettava ja siirryttävä tänne kotisohvalle. Onneksi aika paljon pystyy nyt tekemään kun hoksasi, että kunhan on tarpeeksi myös vaakatasossa, niin sietää paremmin. Eli kestoja ainakin voisi tehdä. Ostin parit Imse Vimset. Ei ole niistä aiempaa kokemusta. Mutta jospa noita Fuzzejakin jostain saisi hankittua kun niitä niin on kehuttu.

Seksistä ei ole kauheesti juttua ollutkaan. Se taitaa kanssa olla niitä asioita, joissa ollaan kauhean erilaisia. Jotkut sanoo, että poika lisää naisen haluja. Tiedä häntä. Meillä ainakin on tainnut pitää paikkansa. Välillä on ollut kausia, ettei niin innosta. Varsinkaan jos äsy on iso ja aamulla pitäisi töihin. Ja jos taa on vatsa ollut tosi kipeä, niin ei pysty. Mutta se on ollut ohimenevää ja meillä on ollut melkosen vilkasta peiton alla. Kuumeiluvaiheessa siitä jo meinasi mennä maku kun paine kasvoi ja pelko siitä, ettei tärppääkään... Mutta onneksi ollaan saatu sama vanha rento ote takaisin. Ja jos ei joskus niin nappaakaan, niin mut on helppo ylipuhua :D Edellisestä liitosta on muistissa se, kuinka mies oli se, joka ei halunnut. Tuntui tosi kurjalle. Mutta jos vaan puolison kanssa pystyy näistä asioista puhumaan ja menee perille, ettei kyse ole rakkauden puutteesta tms. niin ollaan jo voiton puolella. Pääasia, ettei tarvitse luulla jotakin jos toisen ei tee mieli. Kuitenkin tosi tärkeä aihe puhua vaikka täälläkin. Kenekään ei kuitenkaan pitäisi joutua tuntemaan syyllisyyttä siitä, jos ei niin nappaa.

Mutta nyt vois innoissaan siivota vähän. Mulla se on nyt ollut se, mikä ei yhtään nappaa. Mut jos iltapäivällä pääsis vähän hiitotreenejä vetämään esikoisen kanssa :) Ja nauttimaan lomasta!

Tuollaanen75 ja masupotkuttelija

Vierailija
20/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapset laitettua kouluun ja hoitoon, joten nyt on hetken hiljaista. Sängystä nouseminen ja liikkeelle lähtö olikin taas yhtä tuskaa=( Tänään on onneks neuvola, tosin hieman hirvittää edessä oleva kävelymatka kun toi kävely on niin hidasta ja kivuliasta aina välillä.. Saan kuitenkin kelan paperit tänää joten saan sitten nekin laittaa eteenpäin.

Mutta kai täytyy mennä laittaan pyykit koneeseen, että saan jotain aikaiseksi tänään.