Mitä mietteitä miehen tällainen käytös herättää?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, mitä sinä vaimona reagoisit tähän?
Suututtaisiinko teillä, jos mies lähtisi 16 tunnin ryyppäysreissulle, tulisi ihan räävittömän huonossa kunnossa kotiin monta tuntia myöhemmin kuin on sovittu (siis että menee aamuun asti). Puhelin on ollut kiinni, koska akku loppui. Mitään tietoa ei vaimolla ole, onko jotain kenties tapahtunut. Miehellä ei tällaista normaalisti tapana.
Tulee lopulta ihan räävittömässä kunnossa kotiin, järkyttävä humala päällä. Sammuu heti kun sisään pääsee. Kertoo monta erilaista tarinaa siitä, miten ilta meni ja miksi meni niin myöhään. (meillä on sopimus, että aamuun asti ei missään olla, vaan kotiin tullaan baarien jälkeen nukkumaan.)
Tililtä on mennyt lähes koko perjantaina tullut palkka, sen verran oli jätetty, että lainanlyhennykset meni tililtä automaattisesti ja pari pientä laskua sai maksettu. Nyt ei sitten nelihenkiselle perheelle ole ruokaan rahaa kahdelle viikolle ollenkaan.Mies ei osaa selittää miten rahaa on mennyt niin paljon (sitä on mm nostettu automaatista 230e).
Itse sanoin miehelle, että kun kaikki ryyppyreissut ovat tällaisia, että rahaa menee liikaa ja mies on ihan törkeässä humalassa eikä pysty kontrolloimaan itseään ja tekojaan, on parempi pysyä loppuelämä kotona. Mies on itse sitä mieltä, että häneen voi luottaa, vaikka myöntää ettei itsekontrolli pelaa humalassa, ja että tuli todellakin juotua reissulla liikaa (näin käy joka ikisellä reissulla, mies ei kertakaikkiaan osaa ottaa alkoholia rauhallisesti ja itselleen sopivaa määrää, vaan on aina ihan kamalassa kännissä ja sammumispisteessä).
Menee hermo. Ruokarahaa jäi miehen tilille 27 euroa. Onneksi on luottokortti varalla, mutta ahdistaa ne luottokorttivelatkin...
Kommentit (19)
..kyllähän tuo jonkin sortin ongelmalta kuulostaa. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pystyä itsestään huolehtimaan ja siitä että ei tyhjennä tilejään kaataakseen kaiken kurkusta alas. Omallakin miehellä on tosin samaa vikaa, ts. kun ottaa - ottaa helposti liikaa, mutta hän käy viihteellä 1-2 vuodessa, joten en ole asiasta jaksanut stressata. Itse miettisin että missä ukko on luurannut koko reissunsa ajan, vaikkaan en usko että pettämässä on ollut jos tuossa kunnossa on :/
Ehkä olisi vakavan keskustelun paikka?
enkä ole asiasta meteliä nostanut; omatpa on rahanssa ja oma on huono olonsa. Nykyään se ei jaksa baareihin edes lähteä ja alkoholinkäyttö on vähäistä. Ei sillä koskaan ole tili kuitenkaan tyhjentynyt täysin, ymmärrän kyllä jo harmistuksesi jos ne on perheen ainoat rahat. Toisaalta, myös minä olen joskus tullut kamalalassa kunnossa kotiin, enkä ole mieheltä moitteita saanut :)Juttele sen miehesi kanssa, pitäisikö vähentää oiekasti alkoholinkäyttöä jos se ei pysy kerran aisoissa ja jos miehesi vetää aina perseet olalle.
No minusta olisi ihan kammottavaa, jo pelkästään se, että aikuinen mies (jolla lapsia) lähtee "ryyppyreissulle"... :-/ Ja sitten että dokaa (?) perheen ruokarahat, niin olisi kyllä jo avioero harkinnassa... Ihan tosi, ei riittäisi multa ymmärrystä tuohon enää ollenkaan. Miehelläsi on ISO ongelma.
Lastesi takia hae miehesi ongelmiin apua!!! Tuo ei todellakaan ole normaalia tai hyväksyttävää. Muuten en jaksaisi välittää, mutta lastesi takia sinun on tehtävä asialle jotain. Menkää terapiaan keskustelemaan ja kerro tilanteestasi tutuille (oikeat ystävät jää tueksesi).
Voimia ja jaksamista sulle ja lapsille!
PS: Esim sosiaalihuolto auttaa. Vaikka ongelma ei vielä ihan pahimmasta päästä olekaan, niin kannattaa tarttua asiaan jo nyt, ettei se siihen asti edes mene.
Oma mieheni käy kavereiden kanssa ulkona ehkä noin kerran vuodessa. Tällöin juo AINA liikaa ja kaikenlaista sattuu ja tapahtuu...
En jaksa nipottaa, koska tämä on niin harvinaista, mutta jos mieheni joisi usein ja vielä perheen ruokarahat niin saisi lähteä aa-kerhoon tai ulkoruokintaan.
kyllä minäkin (ap) olen vetäissyt muutaman kerran elämässä kunnon kännit, eikä mies ole nipottanut. ;) Mutta tilejä en ole tyhjentänyt, ja aina tajunnut tulla taksilla kotiin. Milloinkaan en ole sammunut mihinkään (miehelle on käynyt näinkin).
Ärsyttää ehkä eniten se, että joka kerta kun mies on johonkin lähdössä, optimistisesti lupailee ettei tällä kertaa juo liikaa, ei käytä liikaa rahaa eikä varsinkaan ole liian pitkään, vaan tulee hyvässä kunnossa suht ajoissa kotiin. Silti reissut ovat lähes aina sitä, että mies lähtee klo 17-18 välillä ryyppäämään ja tulee vasta 4-5 välillä yöllä, nyt tosiaan oli 16 tuntia... Ärsyttää ne lupailut ym. Varsinkin kun lauantaina ennen lähtöä vakuutti, että nyt hän osoittaa että baarireissut voi sujua asiallisestikin.
Tässä viikonlopussa ärsyttää sekin, että itse hoidin lapsia yksin koko viikonlopun, kun mies lähti lauantaina työvuoron jälkeen suoraan viihteelle. Sunnuntain sitten makasi sängyssä ja valitti... KOKO PÄIVÄN!!!
Ärsyttää, kun toiselle on alkoholi noin suuressa asemassa elämässä, että sitä tosi harvoin osataan ottaa sopivasti. Nykyään ei enää juuri koskaan suju nuo miehen baarireissut ilman ongelmia. :-/ Ennen sentään joskus.
-ap-
onhan sillä rahalla täytynyt tehdä aika paljon jos melkein koko tili menee...
esim. tuo 230 on isoraha, sillä pitää jo juoda muuta kuin olutta (joka maksaa ainakin meilläpäin 6e/pieni tuoppi), maksaa useampi sisäänpääsymaksu tai tarjota kavereille ja viela ajaa taksillakin melkoinen matka.. pikkuisen epäilisin että onko rahaa käytetty johonkin todella erikoiseen tai onko koko tarjonnu koko kaveriporukalle lähes kaiken vai miten.
Saattasin jopa kysyä et mistä löyty näin kallis nainen -huumorilla tietenkin :D
..joten se ei tule yllätyksenä joten tiedät itsekin, että hiiltyminen siitä on täysin turhaa.
Miehelläsi lienee se alkoholismiin liittyvä geeni, joka kertakaikkiaan vie kontrollin, kun viinaa on saatu elimistöön riittävä määrä. Ei tämä asia ole hänen hallinnassaan millään tavalla eikä hän opi sitä ikinä hallitsemaan, koska häen elimistönsä on rakennettu sillä tavalla että tietoinen tajunta kytkeytyy pois päältä. Mitään parannusta tähän ei siis ole tulossa.
Ainoa ratkaisu on täysraittius. Ja siihen hänellä täytyisi olla hyvä motivaatio ja varmaan myös ulkopuolista tukea.
Valitettavasti kyseessä on siis huono naimakauppa - tavara paljastui myöhemmin vialliseksi. Elämä on.
Muuhun en ota kantaa, mutta suostuisiko miehesi seuraavan kerran viihteelle lähtiessään ottamaan tietyn summan (vaikka 100 euroa, pitäisi riittää) käteistä mukaan ja jättäisi kaikki kortit kotiin? Tällä tavalla tilit ei tyhjenisi, eikä kukaan saiai esim. pöllittyä känniseltä luottokorttia.
En todellakaan jatkuvasti katselisi tuollaista sekoilua, enkä varmasti hoitaisi lapsia, että kännikala saisi maata koko päivän sängyssä ja valittaa. Ymmärrän, että vahinkoja sattuu ja joskus pitää vähän irrotella, mutta rajansa kaikella.
Ihan idiootti ukko sulla, ikävä kyllä...
miehelläni on "alkoholistigeeni", sen verran viina kyllä vie, vaikkei mies itse mitään ongelmaa myönnäkään. Hänen mielestään alkoholisti on sellainen, joka ei töihinsäkään alkoholilta kykene.
En usko että toimii mikäli mies ottaa vain tietyn määrän rahaa mukaan. Siinä on se riski, että hän soittaa kolmelta yöllä jostain hemmetin Rovaniemeltä karjuen minulle ja raivoaa, kun hänellä ei olekaan rahaa mukana niin että saisi junalipun ostettua ja pääsisi 500 km päähän takaisin kotiin... Tällainen olisi ihan mahdollista, vaikka hän siis olisi omassa kotikaupungissamme lähtenyt baariin...
Alkaa ahdistaa... Sitten jos ja kun kiellän miestä lähtemästä baariin tai viihteelle, saan haukut siitä että yritän rajoittaa ja kontrolloida hänen elämäänsä... Sellaiseen ei kuulemma avioliitto perustu (minkä periaatteessa allekirjoitan itsekin, mutta kun mies ei näe omia ongelmiaan/vikojaan ja minä en niiden vuoksi halua kärsiä...)
Liekö sitten ero ainoa vaihtoehto, vaikka rakastaa? Miestä tuskin ikinä saan näkemään omia vikojaan ja ymmärtämään, että hän on vaarassa alkoholisoitua tätä vauhtia (alkoholi lähes ainoa rentoutumiskeino, eikä haluakaan kieltäytyä siitä)...
-ap-
hän siis alkoholisti tai ns. tuurijuoppo. Eli montaa kertaa vuodessa hän ei juo, mutta silloin kun ottaa sen pari kaljaa naamaansa, on sitä sitten kitattava päivä jos toinenkin. Nyt hän ei ole juonut puoleen vuoteen, ja helmikuussa on edessä pitkän aikaa sitten sovittu seuraava kerta: viikonloppu mökillä turvallisessa seurassa (ei muita alkoholisteja, mikä on aivan ehdoton vaatimus minulta), rahaa ruokaan, bensaan ja kaljaan yhteensä 60 euroa (siksi näinkin vähän koska baarissa ei käy), ja lompakko jää kotiin.
Silti pelottaa ihan helvetisti, koska on yhden käden sormilla laskettavissa kerrat, jolloin ei olisi tapahtunut jotain kamalaa kun hän juo (viimeksi en pystynyt esim. kontrolloimaan hänen juomistaan, sillä meni toiselle paikkakunnalle eikä todellakaan jättänyt lompakkoaan kotiin: tili tyhjäksi, ja tosiaan oli vitun kivaa kitsastella kuukausi parilla kympillä..) Ja edellisellä kerralla musta silmä ja putkaan. Juu-u, hauskaa on meilläkin.
Muuhun en ota kantaa, mutta suostuisiko miehesi seuraavan kerran viihteelle lähtiessään ottamaan tietyn summan (vaikka 100 euroa, pitäisi riittää) käteistä mukaan ja jättäisi kaikki kortit kotiin? Tällä tavalla tilit ei tyhjenisi, eikä kukaan saiai esim. pöllittyä känniseltä luottokorttia.
niin mukaan otetaan vain henkkarit ja muutama kymppi käteistä rahaa. Mun ukkoni on kerran ryöstetty ja hakattu kännipäissään, ja sen jälkeen myönsi että vaimo on oikeassa. Ottaa rahaa mukaan vain sen verran, että pääsee taksilla kotiin ja voi juoda kymmenen kaljaa.
Mä en todellakaan sietäisi sitä, että perheen elatukseen tarkoitetut rahat törsätään kännipäissään. Ihan ensimmäiseksi ihmisellä on vastuu lastensa täysistä vatsoista, ja viimeiseksi omista huveistaan. Meillä tosta nousisi kunnon ja pitkä metakka ja erolla uhkaus, mies saisi maksaa sen luottokorttivelan. Ei menisi kevyesti multa läpi. Tuohon rahahommaan on suostuttava, jos mielii että perhe säilyy.
samantapaista ongelmaa ja se on todella ahdistavaa. Mies ei ymmärrä, miksen nuku, kun siis stressaan missä on. Nyt inasen vähentynyt ja olen tehnyt mielestäni selväksi etten siedä. Meillä miehellä huonosti rahaa, joten se rajoitaa. Mielestäni on ihan kohtuullista, että miehesi siirtää heti palkkapäivänä suurimman osan rahoista sinun tilillesi. Meillä valiettavasti minä hieman kontrolloin rahankäyttöä. Se on pakko, kun on niin vähän rahaa eli baareihin ei rahaa laiteta.Se on väärin muuta perhettä kohtaan.Mitään neuvoja en osaa sanoa kuin itse pyrin keskustelemaan siitä ja tuomaan esille , että holtiton juominen todella on kaikin puolin vaarallista...ja tuon omia tuntemuksia esiin sekä tulevia tuntemuksia, joita lapset sitten vanhempana tuntevat, jos tällainen jatkuu, ongelmien kasautumista, maineen menetystä, epäluottamusta, viinan hajua,KAIKKEA mikä alkoholissa on. Ilmeisesti miehesi on myös räyhäävä.Jos hän on itsensä Rovaniemelle saattanut, et voi tehdä mitään. Jos hän on usein ryyppäämässä, ei ole sinun velvollisuutesi vastata yöllä pienten lasten äitinä puhelimeen ja kuunnella känniräyhää vaan sinun tulee nukkua.Puhelin äänettömälle.Et kuitenkaan voi tehdä mitään, vaikka hän olisi missä.Näin olen ajatellut.
laita ylös kuinka usein tällaista tapahtuu ja mitä kaikkea(sammumista minne sattuu, ryöstöt tai kaatumiset, rahamaäärät, muut sekoilut...)Näitä on hyvä tuoda esille keskusteluissa miehen kanssa, kun hän väittää ettei ongelmaa ole.Olen myös itse ajatellut mielessäni ja tuonut myös esiin eron mahdollisuuden, jos holtiton juominen jatkuu.Tämäkin vaihtoehto pitää itselleen tehdä selväksi. Helposti ajattelee, että on vaan kestettävä.mutta sinulla on oma elämä. Jos viikoittain joudut pelkäämään tolkutonta rahanmenoa, ryyppääsmistä ja tempauksia on syytä harkita erilleen muuttoa.
Juomaan kun lähdin, kontrolli meni kokonaan ja ne rahat myös. Ja tätä tapahtui usein!
Ainoa keino oli ottaa itseäni niskasta kiinni ja lopettaa. Nykyään saatan juoda sen saunakaljan lauantaisin. Muuten en uskalla edes lähteä, jos se kontrolli taas pettää. Ja nykyään kun minulla on perhe. Onneksi nyt kuitenkin tajusin ennen perheen perustamista lopettaa.
Joillakin se vain menee yli ja heille ei sovi tuo juomaan lähteminen. Helpottaisi kyllä jos miehesi myöntäisi asian.
Eikä mieheni olisi minua edes katsonut näin pitkään jos olisin jatkanut. Olisi heittänyt pihalle ja pitänyt lapset. Hän kun ei itse juo kuin 1-2 kertaa vuodessa.
takavarikoisin ainakin miehen kortit kun lähtee ryypylle....KOhta on monen tonnin luottokorttivelat niskassa kun on innostunut höyläämään korttia jossain oikein urakalla
Eiköhän toi oo jo jonkun päihdeintervention paikka, ongelma on selvästi, homma ei oo lapasessa ja siitä kärsii koko perhe.
Jos mies on sitä mieltä että häneen voi luottaa vaikkei kerta voi eikä suostu mihinkään keskusteluista huolimatta niin laittaisin mäelle.
että miehellä on aina tapana ryypätä liikaa ja käyttää liikaa rahaa, mutta yleensä silti aina tulee sovittuun aikaan kotiin, esim. jos seuraavana päivänä menoa, _yleensä_ kykenee tulemaan kotiin jo esim. kahdelta yöllä, jos näin on sovittu. Yleensä aina on myös tullut baarista kotiin nukkumaan, eikä ole tarvinnut olla huolissaan...
-ap-