Helmikuun helmet viikot 5 ja 6
Kommentit (246)
Arki on lähtenyt ihan kivasti käyntiin. On kyllä aikaimoinen muutos (ihana sellainen) ollut koko perheelle tämä pienen ihmeen saapuminen kotiin:)
Synnytyksestä piti vielä tulla kertomaan tarkemmin eli 28.1. alkoi aamuyöllä neljän aikaan lorisemaan lapsivettä. Arvasin heti, että nyt alkaa tapahtumaan. Supistuksiahan oli ollut jo monta päivää, mutta liian harvakseltaan. Oli aika jännä tunne, kun vettä lorisi aina hiljalleen, mutta mitään kunnon supistuksia ei vaan kuulunut. Menin suihkuun ja aloin keittää kahvia kaikessa rauhassa. Vasta 8 aikoihin alettiin herätellä lapsia aamupalalle ja sen jälkeen lähdettiin ajelemaan vanhemmilleni. Siellä vietettiinkin sitten useampi tunti. Vasta klo:11.30 lähdettiin ajelemaan kohti kättäriä Mc donaldsin kautta;)
Kättärillä pääsin heti synnytyssaliin haikaranpesän puolelle, koska muualla oli kaiketi täyttä. Olin kyllä aivan ihmeissäni, kun kätilö totesi sisätutkimusta tehdessään minun olevan vain pari senttiä auki! Apua sentään, mitä supistuksia oli jo takana ja näin vähän oli synnytys edistynyt! Ei muuta, kun miehen kanssa kävelemään kättärin rappusia ylös ja alas. Oli varmaan hupaisa näky;) Sitten menimme takaisin saliin ja välillä aina käveltiin käytävällä.
Kätilöiden vuorot vaihtuivat ja oma kätilömme tuli sitten saliin. Supistukset olivat olleet jo aika inhottavia ja n.klo:16.00 kätilö totesi minun olevan n.5cm auki, jippii! Jotain hyötyä siis rappusista. Tilasin heti epiduraalin ja niinpä anstesialääkäri tuli paikalle klo:17.00. Hän ehdottikin, että laitettaisiin spinaalipuudutus, mutta pelkäsin sen tehon jäävän liian lyhyeksi. Niinpä sain molemmat eli spinaalin heti vaikuttamaan ja epiduraalin "letkun" valmiiksi selkäydinakanavaan, jos tarvitsee. Aivan ihana tunne, kun puudutus alkaa vaikuttamaan! Olin niin rentoutunut ja iloinen, kun supistukset vaimenivat puudutteesta. Lopulta jo klo:17.45 olin valmis ponnistamaan. Oli muuten todella helppo vaihe eikä tuntunut missään! Klo:17.56 olikin vauva jo maailmassa:)
Kaiken kaikkiaan oli ihan helppo synnytys. Kipeää teki, mutta jotenkin sen vaan kestää. Kaikista piinaavinta oli varmaankin se useiden päivien kärvistely kotona niiden epäsäännöllisten supistusten kanssa. Lähtöä tehtiin monta päivää ja aina ne supistukset vaan loppuivat...
Crisantemo: Me oltiin myös haikaranpesässä huoneessa 12 eli todennäköisesti toisella puolen käytävää. Ehkäpä törmäsimme iltapalalla ja perjantain aamupalalla?
Nyt on kotona tutustuttu rauhassa pieneen ihmeeseen. On se kyllä aivan ihana ja pieni! Vähän on vielä sellainen "hölmö" olo eli väsynyt olo. Rinnat on tosi arat ja imettäminen on aika tuskaa. Rinnanpäät on vähän rikki ja niinpä vauva pulauttaa sellaista kuivunutta verta. Oon yrittänyt rasvata nyt joka imetyksen jälkeen Bepanthenilla rinnanpäät ja ei auta kun toivoa, että pian helpottaa! Pyykkiä tulee aivan hirveesti, joten vaatteet tahtovat loppua kesken. En ollut varautunut lainkaan, että vauva pulauttelee niin paljon...
Ai niin, piti vielä kommentoida sitä haikaranpesää. Me siis mentiin sinne, koska muualla ei ollut tilaa. En huomannut, että osasto olisi jotenkin poikennut tavallisesta, mutta johtuikohan se siitä, että emme olleet sinne ilmoittautuneet? Meillä ei siis ollut mitään sunnitelmia tms.
Onnea vielä kaikille synnyttäneille ja tsemppiä odottajille! Koittakaa jaksaa vielä, pian se vauva syntyy!:)
nuo rappuset tuo tännekkin muistoja mieleen. Onneksi se tuotti teille enemmän tulosta kuin minulle, mutta muista sitä erittäin hauskan jutun. Kun kätilö sanoi että kannattaa rappusia lähtä kiipeämään ylös ja alas ja pysähdellä välillä ja käydä ulkona niin myö sitten tehtiin. Ylös kiivetessä tuli vastaan "tutustumis" ryhmä ja kätilö kertoi että tämä on luonnollinen tapa edistää rasituksella synnytystä sitten he katosivat. Alas tullessa he tulivat taas vastaan ja taas kätilö totesi että rappusten kiipeäminne on iso urakka ja KESTÄÄ "kauan" jo supistelujen vuoksi. Minäkun pysähtelin varmaan joka kerroksen ja puolessa välissä rappusia kun supistuksia tuli. =) Siinä tulevat äitit ja isät kattovat kun minä tuskissaan puhisin ja loppujen lopuksi rappuset oli ihan turhaan kun edistyminen tyssäsi ja seuraavanaaamuna leikattiin =)
Nemotus
Mitä tekisin vanhempien lasten suhteen päivähoitoasiassa. Olen jotenkin ihan lukossa, emme osaa päättää.
Tyttö on siis 3v8kk, poika 5v9kk. Ovat olleet päiväkodissa jo parisen vuotta.
Minun suunnitelmani on, että kolmena päivänä viikossa (ti,ke,to) käyn yliopistolla pakollisilla kursseilla vauvan kanssa (tai äitini hoitaa sen aikaa). Kestävät 1,5h kerrallaan/per päivä. Näiden lisäksi siis olisi kandityön aloittaminen ja muutamat muut työt (esseet jne.)
ELI: pidänkö molemmat lapset päiväkodissa normaalin ajan eli n. 7h/pvä 5x viikossa? VAI otanko ujomman ja kotikissamaisemman tyttöni kotiin perjantaiksi sekä maanantaiksi, kun ei ole koulua? Ja poika jatkaisi normaalisti 5 päivää viikossa?? Poika täyttää kohta 6v eikä todellakaan viihdy kaikkia päiviä kotona.
Tyttömme on arka ja muutoksille altis. Ei ainakaan mitään kerho-juttuja hänelle, kun nyt vasta kotiutumassa päiväkotiin.
Mitä ihmettä teen?????? Jotakin vinkkiä tai suuntaa mulle, joku, please! Tai MITÄ ITSE TEKISIT?
KIITOS!!
Ensinnäkin onnittelut kaikille jo synnyttäneille.
Olenkin ollut enemmänkin osallisena näihin keskusteluihin lukijana, mutta päätinpä nyt kirjoittaa itsekin jotain.
Mulla alkoi tänään 38 rv ja mitään tietoakaan synnytyksestä ei ole, vaikka kaikkea on yritetty.
Eniten huolettaa, että se syntyy äkkilähdöllä vesienmenolla viikonloppuna, kun isäntä on silloin reissussa. Kummankin aikaisempien lapsien (-04 ja -06) synntykset lähtivät näin käyntiin.
Niin ja uutena vaivana on tullut ns. lihaskrampit, jotka vetävät jalat alta. Ne tulee kumpaankin kankkuun sekä nivusiin...tietenkin yhtäaikaa. Ja viheliään kivuliasta on. En sitten tiedä josko tämä uusi tulokas painaa joitain hermoja, jonka seurauksena sitten kramppaa.
Mutta synnytystä odotellessa...
EllaMaria rv 38
Jos olisin teidän tilanteessa niin minä ajattelisin näin. Pojan tilannehan on järkevää pitää ennallaa kerta hän tykkää sielä olla ja turha tedä siihen silloin muutosta.
Tytön kohdalla menisin myös tuohon 3krt/vk. Hänelle lieneen rutiin säilyttäminen ihan hyvä jos on altis muutoksille.
Meidän oma tyttö olisi mieluiten kanssa kotona mutta taas olisi uusi sopeutuminen hoitoon joten säilytimme hoidon puolipäiväsenä ihan hänen sosialistumisen kannalta ja että saa oma ikäistä leikki seuraa yleensä meillä on ma-ke mutta poikkauksia tehdään jos loppuviikosta menoa ja tytön kanssa olisi hankalaa.
Toivottavsti päädytte hyvään ratkaisuun =)
Nemotus
aikoinaan ihan samaa, kun oltiin siellä Haikaranpesässä "normaaliosaston" tilanpuutteen takia että kyllä tää mun mielestä näyttää ihan "tavalliselta" paikalta. Tietystikään mulla ei ollut ennestään kokemusta synnytys/lapsivuodeosastoista muuten kuin mitä olin tuoreita vauvoja ja äitejä käynyt katsomassa, mutta oisko tosiaan sitten heillä jotka sinne ovat ilmoittautuneet niin jotenkin erilaista..??
Mitään valittamista mulla ei paikasta ole, päinvastoin :) Sairaalahan se on eli ei siitä kodinveroista koskaan saa mutta itse ainakin viihdyin hyvin ja henkilökunta oli todella mukavaa :)
Illalla taas supisteli (olihan tää "jo" toinen kerta ;) jonkin aikaa ihan kiitettävästi, mutta sitten ne loppui eikä sen jälkeen ole tapahtunut mitään =/ Alkaiskohan tääkin synnytys sitten kuitenkin vesien menolla kuten edellinenkin :O Ihan sama, kunhan vaan alkaisi :D Saas nähdä, oisko tää kaveri täsmällinen kun huomenna ois LA..
Kolaamisesta sain tänään alaselän kipeäksi, eli nyt sitten jumitellaan sitä =/
evian, rv 39+6
Pojan tilannehan on järkevää pitää ennallaa kerta hän tykkää sielä olla ja turha tedä siihen silloin muutosta.
Tytön kohdalla menisin myös tuohon 3krt/vk. Hänelle lieneen rutiin säilyttäminen ihan hyvä jos on altis muutoksille.
Nemotus
Lisäksi kun sun poika on jo noin "vanha" ja pikku hiljaa alkaa olla edessä eskaria jne. on hyvä, että on tavallaan sitten se "kouluputki" jo harkinnassa (kun se kuitenkin tulee). Varsinkin jos teidän suunnalla menee lapset suunnilleen samassa porukasta eskasta kouluun, aika monia käytäntöjä tietysti tässä asiassa on.
Tyttö taas on alle 4v ja jos on vähän arka ja kotona viihtyvä, niin voi tehdä terääkin olla vielä äidin ja vauvan kanssa kotona.
Moikka!
Täällä on ollut viime aikoina oikein vilkasta keskustelua! Kaikki taitaa vaan odottaa ja odottaa...!
Onnea kaikille uusille vauvaantuneille!:)
Täälläkään suunnalla ei ole tapahtunut yhtään mitään. Selkäsärkyjä on alkanut olla enemmän kuin aiemmin, enkä lenkillä uskalla enää kovin pitkälle mennä. Turvotuksen oon huomannut lisääntyneen, sormukset menee tosi huonosti enää sormeen, vaikka pari viikkoa sitten ne meni vielä kohtuullisesti. Ei sillä, en oo niitä hetkeen edes pitänyt enää.
Onko kenelläkään muulla typerää vaivaa, kutsuttakoon sitä vaikka raskausdementiaksi? Mulla katoaa kerta kaikkisesti sanat! Saatan selittää jotain asiaa ja yhtäkkiä en vaan muista jonkin asian/esineen sanaa. Se on kyllä jotenkin tosi hassua ja noloa! Viimeksi eilen yritin kysyä kylpyhuoneasentajalta että voiko hanan paikkaa vielä muuttaa, mutta en saanut päähäni ko. sanaa, eli hanaa! ARGH. Kaikkea kanssa :) Toi dementia muuttuu varmaan raskauden jälkeen joksikin imetysdementiaksi, vai kuinka? Sitten sanavarastoon kuuluu enää vauva, tissi ja vaippa :)
Eipä tässä tosiaan ihmeempiä. Odotellaan nyt sitten vielä vaan. Laskettu aika on lauantaina, saa nähdä tapahtuuko mitään. Jos ei tapahdu niin voin kuvitella sitä loppuaikaa kun isovanhemmat ja muut kyselevät koko ajan että joko joko? Huoh.
Merppe 39+3
+ kylpyhuone"remontti" tuli tänään valmiiksi
+ enää ei ole niin kylmä ja pääsee taas lenkille
- yläselkää särkee
Eli enpäs ole viime viikon puolenvälin jälkeen kerinnyt koneelle, kun 28.1 klo 19.29 meille syntyi poika.. Pituutta oli 52,5 cm, painoa 4100 grammaa ja pipokin 37 cm.. Tänään vasta kotiuduttiin, poitsu kun joutui hetkeksi valohoitoon.. Voin kirjoitella synnytystarinaa yms myöhemmin, tällä hetkellä vielä aika väsy olo ja pikkuinen vaatii varmasti kohta puolin huomiota..
Maria-84
Itellä tänään neuvola...kaikki OK..painoa tullu vain +100g /vko!!!! Sf-mitta pienenemään päin, Nyt siis 32,5 cm...Oli laskeutunut, muttei kunnolla kiinnittinyt, mikä on kuulemma ihan OK uudelleen synnyttäjälle...Jospa tämä tästä syntyis... Olen yrittänyt nyt kolata lunta ja nostella kuopusta (n.25 kg) parina viime yönä puolilta öiltä n. klo 3.00:een on ollu supisteluja, muttei sitten sen kummempaa...kaveri möyriny samaan aikaan mahassa ja isäntä kuorsannu vieressä...itellä huumori aika vähissä siinä sitten ;)...vajaa kolme viikkoa ultraajan arvioimaan aikaan ja pari viikkoa kuukautisista laskettaessa...saas nähdä kumpaa lähempänä ollaan loppupeleissä!!!Ite veikkaan tuota paria viikkoa...Vois tulla vaikka heti!!! Muutaman kestiksen olen tänään ommellu ja vielä imut pitäis niihin taikoa vanhoista pyyhkeistä... Ajattelin osa kestoilla...miehelle siis kertikset ja ite vois käyttää kestiksiä, kun on aikaa värkätä...Harso + villahousu yhdistelmällä ajattelin aloitella ja kokeilla niitä äippä-pakkauksen vaippoja myös...kovasti vaan ihmiset on niitä netti saiteilla hakkuneet...tiedä sitten!
+sain kolattua rivarin pihasta oman osuuden
-heti kohta tuli lumiaura ja pukkas sen sitten puhtaaksi...olis siis pitänyt vain odotella ja rämpiä hangessa ;)
sagom 37+1
Raskausdementiasta - joo, kylla vaivaa, ei mitaan hassuja ja hauskoja sattumia, mutta sanoja unohtuu koko ajan. Erityisen arsyttavaa, kun me puhutaan miehen kanssa englantia kotona (suomeakin kylla) ja koko ajan patkii. Myoskaan mikaan kovin pitkajanteinen ei jaksa kiinnostaa, toisaalta s kylla palvelee tata kotiloitumista kummasti ;)
Minulla pojat ensi viikolla 4 v ja vanhempi 6 v 3 kk eli eskarilainen. Meillä "hoitojärjestelyt" seuraavat, nuorempi käy kaupungin kerhoa ma, ti ja ke 3 tuntia/päivä. Vanhempi käy eskarissa 4 tuntia/päivä. Meillä homma on toiminut hyvin. Aina on hyvä kuitenkin muistaa, että lapset ovat yksilöitä. Toiset tarvitsee (ja hyötyvät kasvussa) ikäistään seuraa enemmän kuin muut. Esimerkiksi vanhempi poikani tarvitsi ikätovereita, jotta puhe kehittyi paremmin.
Joo! Joku kysyi raskausdementiasta. Sanojen löytämisen vaikeus olisi ennemminkin raskausdysfasia. Aivot tosiaan täälläkin narikassa. Asiat unohtuu ja muutenkin vähän utuinen olo. Onneksi opinnot ovat olleet jo vuosia onnellisesti ohi. Ei näillä aivoilla enään diplomi-insinöörin papereita saisi. Onneksi aivot jokseenkin palautuu vanhoiksi, mutta ei se minusta heti synnytyksen jälkeen tapahdu vaan kyllä siinä pitää palata työelämään jo olla siellä jonkin aikaa. Kokemusta on :)
Nyt nukkumaan!
Matami, 36+4
Mitkäs viikot sulla oli kun poika putkahti maailmaan?
Oottekos muuten jo synnyttäneet itse/lapsen isä miten pitkiä kun tuntuu syntyvän melkosen pitkiä vauvoja :)
Meillähän poika oli syntyessään 47cm ja enpä uskoisi tämänkään pikkuisen olevan kovin paljon pidempi, sikälimikäli geeneihin on katsomista =D vaan pianhan (toivottavasti!) sen näkee!
..alle 15 minuuttia laskettuun päivään :)
evian, rv 39+6
jipii!! tämä rv oli tavoitteena ja tässä ollaan, yhes'koos!!
ja kiitos kaikille mun päivähoito-ongelmaa kommentoinneille, taidan tosiaan tehdä niin, että pidän tytön 4 pvää kotona, 3 tarhassa ja poika jatkaa sitten samaan malliin kuin nytkin.
Onko kellään kokemusta virtsan korkeasta PH-arvosta? Sain niitä pissatikkuja maanantaina neuvolasta valkuaisen seuraamista varten, mutta eilen havaitsin illalla, että PH-kohta olikin 8 eli tosi emäksinen. Googlettamalla saa aika niukasti tietoa, jossain viitataan virtsatie-infektioon, mutta mitään oireita ei mulla kyl ole.
No, aina jotakin outoa..viime yönä neiti panoi rakkoa ihan hulluna, ramppasin veskissä ainakin 4 kertaa ja joka kerralla pissasin ihan kunnon määrän. En tajua, mistä tuota pissaa edes kertyy, kun en iltaisin juo mitenkään paljoa.
No juu, lähden tästä kirjaston kirjoja etsimään (jotkut lastenkirjat 4kk sitten lainattuja...) ja palauttelemaan.
mukavaa päivää ja ONNEA MARIA84!!
ihmetys rv 37+0:)
Sanojen löytämisen vaikeus olisi ennemminkin raskausdysfasia. Aivot tosiaan täälläkin narikassa.
Ei kun katsos ongelma kun alkaa yli 18v niin sitten koittaa jo se dementia ;D
Onneksi aivot jokseenkin palautuu vanhoiksi, mutta ei se minusta heti synnytyksen jälkeen
Eiii niin... mulla on imetyksen loppumisen jalkeen vasta tullut sellainen olo, etta nyt on omat aivot kasassa taas. Mutta onneks edes silloin. Ei sinansa ihme, etta sita hukkuukin helposti vauva/lapsimaailmaan, kun koko hormonitoiminta puoltaa sita.
Ylihuomenna laskettu aika ja mies suunnittelee, miten sais vauvan tulemaan mahdollisimman nopeasti ulos...
MataHari 39+5
ei muisti ehtinyt ikinä palautuakaan näiden kahden raskauden välissä :D:D on tosiaan välillä niin hölmö olo kun ei muista jotain aivan yksinkertaista asiaa tai sanaa.. jospa se sitten viimeistään työelämään palatessa korjaantuisi ;)
Nyt mun täytyy varmaankin toivoa, ettei tää vauva päätä ainakaan tänään ennen iltaa alkaa syntymään koska mies joutuukin olemaan TAAS ysiin asti töissä vaikka piti kotiutua jo tunti sitten *murrrrrr*
Just lueskelin siitä neuvolasta saadusta kirjasta, että suurin osa vauvoista syntyy 40+2 viikolla eli jos tässä vielä muutaman päivän jaksaisi odotella suht rauhallisena :) vaan kun edelleenkään ei ole merkkejä käynnistymisestä niin alan kyllä kallistua yhä vaan enemmän ja enemmän siihen, että tässä odotetaan vielä pitkään ja hartaasti.. =/
Huomenna sitten taas neuvolaan jos ei ihmeitä tapahdu ennen sitä ;)
+ ihana auringonpaiste ja pakkastakin vaan muutama aste + viime yönä EI ole satanut lisää lunta!
+ päiväunet kutsuu :D
evian, rv 40+0!!!!!
Onnitteluita taas vauvansa saaneille :) Niin tosiaan siirrytäänkö täältä sitten tuonne vauva puollelle jossain vaiheessa?
Hauska kuulla että moni muukin tuntee, ettei ole se penaalin terävin kynä tällä hetkellä. Minä olin viisamna ajatellut että luen pääsykokeisiin ja vaihdan alaa nyt kun on aikaa, mutta empä usko että siitä mitään tulee :P
voimia kaikille!
39+0
Vähän meidän kuulumisia. Vähän alkaa raskaus painamaan jo. Aika herkistelyä ollut viime päivät, toissayönä tuli ekat maitotahrat ja huomaa kun on liikkeellä kaupungilla niin ei jaksakaan samalla tavalla. Tulee vähän huono olo ja selkää ja jalkoja alkaa särkemään. Muuten tietty kaikki hyvin... laskettuun aikaan 2vkoa ja sanotaan että sen enempää en millään jaksaisi tai haluaisi odotella. Miehelläkin alkaa siinä isyysvapaa 3vkoa joten olisi kiva et tulis siinä paikkeilla eikä kaksi vkoa myöhässä jolloin hänellä jää sitten 1vko vaan perheaikaa :/
Kaikki on valmiina, vauvaa vaan odotellaan.
Kateeksi käy vauvauutisia, mutta aika alkukuussa vielä ollaan joten nyt niitä alkaa sitten tulee vaan lisää ja lisää.
Lumielle 37+6
+ aivan ihana sää. Olisi ihana lähteä kävelylle, mutta saan kohta vieraaksi ihanan 2kk ikäisen ja hänen äitinsä, joten ihanaa sekin! ;)
Tänään on ollu tän raskauden järkyin / paskoin päivä!!!! Eilen tosiaan erehdyin nostamaan kuopusta (n.25kg syliin ja kantamaan muutaman metrin) ja sen päälle kolasin oman pihan rivarista... no, yö oli sitten aikas rikkinäinen ja lonkat/ reidet kipeänä koko yön... Pissalla pitää käydä tunnin välein ja tuleekin sitten ihan kunnon pissat, vaikken iltaisin juokkaan paljoa!!! Neitonen taitaa painaa alas aikatavalla...Tänään heti aamusta alkoi supistella epäsäännöllisesti tai jotain...neito möyriny ehkä vähemmän kuin tavis päivänä...hikeä pukkaa koko ajan ja huono olo ollut koko päivän!!!Mikään asento ei siis hyvä, ei makuulla, istualla, seisoen... Mitenkään kovia supparit ei vielä oo ollu, joten ei kait auta muuta kuin odotella mille tämä kääntyy iltaa ja yötä kohti...etuala masussa menkkamaista kipua ja tuntuu kuin kakattais, muttei mitään tule kun menee pöntölle ja tosiaan pissalla saa laukata n. 1/2 tunnin välein ja ihan pikkuliru sitten tulee...Kaikki on kyllä valmiina, kunhan vaan pääsis tosi toimiin!!!
sagom 37+2
Aamu alkoi heti kolaamalla jotta pääsee edes ovesta ulos koirien kanssa. Siinä sitten kolasin koko pihan ja ulkoilutin koirat! vähän kohdun alueelta alkoi kolottamaan mutta ei supistelua!
Flunssa onneksi ei ole pahenemaan päin kurkku hieman kipeä mutta yöt saa jo nukuttua. Lämpöä ei enään ole mutta nenä vuotaa senkin edestä!!
Onnittelut kaikille jotka jo vauvan saaneet.
Ja ihmetys onneksi olkoon pääsit viikoille että pääsette kokemaan haikaranpesän! Itse en pääsyt sinne aikoinaan kun raskaus meni yliajalle!
Perjantaina olisi neuvola jos en jollain ihmeellä pääse lähteen sairaalaan jo aiemmin mutta epäilen hyvin vahvasti!
Kassejakaan en ole kummallekkaan pakannut ja vauvan uutta toppapukua odottelen saapuvan postiin! Sängyn sain jo laitettua valmiiksi ja vaunun pehmusteet pestyä. Muutoin kaikki on kasseja luukuun ottamatta ok!
Tyttö kattoo jummi jammia joten taidanpas käpertyä pienille nokosille tyttären viereen.
Ihanaa päivän jatkoa kaikille!!
Nemotus rv 38+1