Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko ripuloivan lapsen saa tuoda hoitoon (neuvolassa näin sanottu)?

Vierailija
01.02.2010 |

Olen ammatiltani pph ja edellisviikonlopulla minulla hoidossa olevat sisarukset olivat oksennelleet ja olivat siksi vielä ma poissa hoidosta. Tiistaina tulivat hoitoon ja äiti sanoi tuodessaan, että isommalla lapsella vielä ripulia, mutta että neuvolassa sanottiin, että saa tuoda hoitoon siitä huolimatta, ei kuulemma tartu. Olin ihmeissäni, mutta olivat hoidossa loppuviikon.

Minä aloin vkl oksentaa enkä vieläkään ole työkuntoinen ja mitä luultavimmin sain tämän taudin tuolta hoitolapselta.

Ja kyse ei voi olla siitä, että äidin olisi pakko päästä töihin, koska kyseinen äiti on kotona, vaikka lapset hoidossa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä saa tuoda lasta kipeänä! Herranjestas sentää. Ja äiti vielä kotona...? Nyt ei ymmärrä....

Vierailija
2/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä saa tuoda lasta kipeänä! Herranjestas sentää. Ja äiti vielä kotona...? Nyt ei ymmärrä....

Heidän äitinsä on yh, lasten tullessa 2v sitten hoitoon vanhemmat olivat yhdessä, mutta erosivat vajaa 6kk hoidon alottamisesta. Lapset ovat säännöllisesti isällään ja kun vielä olivat yhdessä niin isä teki ruoat, siivosi ym. ja äiti vain oli. Hoitoon tulivat mm. siksi kun heillä ei mitään rytmiä, lapsia ei viety ulos ja nyt vanhempien eron jälkeen on myös alettu epäillä, että saako lapset ruokaa ollenkaan iltaiisin kotona, koska syövät järjettömät määrät hoidossa. Muutenkin tällä äidillä on äitiys hakusessa, aina saa muistuttaa, että tuo tarpeeksi vaatteita pakkasilla, jos ei sano niin voi tuoda vaan lapset eikä varavaatteita tai edes tarpeeksi vaatteita, jotta selviävät edes -10asteen pakkasessa. Omien lasten vanhoja vaatteita välillä lainaan aamupäivällä, mutta iltapäivällä käy sääliks kun joutuvat olemaan välillä vähissä vaatteissa ja selvästi palelevat.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tuntee edes pienen piston sydämessään.

En tajua mitä ihmisillä liikkuu päässä. Todennäköisesti ei juuri mitään.

Vierailija
4/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tarttuu ensimmäisten 1-3 päivän aikana. Että liekö vain väärää tietoa neuvolassakin..

Vierailija
5/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ois pitänyt käännyttää ne lapset kotiin hoitoon. He ovat sairaita. Ainakin yksi terve päivä pitää olla. Omalta pomoltasi oisit voinut varmistaa asiaa. Sosiaalitapaus tai tavan tapaus sillä ei ole väliä sairaan lapsen hoidon suhteen.

Vierailija
6/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaikka joku suoliston reaktio ruokaan tms JA lapsi on pirteä ja hyväkuntoinen (ja ripuli ei mitään jatkuvaa lorotusta), kyllä hoitoon voi viedä, jos muu on vaikea järjestää. Samahan on muissakin ei-tarttuvissa sairauksissa, mennään voinnin mukaan.

Mutta mieluitenhan sitä niin lapsen kuin hoitajan kannalta pitäisi potilaan kotona. Ja lisäksi aika vaikea on tietää, onko kyse tarttuvasta taudista, jolloin EI TIETENKÄÄN mennä hoitoon muita tartuttamaan.

Vierailija
7/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasilta ja kysyin ja pomo sanoi, että neuvolassa niiden pitäisi tietää.

Kyseinen lapsi ei ole millekään allerginen ja ripulia oli jo kun edellisviikonlopulla oksentelivat ja tällä isommalla ripuli jatkui koko viikon. Lapsi oli pirteä ja leikki, mutta vessassa kävi normaalista poiketen 1-2tunnin välein ja ulos oli pakko laittaa vaippa kun sitä yleensä on tarvinnut enää päiväunilla ja sillonkin harvoin käy vahinko.

Olisin vielä jotenkin ymmärtänyt, jos äidin olisi pitänyt päästä töihin, mutta tämä äiti on kotona, yleensä kertoo nukkuneensa päivän kun lapset hoidossa.

ap

eli vaikka joku suoliston reaktio ruokaan tms JA lapsi on pirteä ja hyväkuntoinen (ja ripuli ei mitään jatkuvaa lorotusta), kyllä hoitoon voi viedä, jos muu on vaikea järjestää. Samahan on muissakin ei-tarttuvissa sairauksissa, mennään voinnin mukaan.

Mutta mieluitenhan sitä niin lapsen kuin hoitajan kannalta pitäisi potilaan kotona. Ja lisäksi aika vaikea on tietää, onko kyse tarttuvasta taudista, jolloin EI TIETENKÄÄN mennä hoitoon muita tartuttamaan.

Vierailija
8/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi viet ne ulos sitten palelemaan? minkälainen hoitaja sä olet jos palelutat lapset lkona??

sun täytyy tehdä selväksi sille äidille että pakkaa tarpeeksi vaatteita mukaan, ja muistutat aina kun mahdollista josko sitten rupeis muistumaan. mutta tosissaan jos niillä ei ole tarpeeksi vaatteita, eikä sulla ole lainata niin et sä niitä sillon ulos saa viedä. ei taida päässäs paljoo liikkua tän asian suhteen. järkyttävää.

Vierailija
9/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten ne mut lapset joilla vaatetta olisi tarpeeksi? Yksin ulos, nämä vaatteettomat yksin sisälle vai kaikki sisälle? Kertokaas pph:t, olenko ymmärtänyt väärin, eikö se ole aika tarkkaan määritetty kuinka paljon päivän aikana pitää olla ulkona (tietysti sään mukaan). Ei vissiin yhden perheen lasten takia voi ulkoilua kokonaan jättää päiväohjelmasta?

Vierailija
10/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdellä lapsella on tosi vähän vaatetta, niin pph raahaa kaikki pihalle silläkin uhalle että tämä yksi paleltuu/tulee kipeäksi? tuskin se sen lapsen vika on että äiti on laittanut liian vähän vaatetta. Mä en lastani tollaselle pph:lle veis. paitsi mä kyllä laitan lapsilleni tarpeeksi vaatteita mukaan.

Ja muuten miksi levität täällä asiakkaitten asioita? eiks sua sido vaitiolovelvollisuus?

Vierailija
11/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on oksennustaudin jäljiltä ripulissa. 24 tuntia pitää olla edellisestä oksennuksesta tai ripulista kulunut aikaa ennen kuin voi mennä hoitoon.

Ikävä juttu ettei lasten äiti välitä yhtään muiden perheiden terveydestä. On vissiin liikaa omia ongelmia.

Mutta näitähän on paljon. Mä olen nähnyt niiiiiin monta tapausta (töissä pk sijaisena). Esim. lapsi on ollut yöllä päivystyksessä vatsakivun takia - aamulla tuodaan hoitoon. (oksentaa keinuun)

Tai lapsi on iltapäivällä oksentanut pkssa välipalan. Tuodaan seuraavana aamuna hoitoon "ei sillä kotona mitään ollut".

Tai lapsi alkaa oksentaa päiväkodissa. Häntä tullaan hakemaan kotiin. Samassa sisarusryhmässä oleva pikkuveli jätetään hoitoon (kalpeanaamaisena). Päiväunien jälkeen tämäkin alkaa oksentaa.

Tai lapsi tuodaan hoitoon vatsakipua valittaen. Äiti toteaa jotain jännityksestä, ja ilmoittaa ettei ole tavoitettavissa päivällä kun on tärkeässä palaverissa. Ennen lounasta tyttö alkaa ripuloida, ja vaatii koko loppupäivän lepoa + yhden aikuisen kunnes äitiin saadaan yhteys klo 14:30...

Että tällaisia, pari esimerkkiä mainitakseni.

Vierailija
12/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän 1,5v aikana kun äiti tuonut lapset hoitoon niin lähes joka päivä sanonut tai laittanut viestiä, että laittaa sitten vaatteita tarpeeksi lapsille mukaan, jos ei aamusta tuodessa kaikkia laita päälle. Tästä huolimatta jos unohdan muistuttaa niin lapsilla on vähän vaatetta ja aamupäivällä voin lainata heille omien lasten vanhoja, mutta iltapäivällä en viitsi, koska sitten ne menis tuolle äidille ja niitä hän ei muista ikinä palauttaa. Alkuun laitoin iltapäivälläkin omien lasten vanhoja vaatteita etteivät palellu, mutta en ole vieläkään niitä vaatteita takasin saanut eikä mielestäni edes olisi minun velvollisuus päivittäin muistuttaa äitiä, että vaatteita oltava tarpeeksi.

Ja kun kahdella muulla hoitolapsella on vaatteita aina sään mukaan ja varavaatteitakin enemmän kun tarpeeksi niin miksi näiden pitäisi kärsiä ja olla aina sisällä kun toisilla ei ole vaatteita?

Turha minua on hoitajana arvostella, se on vanhempien tehtävä tuoda tarpeeksi vaatteita ilman pyyntöjäkin.

ap

niin miksi viet ne ulos sitten palelemaan? minkälainen hoitaja sä olet jos palelutat lapset lkona??

sun täytyy tehdä selväksi sille äidille että pakkaa tarpeeksi vaatteita mukaan, ja muistutat aina kun mahdollista josko sitten rupeis muistumaan. mutta tosissaan jos niillä ei ole tarpeeksi vaatteita, eikä sulla ole lainata niin et sä niitä sillon ulos saa viedä. ei taida päässäs paljoo liikkua tän asian suhteen. järkyttävää.

Vierailija
13/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun yhden äiti ei ymmärrä laittaa lapselleen tarpeeksi vaatetta???

yhdellä lapsella on tosi vähän vaatetta, niin pph raahaa kaikki pihalle silläkin uhalle että tämä yksi paleltuu/tulee kipeäksi? tuskin se sen lapsen vika on että äiti on laittanut liian vähän vaatetta. Mä en lastani tollaselle pph:lle veis. paitsi mä kyllä laitan lapsilleni tarpeeksi vaatteita mukaan.

Ja muuten miksi levität täällä asiakkaitten asioita? eiks sua sido vaitiolovelvollisuus?

Vierailija
14/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi tuodaan hoitoon, vaikka on ripuloinut jo viikon ja vanhemmat sanoo, että on jo ihan terve ja pirteä. Kas kummaa, aamupalan jälkeen kuuluu ripuloinnin ääni vessasta. Minä tein niin, että soitin hakemaan takaisin kotiin. En halua tautia itselleni, perheelleni enkä muille hoitolapsille.

Vierailija
15/15 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka viides / kuudes perhe ei välitä laiskaan lasten terveydentilasta tai siitäkään että muihin tarttuu. Tuovat vain lasta hoitoon sairaanakin. Tai toipilaana.

Työt painaa päälle ja lapsen sairaus ei siinä kohtaa paina mitään.

Ikävä kyllä tätä menoa päiväkotien sairauskierre vain jatkuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi