Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyviä puolia loppu vuonna syntymisestä?

Vierailija
31.01.2010 |

Minua stressaa kauheasti lapseni puolesta kun hän on marraskuussa syntynyt. Ajattelen siis kouluun menoa yms. Meidän tytöllä oli vasta synttärit ja nyt jo hänen kaverinsa täytti vuosia. Eli ystävyksillä on melkein vuosi ikäeroa, vaikka samaa vuosikertaa ovatkin.

Onko mitään hyvää siinä, että on syntynyt vuoden loppu puoliskolla? Itse en keksi yhtään.

Täällä meillä päin esim. jotkut kesäleirit, kerhot yms. rajaavat alle kouluikäisiä esim. viimeistään 30.9. syntyneet saavat osallistua kesän jalkapalloleireille jne. Mitä ne loppu vuoden lapset tekevät? Istuvat kentän laidalla ja odottelevat seuraavaa kesää?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuvuonna.

Vierailija
2/25 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo päiväkodissa loppuvuonna syntyneet joutuvat olemaan pienten puolella eivätkä pääse samana vuonna syntyneiden seuraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntynyt lapseni on nyt tokaluokkalainen, ja on luokkansa parhaimpia oppilaita.

Jo päiväkodissa oli tilanpuutteen vuoksi isompien ryhmässä 3 vuotiaana, hyvin pärjäsi vaikka kaverit olivat siis 4-6 vuotiaita. Osasi puhua yhtä hyvin kuin esim. 5 vuotias kaverinsa.

Eli siis ei minkäänlaisia ongelmia missään kohtaa.

Lapset vaan kehittyy niin eri tahtia, en nyt väitä että omani olisi jotenkin superfiksu, mutta niin vaan on, että alkuvuonna syntynyt kaverinsa ei pärjää yhtä hyvin lukemisessa, kirjoittamisessa ja laskemisessa. Piirtämisessä päihittää minutkin :)

Vierailija
4/25 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin yhden sortin opettajana, ja olen huomannut että monissa ryhmissä pieni ikäero loppuvuoteen päin saa nuoremmat myös yrittämään enemmän - vaikkeivat esim. motorisesti ihan samalla kehitystasolla olisikaan. Kannattaa muistaa, oikeasti, yksilöllisen kehityksen merkitys. Ja se, että me aikuisetkin kehitymme edelleen...

Vierailija
5/25 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa hirveästi oman 17vuotiaan lapseni kanssa joka haluaisi kesätöihin, mutta tuntuu että meillä päin kaikkialle vaaditaan täysi-ikäisyyttä ja hän täyttää vasta lokakuussa sen tarvittavan iän :(

Vierailija
6/25 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä yli 25-vuotiaana on ihan kiva että vanhenee vasta loppuvuonna?

Meidän lapsi syntynyt lokakuussa, eikä esim. päässyt kunnan 3-vuotiaiden kerhoon, olisi pitänyt täyttää ennen syyskuuta.

Vierailija
7/25 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkään tässä onkin saanut odotella sitä, että loppuvuonna syntymisestä olisi jotain ILOA.. Tosin toisaalta en ole saanut asiasta mitään suuria traumojakaan :)

Vierailija
8/25 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, en nyt keksi mitään kovin negatiivisiakaan. Menin itse 6-vuotiaana kouluun ja pärjäsin aika loistavasti.

17-vuotiaana raivostutti kun kaikki kaverit pääsivät aikaisemmin ravintolaan ja saivat ajokortin... Se oli ehkä kaikkein huonoin puoli =).

Vierailija
9/25 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään hyviä puolia ainakaan lapsen mielestä. Ehkäpä todellakin sitten veteraani-iässä.

ap

Vierailija
10/25 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 5-vuotiaani on syntynyt vasta joulukuussa ja en ole kyllä törmännyt mihinkään ongelmiin.. Pojan mukaan on menty - ryhmiin laittamiset jne (kokeiltiin jalkapalloa ja luistelua ja todettiin, ettei vielä ole aika...)

Asennetta vain kehiin - paras puoli on se, että jos lapsesi olisi syntynyt aiemmin, hän ei olisi se sama ihana lapsi vaan ihan joku muu....

Vierailija
11/25 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa hirveästi oman 17vuotiaan lapseni kanssa joka haluaisi kesätöihin, mutta tuntuu että meillä päin kaikkialle vaaditaan täysi-ikäisyyttä ja hän täyttää vasta lokakuussa sen tarvittavan iän :(

anna lapsesi viettää ihana rentouttava kesä niin jaksaa koulussa sitten talvella pakertaa ihan eri tavalla kuin nuo kesällä töissä raataneet kaverinsa.

Toivotaan vaan lämmintä aurinkoista kesää kaikille.

Vierailija
12/25 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja mietin, että pitäskö tosiaan nyt pistää hommat jäihin pariksi kuukaudeksi - ettei lapsi syntyisi ihan loppuvuonna....!

Vai voiko sitä edes näin ajatella?? miehelle asiasta jotain manitsin ja se oli ihan ihmeissään miten tollasta edes tulin ajatelleeksi!!

mielipiteitä?

Vierailija
13/25 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsi jo nyt kevätkaudeksi 3-vuotiaiden kerhoon, vaikka täyttää vasta 3v huhtikuussa. Meidän marraskuinen neiti odottaa syksyyn. Kehitykseltään ovat aivan samanoloisia, huhtilapsi paljon arempi kuin meidän.

Vierailija
14/25 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oltiin just kaverin synttäreillä. Samana vuonna syntynyt tuumas että saa vielä suunnitella synttäreitä 10 kk - niistä tulee ihan megabileet!

Jos ei hyötyä, tuskin nyt haittaakaan. 18 v vaikuttaa vain yhtenä kesänä ja elämä on (toivottavasti) pitkä.

Vierailija
15/25 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 5-vuotiaani on syntynyt vasta joulukuussa ja en ole kyllä törmännyt mihinkään ongelmiin.. Pojan mukaan on menty - ryhmiin laittamiset jne (kokeiltiin jalkapalloa ja luistelua ja todettiin, ettei vielä ole aika...) Asennetta vain kehiin - paras puoli on se, että jos lapsesi olisi syntynyt aiemmin, hän ei olisi se sama ihana lapsi vaan ihan joku muu....

Sopii ajatella!

Vierailija
16/25 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitään erityisen hyviä puolia en siitä keksi. MUTTA, koulussa pärjäsin aina loistavasti, eikä tuo kaverisuhteita haitannut.

Eniten harmitti 18-vuotispäivän kynnyksellä, kun jotkut kaverit saivat ajokortin ja "huviluvan" melkein vuotta aikaisemmmin.

Vierailija
17/25 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitti koulun 5 v ja tammikuussa syntynyt 6 v (maan tapa on v)

ei ole kumpikaan valittanut kohtaloaan

Vierailija
18/25 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen loppuvuoden lapsi eikä ongelmia ole ollut. Leikin ennen koulua pääasiassa seuraavana vuonna syntyneiden lähiseudun lasten kanssa, joten siitä syystä äiti antoi minun olla vuoden pidempään kotona eli menin vuotta myöhemmin kouluun vaikka olisin ollut koulukypsä jo aiemmin.

En muista, että olisi ikinä ollut muita ongelmia kuin se, että koulujen väliset luistelukilpailut oli jotenkin ryhmitelty syntymävuoden mukaan enkä siis voinut osalistua vaikka olin luokkamme toiseksi paras luistelija. Mutta eipä sekään suuria merkinnyt.

Eiköhän noiden leirien ja kerhojen vetäjien kanssa saa sovittua, että lapsi pääsee kavereiden kanssa samoihin harrastuksiin.

Älä nyt ainakaan siirrä lapselle mitään traumoja noin hölmössä asiassa!

Vierailija
19/25 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt joulukuun puolivälissä.

Ala- ja yläasteelta en edes muista mitään ongelmia tai kärsimistä.

17-vuotiaana oli kiva kun osa kavereista aloitti autokoulun paljon aikaisemmin ja kertoi kokemuksiaan. Itseäni jännitti hirveästi, onneksi en ollut ensimmäinen. Baariin pääsyt ja muutkin meni ihan omalla painollaan. Kaveripiirissä oli kuitenkin seuraavanakin vuonna syntyneitä kavereita.

Nyt se vasta kivaa onkin, kun muut ikääntyy ja minulla on melkein vuosi synttäreihin. ;)

Minulla on aina ollut eri ikäisiä kavereita naapurista ja harrastuksista, joku on aina ollut nuorempi.

Vierailija
20/25 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja mietin, että pitäskö tosiaan nyt pistää hommat jäihin pariksi kuukaudeksi - ettei lapsi syntyisi ihan loppuvuonna....! Vai voiko sitä edes näin ajatella?? miehelle asiasta jotain manitsin ja se oli ihan ihmeissään miten tollasta edes tulin ajatelleeksi!! mielipiteitä?

Järkkyy kun jotkuu ajattelee et lapsen voi ikäänkuin tilata. Lapsia ei hankita silloin kun ajankohta paras mahdollinen, lapsia saadaan jos saadaan. "Syntymäkuukauden valinta" kuulostaa aika naurettavalta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme