Mitä ihmettä teen ton 2 v kanssa... (Päiväuni asiaa)
En kertakaikkiaan saa sitä päiväunille. Herää aamuisin siinä 6.30 klo12 yritän sitä nukkumaan (jos onnistuu niin nukkuu 3h) mutta sitten kuin ei onnistu touhuaa sängyssä iloisesti vaikka koko iltapäivän.Tyhjää siis koko sängyn ja riisuu vaatteet ym. Vaikuttaa väsyneeltä. olen yrittänyt pakottaa makuulle josta seuraa hillitön huuto mutta joskus tämä toimii. Kun irroitan otteen lapsi nousee istumaan ja nauraa. Selkeästi on kiusantekoa ja äidin koettelua kolmen tunnin jälkeen tämä projekti alkaa todella ottamaan aivoon ja tuntuu kuin luovuttaisin kun otan lapsen sängystä. Ei vain tunnu kovin järkevältä pitää sitä kokopäivää sämgyssäkään.
No asian ongelma on tietysti se ettei lapsi sitten nuku yölläkään heräilee vähän väliä ja tämä väsyttää kyllä koko perhettä ja etenkin minua kun päiväunet ei onnistu päivisinkään että saisi univelkaa takaisin.
Olen asiasta neuvolassa keskustellut mutta en koe saaneeni oikein apua. Unikoulu oppaita on kertynyt ja silleen. Pienempänä oli yö unet ongelmallisia mutta nyt kun ollaan saatu lapsi nukkuumaan omassa sängyssä ja nukahtamaan unirituaaleilla sinne on tämä päiväuni temppuilu alkanut.
Olisiko mitään käytännön neuvvoja tai vastaavia kokemuksia asiasta?!
Onko esim. ikä joka vaikuttaa ym.
Alkaa olla epätoivoinen
Kommentit (23)
ja se mikä tepsii toisille, ei käy toisille.
Meillä on kolme lasta ja jokainen heistä on lopettanut päikkärit hiukan alle 2 vuotiaana. Kun nukuttaminen meni hankalaksi päivisin, ei siis nukahtaneet puolen tunnin nukuttamisen jälkeen, katsoin päikkärit tarpeettomiksi. Myös iltanukahtaminen kävi vaikeaksi päivinä, jolloin lapsi oli nukkunut päikkärit. Yöllä sitten nukkuivatkin klo 21-08. Kotihoidossa siis näin. Kun tarhaan on menty 3 vuotiaana, on siellä nukutettu sitten päikkärit ja kotona illalla valvottu puoleen yöhön- ei kiva.
Mä pidin myös paikallaan, jos ei muuten pysynyt. Lapsi oppi tosi nopeasti, että jos makaa rauhassa paikallaan, en pidä kiinni. Jos nousi tai rimpuili pidin kiinni. Äkkiä oppi makaamaan rauhassa ja odottelemaan unta. Meidän lapsella nukahtaminen kestää aina lähes puoli tuntia, vaikka olisi kuinka väsynyt.
Me nukutaan edelleen päiväunet niin, että mä nukun vieressä meidän sängyllä. Jos lapsi nukkuu yöllä yli 12h, en yritä edes nukkumaan. Yleensä aina lauantaisin nukutaan, kun on rankka tarhaviikko takana ja lauantaiaamuna harvoin nukkuu pitkään. Sunnuntaisin nukkuu yleensä pitkään ja silloin ei nukuta päikkäreitä, että saan illalla ajoissa nukkumaan.
Lomilla nukutaan väsymyksen ja yöunien mukaan. Psyykkaan lasta jo aamupäivällä, että tänään on päiväunipäivä.
Mä uskon, että päiväunishow ja rikkinäiset yöunet voivat johtua yliväsymyksestä ja siksi nukuttaisin "väkisin."
aiheesta tänne n. pari viikkoa sitten. meillä ei väkisin sängyssä pitäminen auta kun saisi muuten tosi voimalla lasta pitää ja se rimpuilu ja huutaminen nyt ei ketään rauhoita nukkumaan.
Sain paljon vinkkejä, joista monia oltiin jo kokeiltukin. Sen jälkeen ostettiin pieni cd-soitin ja ipanapan uni-cd. Tänään kokeiltiin eka kertaa. Sanottiin, että mene omaan sänkyyn niin SAAT kuunnella unilauluja ja 3 kipaleen jälkeen jo kuorsattiin. Olen ällistynyt!
Meillä se hankalampi pala on kuitenkin yöunille meno, joten saa nähdä miten käy illalla.