Lääkäriä linjoilla...? Onko mulla SYDÄMESSÄ vikaa...? ov
Ihan selkeesti saan stressistä rytmihäiriöitä. Tunnistan siis rytmihäiriöt, ja niitä on seurattukin tässä vuosien varrella moneen otteeseen (vaikkei niitä tietystikään saada koskaan näkymään EKG:ssa...). No mut nyt viime viikkoina olen monesti havahtunut epämääräisiin tuntemuksiin sydämessä; ihan kuin se kävis ylikierroksilla, joten värisee tai jotain... tulee vähän sellainen "sydän kurkussa" -olo. Hyvin epämukavaa, vaikkei kivuliasta tai kovin häiritsevää.
En ole ollut sairaana, jos ei lievää keuhkoputken oireilua ja nuhaa lasketa. En tosiaankaan kärsi nyt stressistä, en tunne oloani ahdistuneeksi, kaiken pitäis olla tosi hyvin! Tuo tuntemus tulee usein esim. telkkaria sängyssä katsellessani tai muuten vaan löhötessä, joskus jopa tälleen istuessa. Melkein missä tilanteessa tahansa, ja kymmeniä kertoja päivän mittaan.
Onko tämä normaalia vai epänormaalia???
Kommentit (2)
Sydän tuntuu välillä tykyttävän, välillä tuntuu kuin jättäisi yhden lyönnin välistä ja sitten lyö kerran oikein kovasti. Tästä tulee huimaava olo ja alkaa yskittämään. Minullakaan tähän ei liity kipua. Ja minulla on myös melkein päivittäin rytmihäiriöitä.
Väsymys ja alkoholi lisää ehdottomasti minulla rytmihäiriöitä.
Minulla samanlaista, välillä päivittäin monta kertaa ja joskus saattaa mennä useampikin viikko ilman. Ei pitäisi olla lainkaan vaarallista.
Sydän tuntuu välillä tykyttävän, välillä tuntuu kuin jättäisi yhden lyönnin välistä ja sitten lyö kerran oikein kovasti. Tästä tulee huimaava olo ja alkaa yskittämään. Minullakaan tähän ei liity kipua. Ja minulla on myös melkein päivittäin rytmihäiriöitä.
Väsymys ja alkoholi lisää ehdottomasti minulla rytmihäiriöitä.
Meillä töissä anestesialääkäri sanoi, että vaaralliset rytmihäiriöt tulevat rasituksessa (reipas liikunta), harmittomat rytmihäiriöt usein helpottaa liikkumalla. Ja nuo harmittomat tulee usein juuri levossa.
Itse olen siis sairaanhoitaja, en tosiaan tiedä onko sinun tilanteesi normaali. Painiskelen itsekin asian kanssa. Periaatteessa on niin turhaa mennä johonkin ekg:hen, koska saapi olla tuuri että juurin sen parin minuutin aikana tulisi rytmihäiriö.
Kotiinhan voi saada sellaisen telemetria-seurannan. Kaverillani oli sellainen. Laite oli koko ajan kiinni ja hänen piti kirjoittaa ylös mitä teki päivän mittaan mihinkin aikaan. Tällainen kokopäiväseuranta saapi rytmihäiriöt hyvin kiinni ja siitä voidaan päätellä onko ne hyvälaatuisia.
Vaikka rytmihäiriöt eivät olisi vaarallisia, niin ne voi olla niin kiusallisia että lääkäri saattaa määrätä beetasalpaajaa niitä hillitsemään.