Onko oikein pakottaa lapset rippileirille?
Meillä ois kaksoset ( tyttö ja poika ) menossa rippileirille, mutta yks kaks vaan ilmoittivat etteivät halua mennä.
Kysyi sitten että miksiköhän ja vastaukseksi sain, että eivät kuulemma halua kuulua enää mihinkään kirkon toimintaan.
Tyttö on nyt alkanut luovuttaa, kun sanoin että pitäähän sitä nyt rippikoulu käydä, mutta pojan pää ei tunnu kääntyvän..
Miten mä saisin nää pahnan pohjimmaiset rippikouluun? Kaikki meidän perheen muutkin lapset on käyneet rippikoulun.
Miten teidän teinit, onko niillä ollut tälläistä vastahakoisuutta?
Kommentit (65)
Sano niille etteivät muuten saa naimalupaa eivätkä pääse naimisiin!
Ja toisaalta ei noin tietämättömiä nuoria voi edes olla, että tuollaista uskoisi..
en ollut varma näistä jeesusteluista, uskonko vai en, mutta rippikoulu avasi silmäni. EN todellakaan usko, se kaikki hörhöily, evoluution kieltäminen ja seksittömyys ennen avioliittoa-jutut saivat oikein puistattamaan. Eli rippikoulu teki minulle sen päinvastaisen mitä ne siellä yrittää.
tai iltariparia? Meillä teini kävi kaupunkiriparin ja olimme kaikki hyvin tyytyväisiä.
että annat heidän päättää asiasta itse. Mitään peruuttamatonta ei tapahtu, jos eivät nyt riparia käy, leiriä tai muutakaan. Mutta tosiaan jos vastenmielisesti sitä käyvät, on vahinko suurempi. Sanon näin rippikoulupappina. Rippikoulun voi käydä aikuisena, kirkon jäsenyyttä ei menetä vaikka ei rippikoulua käykään. Jos lapsella on juuri nyt vaihe,jossa haluaa selkeästi itse miettiä ja ottaa kantaa näihin elämän tärkeisiin asioihin, ei vanhempien pakottaminen ole hyväksi. Vapaus ja hyväksyntä kantavat pidemmälle. Ties mitä tapahtuu, kun huomaavat, että vanhemmat kunnioittaa heidän päätöksiään. Käytte vain yhdessä läpi, että jos nyt peruvat riparille osallistumisen, eivät sinne enää tänä vuonna pääse. Mutta koska tahansa on se mahdollista suorittaa sit myöhemmin, jos mieli muuttuu.
Parhaiten varmaan onnistut tavoitteissasi kun mietitte, miten hauskaa niillä kavereilla on leirillä. Vai onko ongelmana ehkä se, että leirille ei ole tulossa kavereita. JA sitten muistutat, miten paljon lahjoja rippijuhlissa saa (paljon rahaa).
Jos näillä maallisilla perusteilla ei lasta saa leirille houkuteltua, niin sitten pitää vaan antaa lapsen tehdä oma valintansa. Pakolla ei uskontoa saa tuputtaa.