Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit! Mitä vaaditte itseltänne päivän aikana?

Vierailija
30.01.2010 |

Suhtaudutko kotiäitiyteesi kuin työhön, eli onko sinulla jonkinlaiset minimivaatimukset mitä olet saanut aikaiseksi ennenkuin mies tulee töistä? Vai elätkö hetken kerrallaan ja jätät suosiolla hommat tekemättä jos ei ehdi tai ei ole fiilis kohdallaan?

Kuinka paljon vaadit omaa aikaa ja minkälaista? Entä saako mies levätä työpäivän jälkeen vai joutuuko heti kotihommiin?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-lasten kanssa käyty (ainakin kerran) ulkona

-ruoka laitettu

Käytännössä hoidan kyllä kaiken muunkin, eli pyykit, tiskit ja viikkosiivoukset mutta nuo ylläolevat on sellaisia must juttuja. Ei siis kertaakaan ole käynyt niin että mieheni pitäisi heti kotiuduttuaan lähteä ulkoiluttamaan lapsia tai ruveta ruoanlaittoon.

Vierailija
2/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä lasten saamisen jälkeenkin joten eipä se ruuan tekeminen maata kaada..

Mutta oletus on se että teen sapuskan, sen jälkeen mies voi vaikka lähteä hiihtään lapsien kanssa ja siivoan jos en ole sitä päivän aikana tehnyt.

En osaa olla kotona täysin reporankana, teen ainakin tiskejä, pyykit koneeseen tai jotain muuta pientä.

Päähuomio menee kuitenkin lapsiin ja heidän rytmiin: aamupalan jälkeen ulos, ruoka, päiväunet, välipala.

Kun mies tulee niin ruoka, myöhemmin iltapala.

Päivän mittaan löytyy aukkoja jolloin on toiseen kertaan ulkona, pelataan tms.

Saatan siivota?

Päiväunien jälkeen lähteä kahvilaan?

Kirjastoon?

En riedu jos en tänään tai pariin päivään siivoa. Järjestelyä en koe siivoamiseksi. Illalla tykkään laittaa pyöydät, tiskipöydän ja lattian tyhjäksi. Pesukoneet velloo mieluiten yöllä. Joten aamulla/aamupöydällä vaan ne tyhjäksi.

Sama kaava kun olen töissä, mutta silloin tietty mies tekee kanssani enempi.

Meillä mies siivoaa, laittaa ruokaa siinä missä minäkin.

Toinen voi väsyä kotona yhtälailla kuin töissä tai ehkä helpompi puhua tylsistymisestä? Siksi koitan välttää päivittäisiä siivousrutiineja. Jätän mielelläni aikaa lapsille, teen safkan kun mies tulee kotiin ja siivoan tunnin yhtä putkea kun mies ulkona lapsien kanssa -tai siivotaan yhdessä viikonloppuna? Käydään kaupassa koko porukka ja suunnittelen useamman päivän purtavat.

Ajan käyttöä koitan miettiä tehokkaasti. Kun oma lapsuus huristi äidin ollessa keittiössä niin sitä en halua tehdä itse omille muksuille.

Mutta onhan se toisaalta helpompaakin nykysin kun hankkii 10 kilosen pesukoneen kuivausrumpuineen, tekee paljon ruokaa kerralla ja miettii mitä tekee kun keittää kerralla kattilan pottuja ja jäljelle jää hyvin ylimäärästä seuraavaan ruokaan: kattilan voi vaikka täyttää edellisenä iltana kuorituilla potuilla ja vedellä odottamaan hellalle. Kaikki tällänen vähentää aikaa keittiöstä sinne lapsiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Rauhassa syöty aamiainen.

- Koirien ulkoilutus ja lasten kanssa ulkoilu samalla.

- Ruoanlaitto lounaalle ja päivälliselle.

- Vähintään yhden kirjan lukeminen lapsille ja jonkin puuhan kehitteleminen.

- Imurointi samalla kun mies laittaa kylpyyn ja nukkumaan. Ja tämän vaadin myös, että mies hoitaa illan. Muuten en jaksaisi päivällä puuhailla niin aktiivisesti.

Vierailija
4/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti klo 16 koti on tiptop, ruoka tehtynä ja pyykit pestynä. Lasten kanssa on leikitty ja puuhasteltu ja ollaan tuohon aikaan toista kertaa ulkona.

Vierailija
5/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain ruokaa tarjoiltu ruoka-aikoina. Pyllyt pyyhitty tarvittaessa.

Vierailija
6/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykit pesty,ruoka valmistettu,huusholli siivottu jne...

Mies ku tulee kotiin ni voi keskittyy lapsiin jos tahtoo,ei todellaka

enää töitten jälkeen tartte siivota tai ruokaa laittaa.

Vierailija
7/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä pitää olla armollinen itseään kohtaan. Yleensä mä kyllä teen tietyt hommat joka päivä. Imuroin ja pidän yleisilmeen siistinä. Rutiinien avulla se on yksinkertaista ja hoituu hetkessä. Siitä olen kyllä tarkka että ruoka on joka päivä samaan aikaan pöydässä, jos ei mies ole kotona niin sitten ei, mutta haluan että lapset tulevat syömään.

Vierailija
8/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tullut ajatelleeksi päivieni tuloksellisuutta. Ei mun päivä mitenkään erityisesti katkea siinä vaiheessa, kun mies tulee kotiin ja joskus tuleekin tosi myöhään ja viikonloppuisinkin on menoja. Tottakai huolehdin lasten perusrytmistä, ruoat ja unet pitää olla kohdallaan ja ulkoilunkin. Teen meillä kaikki kotityöt, sitten kun ehdin. Vähemmälläkin stressillä pärjää, tämä on mun elämäntapa.

Vierailija
9/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyytyväinen vauva ensisijalla. Tiskit tiskattu, pyykit pesty. Tarvittaessa imurointi. Tavarat paikoillaan, jotta olis siistin näköistä. Itse käynyt suihkussa, jotta on freesi kun mies tulee :) Mies ei joudu tekemään kotitöitä, paitsi vapaapäivinä ehkä jotain pientä. Työpäivän jälkeen mies seurustelee hetken vauvan kanssa, ja silloin minä saan mennä saunaan rentoutumaan :) Jos vauva nukkuu, niin menemme yhdessä.

Vierailija
10/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin sitä tuloksellisuutta ja aikatauluja miettiä vielä vuosikymmenet töissä, nyt voin tehdä asioita eri rytmillä ja nauttia siitä vaihtelun vuoksi.

Tokihan silti tulee tehtyä asioita paljon, mutten aseta päivilleni mitään tavoitteita. Ei ole osunut mikään helpoin vauva kohdalle, joten vauvavuosi oli suurelta osin aika rankka. Olen siis päättänyt, että nyt on syytä nauttia lapsesta ja olostani hyvällä omalla tunnolla, vaikkei koti olisikaan aina puunattu.

Vierailija
11/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

te olette suorittajia.

Vierailija
12/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ukon kanssa jörditty koko päivä ja vedetty punkkua. Katseltu Korson liikennettä ja mä paikkaillut ukon oransseja verkkareita. Illalla mennään karaookkeen diamondiin. Pennusta en tiedä, ei ole eilisen jälkeen näkynyt. Luulen, että on naapurilla hoidossa. Muistelisin että eilen sen sinne vein..Vähän muisti pätkii...

Vierailija
13/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieelä kotiäitiyttäni työksi, eikä mulla ole tulostavoitteita. Tämä on elämäntapa, olen kotona lasteni vuoksi, en kodinhoitajana.

Vierailija
14/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ukon kanssa jörditty koko päivä ja vedetty punkkua. Katseltu Korson liikennettä ja mä paikkaillut ukon oransseja verkkareita. Illalla mennään karaookkeen diamondiin. Pennusta en tiedä, ei ole eilisen jälkeen näkynyt. Luulen, että on naapurilla hoidossa. Muistelisin että eilen sen sinne vein..Vähän muisti pätkii...

Vierailija
15/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vaikka vaan kanniskelee vauvaa ympäri kämppää ja itse yöpaidassa, Helpompaa on kun tekee edes jotain konkreettista, vaikka täyttää pesukonetta se vauva kainalossa.

Ja pitäähän ruokaa tehdä ja siivota vaikka olisi työelämässäkin, ei noiden tekeminen päivisin ole mitään "suorittamista" vaan normaalia arkea

Vierailija
16/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, onhan se, mutta kun on sinne porttikielto...

Vierailija
17/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tekee ruuan. Yhdessä hoidetaan viikkosiivouskin yhtenä iltana.

Mä ulkoilutan lapset aamupäivällä ja siivoilen keittiötä aamiaisen j lounaan jäljiltä. Joka toinen päivä ehkä pesem pyykkiä.

Olen laiska ja saamaton omasta mielestäni. Tä saamarin kone vie liikaa aikaa.

Vierailija
18/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki teen, pakkohan niitä on tehdä mutta en "vaadi" mitään suorittamista itseltäni.

En miellä kotiäitiyttäni työksi, eikä mulla ole tulostavoitteita. Tämä on elämäntapa, olen kotona lasteni vuoksi, en kodinhoitajana.

Vierailija
19/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en nipota. Omaa aikaa otan kun siltä tuntuu ja kotitöitä teen kun huvittaa.

Vierailija
20/51 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastan masennusta ja minulla on kyllä taipumus vaatia itseltäni paljon. kuitenkaan en paljoa saa aikaan, ja siitä koen jonkinlaista syyllisyyttä.

pyrin siihen että tavoitteeksi riittäisivät perusasiat. eli lapset ruokittu ruoka-aikoina, vaipat vaihdettu ja kaikilla vaatteet päällä. kaikki siivoaminen ja muu kotityö on bonusta. joskus en jaksa mitään, ja joskus saan aikaan enemmän. ulkoilen jos jaksan, jos voimani ei riitä ulkoiluun, sitten mies vie lapset illalla ulos. muutenkin mieheni auttaa paljon arjessa ja tukee jaksamistani. ihana hän on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi