Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Aiotko kustantaa lapsesi opiskelut?

Vierailija
29.01.2010 |

Ja mihin asti?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös opiskeluaikana kaikkia sen mukaan miten mukavasti liikenee

Vierailija
2/21 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiukkaa on kaikilla. Hän rahoittaa opiskelujaan opintorahalla ja työssäkäynnillä. Mutta emme voi antaa hänen olla nälässäkään, jos hänellä ei ole rahaa, joten tottakai tuemme minkä voimme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona saa kyl asua ellei opiskelut veny 30 v asti =D

ja autokoulun maksan.koska munkin äitini sen mulle maksoi.

Vierailija
4/21 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sain tukea vanhemmiltani. Se kuuluu asiaan.

Vierailija
5/21 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuistuttuaan "ilmaiseksi" jotain pientä nimelliskorvausta vastaan (ja opiskella siis ammatin ). Muuten saa pärjätä omillaan, ei toki nälkään anneta kuolla! Parikymppisenä on ehkä sopiva aika jo lähteä omaa elämää viettämään.

Vierailija
6/21 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakouluopinnoissa voin auttaa ruokalähetyksin. kuulun niihin ikäviin, joiden mielestä lapsien on kestettävä riitävä määrä kurjuutta oppiakseen nöyryyden. Mikään ei tule ilmaiseksi. Osaavatpa myöhemmin arvostaa toimeentuloaan!

Vierailija
7/21 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen on omillaan. Paitsi jos jotain merkittävää huononnusta tulee vielä opintotukiin, sitten on varmaan pakko jatkaa jonkin aikaa aikuisten lasten elämämistä.

Itse olen hyvätuloisesta kodista ja pidin sitä silti ihan asiallisena että taloudellinen tuki loppui kirjoitusten jälkeen kun muutin omaan kotiini.

Vierailija
8/21 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistumiseen asti (jos lapset sinne menevät). Olen itse "saanut oppia nöyryyttä" tarpeeksi, ja toivon todellakin, että lapseni pääsevät helpommalla. ap

Vierailija
9/21 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun alustava ajatus on, että niin kauan kuin on kotona ja ei ole töissä, niin opiskelut maksetaan. Sit jos muuttaa pois kotoa ja ei ole vielä töissä vaan opiskelemassa, niin ajattelin, että annettaisiin suurin mahdollinen veroton määrä rahaa lapsille jaettuna neljälle vuodelle aina vähentyen summa. Käytännössä tarkoittaisi suurinpiirtein sitä, että 1. vuonna saisi 300e kuussa, sitten 2. vuonna 200 e kuussa, 3 vuonna 100 e kuussa ja 4 vuonna 50 e kuussa ja lapsille kerrottaisiin tuo eli osaisivat sitten varautua siihen, että pitää vähin erin ottaa vastuu itsestään ja etsiä esim. kesätöitä tai osa-aikatöitä, mutta alkuopiskelussa se ei olisi välttämätöntä.

Vierailija
10/21 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikka loppuelämäni.

Vierailija
11/21 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

autamme kaikkia neljää lastamme taloudellisesti niin kauan kuin on tarvetta

Vierailija
12/21 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-19 asti saa olla ihan meidän kustannuksellamme. Toki toivon että jotain kesätöitä tms. löytyisi jotta saisi vähän "omaa rahaa". Autokoulut kustannetaan.

Saavat asua halutessaan ainakin opiskelujen alussa kotona. Toivottavasti kuitenkin muuttavat pois viimeistään 25-vuotiaina. Omaan kotiin muutossa autetaan jonkin verran. Voidaan jotain takuuvuokraa antaa ja pientä pesämunaa. Pientä avustusta voidaan antaa kuten ostaa tietokonetta tai mikroaaltouunia tai pöytää tms. Tarvittaessa kyllä autetaan pienillä rahasummilla.

Riippuu niin lapsen tilanteesta. Opiskeluaikana ei mielestäni tarvitse "kurjailla", mutta ei myöskään elää liian leveästi vanhempien rahoilla. Siinä välissä olisi hyvä.

Itseäni autettiin jonkin verran, mutta suurimmat rahalliset avustukset annettiin vasta ensiasunnon oston (omakotitalo)jälkeen kolmekymppisenä.

Vierailija
13/21 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh eikä ylimääräistä ole hurjasti, mutta tilanne saattaa toki muuttua.

Kannustan lastani aloittamaan kesätyöt jo lukioikäisenä (jos lukioon menee) ihan työkokemuksenkin takia (enkä tykkäisi, että 17 v lorvii 2,5 kk kesällä!), mutta itse maksaisin mahdollisuuksieni mukaan opiskelut jne.

Vierailija
14/21 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän asuu toistaiseksi kotona, koska opiskelupaikka on viiden kilometrin päässä. Opintorahaa poika saa 122 euroa kuussa ja sillä hän ostaa päivän aikana koululla ruuan ja maksaa bussikortin. Loput kulut jää meille.

18-vuotiaalle tytölle annan kuukausirahaa, koska hän saa opintorahaa vain n. 20 euroa. Lukiolaisten menot maksan kyllä ihan kaikki ja niinhön sen kuuluu ollakin. Mutta jatkossakin autan tyttöjä niin paljon kuin pystyn.

Vierailija
15/21 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen asteen opinnot maksan kokonaan omasta pussista. Autokoulun ja ajokortin olen myös luvannut maksaa.

Ei tee tiukkaa, koska lapsi tykkää valitsemastaan alasta ja pärjää, arvosanat ovat toistaiseksi olleet kaikki kiitetttäviä.

Vierailija
16/21 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme pientä lasta ja olemme ostaneet sijoitusasunnon Helsingistä. Sijoitusasunto on hankittu osittain myös lasten opiskeluja ajatellen, eli voivat asua siinä halutessaan ilmaiseksi, siis jakaa tuon asunnon yhdessä. Jos haluavat omaan asuntoon, niin silloin luultavimmin oletan heidän kustantavan asumisensa itse.

Huolehdin kyllä, että ruokaa tms perustarviketta riittää, mutta oletan myös heidän käyvän kesätöissä jo ihan siitä syystä, että saavat työkokemusta myös ihan perustöistäkin. Ja näillä omilla kesätyörahoillaan voivat hankkia sitten ylimääräisiä hauskuuksia tai matkustella.

Erityisesti haluan avustaa heitä siinä vaiheessa kun perustavat perheen ja saavat lapsia. Jonkin verran taloudellisesti ja erityisesti auttamalla lastenhoidossa.

Vierailija
17/21 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa oikein hyvältä systeemiltä, noin periaatteessa. Kuitenkin, jos systeemi on noin jäykkä, niin siitä opinnot kyllä kärsivät. Riippuu ihan opiskelupaikasta ja -alasta, mikä vaihe on työllistävin. Alussa saattaa olla paljon pakollista läsnäoloa vaativia kursseja, jolloin töissä ei ehdi paljon olla. Sitten opintojen keskivaiheessa (aineopinnot, kandi) läsnäoloa on vähemmän, opiskelu enemmän tentteihin lukemista ja itsenäistä kirjoittamista. Silloin töihin luonnollisesti ehtii enemmän. Mutta sitten kun opinnot ovat graduvaiheessa, opintotuki on ehkä jo loppunut tai opintopisteita ei ehkä kerry riittävästi opintotuen saamikseksi, mutta säällisen gradun aikaansaaminen kohtuullisessa ajassa vaatii kuitenkin täyspäiväistä panostamista. Juuri siihen saumaan vanhempien tuki olisi kaikista eniten tervetullut!

Itse aikoinani olin osa-aikatöissä suurimman osan lukiota ja koko opiskeluajan. Tein gradun vuodessa, ja maisterintutkinnon kokonaisuudessaan neljässä vuodessa. Tuo aikataulu ei olisi mitenkään onnistunut, jos olisin käynyt samaan malliin töissä myös graduvuoden. Vanhempani maksoivat osan vuokrastani tuolloin, joten kesätyötulot ja opintotuki (joka sitten perittiin korkoineen takaisin valmistumisen jälkeen, kiitos Kelan sääntöjen) riittivät elämiseen.

Mun alustava ajatus on, että niin kauan kuin on kotona ja ei ole töissä, niin opiskelut maksetaan. Sit jos muuttaa pois kotoa ja ei ole vielä töissä vaan opiskelemassa, niin ajattelin, että annettaisiin suurin mahdollinen veroton määrä rahaa lapsille jaettuna neljälle vuodelle aina vähentyen summa. Käytännössä tarkoittaisi suurinpiirtein sitä, että 1. vuonna saisi 300e kuussa, sitten 2. vuonna 200 e kuussa, 3 vuonna 100 e kuussa ja 4 vuonna 50 e kuussa ja lapsille kerrottaisiin tuo eli osaisivat sitten varautua siihen, että pitää vähin erin ottaa vastuu itsestään ja etsiä esim. kesätöitä tai osa-aikatöitä, mutta alkuopiskelussa se ei olisi välttämätöntä.

Vierailija
18/21 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan autan kun opiskelevat. Kustannamme opiskelua/asumista/ruokaa varmaan osittain (lasketaan yhdessä tulot ja menot ja katsotaan paljonko tarvitsee tukea, hirveitä turhuuksia ei tarvitse). Kesätöitä kuitenkin oletan että yrittävät etsiä (eri asia saako).

Ainakin yhden koulutuksen verran autan (toinen harkinnanvarainen). Ikärajaa en laittaisi.

Toisaalta oletan että voimme auttaa myös rahallisesti jos heille syntyy lapsia tai tulee pahoja työttömyysjaksoja yms. tilanteiden mukaan.

Lapsia kuitenkin kolme, joka saattaa hitusen rajoittaa paljonko yhtä voi aina tukea, jos tuen tarve kaikilla yhtäaikaista.

Vierailija
19/21 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuskin on varaa maksaa esim. omaa asuntoa nuorelle tms. Eli tukien ja oman työn varassa varmaan etupäässä opiskelee, mutta tietty autamme sen mitä voimme.

Vierailija
20/21 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitinikin tuki minua taloudellisesti opiskeluaikoina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi