Huonosti Käyttäytyvät Äidit - Osa 2 - Opelta varastetut paperit
Ilmoitin vetäytyväni toisesta keskustelusta ja omatuntoni + ylpeyteni ei antaisi pyörtää puheitani. Aloitan siis uuden keskustelun.
Olen katunut koko päivän. Eilen en vielä mieltänyt tekoani rikokseksi, mutta nyt on olo kuin roistoryökäleellä.
Moni opettaja osallistui keskusteluun. Arvostan kansankynttilöiden mielenmaisemia (paitsi sen Sorellan joka osallistui Big Brother -ohjelmaan) ja uskon nyt lujasti, että väärin olen tehnyt.
Mietin miten tästä ahdingosta selviäisin. Suomalaiskansalliseen tapaan harkitsin jo pään täyttämistä viinalla. Voisin myös aloittaa vuosikymmenien terapiaputken. Minusta nimittäin tuntuu, että minulla on salattuja kaunantunteita opettajia kohtaan (se yksi pisti minut pimeään vinttiin, kun olin 7 v.!) ja niistä pitäisi päästä eroon. Tämä lienee myös syynä, että kähvelsin paperit, kun tilaisuus koitti.
Hiukan kaipailin päänsilitystä ja ymmärtämystä. Ei ole aina helppoa olla naapuruston, luokkahuoneen ja tupperware -kutsujen ainoa ulkomaalainen. Mamu mikä mamu, eikä se muuksi muutu vaikka laardissa ja silavassa kääntelisi.
Pyydän anteeksi myös kaikilta ylipainoisilta. Ei ollut tarkoitukseni loukata ja epäillä vireystasoanne. Olette hyviä ihmisiä ja ainakin painoarvonne on suurempi kuin monen muun.
Lisäksi kadun rasistista kommettiani toisen keskusetelun aloitukseni loppupuolella. Se oli aiheeton ja ruma. Sitä paitsi Aretha Franklin on pukenut sanoiksi niin hienosti sen, mitä vähän myös kaipailin: R-E-S-P-E-C-T.
Oivia vihjeitä on tullut miten amerikkalaisten kanssa olla ja pärjätä. Opettajalta ei saa kysellä painosta, hedelmällisyyshoidosta, stringeistä eikä ettei vaan Cokis-tölkissä olisi lantrinkia. Myöskään ei saa seilata kokka kohollaan ja sanoa kuuluvansa mahtisukuun. Se pitää saattaa toisia keinoja käyttäen ja hienotunteisesti asianosaisten tietoon.
Olen voipunut. Lohtua ei taida löytyä, ei ymmärrystä. Tippa on silmäkulmassa ja tapailen laulun sanoja: "Oli elämän valttikortit mulla kerran kourassain, oli avoinna kaikki portit, mut suljin ne takanain...".
Kaikki te muut. Olen kovin kiitollinen, että sain purkaa mieltäni. Elämä on ja elämä voittaa. Ehkä huomenna...
Kommentit (24)
Oli tilanne mikä tahansa, nyt on kysymys lapsestasi ja hänen edustaan. Jos todella on niin, että arvosanat tippuneet ilman pienintäkään varoitusta ja että lapsen osaaminen on vaikuttanut samalta kuin ennenkin (kai teillä on jotain arvosanoja todisteeksi töistä/kokeista), heti kysymään opettajalta syytä näihin arvosanoihin. Kerrot, että lapsi on ihmeissään ja te vanhempina huolissanne. Jos ope mainitsee lapsen häirinneen, ihmettele, miksi ope ei ole siitä kertonut ajoissa ja kerro, mitä lapsi tästä aiheesta sinulle kertoi. Kerro myös erittäin painokkaasti, että pudotus on vain tämän open aineessa ja että et voi olla ajattelematta, että syy lapsen arvosanojen pudotukseen olisi ehkä jokin muu kuin lapsen oma koulumenestys. Jos ope suuttuu, sanot vain kohteliaasti, että odotat kuitenkin varoituksia, jos lapsellasi menee huonosti. Jos tilanne jatkuu näin, otat yhteyttä rehtoriin. Lapsen edun vuoksi saat vähän vauhkoilla, kunhan pysyt kohteliaana.
T. ope minäkin ja vieläpä sellainen joka pitää tärkeitä papereita pöydällään mutta joka silti ei ihan täysin ymmärrä tätä kohua. Virheitä sattuu ja aikuisiahan tässä ollaan...
Joskus ei vaan voi millään onnistua. Olet törmännyt aitoon pissapäähän, eikä siihen valitettavasti ole tepsivää hoitoa (sillä väkivalta on kielletty, muista se). Voit ainoastaan pyöräytellä silmiäsi tietävästi puhuessasi opettajasta muiden vanhempien, koulun henkilökunnan ja jopa opettajaa hädin tuskin tuntevien kanssa. Sitten otat vähän säälivän ilmeen, ja esität ääneen muka-hartaan toiveen, että opettajan ongelmat helpottaisivat. She's gone through so much... Lapsellesi alat puhua opettajasta ivalliseen sävyyn, ja keksitte hänelle vaikka jonkin hassunhauskan lempinimen kuten vaikka 'bitter fat cow', ja pian koko luokka kääntyy läskiä luonnevikaista opettajankuvatusta vastaan. Jos teet työsi hyvin, ope kestää n. 2 kk ennen kuin jää pitkälle sairaslomalle tai vaihtaa työpaikkaa. Tsemppiä!
jos olet pyytänyt anteeksi ja ope on vastannut, että ok, niin eiköhän se asia ole poissa päiväjärjestyksestä.
Palstalla pyörii paljon suomalaisia kansankynttilöitä, jotka tietävät kaiken aina pikkusen paremmin kuin muut, saattoi odottaakin että saat heiltä piiskaa.
Hymy naamalle ja selkä vastatuuleen, kestät kyllä sen.
ainakin loistava kirjoittaja!
Suo on syvä, mutta ystävälliset sanasi tuntuisivat tuovan vähän kantavaa maata jalkojen alle. Olo on kuin karpaasilla kapakkatappelun jälkeen.
Ota marttyyri orjantappurakruunu, olet sen ansainnut.
jos olet pyytänyt anteeksi ja ope on vastannut, että ok, niin eiköhän se asia ole poissa päiväjärjestyksestä. Palstalla pyörii paljon suomalaisia kansankynttilöitä, jotka tietävät kaiken aina pikkusen paremmin kuin muut, saattoi odottaakin että saat heiltä piiskaa. Hymy naamalle ja selkä vastatuuleen, kestät kyllä sen.
Olen aina käynyt vastatuuleen etuperin! Oppia ikä kaikki. Kiitos Sinulle.
Ota marttyyri orjantappurakruunu, olet sen ansainnut.
mutta jos uskot sen auttavan, niin kokeillaan. Vanhan viisauden mukaan kaikkea pitää kokeilla paitsi kansantansseja ja omaa siskoa.
Ja anteeksi te, jotka kansantansseja harrastatte! Hieno laji. Pitäisi olympialaisiinkin saada ohjelmistoon.
Itse käytän sanaa jenkki...olen kohta itse virallisesti sellainen.
En tiedä mitään Big Brothereista. Ihmiset ovat ylpeitä sukujuuristaan, joten tuskinpa sekään on väärin. Se vaan, miksi mahtisuvun jäsen käy tavallista koulua? Oletteko muistaneet lahjoittaa rahaa koululle? Sillä on väliä.
Itse käytän sanaa jenkki...olen kohta itse virallisesti sellainen. En tiedä mitään Big Brothereista. Ihmiset ovat ylpeitä sukujuuristaan, joten tuskinpa sekään on väärin. Se vaan, miksi mahtisuvun jäsen käy tavallista koulua? Oletteko muistaneet lahjoittaa rahaa koululle? Sillä on väliä.
Netistä muuten voi seurata erinomaisesti Suomen kuulumisia. Itse asiassea Iltapäivälehdet eivät muusta puhu kuin Big Brother (Sorellan ja pojan touhuista tuli myös oikeusjuttu), X Factor, Unelmien Poikamies & Maajussi.
Ja tervetuloa kansalaiseksi. Itselläni kansalaisuutta jo nelisen vuotta takana.
Lisäksi en itse kuulu mahtisukuun, eikä mieheni eikä lapseni. Mutta jos kuuluisimme, niin nyt tietäisin tämän palstan ohjeiden perustella miten toimia.
Suomessa, kun on tarjolla paljon parempaakin ja opettavaisempaakin ohjelmaa.
Olisi hyvä opiskella edes oman kotimaansa tavat.
Suomessa, kun on tarjolla paljon parempaakin ja opettavaisempaakin ohjelmaa. Olisi hyvä opiskella edes oman kotimaansa tavat.
Suomessa, kun on tarjolla paljon parempaakin ja opettavaisempaakin ohjelmaa. Olisi hyvä opiskella edes oman kotimaansa tavat.
lisäksi päiväni kuluvat lukemalla suomalaisia lehtiä netistä. Tämän lisäksi harrastan vapaaehtoistyötä koululla. Aikaa ei juuri jää tapakulttuurin opiskelulle. Hyvähän se olisi.
jos olet pyytänyt anteeksi ja ope on vastannut, että ok, niin eiköhän se asia ole poissa päiväjärjestyksestä. Palstalla pyörii paljon suomalaisia kansankynttilöitä, jotka tietävät kaiken aina pikkusen paremmin kuin muut, saattoi odottaakin että saat heiltä piiskaa. Hymy naamalle ja selkä vastatuuleen, kestät kyllä sen.
Olen aina käynyt vastatuuleen etuperin! Oppia ikä kaikki. Kiitos Sinulle.
Katso naavaan puun taa
Tutki tuulen suuntaa
Se on pohjoinen
Tiukka mutru huuleen
Selkä vastatuuleen
Kestät kyllä sen
Kulkija ne tietää
Kulkija ne sietää
Luonnon oikut nuo
Tuuli totta haastaa
Turhat toiveet raastaa
Voittoja ei suo
Minne tuuli tytön kuljettaa
Milloin tuulen tuvan nähdä saa
Tuuli on vastainen
Kääntyykö suunta sen
Minnekä tuuli vienee
Mistä kohta tuulen suunta lie
Minne tuuli tytön nyt taas vie
Tuulesta temmaten
Rauhaansa saako ken
Minne tuuli kuljettaa
Vietin vuotta monta
Nuorta, huoletonta
Tuuli vuodet vei
Tuulella on potti
Tuuli kaiken otti
Tuuli anna ei
Pakkomielle matkaan
Minut ajoi hatkaan
Tuulen teille vaan
Tuuli tuuti lastaan
Kuulla ainoastaan
Viiman laulun saan
Minne tuuli minut viedä saa
Minne puuska roskan riepottaa
Tuuli on vastainen
Kääntyykö suunta sen
Minnekä tuuli vienee
Mistä kohta tuulen suunta lie
Minne tuuli tytön nyt taas vie
Tuulesta temmaten
Rauhaansa saako ken
Minne tuuli kuljettaa
Kiitos Sinulle! Tämä ei ole vähäinen saavutus, sillä angstia on jatkunut enemmän ja vähemmän vakavana viimeiset 25 vuotta!
Kiitos Sinulle! Tämä ei ole vähäinen saavutus, sillä angstia on jatkunut enemmän ja vähemmän vakavana viimeiset 25 vuotta!
Kun olen pääsemässä elinikäisestä angstista eroon, niin löytyisikö Sinulta rohto jalkahikeen? Löyhkä on nytkin aikamoinen, vaikka yritän pitää nenää kohollaan. Onneksi ei sada.
minä en nähnyt toiminassasi mitään outoa tai rikollista. Aina ei voi ymmärtää toisten mielenliikkeitä -tai sitä mistä kukakin vetää herneen nenäänsä.
Olen aina ollut sitä mieltä, että tarkoitus on kaikista tärkein. Jos olet vilpittömin mielin olettanut toimineesi oikein tai hyvässä tarkoituksessa, niin silloin ei kannata murehtia liikaa "virheitään".
Ja kaiken lisäksi -niin kuin joku tuossa jo kirjoittikin, olet kirjallisesti älyttömän hyvä! Ja uskoisin, että ihmisenäkin hauska ja huumorintajuinen :)
Kaksi provoa viihdyttelee toisiaan muiden kustannuksella. Huvinsa kullakin.
Elä vaan juo paata tayteen. Voin kuvitella millaisia provoja sitten saamme. Ap, käy nukkumaan jooko.
Olen siis tuo ap, joka epäkelpona ihmisenä otti opettajan pöydältä kaksi työpaperia kysymättä lupaa. Luokkahuone oli tyhjä ja sairas lapsi odotti autossa. Kukaan ei muuten koskaan kiittänyt lahjarahasta luokan keräykseen. Meniköhän raha perille?
Tästä asiasta minut jo tervattiin ja olen suorittanut katumusharjoituksia, joten eiköhän tässä taas olla ihmisten kirjoissä.
Mutta tilannekatsaus. Lapsi sai perjantaina välitodistuksen. Yllätys oli aikamoinen, kun kaikki ne aineet joista luokan ope antaa arvosanan olivat tippuneet hyvästä tyydyttäväksi!
Opettaja ei ole sanonut mitääna asiasta aiemmin, ei varoitellut, että pitäsi huolestua. Kotiin tuodut työt on tehty arvosanoilla hyvä pääosin.
Lapsi myös kertoi, että hän istui viimeiset seitsemisen viikkoa luokan suurimman häirikön vieressä, jolta ei saanut työrauhaa. Lapsen todisuksessa sitten lukikin, että kovin on ollut häiriöksi meidän lapsemme...
En voi välttyä ajatukselta, että opettaja maksaa kalavelkoja. Miten muuten on selitettävissä, että tähän saakka esim. matematiikassa hyvin pärjännyt lapsi onkin tyydyttävä? Yhdessä kun teemme läksyjä lapsi laskee kuin taskulaskin: nopeasti ja tarkasti.
Muiden opettajien antamat arvioinnit olivat pysyneet ennallaan.
Olenko törmännyt pitkävihaiseen, pikkumaiseen opettajaan? Pyysin muuten vielä kasvotustenkin anteeksi papereiden kähveltämistä, kun opettajan seuraavan kerran kasvotusten näin.