Au pair
Onko kenelläkään kokemuksia au pairin ottamisesta Suomeen?
Hänelle pitää jäädä käteen 252 euroa ja sitten hänelle maksetaan täyshoitoetu ja TyEL- sekä tapaturmavakuutus. Paljonko näistä tulee könttänä/kk noin suunnilleen?
Tuleeko kenelläkään muuta mieleen, joka vielä pitäisi ottaa huomioon?
Kommentit (42)
Mulla on käsitys, että Suomessa pitää maksaa au pairille min 600 €/kk nykyään, lisäksi ylöspito ym.
Hei,
Löysittkö jostain au pairille sairauskuluvakuutuksen? Olemem etsineet matkavakutusta, mutta kaikki kattavat vain max 3 kk kesävät matkat.
Meillä on au pair ja maksamme 280 euroa hänelle. Se on nykyään vaadittava summa. Paljon on ollut byrokratiaa, kun otimme tytön EUn ulkopuolelta, mutta tosi ihana uusi perheenjäsen meillä on!
Hei,meille on kanssa rantautunut au pair EU-alueen ulkopuolelta. Tyttö on suorittanut kieliopintoja jo koko syyskauden Suomessa ollessaan ja nyt hänellä jatkuva jankutus,että meidän pitää maksaa hänelle kielikurssia..Neiti yritti hankkia itselleen kansalaisopistolta jotain kurssia ja Se olisi maksanut 75€/kk +kirjat päälle..Neidillä tilanne,että hän haluaa ensisijaisesti päästä opiskelemaan Suomeen ja tämä aupair homma vain pakollinen pahe,että ei joudu rajan toiselle puolelle..
nyt haluaisin tietää,että minkälaisia kursseja te muut maksatte au paireille?
Hei,meille on kanssa rantautunut au pair EU-alueen ulkopuolelta. Tyttö on suorittanut kieliopintoja jo koko syyskauden Suomessa ollessaan ja nyt hänellä jatkuva jankutus,että meidän pitää maksaa hänelle kielikurssia..Neiti yritti hankkia itselleen kansalaisopistolta jotain kurssia ja Se olisi maksanut 75€/kk +kirjat päälle..Neidillä tilanne,että hän haluaa ensisijaisesti päästä opiskelemaan Suomeen ja tämä aupair homma vain pakollinen pahe,että ei joudu rajan toiselle puolelle..
nyt haluaisin tietää,että minkälaisia kursseja te muut maksatte au paireille?
Meillä on ollut Au paireja vuodesta 2008, nyt oltu pari vuotta ilman.
Uusi on taas hakusessa ;)
Au pair on perheenjäsen, enkä ole hänellä teettänyt töitä taskurahan eteen sen enempää kuin mitä olen itse kotona joutunut viikkorahani edestä kotitöitä tekemään!
Meillä on ollut yksi pidempi aikainen ja monta lyhyt aikaista tyttöä. Miten on heidän opiskeluiden ja töiden mukaan voineet olla.
Neljä poikaamme on pitäneet järjestelystä, vaikka auppari on aina ollut tyttö ;)
Verotoimisto ilmoitti minulle aikoinaan suoraan, että jos oleskelu on kalenteri vuoden aikana alle 4kk, ei veroja tarvitse maksaa, 252€ käteen on ok. He laskivat sen siellä verotoimistossa!
Olemme toki erikseen maksaneet "lapsenvahti palkkaa", samalla tavalla kuin jollekin naapurin tytölle, sitten ekstrana.
Meillä tämä on ollut toimiva ja EDULLINEN vaihtoehto, vaikka tytöillä on ollut oma auto käytössä, johon me olemme maksaneet bensat. Puhelin, johon olemme ladanneet puheaikaa ja tottakai asuminen. Tuollaiset nuoret naiset ei loppupeleissä paljon syö ;), meidän kuusi henkisessä perheessä se yksi lisää ei paljon paina :)
Apu on ollut suunnaton!
On aikuinen paikalla iltapäivisin hoidon ja koulun jälkeen, työssäkäyvillä helpottaa, kun joku on viikannut puhtaat pyykit paikoilleen ja siivonnut keittiön aamupalojen jälkeen! Oikeasti, ei niitä työllä voi tappaa ja onnistunut tapaus on loppuelämäksi tehty ihmissuhde <3
Kyllä on värikästä keskustelua puolesta ja vastaan...Olemme pohtineet au pairin ottamista, mutta verotoimistosta ei ainakaan osattu meitä yhtään neuvoa.. Eli paljonko todellisuudessa au pair saa nyt sitten töitä tehdä? Ja meille olisi tulossa kyllä ihan selkeästi lastenhoitajaksi, sillä minulla on epäsäännöllinen työ..
Moni ystävistäni oli Saksasa au pairina. Palkat vaihtelivat 250 e-1000 e/kk. Ystäväni, joka tienasi n. tonnin kuussa tekikin töitä kuin hullu: ei saanut viikonloppuisin pitää vapaata ja yleensä oli sen 7 päivää putkeen duunissa jopa yli 12 h/pvä. Hauskinta oli kuitenkin se, että äiti oli kotiäiti, mutta ei kiinnostunut lastenhoidosta ja mieluummin kävi joogaamassa.
Ystäväni sai kunnon korvaukset tekemästään työstä, mutta koska hommaa oli niin paljon, niin ei pahemmin kerennyt olemaan muuta elämää ja kielikurssiin ei olisi ollut aikaa. Tuommoinen paikka on tietenkin tosi hyvä vaikka esim. vuodeksi, jos on tarkoitus kerätä ja säästää rahaa.
Au paireillahan toiaan pitäisi olla maksimina tuo 30 h/vko, mutta suurin osa tuntemistani au paireista teki reilusti enemmän hommaa. Toiset korvauksen kera ja toiset korvauksetta. Jotkut perheet maksoivat kielikurssin ja bussiliput, toiset taas eivät. Toinen ystäväni tienasi 250 e/kk ja joutui kielikurssit sun muut kaikki maksamaan itse. Kolmas tienasi vähän päälle 400 e/kk ja teki enemmän töitä kuin 30 h/vko, mutta pääsi perheen kustantamille matkoille mukaan ja he maksoivat myös hänen kielikurssinsa. Todella vaihtelevaa tuntuu olevan.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 11:54"]
Mä oon aupairina ruotsissa ja saan palkkaa 4000kr/vko eli n. 470€ + kuukauden bussilippu (500kr) ja voin kertoa että sekään ei millään riitä kuukauden menoihin!! Ette nyt helvetti anna aupairille palkkaa vaan tuota 252€, ei sinne kukaan tule! :oo Mä maksoin tosin itse vakuutukset yms. Veroja en maksa, tehdään tätä "pimeänä"..
[/quote]
Saat 2000 euroa kuussa pimeänä ja ylöspidon, eikä riitä? Käytätkö kovia huumeita?
Mielenkiintoista olisi tietää, miten ihmiset selittävät itselleen jonkun nuoren häikäilemättömän taloudellisen ym. hyväksikäytön "parhain päin"?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2010 klo 00:07"]
Voisiko sopia vain suullisesti ehdoista?
Ja mielestäni tuo on puuppaa, ettei au pairilla saa teettää kotitöitä enempää kuin muillakaan perheenjäsenillä. Haluaisinpa nähdä sen perheen, jossa kaikki perheenjäsenet, au pair mukaan luettuna, tekevät 30 tuntia kotitöitä. Tuo 30 tuntiahan on ihan normaalia au pair -pesteissä.
Asun muualla kuin Suomessa, ja meillä on ollut suomalainen tyttö au pairina. Hänellä oli töitä juuri noin 30 tuntia viikossa, kolme vapaapäivää, ja joskus viikonloppuiltaisin lapsenvahtimista (noin kerran kuussa). Mitään papereita ei tehty, homma perustui molemminpuoliseen luottamukseen. Kielikurssia ei kustannettu, joulun lennot Suomeen kylläkin.
Molemmat olivat erittäin tyytyväisiä olosuhteisiin, mutta vaikka sanan alkuperä on mikä on, kyllä järjestely enemmän muistutti työsuhdetta kuin perhe-elämää - ollaanpa realisteja, eihän vieras piika/lapsenlikka voi olla kuin sisko/täti tms. Se ei silti tarkoita, että asiassa olisi jotain hämärää, kunhan vain kaikki ehdot ja toimenkuva käydään tytön kanssa tarkkaan läpi ennen kuin aloitetaan.
[/quote]
Toivon hartaasti, että tää on provo. Viha nousi pintaan sinun viestiäsi lukiessa. Au Pairin on juuri tarkoitus toimia ns. isosiskona, ei lastenhoitajana. Lastenhoitajan toimenkuva on eri luokkaa ja palkkaus on myös aivan toisenlainen. Itse lastenhoitajan töitä tehneenä säälittää todella paljon nuoret, jotka suostuvat sinun kaltaistesi ihmisten hyväksikäyttämiksi. Myös kapeakatseisuutesi sopimuksia kohtaan on suorastaan kuvottavaa. Vaikka itse tietäisit toimivasi oikein (mitä et edes tee), minkä ihmeen takia kannustat muita samanlaiseen toimintaa, tietämättä ovatko he luotettavia hyvämoraalisia ihmisiä? Miten sopimuksenteosta voi olla millään tavoin haittaa? Olisi todella surullista olla Au Pairina sellaisen ihmisen luona, joka nauraa ajatukselle, että Au Pair voi olla perheenjäsenen kaltainen rakastettu siskohahmo. Todella ikävää.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 22:09"]
Ja mielestäni tuo on puuppaa, ettei au pairilla saa teettää kotitöitä enempää kuin muillakaan perheenjäsenillä. Haluaisinpa nähdä sen perheen, jossa kaikki perheenjäsenet, au pair mukaan luettuna, tekevät 30 tuntia kotitöitä. Tuo 30 tuntiahan on ihan normaalia au pair -pesteissä.
Asun muualla kuin Suomessa, ja meillä on ollut suomalainen tyttö au pairina. Hänellä oli töitä juuri noin 30 tuntia viikossa, kolme vapaapäivää, ja joskus viikonloppuiltaisin lapsenvahtimista (noin kerran kuussa). Mitään papereita ei tehty, homma perustui molemminpuoliseen luottamukseen. Kielikurssia ei kustannettu, joulun lennot Suomeen kylläkin.
Molemmat olivat erittäin tyytyväisiä olosuhteisiin, mutta vaikka sanan alkuperä on mikä on, kyllä järjestely enemmän muistutti työsuhdetta kuin perhe-elämää - ollaanpa realisteja, eihän vieras piika/lapsenlikka voi olla kuin sisko/täti tms. Se ei silti tarkoita, että asiassa olisi jotain hämärää, kunhan vain kaikki ehdot ja toimenkuva käydään tytön kanssa tarkkaan läpi ennen kuin aloitetaan.
[/quote]
Toivon hartaasti, että tää on provo. Viha nousi pintaan sinun viestiäsi lukiessa. Au Pairin on juuri tarkoitus toimia ns. isosiskona, ei lastenhoitajana. Lastenhoitajan toimenkuva on eri luokkaa ja palkkaus on myös aivan toisenlainen. Itse lastenhoitajan töitä tehneenä säälittää todella paljon nuoret, jotka suostuvat sinun kaltaistesi ihmisten hyväksikäyttämiksi. Myös kapeakatseisuutesi sopimuksia kohtaan on suorastaan kuvottavaa. Vaikka itse tietäisit toimivasi oikein (mitä et edes tee), minkä ihmeen takia kannustat muita samanlaiseen toimintaa, tietämättä ovatko he luotettavia hyvämoraalisia ihmisiä? Miten sopimuksenteosta voi olla millään tavoin haittaa? Olisi todella surullista olla Au Pairina sellaisen ihmisen luona, joka nauraa ajatukselle, että Au Pair voi olla perheenjäsenen kaltainen rakastettu siskohahmo. Todella ikävää.
[/quote]
Erittäin kyseenalaiseksi tuon edellämainitun tekee nimenomaan se, että "lillutaan" jossain epämääräisessä, sopimuksettomassa tilassa. Toisekseen se, että hyväksikäyttäjinä on kokonainen perhe aikuisineen kun taas vastapuolella yksi, usein alaikäinen tai vasta aikuisuuden kynnyksellä oleva nuori. Siis ei mikään tasa-arvoinen lähtökohta sopia yhtään mitään "reilusti". Päästäänkin moraaliseen dilemmaan, onko hyväksikäyttö ok, jos vastapuoli ikänsä, kokemattomuutensa ym. takia ei osaa "pitää puoliaan"? Haluaisitteko omille lapsillenne samanlaista kohtelua?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 22:09"]
[/quote]
[/quote]
Erittäin kyseenalaiseksi tuon edellämainitun tekee nimenomaan se, että "lillutaan" jossain epämääräisessä, sopimuksettomassa tilassa. Toisekseen se, että hyväksikäyttäjinä on kokonainen perhe aikuisineen kun taas vastapuolella yksi, usein alaikäinen tai vasta aikuisuuden kynnyksellä oleva nuori. Siis ei mikään tasa-arvoinen lähtökohta sopia yhtään mitään "reilusti". Päästäänkin moraaliseen dilemmaan, onko hyväksikäyttö ok, jos vastapuoli ikänsä, kokemattomuutensa ym. takia ei osaa "pitää puoliaan"? Haluaisitteko omille lapsillenne samanlaista kohtelua?
[/quote]
Todellakin, juuri näin. Sitä on myös aikuisen ihmiseen näkökulmasta hankala ymmärtää, miten suullisen sopimuksen venyttäminen ja muuttaminen silloin tällöin voi olla isokin surun aihe nuorelle ihmiselle. Vaikka sopimus ei olisi laillisesti pätevä, niin olisi kyllä ehdottomasti tärkeää kirjata sovitut tehtävät maksimituntimäärineen ylös, jotta asia voidaan erimielisyyden tullen tarkastaa. Ulkomailla yksin vieraassa perheessä asuva nuori on todellakin alakynnessä. Pääasiallinen vastuu tässä asiassa kuuluu aikuiselle, joka nuoren ottaa kotiinsa asumaan. Jos ei ole varaa maksaa asiallista korvausta tehdystä työstä, niin silloin ei ole varaa Au Pairiin. Niin yksinkertaista se on. Sain 10 vuotta sitten Au Pairina 75 euroa viikossa. Tänä päivänä pyytäisin tuon tuplana missä tahansa euromaassa. Briteissä sama summa puntina, varsinkin Lontoossa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 22:25"]
Haluaisitteko omille lapsillenne samanlaista kohtelua?
[/quote]
Tuota voisi jokainen hyväksikäyttäjä (au paireja käyttävä) miettiä ihan hartaasti, koska hyväksikäyttäjiä te olette ihan oikeasti.
[/quote]
Aupairilla maksimi työaika virallisesti viikossa on 5*6h. eli joka arkipäivä 6h tai 6 pvä viikossa 5h päivässä. Tai vaihtoehtoisesti voi olla 4pvä töitä yms. ja aina vähintään 1 vapaapäivä viikossa.
Itse olen nyt aupairinna, en tosin kylläkään suomessa, mutta samat säännökset pitkälti. Kielikurssia ei tarvitse kustankaa, saa jos haluaa. Se ei ole pakollinen. Mutta jos maksaa minimi palkkaa, erittäin ystävällistä kun tuo ei ole paljoa ja jos pitäisi vielä kielikurssit ja bussiliput maksaa ei siitä mitään jäisi.
252 euroa jäää käteen verojen jälkeen pelkkään omaan kulutukseen/huveihin. Perhe huolehtii asumis/ruoka/matka/hygieniatarvike/yms kuluista. Joten eipä ainakaan itselle jäänyt nuorena ja pienipalkkaisena noin paljon ihan vaan tuhlattavaksi kuukaudessa. Jos ajattelette asiaa näin päin, niin ei kyllä mielestäni ole "riistopalkka". Ei meillä ainakaan viisihenkisenä perheenä jää omaan käyttöön edes kaikille viidelle yhteiseksi tuon enempää kuukautta kohden muiden menojen jälkeen.
Meillä on myös ollut aupair tuolla palkalla ja itse olen aikoinaan ollut kahdessa perheessä ihan samanlaisella korvauksella aupairina Italiassa. Palkka riitti vapaaviikonloppuina matkustaa junalla Bolognasta Roomaan huvittelemaan jne. joten en ainakaan enempää olisi tarvinnutkaan, kun muu tuli perheeltä.
Aiomme myös palkata uuden aupairin ihan tuolla minimisummalla, koska maksamme kuitenkin kaiken muun lisäksi, otamme aupairin mukaan kesälomille, maksamme pääsyliput huvipuistoihin jne. Kyllä oikeasti 252€ kuukaudessa on ihan tarpeeksi käteen jäävää palkkaa(verojen vakuutusmaksujen yms.) kaiken muun jälkeen. Ja työaika 30 tuntia viikossa kevyttä puuhaa, esim. lasten hakemista koulusta tms.
Meillä on aupairille oma huone, wc ja kylpyhuone omassa kerroksessaan vastaa siis yksiössä asumista (vuokra olisi väh 450-500€), maksamme bussilippu/polkupyörä, kielikurssi+kirjat, ruoka ja juoma( yksin asuessa menisi 200-300€/kk) + ravintolakäynnit perheen kanssa, yhteiset lomat ja huvitukset, lennot suomeen ja takaisin (hinta riippuu tietenkin kotimaasta). Olemme myös ostaneet esim. lämpimiä talvivaatteita ja muita lahjoja tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut Au paireja vuodesta 2008, nyt oltu pari vuotta ilman.
Uusi on taas hakusessa ;)Au pair on perheenjäsen, enkä ole hänellä teettänyt töitä taskurahan eteen sen enempää kuin mitä olen itse kotona joutunut viikkorahani edestä kotitöitä tekemään!Meillä on ollut yksi pidempi aikainen ja monta lyhyt aikaista tyttöä. Miten on heidän opiskeluiden ja töiden mukaan voineet olla.
Neljä poikaamme on pitäneet järjestelystä, vaikka auppari on aina ollut tyttö ;)
Verotoimisto ilmoitti minulle aikoinaan suoraan, että jos oleskelu on kalenteri vuoden aikana alle 4kk, ei veroja tarvitse maksaa, 252€ käteen on ok. He laskivat sen siellä verotoimistossa!
Olemme toki erikseen maksaneet "lapsenvahti palkkaa", samalla tavalla kuin jollekin naapurin tytölle, sitten ekstrana.
Meillä tämä on ollut toimiva ja EDULLINEN vaihtoehto, vaikka tytöillä on ollut oma auto käytössä, johon me olemme maksaneet bensat. Puhelin, johon olemme ladanneet puheaikaa ja tottakai asuminen. Tuollaiset nuoret naiset ei loppupeleissä paljon syö ;), meidän kuusi henkisessä perheessä se yksi lisää ei paljon paina :)Apu on ollut suunnaton!On aikuinen paikalla iltapäivisin hoidon ja koulun jälkeen, työssäkäyvillä helpottaa, kun joku on viikannut puhtaat pyykit paikoilleen ja siivonnut keittiön aamupalojen jälkeen! Oikeasti, ei niitä työllä voi tappaa ja onnistunut tapaus on loppuelämäksi tehty ihmissuhde <3
Kertoo paljon tuo sanan "niitä" käyttö.
Kyllä reilu pari sataa on mielestäni liian vähän. Olen itse ollut au pairina Pariisissa, jossa kukaan tuntemani ei ollut hyväksynyt alle 80e viikkopalkkaa. Se riittää ja rahaa on oikeasti tehdä asioita, ilman että tarvitsee kokoajan laskeskella senttejä. En ikimaailmassa hyväksyisi pienempää palkkaa. Suomi on kuitenkin kallis maa.
Ikivanha keskustelu, mutta minulle ajankohtainen. Mitä kautta hankit au pairin?
Minakin suosittelisin EU-maasta ottamista. Miten joku viranomainen voi muka siihen puuttua jos te teette yksityisen sopimuksen jonkun tyton kanssa etta se tulee teille asumaan? Rahat kateisena, ja tyoajat sun muut sovittuna vaan keskenaan ja kuten jo sanottiin, tuon EU-kansalaisuuden perusteella tytto voi kayda laakarissa yms jos tarvii.
En tietenkaan kannusta mihinkaan orjatyovoiman kayttamiseen mutta eihan tuossa olekkaan kyse mistaan varsinaisesta tyopaikasta vaan tyttokin hyotyy siita kokemuksesta. Itse olin au pairina aikoinaan Englannissa (ja sille tielle jain), palkka oli taskuraha mutta kylla silla kavi pubissa kerran pari viikossa, Lontoon keskustassa bussilla ja osti meikit, vaatteita sun muuta. Taysihoito oli perheen puolesta eika au pair vuosi olekkan tarkoitettu siihen etta silloin voisi 'palkasta' saastaa rahaa tai elattaa kotimaahan jaanytta perhetta tms.