Nälkä nälkä nälkä ja imetän
Onko normaalia, että 2kk:n ikäisen vauvan äiti joutuu syömään kokoajan.
Kommentit (8)
Minä jouduin syömään ihan koko ajan ekat kuukaudet. Ja kun normaalisti syön aika kevyttä ja terveellistä, nyt piti nälän tyydyttämiseksi vetää karkkia ja suklaata ja pullaa, mitä vaan missä oli rasvaa ja sokeria! :D SILTI laihduin kahdeksan kiloa ekan puolen vuoden sisään.
Kannattaa vaan muistaa hillitä syömistään siinä vaiheessa, kun vauva alkaa syödä kiinteitä. Muuten tulee kilot takaisin...
ja kuten edelle, niin luvan kanssa:)
Minulla oli etenkin toisen lapsen kohdalla aivan jatkuva nälkä, piti syödä öisinkin, mitä en normaalisti ole koskaan tehnyt. Ja kilot senkuin karisivat....
On normaalia. nyt on se aika, kun voi syödä melkein kahden edestä. Ainakin siitä päätellen, että itse söin koko ajan aina imetysaikoina ja silti laihduin tosi laihaksi.
Tuntuu kummalta tosiaan se kun on just lopettanut syömästä ja taas on nälkä. Syön enemmän kuin mieheni. Ihan kuin joku joka tekisi ruumiillista rankkaa työtä:)
ap
Ehkä sitä kannattaa vaa'alla joskus käydä, jotta näkee onko paino nousu vai laskusuunnassa.
Osa ystävistäni nimittäin laihtui kovati imetysaikana, osa lihoi.
Itse olen aina ollut hoikka, mutta imetysaikoina olin jopa riutuneen näköinen (BMI pahimmillaan 16,5) vaikka söin ihan kamalasti. Söin 3 lämmintä ruokaa, joilla runsaasti lihaa tai kalaa, söin runsaat aamupalat ja iltapalat (siis pari aamupalaa ja pari iltapalaa per päivä), söin herkkuja ja välipaloja. Mieheni erityisesti kantoi minulle suklaalevyjä, pähkinöitä ja jäätölöä jotta en ihan kuihtuisi.
Painoni tasaantui aina vasta kun kiinteitä alkoi vauvalle mennä runsaammin. Välillä tuntui että kaikki aika (ja raha) menee syömiseen.
Sen lisäksi siis että vauva imi minusta paljon enegiaa (ihan konkreettisesti) niin "hyötysuhteeni" selvästi huononi imetysaikana. Olen aina ollut "läpipasko", mutta imetysaikana tuo korostui.
Eli minulla ainakin nälän tunne oli ihan oikea ja tarvittava reaktio lisääntyneeseen ruoantarpeeseen.
Kun minä oon joskus ihmetellyt, kun jotkut äidit valittavat, että kun imetys ei onnistunut, niin pitää ostaa korviketta, ja siihen kuluu kamalasti rahaa. Kyllä mulla ainakin paloi selkeesti enemmän rahaa siihen imettämiseen, kuin mitä olisi mennyt korvikkeisiin, kun sitä ruokaa piti raahata itselle kotiin niin valtavia määriä.
Esikoista imettäessä mies oli samaan aikaan laihiksella ja tuli sitten itsekin syötyä hieman kevyempiä versioita tavallisista ruuista.
Ja koko ajan oli ihan kamala nälkä!!! Söin, söin ja söin ja silti laihduin parhaimmillaan/pahimmillaan 3 kiloa viikossa. Yleensä en pysty syömään suurta määrää suklaata kerralla mutta imettäessä meni fasun sininen suklaalevy ihan heittämällä alas.
...ja sitten selvisi että esikoinen oli allerginen ja jouduin maidottomalle-munattomalle, soijattomalle ja viljattomalle dietille. Silloin vasta nälkä olikin kun mitään mitä teki mieli ei voinut syödä.
2kk vauva imaisee jo melkoisen määrän maitoa vuorokaudessa ja sinä tarvitset energiaa sen valmistamiseen. Syö kunnolla ja muista juoda usein, niin vauvasikin saa hyvää maitoa riittävästi.