kirjanpidosta tietävät?
miten oma käyttö verotetaan? eli tilaan tuotteet ja otan omaan käyttöön niin miten homma menee vai saanko ostohinnalla pitää?
entä alv verovelvollisuus yli 8000e myynnistä? miten ne jutut menee? eikös asiakkaat maksa alvit eikä yrittäjä? jos tilaan ruotsista niin enkö maksakin alvit ruotsiin ja asiakkaat mulle? miten sitten ole avl verovapaa alle 8000 asti?
Kommentit (6)
kirjataan kirjapitäjälle että "oma käyttö" mutta miten sitten menee käytännössä?
tuon tiedän että niin voi tehdä mutta paljonko sitten menee veroja?
ap
en nyt ole mikään kokenut ammattilainen, mutta tuo verovapaus 8000 asti tarkoittaa tuloverotusta, ei arvonlisäverotusta. Jos yrityksesi kuuluu alv:n piiriin, tilität alvit vaikket myisi tavaraa kuin 10 eurolla. Lasket ja lisäät siis itse myyntihintaan alv:t ja tilität ne verottajalle. Myynnistä tulevasta voitosta maksat siis vielä erikseen tuloveroa, jossa on käsittääkseni tuo 8000 alaraja.
Jos yrityksesi on toiminimi ja otat firman varastosta tavaraa omaan yksityiskäyttöösi, se merkitään kirjanpidossa hankintahinnan suuruisena vähennyksenä yksityisottojen tilille.
Korjatkaa joku viisaampi jos olen ihan väärässä.
olin väärässä. Eli jos tilikauden myynti on alle 8500 euroa et ole alv-velvollinen.
lastentarvikeliike.Ostan ostohinnan mukaan itselle tarvikkeet kassan kautta, eli alennus.
niin siis jos vaunut maksavat minulle 200€ ja myisin ne 500€, ostan ne itse 500€, mutta painankin alennuspainiketta ja vaihdan hinnaksi 200€. kaikki kassan kautta.
Jos tilikauden liikevaihto jää alle 8 500€, niin yrittäjän ei tarvitse rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi. Jos tuo vähäisen toiminnan raja tilikauden aikana kuitenkin ylittyy, niin verovelvollisuus alkaa takautuvasti tilikauden alusta lähtien.
Jos arvonlisäverovelvollinen elinkeinonharjoittaja ostaa tavaroita toisesta EU-maasta toiselta elinkeinonharjoittajalta, niin hän ostaa tuotteet ilman lähtömaan arvonlisäveroa (yhteisöhankinta). Huom, tämä vaatii siis alv-rekisteröinnin! Suomalainen elinkeinonharjoittaja ilmoittaa tällöin kausiveroilmoituksellaan yhteisöhankintojen määrän ja niistä laskennallisen Suomen arvonlisäveron. Jos tuotteet on ostettu vähennyskelpoisen liiketoiminnan käyttöön, niin tuon saman summan saa myös vähentää vähennettävissä veroissa.
Oma käyttö: Jos yrittäjä ottaa tuotteita omaan käyttöön, niin niiden sisältämä alv täytyy tilittää. Veron perusteena käytetään joko hankintahintaa tai todennäköisintä luovutushintaa. Karkeasti sanottuna siis niiden alv:ta ei saa vähentää (vaikka todellisuudessa se vähennetään ja sitten palautetaan).
Ja jos et ymmärtänyt vastaustani, niin hanki kirjanpitäjä!
et voi tilata yrityksen kautta itsellesi, tietysti jos lasket siihen yritykselle voiton. eu maiden välillä on alv vapaus. ei makseta/ laskutetta, merkitään eri kohtiin ilmoitus lomakkeella verottajalle