Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä odottaisitte ristiäis/vauvalahjaksi lähisukulaisilta?

Vierailija
27.01.2010 |

Onko siihen olemassa jotain "hyviä käytäntöjä"? Ihmisillä näyttää olevan todella mielivaltaisia näkemyksiä siitä, miten vauvaa muistetaan. Muutamalta lähisukulaiselta saimme huomattavat shekit, ja pari taas katsoi asiakseen olla muistamatta vauvaa mitenkään, ei edes ristiäisiin tuonut lahjaa. Mieheni ainoa veli toi lahjaksi pehmokirjan, se hämmensi, tuntui tosi vaatimattomalta lahjalta vaikka en materian perään olekaan. Osa ystävistä taas toi vauvalle vaikka mitä. Osa laittoi kortin, mutta tosi moni ei edes vastannut tekstariin, jossa ilmoitimme vauvan syntymästä.

Tämä kokemus hämmensi, enkä enää tiedä, miten muistaa lähipiirin vauvoja? Mikä on teidän mielestänne kohtuullista?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tuo mitä tuo jos tuo.

Itse kyllä ristiäisvieraana katson, että ristiäisiin viedään aina joku lahja, vaikka olisin jotenkin pienesti jo vauvaa aikaisemminkin muistanut. Se on vähän kuin häät, en mä sinnekään koskaan mene ilman lahjaa. Jos jonkun tutun tai kaverin vauva syntyy, muistan yleensä ekalla kerralla nähdessäni jollain pienellä tuliaisella. Pyyhe/vaate/lelu tms on myös ristiäisissä hyvä lahja, jos ei ole kummi. Kummina olen aina halunnut antaa jotain pysyvämpää, esim. lusikka, valokuvakehys tms.

Vierailija
2/14 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

porukkaa?. Meillä ei ainakaan tulleet kun molempien vanhemmat ja sisarukset. Muut sai käydä erikseen. Mielestäni ristiäiset on perhejuhla eikä kaverit sinne kuulu!.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauvaa on jo muistettu aikaisemmin. kortti tai joku lelu on kiva, mutta en pidä sitä mitenkän odotettavana. Kummilahjat tietysti, ne ovat yleensä jotain pysyvää ja arvokkaampaa.

Meidän suvussa on tapana mustaa vauvaa kortilla tai pikkupaketilla heti syntymän jälkeen. Ja yleensä ristiäisissä ei ole kuin lähiperhe (vanhempien sisarukset ja vauvan isovanhemmat) ja kummit.

Vierailija
4/14 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niiden puolisot ja pari 15v lapsi, ja nyt vielä 4pientä. ja mummot ja papat.

Vierailija
5/14 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. kummilusikka, kummikehys, kummisormus, vauvakirja (siis sellainen mihin valokuvia + kirjoituksia lapsuusajalta).

Yksi kummeistamme toi lelun lapselle. Mielestäni vähän tökeröä. Aikansa leikitään ja menee rikki. Mitään muistoa ei jää. Ei voi laittaa kirjahyllyyn, korurasiaan tms.

Isovanhemmat myös voisivat muistaa jollakin pysyvällä lahjalla.

Muilta vierailta jokin pieni muistaminen, esim. vaate, kirja, lelu jne. Kohteliasta viedä lahja kastejuhliin, ihan niin kuin muihinkin juhliin.

Vierailija
6/14 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille tuotiin (sukulaiset) ihan kohtuuhintasta tavaraa, vaatteita, pyyhkeitä, kirjoja jne. Ystävät ei sitten välttämättä tuoneet mitään, enkä sitä heiltä odotakaan.

Vierailija
7/14 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähnyt ennen ristiäisiä ja muistanut, lelu, vaate,peitto ihan mitä vaan, niin ristiäisiin ei viety mitään. "kauhee" shokki oli kun miehen suku alkoi lisääntyä ja ensin vietiin vauvalle juttu ja sitten oli ristiäiset ja sukulaiset toi ihan hirveen kalliita lahjoja, mun mielestä ei erottanut mikä on kummeilta ja mikä sedältä. kumminlahja kuitenkin on ollut aina jotain spesiaalia.

huoh! =)

oliko velipoika yksin ostanut sen kirjan? meinaan ei kaikki miehet edes tajuis.

Vierailija
8/14 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme odottaneet saavamme mitään suurta, mutta saimme kylläkin rahaa, vaatteita ja leluja lahjaksi ennen ristiäisiä jo kotiin ja ristiäisiin lisäksi vielä kummit toivat kummilahjoina mm. lasten astioita, lusikat, pehmoleluja, vaatteita, jne.

Mielestäni pientä vauvaa ei tarvi "lahjoa" kovasti, joku pieni muistaminen, kuten se pehmokirja, on tietty kiva, mutta edellytyksenä vauvan luona käynnille ei ole, että tuo myös lahjan mukanaan.

Vierailija
9/14 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mielestäni jokainen ostaa kykyjensä ja varojensa mukaan. Lahjoihin on kuulunut 6 hopealusikan sarjasta aina kirjoihin. Hyviä kaikki.

Vierailija
10/14 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee esiin eri sukujen käytännöt ja tavat.

Meillä on tapana ollut ristiäisiin viedä jotain pysyvää lahjaa (koru, valokuvakehys tms.) Suvussa on kiertänyt jo useammassa sukupolvessa tapa, että isovanhemmat ostavat hopeiset kynttilänjalan lapselle.

Toisaalta taas mun mielestä just joku pehmokirja, vaate tms. on ihan ok lahja vaikka sedältä tai tädiltä varsinkin jos kyseessä ei ole kummit.

Monestihan niitä lahjoja varsinkin esikoiselle tulee niin paljon kun jengi ostaa pahimmillaan ekaksi jo sairaalaan, sitten kotiin ja ristiäisiin.

Sitä se ap on, eri suvuissa eri tavat ja nyt kun lapsi on maailmassa, niin pitää vain suvaita eri sukujen kulttuureja.

Vierailija
11/14 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahnetta väkeä! Sitä vartenko niitä sukulaisia pitää kutsua hirveät määrät ristiäisiin, että tuovat teille kaikki vauvatarvikkeet?

Ristiäisiin lahjat tuo kummit ja isovanhemmat, muut vieraat tuovat lahjan jos eivät ole vauvaa vielä nähneet. Ei ole mitään velvollisuutta monien lahjojen ostoon, jos joku haluaa (ja on varaa!) niin tietysti saa ostaa monet lahjat, jotkut rakastavat lahjojen ostamista.

Vierailija
12/14 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

useammat!! Mun mielestä ristiäisiin ei tarvitsisi muiden tuoda lahjaa, kun kummien. Meillä ei ainakaan ole koskaan odotettu, että kukaan muu toisi yhtään mitään!! Ja kutsuimme ainoastaan kummit ja omat sisarukset ja isovanhemmat. Ei ne ole mitkään suuret juhlat. Mutta kukin tavallaan ja tyylillään!! Kyllä me kuitenkin ollaan saatu kaikilta pieniä lahjoja. Mulle ei ainakaan ole pääasia, että tuovat lahjan, vaan se, että ovat juhlistamassa meidän kanssa meille tärkeää päivää!!!

Vierailija
13/14 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kauheasti tämä kitinä siitä, ettei kastejuhlaan "kuulu" kutsua montaa ihmistä, perheenjäsenet ja kummit pelkästään. Meillä on isot ristiäiset tulossa (lähemmäs 50 henkeä) ja siinä ihan oikeasti on vain perheenjäsenet ja kummit mukana.

Ja niihin lahjoihin. Itse en odota, että kaikki toisivat lahjaa ristiäisiin, mutta itse vieraana kyllä vien aina jotain pientä. Viimeisin oli veljenpojan ristiäiset, joihin tuli ostettua valokuva-albumi, jonka kannessa oli hopeinen kehys ja sitten se savijuttu, mihin sai painettua lapsen käden/jalan kuvan ja sai sitten myöhemmin esille. Taisi olla mukana joku muukin pieni esine, en muista. Vissiin oli ihan tykätty lahja :)

Vierailija
14/14 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä ne sitten vähän ajan päästä löytyvät, kirpparilta, kaikenlaiset lahjaesineet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän