Saan neuvolassa vain haukkuja, en tukea!
En ole pystynyt lopettamaan tupakanpolttoa vieläkään enkä tule pystymäänkään. Poltan vain 3 tupakkaa päivässä ja välillä minulla on jopa nollapäiviä!
Terveydenhoitaja suhtautuu minuun kuin johonkin alkoholistiin ja syyllistää minua tupakasta koko ajan. Olen kuitenkin kuullut, että lääkärit ovat sanoneet tupakoinnin olevan vähemmän haitallista kuin stressin. Ja pk-seudulla ilmansaasteitakin on todella paljon, joten ei se pelkkä tupakka kaikkia sairauksia aiheuta. Tosi paha mieli :(
Kommentit (35)
Itse olen kolmen lapsen äiti enkä tajua, miten joku pystyy raskausaikana polttamaan. Minua ainakin ahdisti pelkkä ajatuskin siitä, että sikiö kärsisi siitä, että polttaisin. Olen lopettanut joka kerta tupakoinnin välittömästi plussaan, vaikka muuten olen niin pöljä, että poltankin ja tuskin koskaan täysin lopetan.
loppujen lopuksi meni niin hermot että sanoin vaan että en polta ja sain vaan kehuja =) ja poltin samanverran kun sä. siis nyt oon lopettamassa... tai yritän =D
enkä suunnitellut äidiksi tuloa muutenkaan. Eikä se auta, että minut tuomitaan ja minua haukutaan.
Onneksi mieheni on lohduttanut ja ollut tukenani.
kyllä se tuki pitää tulla läheltä, eikä kunnan palkatulta työntekijältä. kaikki on siis niinkuin pitääkin.
Siinä samalla voit kiduttaa pientä sikiötä.
kun sanoi toisten äitien tuomitsevan toisia milloin mistäkin.
Toivottavasti ei tarvitse tuollaisia ihmisiä kohdata tosielämässä. Itse ette varmasti koskaan ole tehneet mitään vastoin suosituksia?
ap
myrkytät vapaaehtoisesti avutonta vauvaa, joka viimeiseksi on syypää sun vahinkoraskauteesi ja SINÄ olet se jota nyt tarvitsee tukea ja lohdutella. WHAT?
kirjan, se on ihan paras ja toimii! äläkkä kuuntele näitä olen olevinaan täydellinen äiti =D
Jo on vittumainen terveydenhoitaja kun kehtaa pikkuäitiliinin alkua syyllistää tupakanpoltosta? Teepä kuule valitus vaikka eu-tuomioistuimeen.
kun sanoi toisten äitien tuomitsevan toisia milloin mistäkin.
Toivottavasti ei tarvitse tuollaisia ihmisiä kohdata tosielämässä. Itse ette varmasti koskaan ole tehneet mitään vastoin suosituksia?
ap
Nyt eletään tätä aikaa, kutsuisin tätä tupakkahysteriaksi. Ihmiset käyttävät arkielämässään NIIN paljon haitallisia aineita, mutta kun eivät sitä tiedä, eivät tajua.
Kuten kirjoitit, kaupunki-ilma on saasteista, kotien sisäilma samoin (teknokemian tuotteet, sisältäen kaiken ns. hajustetun - synteettisen). Taajamien ulkopuolella puulämmitys pilaa ilmaa varsinkin pakkasilla.
Lehdestä:
http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2010/01/24/Pienhiukkaset+viev%E4t+…
Pienhiukkaset vievät suomalaisia ennenaikaiseen kuolemaan
24.1.2010 9:08
Vuosittain jopa 1 300 suomalaista kuolee ennenaikaisesti ulkoilman
pienhiukkasten vuoksi, arvioi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
erikoistutkija, ympäristöterveyden dosentti Raimo O. Salonen.
SNIP
Ei näille keskustelusivuille kannata kirjoittaa tupakasta, sen suurempaa syntiä ei Suomessa tätänykyä ole.
P.S. Itse poltin, vähensin kylläkin odotusaikana, samoin imettäessä. Pojat korkeasti koulutettuja, fiksuja ja terveitä. Eivät itse polta.
Tsemppiä!
ei tee alkoholikaan mitä monet ottavat siis vaan niinkuin ihan vähän viiniä ruuan kanssa. Ylipaino ja epäterveellinen ruoka on myös pahasta. Stressi liian tiheät raskaudet. listaa voisi jatkaa.. oletteko kaikki arvostelijat niin täydellisiä
tsemppiä ap , koeta lopettaa
P.S. Itse poltin, vähensin kylläkin odotusaikana, samoin imettäessä. Pojat korkeasti koulutettuja, fiksuja ja terveitä. Eivät itse polta. Tsemppiä!
Ai sinä taas hoitamassa jotain traumaasi väärällä tiedolla. Viimeksi kun mesosit täällä, väitit jotain sen suuntaista että äidinmaito on nyt myrkyllisempää kuin koskaan blaa ympäristömyrkyt blaa blaa. Seuraaavana päivänä luin lehdestä, miten äidinmaidossa on nykyään huomattavasti(muistaakseni 80 %) vähemmän erilaisia haitta-aineita kuin joskus 70-luvulla. Muutenkin puhuit täyttä paskaa, ihan suoria valheita allergiasta jne. jotka silloin korjasin asiallisesta lähteestä kopsatulla tiedolla. Että voisitko painua hevon kuuseen näistä tupakkaketjuista rohkaisemasta äitejä tupakoimaan! Tulee jo mieleen, että kuka sulle tästä maksaa?!!!!!
yhtään, miten vaikeaa lopettaminen voi olla. tosi helppo on tuomita, jos ei ole hajuakaan. ei siinä ainakaan auta toisen masentaminen entisestään. silloin menee vaan vetämään lohdutukseksi pari röökiä. minusta on hienoa, että ap ainakin yrittää. lapsesi vuoksi - jaksathan yrittää!
Poltin raskauden alussa 10 tupakkaa päivässä.
Lopetin kokonaan polttamisen tuon kommentin jälkeen. Joten kyllä haukkuminen on aina se huonompi tapa.
on kannustaa lopettamaan, eikä syyllistää tai haukkua. Itse poltan sen 3 päivässä ja yritän saada loppumaan kokonaan. Terkkari ei missään vaiheessa syyllistänyt vaan sanoi kolmen tupakan olevan vähän mutta parempi kun ei yhtään. Antoi pinon esitteitä ja suositteli korvaushoitoa. Lääkärikin sanoi hyväntahtoisesti, että koitahan saada loppumaan.
Kyllä se vaan niin on, että syyllistäminen ei ainakaan auta asiaa pätkän vertaa. Te täällä ah niin ihanat täydelliset mammat voisitte joskus pitää turpanne kiinni!
Mitä lie tutkimusta tuossa yrität siteerata, vaikea kommentoida, kun en tiedä.
Riippuu MITÄ tutkitaan.
Mm.
Levels of POPs in mother milk
http://www.ktl.fi/portal/english/research__people___programs/environmen…
Dioksiinin ja PCB:n määrät rintamaidossa ovat vähentyneet, se taas johtuu käyttörajoituksista/-kielloista.
Tässä tutkittu suurempaa määrää haitallisia kemikaaleja. Nämä ovat uudempaa tutkimusta, mikä on vasta aluillaan, koska monia tuotteita on pidetty turvallisina ja kunnolla testattuina, mikä todellakaan ei ole totuus.
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=earth-talks-breast-fee…
Minulla ei ole mitään traumaa, älä huoli.
Tanskassa mm. neuvotaan odottavia äitejä välttämään kotitalouskemikaaleja ja hajustettuja hygieniatuotteita odotusaikana. Ne eivät myöskään kuulu pikkulapsiperheeseen.
Ikävää, mutta totta. Joku täällä kirjoitti - toisessa ketjussa - että vauva tuoksuu Comfortille. Säälin vauvaa, mutta äiti on tietämätön mahdollisista terveyshaitoista, mitä pitkäaikainen altistus näille tuotteille voi aiheuttaa. Osalle voi tulla ihoallergia, osalle hengitystieongelmia - nuhasta poskiontelotulehduksiin ja astmaan.
Riippuu ainesosista, mille altistuu. Tutkimusta löytyy nykyään paljon, suomeksi ei kylläkään.
Tässä tutkimustietoa istukkaverestä löydetyistä kemikaaleista (käytetään kosmetiikassa, hajusteina, teollisuuskemikaaleja)
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2009/12/03/MN5I1ATVS2…
koska itse tiedät tekeväsi väärin? Ja oletko tosiaan sitä mieltä, että kun on olemassa pienhiukkasia ja muuta vahingollista, niin sikiötä kannattaa rasittaa näiden lisäksi vielä tupakallakin?
syyttajien ja naamallesylkijoiden elamaa, kylla sieltakin paljon paheksuttavaa loytyisi.
Minakin poltin muutaman savukkeen odottaessani eika siita mitaan haittaa ollut. Painvastoin, hyva ja eteva lapsi tuli jonka elama on paljon parempaa kuin naiden sylkijoiden.
eikö niin? Ainakin sä puhut kuin et vielä olisi tajunnut, että sun sisällä tosiaan kasvaa uusi ihminen, jota sä et saa altistaa tupakalle sen enempää, kuin saisit viedä sen röökin naapurin lapsen suuhun.
Äidiksi kasvu on hidasta, ja raskaus on kriisi monille. Se sisältää paljon kapinointia ja negatiivisia tunteita. Ei ole helppoa antaa kehoaan ja mieltään toisen ihmisen käyttöön, ihmisen joka ei vielä ole sinulle konkreettinen. Noi tunteet kuitenkin menee ohi ja raskausaika on loppujen lopuksi lyhyt. Se, että sä tunnet syyllisyyttä tupakoinnista, on merkki siitä, että alat ymmärtää että nyt sun mielihalut ei enää ole ensimmäisenä sun elämässä.