Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paleltumavammoja jo ilmennyt, ÄLKÄÄ vähätelkö

Vierailija
26.01.2010 |

pakkasen haittavaikutuksia. Paleltumavammoja voi tulla, vaikka olisi kuinka hyvin puettu!!!

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1634107

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa asteissa varmasti paljon pakkasta. Varokaa paleltumia.

Vierailija
2/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kerrasta enkä tule tänne enää koskaan kehumaan miten pihanatseja meillä ollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kerrasta enkä tule tänne enää koskaan kehumaan miten pihanatseja meillä ollaan.

Täällä joku ihme vimma kehua, että meidän Reino nukkui vaunuissa, vaikka oli -35 ja leikki-ikäiset laskivat pulkalla -35 ja yhtään ei tullut kylmä että aah kun oli ihana pakkasilma. Sairasta.

Veikkaanpa, että tänä talvena tulee paljon paleltumavammoja, etenkin rannikolla, koska siihen tulee vielä se viima päälle, ainakin täällä Turussa niin. Ja ei auta, vaikka olisi kuinka puettu!

Vierailija
4/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen idiootti joka meni palelluttamaan lapsensa. Häpeä ja itseinho on suunnaton.

Vierailija
5/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myönnät pakkasen vaarat, etkä leiki extreme-mammaa

Vierailija
6/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä kelillä suuret ja myös keuhkojen hapenottokyky kovilla. Joten turhaa ulkoilua syytä välttää. Tuuli ja kova pakkanen yhdessä vastaavat TODELLA kovaa pakkasta.

Vierailija
7/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä piti kiireesti juosta vaikka lyhyt matka on. Ja kaikilla lapsilla oli valkoiset läikät poskissa kun päästiin kotiin :( En tosiaankaan huvin vuoksi lähtisi ulkoilemaan. Täällä kaakkoisrannikolla on -19 ja todella kova tuuli.

Vierailija
8/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuli uutisissa, että pakkasen haittoja vähätellään ja sosiaali ja terveysministeriö tekee aiheesta julkaisun ja koulutuksen, jotta kansa saa enemmän tietoa pakkasen riskeistä.

Nytkin huomaa, kun ollut kova talvi, niin moni vanhempi kyselee huolestuneena paleltumavammoista. Niihinhän tulee riski, etenkin näin kovilla pakkasilla, ja vielä kun tuulee. Myös keuhkot kärsivät.

Vierailija
9/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että päinvastoin, täällä mammat hehkuttaa, että olinpa -45 ja ja hiihdin 30 km ja vilu ei tullut. Minusta SE on typerää.

Vierailija
10/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5-vuotiaan lapsen kanssa ulkona tunti. Pakkasta oli vain -8 astetta, mutta kotiin tultua poskissa oli punaiset ympyrät jonka sisällä valkoiset kovat laikut.

Mahtaa muuten olla miellyttävä olo niillä, jotka ovat viettäneet sisätiloissa viimeisest 2 kk pakkasen vuoksi.

Me mennään ulos joka päivä, kun vain tuuli pysyy aisoissa. Jos tuulee kovaa myös pihaamme ja pakkasta on -20, ei siellä voi olla ilman paleltumia. Muuten kyllä, ja olemme täsmälleen niin kauan kuin hyvältä tuntuu ja näyttää. Poskia lämmitellään välillä ja paleltumat ehkäistään ennalta huolehtimalla siitä, ettei niitä ehdi tulla. Eli sisään, kun tuntuu kylmältä.

Voi tätä ihmisten uusavuttomuutta.

Vierailija
11/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta älä riskeeraa silti.

Kovan pakkasen kanssa ei oikeasti kannata leikkiä, sitä vaan ei täällä monet tunnu uskovan millään. Ei ennen kuin itselle tai lapselle jotakin sattuu.

kun lapset on puettu lämpimästi, itsellä on niin paljon päällä että on lämmin, ihoa vahdataan ja sisälle mennään, kun alkaa tuntua turhan kylmältä?

Mitähän se voisi olla? Pakkasukko tulee ja vie mennessään? Vai puraiseeko pakkanen nenän pois?

Vierailija
12/34 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kertoa varoituksena oman tarinani.Viime lauantaina olimme lasten kanssa 2 tuntia ulkona. Pakkasta oli vain 8-10 astetta ja hiukan tuulta järveltä. Kuopus (1v.) oli todella hyvin puettu ja rattaiden edessä oli kangas. Kaveri nukkui koko ulkoilun ajan. Sisälle tultuamme huomasimme molemmissa poskissa paleltumat, posket olivat punaiset ja kovat. 2 tunnissa eivät pehmenneet, joten lähdimme TK-päivystykseen. Poskissa todettiin paleltumat, onneksi ilmeisesti ensimmäistä astetta eli lievät. Poika on nyt ulkoilukiellossa ja kasvoja hoidetaan Bepanthenilla. Lääkäriin mennään taas torstaina. Posket ovat edelleen kovat, arat ja sinertävänpunakat.

lmeisesti paleltumien syntymistä edesauttoi runsas kuolaaminen hampaiden takia sekä juuri tuo tuuli. Syyllisyys on hirmuinen, kun en osannut pikkuistani suojella.

Meillä on ollut tapana reippaasti ulkoilla 1-2 tuntia päivässä aina -15 asteen pakkaseen saakka ja kovemmallakin pakkasella lyhyempiä aikoja. 1v poika on nukkunut ulkona samalla politiikalla ongelmitta tähän saakka...

Paha paleltuma voi johtaa jopa kuolioon ja vaatia ihosiirtoa tai pehmytkudoksen operaatioita. Tässä jäitä poltellen odottelen, miten mahtaa pojan parantuminen edetä.

Terveisiä vain kaikille "pihanatseille"! Tämä sellainen sai opetuksen kantapään kautta. Älkää vaan muut olko yhtä tyhmiä kuin minä.

Vierailija
13/34 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin keho, täällä länsirannikolla tuulee+ kova pakkanen, vastaa kovia pakkaslukemia

Vierailija
14/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kova pakkanen. Minulla oli huppu, pipo, liina jne. Olin ulkona vartin. Erittäin paha paleltumavamma... Että se siitä uusavuttomuudesta.

Kova pakkanen muuten altistaa astmalle. Ja influenssalle.

Vierailija
15/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen lisäksi kymmenet tuhannet paleltumavammat, joita on tullut VAIKKA on kunnolla puettu.

Vierailija
16/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iItse asun rannikolla. Ja oli kova tuuli mereltä

]ja kova pakkanen. Minulla oli huppu, pipo, liina jne. Olin ulkona vartin. Erittäin paha paleltumavamma... Että se siitä uusavuttomuudesta.

Kova pakkanen muuten altistaa astmalle. Ja influenssalle.

[/quote]

Tai sitten säätila oli liian kylmä tuulen ja pakkasen vuoksi.

Esim. -20 tyynellä säällä ei palelluta vakavasti ketään hetkessä. Ulkona pitää olla aika pitkään ja kasvojen vailla suojaa, että tulee paleltumia, saatika vakavia.

Koitan vedota siihen, että ihmiset ymmärtäisivät, että pakkasessa pärjäämisessä merkitsevät aika ja tuuli. Pitäiskö itse kunkin käydä katsomassa pakkasen purevuusindeksiä: http://www.fmi.fi/saa/index_7.html

Ihminen kyllä tuntee itsekin yleensä milloin pakkanen tekee tuhojaan ihossa. Silloin, kun alkaa tuntua hyvin epämiellyttävältä, pitää suojata lisää, lämmittää ihoa ja alkaa lähteä sisälle.

Vierailija
17/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pakkaseen kuolee vuosittain 2.500-3.500

Siihen lisäksi kymmenet tuhannet paleltumavammat, joita on tullut VAIKKA on kunnolla puettu.

vai ajatteletko, että lapset, jotka pääsevät sopivaksi ajaksi virkistäytymään ulkoleikkeihin kylmälläkin ilmalla, kuolevat sinne?

Paleltumavammoja ei tule riittävästi puetuille alueille. Ei tietenkään, koska ne pysyvät lämpiminä! Jos eivät pysy, vaatetta ei ole tarpeeksi.

Vierailija
18/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pieni lapsi ei. Sen sitten huomaa jälkikäteen, kun on lapsella valkoiset läikät!

Ja totta tosiaan, tuo purevuusindeksi näyttää, että jos vaikkapa -18 ja tuulee kovaa, se vastaa ainakin -35(ellei jopa enemmän)Onko silloin pakko todellakin ulkoilla ja leikkiä kovaa talvisankaria? (neuvola, kauppa ja yms. reissut tajuan)

Vierailija
19/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olin kunnolla puettu. Minulla oli mm. kommandopipo.

Ja totta on, että nuo kuolleet yleensä mm. sydänvaivaisia, mutta silti se on minusta aika ikävää, että he kuolevat, vaikkei minua tai lapsiani kosketakaan.

Paleltumavammoja voi ehkäistä, mutta tiedän tapauksia, että niitä tullut, vaikka olisi kuinka hyvin puettu.

Kova pakkanen muuten altistaa astmalle ja muille hengitystieinfektioille. Värekarvat eivät pysty enää toimimaan normaalisti kovilla pakkasilla.

Vierailija
20/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekö sitten piristää että pukee 3 lasta pihalle kääntymään ennenkuin tulee takaisin sisään riisumaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän