Voiko koulu vaatia lasta tuomaan sukset kouluun?
Kommentit (49)
Meillä vanhemman lapsen koulussa (yläkoulu) ongelma ovat talviliikuntatunnit, jotka ovat pelkkää lätkän peluuta. Osa pojista harrastaa jääkiekkoa tosissaan ja taklailevat ym. sen mukaan. Oma poikani on ennen pitänyt luistelusta ja leikkimielisestä lätkästä, mutta nyt on kiinnostus lopahtanut kokonaan. Hän ja useat muut lähtevät mieluummin kävelemään n. 5 km lenkin liikkatunnilla. Hiihtoa tms. ei ole ollenkaan. Numero siis rakentuu jääkiekon mukaan. En ymmärrä miten voi olla mahdollista, mutta näin on.
Pienen lapsen pitää omata paljon taitoja nykyään. Pitää osata luistella, hiihtää ja uida jo ekoilla luokilla. Jos lapsellasi ei ole suksia tai jos hän nousee ekan kerran luistimille koulussa, niin takuulla saa kuulla muiden lasten kuittailua taidoistaan. Itse en tätä riskiä ottaisi, lapset ovat julmia.
on aika huono luistelija (kaatuilee vieläkin vaikka harjoitusta on takana kohtuullisesti), ei osannut uida ennen kuin koulussa oppi, hiihto ei kiinnosta yhtään, eikä kukaan kaveri kuulemma ole kuittaillut. Luokallaan on muitakin vähän vähemmän urheiluhulluja, joten valikoituu siinä samalla fiksumpien seuraan. Minusta on mielenkiintoista se, että omassa lapsuudessani liikuntatunneilta pinnanneet ovat nyttemmin kaikki elämässään hyvin menestyneitä akateemisia, kun taas ne urheiluihmiset leikkaa hiuksia ja ryyppää työttöminä.
Voiko koulu vaatia lasta tuomaan sukset kouluun?
Miten tuollaista kysymystä voi joku kysyä?
En ymmärrä. Kun on hiihtoa, tuodaan ne perkeleen sukset. Kun on luistelua, tuodaan ne perkeleen luistimet. Kun on uintia, tuodaan ne perkeleen uikkarit. Kun on maantietoa, tuodaan ne perkeleen maantiedon kirjat. Ja NIIN EDELLEEN.
kauheeta sentään...
Minä olen aina inhonnut hiihtoa ja koulusta siitä on runsaasti epämiellylttäviä muistoja. Opettaja istui kannonnokassa kirittämässä minun hinkatessani luistamattomilla suksilla kilo lunta suksenpohjissa.
Olen kuitenkin aikaihminen ja tajuan ainakin sen verran, etten automaattisesti siirrä omia inhotuksiani lapsiini. Niinpä omilla lapsillani on ihan asialliset hiihtovälineet ja kaikki tykkäävät hiihtämisestä kovasti. Itse en ladulle lähde edelleenkään, mutta lapset käyvät koulun lisäksi vapaa-aikanaan hiihtämässä isänsä ja myös isovanhempiensa kanssa.
Kokeile kasvaaa aikuiseksi, jos se vaikka auttaisi tuohon asenneongelmaan.
Vihasin hiihtoa koulussa verisesti ja teen lapselleni palveluksen olemalla ostamatta noita kidutusvälineitä ollenkaan. Hullut hiihtää, se on tunnettu tosiasia. Nykyaikana taito on täysin turha, on ollut jo vuosikymmeniä. Arvelen, että pakkohiihdon käy samoin kuin pakkoruotsin, eli tulevat häviämään opetussuunnitelmasta seuraavan kymmenen vuoden aikana.
Meidän koulussa sai valita kummat ostaa, luistimet vai sukset.
on aika huono luistelija (kaatuilee vieläkin vaikka harjoitusta on takana kohtuullisesti), ei osannut uida ennen kuin koulussa oppi, hiihto ei kiinnosta yhtään, eikä kukaan kaveri kuulemma ole kuittaillut. Luokallaan on muitakin vähän vähemmän urheiluhulluja, joten valikoituu siinä samalla fiksumpien seuraan. Minusta on mielenkiintoista se, että omassa lapsuudessani liikuntatunneilta pinnanneet ovat nyttemmin kaikki elämässään hyvin menestyneitä akateemisia, kun taas ne urheiluihmiset leikkaa hiuksia ja ryyppää työttöminä.
Minulla on ihan toisenlainen kokemus, liikuntaa ja ylipäätään kunnostaan huolehtivat lapset olivat terveempiä ja jaksavat paremmin kuin ne lintsarit jotka eivät liikuntatunnille osallistuneet. Nykyään juuri nuo aktiiviset liikkujat pärjäävät elämässään kun taas ne lintsarit lintsaavat edelleen.
Vaikka oli provo niin oli pakko tarttua :)
vain av:lta löytyy niin yksisilmäistä porukkaa että eivät ymmärrä tätä. Minä vihasin hiihtoa (hyvistä syistä) enkä tahdo lastani kiusattavan sillä lajilla, aivan samalla tavalla kuin en halua hänen joutuvan kotona haistelemaan tupakansavua! Minä olen oppinut tiettyjä asioita elämässäni, ja haluan lasteni hyötyvän viisaudestani. Minun tapauksessani hiihto kuuluu niihin asioihin, joita kannattaa kokemukseni perusteella vältellä mahdollisimman tarkasti.
vain av:lta löytyy niin yksisilmäistä porukkaa että eivät ymmärrä tätä. Minä vihasin hiihtoa (hyvistä syistä) enkä tahdo lastani kiusattavan sillä lajilla, aivan samalla tavalla kuin en halua hänen joutuvan kotona haistelemaan tupakansavua! Minä olen oppinut tiettyjä asioita elämässäni, ja haluan lasteni hyötyvän viisaudestani. Minun tapauksessani hiihto kuuluu niihin asioihin, joita kannattaa kokemukseni perusteella vältellä mahdollisimman tarkasti.