Mulla ei oo varaa kaukolomiin.... moniko siivooja tai vastaava lomailee
jossain Thaimaassa tai vastaavassa.
Olis kiva lähtee lomaileen, mutta en ymmärrä mistä kaivan rahat neljä henkiselle perheelle kaukolomaan.
Pitääkö siivooja ja taxirengin palkoilla unohtaa moinen ylellisyys, vai otanko osan matkasta lainaksi aj lennämme kaikki läömpimään. Pitäisihän sitä sitten maksella varmaan toista vuotta, mutta tuntuu, että muuten ei pääse mihinkään.
Niin monet tuttavat lomailevat hiihtolomalla, että olisi kiva itsekin kertoa jostain lomareissusta.
Kommentit (28)
Otetaan aina yksi lapsi kerrallaan reissuun. Jokainen pääsee vuorollaan.
Aika outoa, jos kahdella diplomi-insinöörillä ei ole varaa matkustaa Thaimaahan. Minä olen kotiäiti ja mies DI, ja hyvin on ollut varaa käydä Thaimaassa. Ehkä olette ottaneet ylisuuren asuntolainan? Tai ette ole saaneet töitä?
Molemmat johtotehtävissä, palkkaa noin 5000 e kuussa. Eletään mieluummin leveästi arkea ja käydään lähempänä reissussa.
Heillä on melkein maksettu omistuskolmio kamalasta kaupunginosasta, syövät mitä sattuu halpaa huttua eivätkä juuri osta vaatteita. Mitään meikkejä tai kampaajia ei ikinä.
Me emme matkaile juurikaan, mutta käytämme elämiseen moninverroin siskoani enemmän. Minä istun mieluummin hyvännäköisillä sohvilla, hiukset kampaajan jäljiltä jne, kuin vietän yhden vaivaisen viikon jossain reissussa. Minusta matkustelu on tuhlaamista, koska se aika menee niin äkkiä.
Kyse ei ole niinkään tuloista, vaan asenteesta ja halusta. Suuretkin tulot saa tuhlattua niin ettei säästöön tai matkustamiseen jää mitään jos haluaa. Vastaavasti pienistäkin tuloista voi säästää jos OIKEASTI haluaa. Ja matkustaa voi sekä kalliilla että halvalla, sekin on omasta aktiivisuudesta, yrityksetä ja halusta kiinni.
Nykyisellään meillä on toki ihan hyvät tulot ja matkustellaan paljon. Olen kuitenkin matkustanut paljon jo 18-vuotiaasta saakka, myös köyhänä opiskelijana jne. Tingin silloin kaikesta muusta: asuin halvalla, söin halvalla, harrastin ilmaiseksi, tein paljon ylimääräisiä töitä jne. - Ja sitten matkustin halvalla, interreilillä tai liftaamalla (nykyisin varmaan halpalennot olisivat vastaus), asuin retkeilymajoissa, ostin sapuskat kaupasta ravintoloiden sijaan jne...
Kellään ei ole varaa kaikkeen, mutta useimmilla on varaa siihen asiaan, mihin he haluavat panostaa jos todella haluavat. Silloin säästetään muusta.
vaikka ollaan 2 x DI ja rahaa on riittävästi.
Kotimaassa lomaillaan pääasiassa.
ja varaat Internetistä itse matkan.
Esimerkiksi Hongkongiin menopaluulento alle 400 €/hlö, lapsille vielä vähän alennusta. Sieltä vaikka lento Phuketiin 50-100 €/hlö. Hotelli 40 €/yö/huone jne.
Tai vaihtoehto kalliille Kreikan valmismatkoille
Lento Ateenaan 150 €, sieltä Pireuksen satamaan (linja-auto lentokentältä 3,20 €) ja laivalla jollekin saarelle
Egina 45 min-1,5 h matka menopaluu 14 €/aikuinen hitaammalla laivalla
Kreeta 6 h matka 19-36 €/aikuinen yhteen suuntaan
Naxos, Santorini ym. saaret samaa hintaluokkaa Kreetan kanssa
Hotellin saa myös koko perheelle noin 40 €/yö ja ihan uima-altaalla.
Noin 1000 eurolla lomailee koko perhe (4 henkeä) 10 päivää Kreikassa.
Vielä vinkki että vältä suosittua matkailuaikaa niin säästät satasia/tuhansia.
Ja jos aikoo matkustaa esim. koulujen hiihtoloma-aikaan niin ehdottomasti omatoimimatka. Et joudu maksamaan hiihtolomalisää vaan matkat on ihan samanhintaisia kuin vaikkapa tammikuussa tai maaliskuussa.
Omatoimimatkustamista minäkin suosittelen, sen verran paljon pystyy siinä säästämään. Toki kaikilta tuo lentojen ja hotellien jne varaaminen ei vaan onnistu, kun on muka niin hankalaa. Mutta kyllä se kannattaa, saa sitten justiin sellaisen loman mitä haluaa ja mihin on varaa.
Kaikki eivät arvosta matkustamista vaikka olisi varaakin, mikä on sinänsä sääli, koska vaikka ajallisesti aika on lyhyt, mutta se miten paljon tuo loma voi antaa, on rahassa mittaamaton. Muistot, valokuvat jne. Sitä ei moni hoksaa.
. eipä anna paljon mitään matkustelu nykyään. kaikki on tehty niin helpoksi. ihan yhtä lailla ja paljon enemän voi omaa ajattelua muuttaa kotona.
kukaan ei opi mitään nykyään matkoilla eikä avaraa ajattelua.
Ei ole 10 tainnut paljon matkustella kun noin vahvasti asian esittää. Meidän perheestä ainakin kaikille on jäänyt hyviä muistoja ja kokemuksia lukuisista reissuista joita on tehty heti lasten ollessa vauvoja, mutta siinä 10 on oikeassa, et jos jonnekin Thaimaan valmismatkalle lähtee, niin helppoahan kaikki on, eikä siten niin innostavaa.
mutta muuten reissaan kyllä lasteni kanssa Euroopassa. Jos en maksaisi asuntolainaa, niin voisin panostaakin kaukolomiin -tosin juuri tuohon turistirysään en lähtisi.
t. 2 lapsen yh-siivoojaäiti.
kaukomatkoja, samaten sairaanhoitajat, poliisit, asentajat jne. Sehän on vaan itse päätettävä mitä rahoillaan haluaa tehdä. Itse matkustan kaukomatkoilla kerran vuodessa ja lähemmäs sitten pari kertaa vuoden aikana. Viisi henkeä perheessä ja kaikki lähtevät reissuun.
opiskelija duunareita, matkusteltiin lasten kanssa paljonkin... (tosin asuttiin vuokralla) Nyt ollaan johtavassa asemassa olevia molemmat, arvaappa mitä enää ei ole varaa matkusteluun, kun arkimenot on kasvanut niin suuriksi! Arkimenoja supistamalla ja suunittelemalla saataisiin varmaan kasaan matkarahoja, mutta olen kokenut että parempi näin tämän työstressin alla.
ja työssäollessani palkka oli reilut 1000e kuussa. Nyt saan saman verran kotona ollessani, ja olisi kyllä varaa matkustaa jos haluaisin, pienten kanssa ei viitsi lähteä kaukomatkoille. Oon aina ollut hyvä säästämään, muutama vuosi sitten elätin surkealla palkallani itseni lisäksi ex-mieheni ja matkustimme vuosittain hänen kotimaahansa jonne matkat maksoivat n.tonnin per nenä.
Nyt lasten kanssa asuessani matkustamme lähemmäs. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot niinkuin täällä joku jo sanoikin..:) Jos pitää matkustamista tärkeänä siihen sitten säästää muiden asioiden kustannuksella. Muiden takia on kyllä turha thaimaahan tms lähteä, lähempää löytyy varmasti aivan yhtä ihania kohteita :)
Tuo omatoimimatka Kreikkaan olisi kyllä kiva idea.. Itse olen tehnyt vain valmismatkoja. Tosin matkailen kahdestaan lapsen kanssa, joten helpompaa niin. Ja olen pystynyt ottamaan äkkilähtöjä.
värjöttelemään. 2 aikuista ja 3 lasta. Matka maksaa heille vajaa 4000e ja siihen törsäysrahaa päälle (en tiedä paljonko).
Meidän perhe menee 3vko Kata Beachille ja reissu maksaa vajaa 5000e. Lapsia on 2. Käyttörahaa on 2000e ja sillä pärjää ruhtinaallisesti.
Meidän perhe tekisi tuolla summalla 5-7 reissua. On sitäpaitsi puolet mun koko vuoden nettopalkasta, huh,huh.
Kuulostaa kurjalta. Nukutteko teltassa ja syöttekö mitään?
1000 €:lla matkustamaan. Tai me ainakin ollaan. Edulliset lennot ja hotellilta hyvä tarjous niin 2+1 reissaa jo kummasti pari viikkoa. Jos tinkisi hotelleista niin pääsisi (paljon) halvemmallakin. Hinta saattaisi tippua vielä huomattavasti jos käyttäisi halpalentoyhtiöitä.
eikä olla ikinä lomailtu kaukomailla.
Kerran vuodessa lennetään Ryanairilla jonnekin Eurooppaan. Lentoliput maksaa saman verran kuin kotimaan junaliput.
En minäkään ymmärrä miten monella tutulla on varaa olla vaikka kahdesti vuossa 2 viikkoa toisella puolen maailmaa.
Mitään ei kannata tehdä velaksi vain siksi että pääsisi muille näyttämään. Mutta jos oikeasti haluat itsesi (et tuttujen) vuoksi kaukomaille, tehkää säästösuunnitelma, niin varmasti 2 vuoden päästä pääsette jo lomalle.