*******TAMMIKUUN TÄHDET vk4*******
Kommentit (34)
Viimeinkin ehdin ja jaksan nettiin. Meille syntyi tyttövauva torstaina 21.1.2010 klo 11.27. Synnytys oli pitkä ja rankka, melkeinpä kaikki vastoinkäymiset sattuivat mitä sattua voi. Kerron tarkemmin joku toinen päivä. Itse pääsin tänään illalla sairaalasta kotiin ja vauva on yhä lastenosastolla, joten aika tahtoo olla kortilla nyt vielä hetken juostessa kahden paikan väliä.
Niin, painoa tytöllä oli 4140g ja pituutta 53cm, päänympärys 36,5cm. Pisteet 6-8-8.
Onnittelut kaikille vauvautuneille ja Riesalle tsempit että pian olisi sinunkin vuoro!
Sognatore ja typsy 3vrk
-------------------------------------------------
Tänään oon koko päivän ollut sairaalassa vauvan luona ja paremmalta näyttää. Sain noin tunnissa imetettyä rinnalta 55ml joten voi olla että nenämahaletkun sais pian pois. Jos oikein hyvin kaikki käy niin voi typsy päästä huomenna jo kotiin :)
Nyt syömään ja takas sairaalaan. Saan viettää yönkin siellä vauvan kanssa, ihanaa!
Sognatore ja typy 4 vrk
Olen jo ollut ysistä asti hereillä, mutta aamu kahvin just vetäisin.
RIESA taitaa olla jo tositoimissa, tsemppiä sinne.
Kiva kuulle että SOGNATOREN tyttö voi päästä tänään kotiin. Saat kullanmurusesi kotiin :)
Pakkanen senkun jatkuu, harmillista kun sitten jää oma ulkoilu vähiin kun mies on töissä. Eilen pääsin pitkälle lenkille koiran kanssa ja mä nautin, mies meni vasta iltaan. Onneksi Murunen voi mukkua viileällä kuistilla, nytkin kun ulkona on -17 on kuistilla -7, eli ihan hyvä keli nukuttaa pientä. Takkatulen lämmössä täällä 5v tyttären kanssa ollaan. Kunhan poika tulee koulusta saavat käydä ulkona molemmat. Iltapäivällä on tulossa veljen vaimo kylään, ei ole vielä pientä nähnyt.
Kolmosmuru ja murunen huomenna kuukauden
Tiistai iltana 19.01. alkoi illalla saunan jälkeen huonovointisuus ja kovat vatsakrampit. Oksensin ja yökkäilin ja puolenyön aikaan mies sanoi, että nyt lähdetään sairaalaan. Supistuksiakin tuli, mutta ei mitään kipeitä. Puolenyön aikaan mentiin polille ja kohdunsuu oli auki 2 cm ja suppareitakin, todella lieviä sellaisia, piirtyi käyrille. Mutta minun verensokeri oli todella alhainen ja verenpaineet korkeat, joten synnytyssaliin mentiin. Siellä sitten menikin yö ja mitään ei tapahtunut. Itse kävelin ravitsemustipan kanssa koko yön, jotta jotain olisi tapahtunut, mies nukkui pätkittäin. Aamulla lääkäri totesi että paineet rauhoittunut yön aikana ja kohdunsuu auennut vielä sentin. Jos olisi ollut rauhallisempi tilanne, niin synnytys olisi käynistetty, nyt kotiin vauhtia ottamaan. Hieman hirvitti lähteä kotiin, kun kohdunsuu auki 3 cm ja edellinen synnytys kesti 2h! Samantien kun salista poistuttiin klo.10.45 tuli ensimmäiset tuntuvat supparit. Itse olin päättänyt että kotona käyn kyllä nukkumassa. Olin nukkunut 15min yöllä. Kotiin siis ajeltiin ja kotona suoraan sänkyyn. Yritin nukkua vaikka supisteluilta en oikein kyennyt. Sitten klo.13 puhkesi kalvot sängyssä ja se olikin sitten menoa. Kovat supistukset alkoivat samantien. Eikun nokka kohti sairaalaa. Matka oli helvetillinen, supisteli 3 - 5 min välein. Sairaalassa klo.13.25. Meillä oli sama sali odottamassa, sitä ei oltu ehditty siivota, ja sama kätilö otti vastaan joka oli kotiuttanut muutamaa tuntia aiemmin. Suoraan saliin kippurassa ja puuskuttaen. Kohdunsuu auki vasta 4 cm. Hönkäilin ilokaasua minkä pystyin. Pyysin tuhdinpaa kipulääkettä. Sen laittoa valmisteltiin kun tuli kova ponnistamisen tarve. Kätilö kielsi, koska paikat ei ollut vielä kypsät. Näki kuitenkin, että nyt on tosi kyseessä, kokeili ja kas kummaa! 2 supistuksen aikana ( voitte vaan kuvitella supistusten tehot ja kovuuden ) kohdunsuu auennut 4 cm - 10 senttiin. 3 minuutin ponnistus ja vauva maailmassa 13.45. Sairaalassa ehdittiin olla tällä kertaa huimat 20 min.
Rytinällä tuli vauva maailmaan, ja ihan ilokaasun voimalla. Kudokset eivät ehtineet mukaan tohinaan ja muutama ommel tarvittiin. Kohtu ei supistunut ja verta ja hyytymiä tuli reippaasti. Osastolle siirrettiin onneksi sängyllä, koska hetkeä myöhemmin wc - reissulla pyörryin hoitajan käsivarsille. Lääkkeillä kohtua väkisin supisteltiin kahteen kertaan ( ei tuntunut järin mukavalta pakollisen kohdun painelun kera ), nestetippa meni kaiken aikaa ja Hb oli laskenut 78. Eli verta kehiin. Joo, ja katetri oli laitettava, koska alusastialle en osannut pissata ja vessaan menosta ei toivoakaan. Tuntuipa laitto kivalle, kun repeämä oli ihan virtsarakon suulla, auts! Vauva oli ekan yön kätilöiden hoivassa, mutta verien jälkeen seuraavana päivänä olo koheni sen verran, että pääsin sängystä ylös. Kotiin lähdin 90 HB:llä, eikä vieläkään, runsaasta raudan syönnistä huolimatta,olo ole ihan normaalilla tasolla. Naama on kalpea ja olo edelleen hutera. Voimia siis täällä vielä keräillään.
Poitsu on kerrassaan rauhallinen tapaus ( isänsä poika )! Nukkuu yöt 4 tunnin pätkissä, päivälläkin nukkuu vähintään 2h putkeen. Maitoa tulee taas yli tarpeen ja olenkin jo pumpannut maitoa pakkaseen. Napatynkä meinaa tulehtua, mutta ihan kohta näyttää irtoavan ja sitten saa kunnolla puhdistettua.
Nyt tuli tyttö eskarista. Kuulumisia kyselemään siis!
Minsku kera poitsun 6 vrk
Kylläpä oli poika tullut rytinällä maailmaan. Hb:n lasku on inhottavaa. Ekassa synnytyksessä oli Hb 80 ja olo sen mukainen, ei pystyssä pysynyt vuorokauteen. Onneksi poika antaa sinun levätä.
Kolmosmuru
Tyttö oli kasvanut hienosti 3835 g ja pituuttakin oli huimat 52 cm joskin synnärillä tuo pituus ei varmaan ollut ihan oikein mitattu.
Hyvin nukutti tyttöä vaunuissa ensimmäistä kertaa vaikka oli topattu kunnolla ettei tule kylmä.
Mussukka ja prinsessa 3 vko 1 pv
Täällä taisi taas olla pienokaisen saaneita joita en ole onnitellut. Onnittelut siis teille.
Mulla on huomenna synnytystapa- arvio yliaikaisuuden ja kipujen takia. Mua jännittää vaikka toivon hartaasti, että käynnistäisivät synnytyksen. Mua ei pelota se synnytys vaan se, jos joutuu kiistelemään käynnistyksestä ja kivuistaan.
Mitä teillä on tehty synnytystapa- arviossa kun olette käyneet?
Vauva-10 ja Muukalainen 40+2
vauva-10: mulla ainakin tehtiin sisätutkimus, samalla kokeiltiin joustaako häntäluu (eli paineli sitä sisäkautta), sitten mahan päältä kokeili lantion. Mulla oli kuullema hyvä lantio, jopa väljä. Ja hyvin mahtui tyttö tulemaan :)
Sognatorelle onnittelut tytöstä! Toivottavasti sait hänet jo kotiin. Pyrithän pian tulla kertomaan koko tarinan.
Kylläpä minskulla on nopeasti mennyt tuo avautuminen. Ei kuulosta kivalta tuo hb:n lasku. Onneksi nykyään on kuitenkin hyvät keinot nostaa sitä. Rautalääkkeillähän kestää yleensä viikkoja ennen kuin alkaa vaikuttamaan. Monesti valmistaja väittää että kestää kuukausia :/ Ei muuta kun rautaa, c-vitamiinia ja lepoa.
Joko on riesa kotiutunut?
Täällä on aika rauhallista. Maltoin sentään eilen tehdä lumitöitä pihalla miehen kanssa, kun serkku oli vahtimassa nukkuvaa tyttöä. Aika paljon tyttö on hereillä ja kovasti keskustelee. Välillä kun tulee huutoa, niin on aika avuton olo kun ei vielä tiedä mikä on vialla. Pikku hiljaa, pikku hiljaa... Onneksi tuo mies on niin ihana että hoitaa vauvaa ja tekee kotitöitä :)
Mitäs Jennulille kuuluu Fabion kanssa?
Sande87 ja Sara 10vrk
Jepp, ihan kuten kerroin, kahdeksalta oltiin sairaalassa.
Kalvot puhki kello yhdeksän jälkeen jonka jälkeen lupasin kätilölle, että lounaalle saadaan tyttö ulos. Eli siis kello 11. Noh, pahoittelin kello yksitoista että ei ihan vielä, mutta ennen kello kahtatoista, ja niinhän siinä kävi; tyttö syntyi 11.49 aamupäivällä.
Mahtava synnytys! Amme oli käytössä, jossa tosin seisoin kuin lehmä, kun halusin kunnon supistuksia.
Kätilö oli just semmonen räväkkä "suomen-ruotsalainen" jonka kanssa yhteistyö sujui loistavasti. Samoin harjoittelija, jolle minun synnytys oli 16. Täällä ruotsissa siis tarvitaan 50 synnytystä, ennenkuin on työharjoittelu tehty.
Pystyasennossa synnytin kuten aina, ja itse ilmoitin milloin syntyy. Ponnistusvaihe ei kestänyt kauan.
Ja tiedoksi, synnytys ei satu, kunhan vain osaa hallita kehonsa niin, että pystyy keskittymään siihen olennaiseen.
Noh, taas, jo kolmannen kerran tuli tehtyä historiaa samassa sairaalassa. Kuulemma on minun aikaisemmatkin synnytykset olleet siellä tapetilla, kertoi joku "tuttu".
Meitsi ei turhia kilju, ainoa joka mahdollisesti pitää ääntä on juuri syntynyt vauva. :-)
Ja tämäkin jää synnytys jää muistiin harjoittelijalle, joka sanoi ettei ole vielä tällaista nähnyt.
Me ollaan varmaan ihan kummallisia, kun pidetään hauskaa ja jutellaan niitä näitä koko joukon kanssa, ja jatketaan sitten kun vauva on syntynyt.
Palkkioksi kätilö, harjoittelija ja avustaja, joka seisoi sivussa koko ajan, saivat Marimekon servettejä ja suomisuklaata! :-)
Niinkuin aina!
Lopussa kiitos seisoo.
Tyttö siis syntyi melkein kello kaksitoista ja lupa kotiin saatiin kello 18.00
Kotona oltiin illasta.
Tytöllä painoa 3190 grammaa eli pieni, jos lasketaan viikoiksi 40+3
Pituutta 47 cm.
Paljon mustaa tukkaa ja syötävän suloinen.
Kiltti kuin mikä.
Eikä ole itkenyt, kuin silloin kun tuli ulos vatsasta. :-)
Mahtavaa! Jokohan sitä ensivuonna uudestaan...?
Huomenna koulussa on Vernisace eli "vesinäyttely" minkä parissa ovat oppilaat työskennelleet parisen kuukautta. Eli siis sinne kammetaan.
Finska sisun äger!
Hyvät yöt.
Riesa ja pikku älvan eli keiju.
Hyvin kuulosti menneen synnytys ja tyttö oli nopeasti ulkona.
Kolmosmuru ja murunen tasan kuukauden
Olen täällä käynyt toisinaan kyttäilemässä, koska on itsekunkin vuoro jakaantua, mutta enpä ole ehtinyt/ saanut aikaseksi onnitella ja kommentoida. Nyt siis kertaheitolla onnea kaikille jakaantuneille!
Monenlaista tarinaa näyttää tähänkin joukkoon mahtuvan, kukin syntyy ja synnyttää omalla tyylillään, yksilöitä ollaan siis aivan alusta alkaen!
Meillä arki rullaa ja tyttö on aivan mallioppilas, kuten mies aina sanoo :) Esikoinen oli "harjoituskappale" ;) Tässä on viime aikoina kateltu koneelta myös esikoisen vauvakuvia (hmmm, kolme vuotta ja ylikin jo mennyt ja kuvat yhä vain koneella... tarttis varmaan tehdä jotain...) ja muuten vain ihmetelty, miten nuo kaksi voivat olla niin erilaisia, mutta toisaalta niin samanlaisia :) Esikoisen neuvolakorttia katsoin tässä päivänä jonakin, oli 2kk ikäisenä saman pintuinen ja painoinen kuin pikkuinen oli viime perjantaina 3 vko neuvolassa :o No, siinä mielessä oikein kätevää, että vaatekoot ja vuodenajat menee "samaa tahtia" eli kun esikoinen on syntynyt lokakuussa, ja pikkuinen nyt vuodenvaihteessa, menee kätevästi talvihaalarit sun muut sitten "kierrätykseen" juuri passelin kokoisena luultavasti ainakin pari ekaa vuotta! Säästäväinenkin tuo pikkuinen on, kun syö enimmäkseen "luomuruokaa", esikoinen kun kasvattettiin korvikkeella & pulloilla :)
Ulos tekisi jo kovasti mieli, mutta näillä pakkasilla ei tuota pientä ole vielä kovin montaa kertaa eikä pitkää aikaa voinut ulkoiluttaa. Mutta eiköhän se jo kevätkin kohta kolkuttele, alkaahan jo kohta helmikuu!
Voikaa paksusti, ja jos ei äidit niin vauvat ainakin ;)
t. Ope ja pikkusisko 3 vko 5 päivää
Kiva kuulla positiivisesta synnytyksestä!
Minulle sanottiin sairaalassa, että kun kalvot puhkaistaan, niin sillon ei voi mennä ammeeseen. Teillä siellä (onneksi) erilaiset periaatteet. Jouduitko makaamaan paikoillaan heti puhkaisun jälkeen jonkin aikaa?
Itse en olisi missään nimessä ollut valmis lähtemään kotiin sairaalasta noin pian, mutta hyvä, että sinut kotiin päästivät kun niin halusit. Itse olisin ollut sairaalassa vielä vaikka kuinka kauan (olin 3 yötä), siellä oli jotenkin turvallista. Toki kotiin oli kiva tulla, mutta kuitenkin.. hankala selittää.
Pikkumiehen kanssa olisi kiva päästä kärryjä korkkaamaan ulos, mutta kun pakkasta on 20 astetta, niin ulkoilut jää.. pah. Ristiäiset sain tosin jo buukattua, ja nyt on kuukausi aikaa miettiä nimi ja kummit.
Elisabet ja Beckham 16 vrk
Täällä pyörii elämä uusissa urissa tissien ja vaippojen ympärillä. Nyt kun alkaa pikkuhiljaa olla homma hanskassa niin yritetään siirtyä kestoilemaan.
Murmeli on hauska tapaus, kova poika murisemaan niin tyytyväisenä kuin vaatiessaankin. Rauhallinen jäpikkä, paitsi tietysti nälkäisenä. Neuvolan täti kävi eilen kotikäynnillä, painoa tullut hienosti n. 450g sitten viime keskiviikon kun kotiuduttiin (paino nyt siis 3450g). Hyvin on pysynyt virkeänä ja syönyt, niin ei ole tarvinnut tuosta keltaisuudesta olla enää niin huolissaan.
Viime yö meni pystypainotteisesti joten tänään on laiva liikkuu mutta kukaan ei ohjaa-päivä. Onneksi mies on jakanut yövalvomisia kanssani vaikka menikin eilen töihin, en tosin raaski häntä niin paljon hyödyntää kuin on tarjoutunut. Mulla on kuitenkin päivällä ainakin teoreettinen mahdollisuus nukkua yhtä aikaa vauvan kanssa, tai vähintäänkin saan näyttää rauhassa räjähtäneeltä, toisin kuin mies.
Eilenkin nauroin iltapäivällä miehen tullessa kotiin että lapsi on kyllä viimeisen päälle huollettu mutta äiti on edelleen yökkärissä ja tukka sekaisin, aamupalan tapaisen olin sentään saanut syötyä. Poika on sellainen sylikissa että, ja silloinkin kun nukkuu mun tekee mieli vain tuijotella häntä... Taitaa äiti olla vähän höpsähtänyt, mutta se suotakoon ainakin hetkeksi.
Ai niin, kävin eilen pelokkain mielin vaa'alla ja painoa on lähtenyt jo 13kg eli saman verran kuin oli tullut, tästä eteenpäin on pelkkää plussaa :) Mahalölleröä nyt on tietysti vielä hyvin jäljellä, mutta eiköhän se siitä ajan kanssa. Enkä ole siis mitenkään alkanut laihduttaa, se ei olisi nyt imetystä aloitellessa järkevääkään, vaan nämä ovat ihan "luomusti lähteneitä kiloja" ;)
Pyykkien ripustukseen käypi tie...
Jennuli ja murmeli 13vrk
Jennuli: Me aloitettiin osakestoilu oikeastaan samantien kun tultiin kotiin. Öisin laitan kertakäyttövaipan ja niitä kuluu 2-3 per vuorokausi. Kestoiluun jää kyllä koukkuun, olen tehnyt jo useamman tilauksen eri nettikaupoista... Nyt on käytössä äitiyspakkauksen Imset, kaverilta lainattuja LillaTaskuja, Muumi, Little Lamb ja Nalle Nöttönen sisävaippoja. Harsot ovat hoitopöytäsuojina ja puklausrätteinä. Pojan bravuuri on pissata ja kakata hoitopöydälle just vaipan riisumisen jälkeen, joten harsot saavat "vaippakohtelua" kuitenkin ... :)
Onko vauvautuneissa muita kestovaippoja käyttäviä tai yhtenä kpleena olijoissa kestovaippojen käyttöä suunnittelevia?
Olin esikoisen kanssa äsken luistelemassa ja mies ekaa kertaa jäi valveilla olevan pojan kanssa kahden. Hyvin oli mennyt.
Synnyttäneet:
*piiuli-78.................15.12.2009....poika...44.5cm...2210g
*Anan.......................24.12.2009....poika...??cm...2870g
*kolmosmuru.........27.12.2009....poika...50cm...3852g
*Ope01....................01.01.2010....tyttö.....49cm...3100g
*hömelö..................03.01.2010....poika...??cm...3570g
*mussukka1976...04.01.2010....tyttö.....48cm...3620g
*memmu2..............05.01.2010....poika...47cm...2750g
*TätiVihreä.............07.01.2010....poika...49cm...3350g
*silka.......................08.01.2010....tyttö.....50cm...3615g
*Ciira.......................08.01.2010....poika...57cm...5430g
*hedgehog79........10.01.2010....poika...53cm...4080g
*Elisabet_B...........11.01.2010....poika...54cm...3885g
*Larubia.................12.01.2010....tyttö.....57cm...3990g
*nuori odottaja........12.01.2010....poika...53cm...3510g
*Jennuli.........14.01.2010....poika 2871g, 50cm
*Sande87................16.01.2010....tyttö....51cm...3310g
*jenna83..............18.01.2010....poika...2875g...49cm
*ALma77...............19.01.2010...poika... 3910g....50cm
*Minsku.............20.01.2010....poika... 3685g.... 49,5cm
*Äitsyliini............20.01.2010....tyttö....4028g...50cm
*Sognatore...............21.01.2010....tyttö...4140g..53cm
*Riesa.................26.01.2010....tyttö...3190g...47cm
*JeannetteJ.............26.01.2010...poika...4140g...52cm
*vauva-10..............27.01.2010...tyttö...3680g...51cm
*väiski*.........28.01.2010...poika...4120g...xxcm
Yhtenä kappaleena:
*Ankka..............02.01.2010....Kanada
*mein386............03.01.2010....TAYS poika
*mammitasu..........03.01.2010....KYS
*roimamma...........03.01.2010....Lapin kesk.sair.
*mokkelo............08.01.2010
*tiiti4.............09.01.2010
*mama78.............10.01.2010
*tammibebe..........11.01.2010....NKL
*Tuhistin...........11.01.2010....TAYS
*Dizzy..............13.01.2010....K-HKS
*LissuMS81..........14.01.2010....K-PKS
*laurra2............15.01.2010....
*Mmamma.............17.01.2010....MKS
*Elli...............18.01.2010....KYS
*Supu3..............19.01.2010....Hyvinkää tyttö
*Christine86........19.01.2010....
*Tammikuumamma......20.01.2010....Hyvinkää
*Niki...............22.01.2010....
*maji...............23.01.2010....Hyvinkää
*Tiivi-Taavi........28.01.2010....
En pystynytkään muokkaamaan listaa, joten tässäpä päivitystä ja oonnea Riesalle 7. pikkumimmistä =)
Pakko olla eri mieltä, etteikö synnytys sattuisi... Mua ainakin sattui niin v*tusti, etten parhaalla tahdolla saati millään psyykkaamisella voi väittää, etteikö muka sattunut... Mutta Riesa taitaakin olla siinäkin asiassa supernainen =)
Onnea muillekin vauvan saaneille!
Äitsyliini + 1-viikkoinen typy
Täällä kestoillaan tai osakestoillaan. Sama kun Elisabetilla yöllä on kertis, muuten kestis. Keskimmäiseltä on paljon kestoja jäljellä ja niitä käytetään. Kunhan maitokakkaa ei enää tule öisin, siirrytään kestoilemaan myös yöllä.
Kolmosmuru pikaisesti ennen nukkumaan menoa.
Ja onnea muutkin vauvan noutaneet! Kohtahan meidan kuu loppuukin. Tama olikin eka vauva meilla, joka syntyi samassa kuussa kuin la. Edellisista olin aina se listan viimeinen villahousu, kaikki muut saivat vauvansa ennen minua.. ;)
Meillakin kestoillaan, tosin ei ihan viela. Odottelen viela pari viikkoa, ennen kuin siirrytaan kestoihin. Tykkaan kayttaa pelkastaan Fuzzi Bunzeja, ja ne pienet FB:t joita mulla on, ei oikein sovi ihan vastasyntyneille rimppakintuille, vaan maitokakka vuotaa helposti lahkeensuusta ulos. En ole kuitenkaan halunnut hankkia ihan minikokoa, silla akkiahan ne reiden saavat vahan lihaa ja alkaa kakkakin kestamaan kyydissa. ;) Esikoisesta kaytin kestoja puolisen vuotta, kakkosesta vuoden verran. Mutta siita isomman lapsen kakka on jo sen verran jymakkaa tavaraa, ettei musta ole enaa siita eteenpain kestoiluun. Ja oisin kaytan aina kertista, kun en halua ottaa yhtaan riskia etta yolla vauva heraisi markan vaippaan tai markaan sankyyn. Eli osakestoilua siis luvassa meilla.
Muuten, ne pienet Fuzzi Bunzit ovat kohta kaytossa jo meidan kolmannella lapsella, ja menevat varmaan viela sen jalkeen kaupaksikin, silla ovat tosi hyvakuntoisia. Eli aikamoista saastoa kestoilusta tulee parhaimmillaan, luonnon ja lompakon. Kivaa etta tallakin listalla on useita kestoilijoita.
Elisabet - Ihan sama rutiini taalla. Saa olla tosi tarkkana kun vaihtaa vaippaa. Jotenkin vauva osaa yleensa ajoittaa sen pissin ja kakan juuri siihen mikrosekunnin sadasosaan, jolloin alla ei ole enaa likaista vaippaa, eika viela puhdastakaan.
Taalla oli pari tosi levotonta paivaa ja yota. Neiti A nukkui jotenkin levottomasti paivisinkin, ja herali oisin tuhat kertaa syomaan - teki ilmeisesti maitotilausta. No, nyt on mölöä, ja niinpa A joutaa nukkumaan. Vetaisi viime yona 15 tuntia putkeen (parilla tankkauksella tosin), oli ehka tunnin hereilla ja nukkuu taas. Jee! Se ekan kahden viikon unisuus nakyi 2vko laakarintarkastuksessa siina, etta painoa oli tullut vain reilut 100g syntymapainon paalle (siis nyt 4,1kg). Laakari sanoi etta paivisin voi heratella syomaan, mutta meidan mantra on "ala koskaan herata nukkuvaa vauvaa". A taisi itse kuitenkin kuulla laakarin jutut, kun sen jalkeen jatti unet vahemmalle ja soi ne pari paivaa lahes tauotta..
Peesaan muuten edellisia, eli kylla kolmonen on helpoin. Ei vauva varmaan ole sen helpompi kuin siskonsakaan, mutta oma asenne on jotenkin niin rento, etta tasta vaan osaa nauttia. Ja omalla kohdallani siina auttaa sekin, etta tama on meille viimeinen vauva. Esikoisen kanssa odotti aina etta han kasvaisi isommaksi, ja kakkosen kohdalla halusi hanen kasvavan nopeasti esikoiselle leikkikaveriksi. Nyt tama vauva saa olla vauva ihan rauhassa.. mita nyt ekaa hymya odotan kovasti.
Tehdaanko Suomessa muuten vauvoille se geneettisten sairauksien verikoe (ns. heel stick screening), johon verta otetaan kantapaasta? Esikoinen syntyi Ranskassa, ja siella se tehtiin. Kakkonen syntyi Suomessa, mutten muista etta hanta olisi testattu..? Nyt kolmosesta testi tehtiin 4vrk:n ikaisena, mutta soittivat asken sairaalasta, ettei nayte ollut riittava, ja joutuvat ottamaan sen uudestaan. Onneksi palvelu pelaa, sairaanhoitaja tulee tanaan ottamaan naytteen kotiin.
Larubia ja neiti A jo 2,5 vkoa
Taitaa suurin osa, meistä aktiivisesti kirjoittelevista, olla jo nyyttinsä saanut. Olisikohan aika vaihtaa palstaa?
Täällä yö meni taas yhdellä syötöllä. Illalla tosin valvoi myöhempään ja nukahti rinnalle minun viereen, josta mies puolenyön maissa nosti omaan sänkyyn. Heräsi 4.20 syömään ja jatkoi uniaan vielä hieman yli seiskaan. Eilen oli vauva hereillä pitempiä pätkiä, piereskeli ja murisi. Syykin selvisi, kakan teki useaan kertaan. Meillä poitsu käyttää maidon niin tehokkaasti, että panttaa kakkaa useita päiviä.
Samoilla linjoilla mennään Larubian kanssa. Meillä kanssa tämä kolmas on viimeinen vauva ja tästä osaa jo oikeasti nauttia. On jo kahden kanssa kokemusta kuinka nopeaan aika menee ja lapset kasvaa :) Tiedän kyllä, että vauvakuume nostaa päätään vielä jossain vaiheessa, mutta sen kanssa täytyy vain oppia elämään.
Ihanaa kun mieskin on nyt kotosalla. Jotenkin mukava puuhastella yhdessä kaikenlaista pientä. Vauva tosin on vasta viikon ja kova pakkanen aiheuttaa sen ettei ulos ole asiaa. Hieman alkaa jo mökkihöperyys vaivata. Ensiviikolla vietämme Helsinki päivän. Mies menee isompien lasten kanssa kylpylään ja minä shoppailen vauvan kanssa. On niin paljon kaikenlaista hankittavaa!
Nimiä käydään läpi täälläkin ja kummit mietinnässä. Eilen purin vaaleanpunaiset rusetit ja helmikoristeet pois tyttöjen kastepuvusta. Täytyy tehdä tilaa siniselle rusetille :)
Minsku
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1111192/superaiti_sy…
Riesa, oletko huomannut herättäneesi huomiota?
Toivottavasti saatte tytön pian kotiin. Synnytyskertomusta mielenkiinnolla odottaen.