Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*******TAMMIKUUN TÄHDET vk4*******

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea uusille vauvautuneille (heh mikä sana, onks toi suomee :D)!

Juups, ja RIESAN viestiin on munkin pakko kommentoida, että kyllä mullakin oli sellaiset tuskat loppuvaiheessa, että ei siinä mikään psyykkaaminen auttanut... kivun kokeminen on erittäin yksilöllistä, joten jokainen kokee sen eri tavalla siis ja reagoi siihen eri tavalla. Mulla esim. oli niin voimakasta se selkä- ja alavatsakipu lopussa (spinaali ei enää tehonnut), että en tuntenut ollenkaan ponnistamisen tarvetta (missään vaiheessa) vaan ainoastaan sen kivun. Ponnista siinä sitten :S Yritin kyllä, mutta sit meni voimat ja homma ei edistynyt ja jouduttiin auttaa imukupilla.

Vauva-arki on ollut ihanaa... nautin todella paljon :) Keskimmäisellä lapsella meillä on hieman "mustia sukkia" havaittavissa, mutta lienee ihan luonnollista ja ohimenevää :) Esikoinen (7v) on edelleen aivan lumoutunut vauvasta ja auttaa hoidossa paljon :)

Odotan, että pakkaset lauhtuisi, niin pääsisi vaunuilemaan vauvan kanssa...jääneet ulkoilut aika minimiin meikäläisellä, postilaatikolla olen vain käynyt :P

t.aLmA ja poitsu 9vrk

Vierailija
22/34 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, enpäs ole herättänyt huomiota kirjoituksillani, ennenkuin siitä tuon linkin laitoit ÄITSYLIINI. :-) Hassua, miten jaksavatkin kirjoittaa ja kommentoida. Mikä parasta, "aihe vapaalla" voi kommentoida ilman nimimerkkiä ja silloin sitä onkin vasta suojattu. Itse laitan aina nimeni alle omien kirjoituksieni perään, mutta tuolla "aihe vapaalla" en kyllä ala näkökantojani puolustamaan.

Aivan oikein, kukin synnyttää tavallaan ja kaikilla oikeus siihen.

Joku välkky kirjoitti siellä, että väheksyn toisten teidän, arvon siskojen, kirjoituksia. EN TODELLAKAAN! Päinvastoin, minusta on hienoa että on erilaisia mielipiteitä ja juttuja mistä puhua.

Ehkä se on niin että tässä minun tilanteessa olen jo niin kulunut vanha pieru ettei mikään tunnu enää miltään :-)ja "reikä" on niin iso, että lapset sieltä itsestään tippuvat lattialle :-) :-)

(nauraa itselleen)

En ole leuhka enkä diiva.

En ole ruotsalainen vaan suomalainen. PATRIOOTTI sellainen.

En ole taruhenkilö tai superhero.

Toivon todellakin, että kaikilla menisi synnytykset hienosti eikä jäisi niitä huonoja kokemuksia synnyttämisestä ilmaan. Siitähän ne alkaa ne kauhukertomuksektin hurjista synnytyksistä, kätilöistä, henkilökunnasta, salista, avusta, sairaaloista...motta med allt!

Se siitä. Jos joku haluaa kommentoida kirjoituksia toisella palstalla niin siitä vain. Märehtiköön omissa jutuissaan, en todellakaan jaksa edes kommentoida enempää. Naurattaa vain kovasti aiheuttamani kohu.

ELISABETH kyselit, että pääsinkö liikkumaan kalvon puhkaisujen jälkeen. Kyllä, ihan normaalisti ja suoraan ammeeseen. En ymmärrä miksi teillä on toisella tavalla siellä. Olisiko kysymyksessä infektio riski tai joku sellainen...

mutta ei täällä kyllä ainakaan minun tietääkseni sellaista sääntöä ole. Tai olisiko tapauskohtainen..

LARUBIA! Täällä Ruotsissa on käytössä se sama verikoe, joka otetaan vauvoista. Täällä ruotsissa sen kokeen nimi on PKU. Tietyt perinnölliset sairaudet siinä listassa on, jotka siis voidaan saada selville sillä verikokeella aikaisessa vaiheessa ja mahdollisesti lääkkeillä sitten ehkäistä.

MUTTA. Itse en ole ikinä antanut ottaa niitä. Eli siis jättänyt sen vap.ehtoisena juttuna väliin, vaikka 99% vanhemmista sen antaakin tehdä vauvoille.

Koskapa itse olen niin pirun piikkikammoinen niin johtunee varmasti siitä :-)etten anna pistää ylimääräisiä kertoja. Ja mies vie yleensä rokotuksille, kun itse en siihen pysty...(vaikka niin superäiti kuva minusta täällä on saatu, hih)

Tosin, kun asuttiin Jeruissa niin siellä ottivat sen saman kokeen kysymättä. Ihmettelin vain että miksi on vauvan kantapäissä laastarit ja sitten kertoivat!!!! Eli siellä on käytössä ainakin.

Suomen tilannetta en tiedä. Silloin kun kaksi ekaa tein Suomessa niin ei otettu kokeita eli vuonna 94 ja 96.

Muuten on elo mallillaan täällä meillä.

Tyttö syö ja nukkuu.

Huomenna mennään näytille omaan pikku sairaalaan, kun haluavat tehdä uuden tarkastuksen ennen viikonloppua. Leivoin illankuluksi kaksi sokerikakkua, joista toinen menee juuri sinne osastolle sisarhentovalkoisille, kun ovat meitsin vatsaa mitailleet sekä lääkärille, joka antoi menolipun kalvojen puhkaisuun. Toinen kakku tytön kerhotädeille kiitokseksi avusta.

Eipä muuta nyt.

Terveisiä kaikille ja taas pusut kuonoon.

Toivottavasti siskot ette ole pahastuneet minun kirjoituksista. En todellakaan polje teitä lyttyyn vaan tykkään te kaikki olette juuri niin ihania kuin voitte vain olla.

Ja siksi tällä palstalla olenkin teidän kanssa niin hyvin viihtynyt! :-)

Riesa, (ei mikkää yljimmeinen, kantapiät muassa, viimestään ku savvoon piäsöö omille juurillee)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin nyt pikaisesti kertomaan, että pieni poika syntyi tiistaiaamuna 26.1. (rv 39 + 2). Painoa oli 4140g ja pituutta 52cm. Synnytys oli pitkä ja vaikea, mutta vauva on niin ihana että kivut ja vaivat unohtuu! Koitan päästä paremmalla ajalla kertomaan tarkemmin.

Isot onnittelut kaikille synnyttäneille ja jaksamista vielä heille jotka odottelevat nyyttiään!

JeannetteJ

Vierailija
24/34 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! meidän poika syntyi 4 päivää ennen laskettua aikaa 18.1. painoa oli 2875g ja 49cm. Synnytys oli aika rankka ja pitkä 28 tuntia. Lapsivedenmenosta 38 tuntia. mutta kyllähän sen kaiken kestää että tuollaisen ihanan poikasen sai kotiin.=)

Onnea vaan kaikille jotka vauvan ovat jo saaneet, en ole täällä kerennyt käymään lukemassa kuulumisia muutamaan viikkoon.

Vierailija
25/34 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta voisi tosiaan siirtyä tuonne Vauvat-palstalle, aktiivikirjoittajat alkaa kohta olla jakautuneet. Kohta ollaan helmikuussa, joten silloin varmaan joku meistä voisi perustaa meille oman listan.

Täällä alkaa elämä pikkuhiljaa hymyilemään, kun saa olla kotona ja opetella uutta elämää 5-henkisenä perheenä. Meillä oli sellaista vastoinkäymistä, kun kotiuduimme viime lauantaina laitokselta, että 6-v. tytöllä oli alkanut oksennus- ja ripulitauti sekä kuumetta edellisenä yönä =( Tyttö joutui ihan tiputukseen su-ma-yöllä 4 tunniksi, kun ei mikään pysynyt sisällä ja oli ihan flegmaattinen ja näytti niin sairaalta. Rankka tauti, kun vasta nyt on tyttö alkanut olemaan oma, vilkas itsensä. Tietysti pelottaa, että jos tauti iskee vauvaan tai meikäläiseen, mutta eihän sille sitten mitään voi, täytyy pelata niillä korteilla, jotka on jaettu.

Imetän vauvantahtisesti eli se tarkoittaa välillä sitä, että tuntuu, että typy on koko hereilläoloaikansa tissillä. Typy vetelee jo parin-kolmen tunnin tirsoja päivisin ja iltaisin, mutta sitten öisin saattaa vaatia tissiä tunninkin välein ja välillä selkeästi haluaa vaan äidin kainaloon tai unitissiä, kun on juuri imuttanut molemmat tissit. Kävimme neuvolassa keskiviikkona (neuvolatäti ei tullut kotikäynnille tartuntavaaran takia) ja vaikak typy on ollut "koko ajan" tissillä ja maitoa tulee runsaasti, painoa oli tullut vaivaiset 5 grammaa lisää sunnuntaisesta Naikkarin punnituksesta (jolloin oli tullut edellisestä päivästä 140 g lisää) eli meidän typy on nyt 3785g. Kokenut neuvolatäti ei ollut huolissaan hitaasta painonnoususta, isommilla vauvoilla on varaa menettääkin suhteessa enemmän paino. Kyllä se siitä sitten.

Tiistaina mennään sitten toiselle neuvolatädille, toivottavasti sitten painoa olisi tullut mukavasti.

Ei muuta ku mukavat viikonloput kaikille!

Äitsyliini ja typy 9 vrk

Vierailija
26/34 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältäkin Onnittelut pikkuprinsseistä, JeannetteJ ja jenna83.

Riesa pinon kävin lukemassa aihevapaalta. Juuh jätetään se omaan arvoonsa.

Ensi viikolla voisi laitta pinon vauva-puolelle pystyyn, kun tosiaan taidetaan me aktiivisimmat olla jo nyyttinsä saaneet. Kuukausikin vaihtuu, joten siirto osuu hyvään saumaan. Te, joilla vielä nyytin haku kesken, tervetuloa sinne myös kirjoittelemaan jos täältä kaikki katoaa.

Äitsyliinin katraalle paranemisia. Kuulostaa ikävältä oksutaudilta. Toivottavasti pienin säästyy ja jos sinuun iskee on sekin inhottavaa, hoitaa nyt pientä vauvaa kipeenä ;(

Olin tänään Jumbossa ostoksilla parituntia, ja se oli luksusta kun pääsin sinne yhan yksin. Murunen jäi vaunuun nukkumaan ja heräsi vasta kun tulin kotiin ja sain purettua kauppaostokset. Sain ostettua pienemmän kypärämyssn ja hatun kun kaikki tuntuu niin isoilta. Ristiäisiin vaattetkin ostin lapsille. Isoveikka 8v ja murunen ovat samanlaisissa vaatteissa, veljekset kuin ilvekset :) Isosisko sai myös 70% aleista ihanat vaatteet. Muutaman vauvan nuttukin tarttui mukaan ja imetyspaitoja ja -liivit.

Nyt tulee perhe luistelemasta, täytyy ruveta ruokaa laittamaan.

Kolmosmuru ja murunen reilun kuukauden

Vierailija
27/34 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JeanetteJ ja jenna83: Onnittelut pojista!

Täällä vauva voi aivan mainiosti. Hieman oli ilmavaivoja tänään, mutta masuhieronnalla selvittiin niistä. Alkaa 56cm vaatteet olemaan ahtaita (NYT JO?)

Eilen joutui vauva jäämään isän kanssa ihan kahdestaan reilu tunniksi. Mä jouduin käymään lääkärissä. Kuume nousi ja sain antibiootti-kuurin. Hassua, että kuume lakkasi melkein heti. No lääkäri sanoi että liittyy mun flunssaan, jota siis kestänyt jo kolme viikkoa. Sen siitä saa kun on joutunut olemaan neljän seinän sisällä ties kuinka kauan. Niin siis aikaisemmin isä ollut vauvan kanssa max 15min ja sillain että mä olen vaan kotipihalla. Hengissä säilyivät kuitenkin.

Mä luin kanssa "riesa"-pinon, tai siis osan siitä. Ja jätän kommentoimatta mitä ajattelen siitä.

Äitsyliini: Toivon kovasti että säästytte pienen kanssa oksutaudilta. Jos mun oli kuumeessa vaikea nousta sängystä syöttämään vauva yöllä, niin voin vaan kuvitella mitä se on vatsataudissa.

Sande87 ja Sara huomenna 2vkoa

Vierailija
28/34 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ilmoittautuu just kotiutunut äiti ja vauva. Meille siis syntyi 27.1 klo 20.14 kovan aherruksen päätteeksi sektiolla tyttö. Painoa 3680g ja pituutta 51cm.

Vierailija
29/34 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä todennäköisesti oksennus-ja ripulitauti iskenyt nyt 11-v. esikoiseen :((( Poika valitti päivällä päänsärkyä ja äsken saunoessa oksensi.

Kivakiva, jos tauti noudattaa samaa kaavaa kuin 6-v. tytöllä, viikon verran menee, ennenkuin on taas terveiden kirjoissa.

Ihme on, ellei tauti iske mieheeni ja muhunkin. Lastenklinikalla sanoivat, että jos vauva oksentaa, niin jo 2 oksennuksen jälkeen on lähdettävä sinne. Toivottavasti pienin säästyy taudilta, mutta hankalaa tulee olemaan, jos itse sairastun, niin miten saan nestettä pysymään sisälläni maidontuotannon turvaamiseksi...

Voi perhana sentään!

Typy nukkuu hienosti parin-kolmen tunnin tirsoja päivisin, mutta viime yö oli taas hankala, tyttö halusi tissitellä lähes koko yön ja loppuyöstä havahduin aina siihen, kun tyttö oli nukahtanut viereeni ja mulla oli tissi paljaana.

Aamuöisin on vaihdettava kakkavaippa.

Åitsyliini ja typy 11 vrk

Vierailija
30/34 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva10, jeannette ja se toinen j-alkuinen (missä on mun aivotoiminta, häh...?) jota en enää näköjään muista!

Juu vauva-puolelle siirtymistä kannatetaan täälläkin, eipä tänne taida montaa kirjoittelijaa jäädäkään.

Meillä alkoi tasan kahden viikon iässä mahavaivat, kuten neuvolan täti osasi varoittaakin. Suoliston bakteerikanta kuulemma kehittyy ja aiheuttaa niitä. Lisäksi kaveri on niin kova hätäilijä syödessä, että nielee ilmaa samalla, varsinkin pullosta. On sellainen muotoiltu, nännimäinen tuttikin pullossa, mutta ei kauheasti auta. Hötkyttely ja pystyasento auttavat, onneksi sentään sylittely, jumppa ja muu auttavat aika hyvin ja takapuoli pörisee... Täytynee kuitenkin huomenna käydä apteekin kautta hakemassa maitohappobakteereja ja muuta douppingia jotta vaiva helpottaisi.

Oon näköjään valinnut hyvän miehenkin, on auttanut tosi paljon öiden kanssa niin etten ole ihan tiltissä- ainakaan vielä. Viime yönäkin pirpana nimittäin vikisi 01.30-05.30. Tiistaina taas neuvolaan, vähän jännittää miten paino on kehittynyt.

Niin ja nimikin on päätetty, etunimeksi tuli Elmo.

Jennuli ja Elmo 2vk 3pv

Vierailija
31/34 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille uusille vauvan saaneille! Laitoin nyt tähän viestiketjuun, kun en vauva-puolelta vielä meidän ketjua huomannut ainakaan :)

Meillä kaikki ok, vauva on aika rauhallinen tapaus, ei turhia itkeskele :) Ilmoittaa kyllä kovaankin ääneen, jos palvelu ei heti pelaa, mutta masuvaivoja tai muita ylimääräisiä itkuja ei ole ollut. Aijuu, paitsi yhtenä iltana valvottiin klo 2, kun kipristeli mahaa, mutta se oli vain yks ilta. Olin sinä päivänä syönyt paljon ruisleipää, joten olisko siitä sit ollut. Nyt olen vähemmän ruisleipää syönyt, koettanut muualta ne kuidut sit saada. Ulkoilemaan pääsis huomenna, kun sää lauhtui ja poitsulla tulee ikää 2 viikkoa, JEE!

Mukavia talvipäiviä kaikille ja jaksuja viimeisille mahakkaille!

toivottelee aLmA ja poitsu 13vrk

PS. Ai niin, vaippa-asiaa piti kommentoida... meillä alku meni lähinnä kertis-linjalla, nyt olen päivisin käyttänyt lähinnä kestoja (eniten äitiyspakkauksen Imsejä, sit pari fuzzia, Popolini AIO (vai mikä lie), jotenkin harso+villikset ei ole tällä kertaa iskenyt... keskimmäisellä käytin oikeastaan pelkästään harso+villis yhdistelmää. Öisin mennään kertis-linjalla (libero), kun edelleen kakkaa joka vaipassa. Yleensä kerran yössä vaihdan vaipan.

Vierailija
32/34 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkumiehemme syntyi käynnistyksellä 28.1.

Synnytys meni ohi taas nopeasti, kesto 1 h 15 min. Tällä kertaa ehdin saada kohdunkaulanpuudutuksen, joka teki supistukset melko kivuttomiksi...ainoastaan tuntui painetta kun supistus tuli. Mennessämme käynnistykseen paikat oli jo 5 cm auki, joka tietysti vaikutti tuohon synnytyksen nopeuteen.

Painoa poitsulla 4120 g, joten ponnistusvaiheessa koko tuntui verrattuna edellisen syntymään (37 min, 3190 g). Nyt en voinut sanoa synnytyksen olleen niin "kivuton" kuten edellinen oli, mutta onneksi nopeasti ohi!

Kävin myös lukemassa tuota Riesaa käsittelevän ketjun :) Jotkut ihmiset ei taas ymmärrä sitä, että kaikilla synnytys ei vaan ole pitkä!! Itselläni olisi tämä ollut kivuliaampi mutta tuon puudutuksen johdosta supistukset kesti. Eikä sitä edes tarvitse olla iso ja löysä että synnytys menee nopeasti tai kivuttomasti :) Itse olen tosi hoikka ja miehen mielestä ainakin juuri päinvastoin kuin löysä...joidenkin vartalot on vaan "tehty" synnyttämään. Ja minulla ainakin vauvat olleet tosi tosi alhaalla, joten se omalta osaltaan nopeuttaa synnytyksen kestoa.

Onko teillä nimiä jo tiedossa?? Muita kuin Jennulilla Elmo?

Meidän pikkumiehestä tulee varmaankin Peetu, Juuso tai Saku..

Väiski ja poika 5 pv

Vierailija
33/34 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on myös vauvalla ilmavaivoja. Masu ihan pinkeä ja tyttö on tosi tuskainen. Ei muuta kun hierontaa ja jumppaamista. Mies on nyt apteekista hakemassa rela dropsia ja cuplatonia. Ajattelin kokeilla 2viikon kuurina tuon relan ja tarvittaessa sitten cuplatonia. Maistoin sitä vauvalle annettavaa d-vitamiinia (jekovit) ja hyi hitto kun maistui pahalta, yök!

Tunnustaudun täysin kertavaippojen suurkuluttajaksi. En vaan nää itseäni pyykkäämässä kestoja...

Nimiä on mietitty: Sara, Petra tai Carita

Varmaan laitetaan nimet hattuun ja arvotaan. Toiset nimet on Elina Isabella.

Meillä on ollut hevoset nimeltä Elmo ja Saku =D

Vaunuilemassa ollaan kayty kahtena päivänä. Tänään saa olla 15min :) Pienestä se on onni ja ilo. Kun tosiaan marraskuun lopulta olen ollut "lepohoidossa". Ylämäessä loppui kunto kesken, siis ihan normaalissa ylämäessä, kuvitelkaa :/ Mä en vaan osaa pukea vauvalle sopivasti vaatetta vaunuihin. Nyt olen paistanut raasun sinne. Harjoitellaan, harjoitellaan...

Ken jaksaa ja on aikaa, niin vois kyllä aloittaa vauva-puolelle pinon. Ilmoittaa sitten vaan täällä niin osataan tulla oikeaan paikkaan.

Sande87 ja Sara 2vko 2päivää

Vierailija
34/34 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitoin aamulla uuden pinon vauva-puolelle, jatketaan juttuja sinne jos sopii :)

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/9/viestiketju/1113277/tammikuun_ta…