Autokoulussa opetettiin ihme juttuja
jos jalankulkija ei kävele suojatietä-saa ajaa yli
kun lähdet ohittamaan-paina torvea
kun on 2 samansuuntaista kaistaa-oikealta ei saa mennä ohi
Kommentit (100)
Valojen räpäytys on hyvä merkki, liian harva käyttää.
Tuohan on kiellettyä liikenteen ohjaukseen puuttumista. Ja oikealta tosiaan ei saa ohittaa.
kurssilla että pitää väläyttää ennenkuin ohittaa - siis pimeällä tiellä.
Ei opetettu räpsyttelyä (tosin kotiopetuksella olin), alue Pirkanmaa.
ikäsi: 38 v, kortti vuonna 1990
opetettiinko sulle räpsyttely: Ei
käytätkö: En
alue: Helsinki. Iso helsinkiläinen autokoulu.
Sen tiedän, että motoristeilla on omia luovia käytäntöjä pitkien käytössä turvallisuuden vuoksi, esim. pitkien käyttö maantiellä valoisan aikaan myös kohtaamistilanteessa. Tästä oli pitkä juupas-eipäs väittely Hesarin yleisönosastossa viime tai toissa kesänä. Ideana siis näkyä vastaantulevalle liikenteelle paremmin, jottei vastaantuleva liikenne lähde epähuomiossa ohittamaan päin moottoripyörää.
aika harvinainen tapa. Monella motoristien palstalla käydään veristä vääntöä, saako näin tehdä vai ei. Minä en harrasta.
kuullut tämmöisestä, ja pyöräkorttikin siis löytyy.
Ja itse autolla ajamiseen:
Kortti 1997
En räpsytä
Enkä ollut ennen tätä ketjua kuullut että joku niin tekisi, enkä ole koskaan ajaessani nähnyt minulle tehtävän niin
Sen tiedän, että motoristeilla on omia luovia käytäntöjä pitkien käytössä turvallisuuden vuoksi, esim. pitkien käyttö maantiellä valoisan aikaan myös kohtaamistilanteessa. Tästä oli pitkä juupas-eipäs väittely Hesarin yleisönosastossa viime tai toissa kesänä. Ideana siis näkyä vastaantulevalle liikenteelle paremmin, jottei vastaantuleva liikenne lähde epähuomiossa ohittamaan päin moottoripyörää.
aika harvinainen tapa. Monella motoristien palstalla käydään veristä vääntöä, saako näin tehdä vai ei. Minä en harrasta.
Sain kortin 1991
37v nainen
En muista opetettiinko räpsyttely, tiesin siitä varmaan jo ennen autokoulua
Räpsäytän jos jostain syystä ohitustilanne vaatii huomiota.
Ei kai siihen räpsyttelyyn kiinnitä huomiota jos siitä ei tiedä. Ei valoja siis oikeasti räpsyteLLÄ vaan kerran räpsäytetään.
Kyllä mun autoissa on ollut "räpsäys-toiminto :)", siis siitä viiksestä vetämällä saa pitkät päälle mutta viiksi ei jää siihen asentoon vaan palautuu heti takaisin. Omassa autossa pitkät jää päälle nostamalla viikseä.
Muistan muuten joskus ajaneeni vierasta autoa enkä löytänyt pitkiä valoja, joten ajoin matkan pitäen räpsäys-viiksestä kiinni :D. Ja joo, olen nainen, joka ei halunnut pysähtyä bussipysäkille tarkastelemaan toimintoja tarkemmin :).
Ikä riittävä
Opetettiin räpsyttely
Käytän aina
Helsinki
Olis ihan hyvä juttu jos kaikki ohittamaan aikovat sen tekis.
Varsinkin pimeällä ja lähivaloilla on vaikea havaita, että takanatuleva lähtee kiihdyttämään ohitusta varten ja vilkkuhan pannaan päälle vasta lopullisesti päätettäessä lähteä ohittamaan.
Joissakin autoissa on vaarallinen etuvilkku, koska sitä on lähes mahdoton nähdä edestäpäin, esimerkkinä Opel Corsa.
Pimeällä ( siihen vielä liukas rapakeli kaartelevalla kapealla tiellä ) kun on paljon muutakin tarkkailtavaa kuin takanatulevat.
Vapauttais osin edes yhdestä tarkkailtavasta kohteesta.
Hyvä juttu olis myös, että siihen vastaa ohittajalle.
Minusta vilkku kerran oikealle on hyvä keino.
Sekin opetettiin autokoulussa.
Osoittaa sen, että ohitettava ymmärtää mitä on tapahtumassa ja on kuvioissa mukana. Tarvittaessa jopa jeesaten.
Pyrin aina kiittämään jo pelkästä vastaamisesta ( ohituksen jälkeen pikkusen vasen vilkku ).
Ohitettavan antama vastaus kun jo osoittaa korkeampaa oppineisuutta.;)
Mikäli ohitettava vastaa vilkulla vasemmalle niin kannattaa unohtaa ohitusaikeet, edessä on sittenkin jotain hämärää tms, jota ohittaja ei vielä näe.
Näin sitä keskustellaan liikenteessä ( ainakin eräiden kesken ).
kaukovalojen väläytystä pitäis tehdä ainakin pari peräkkäistä ettei sitä ohitettava sekottaisi jonkin pompun aiheuttamaksi auton heilahtamiseksi.
Nyt voikin sitten murskaaminen alkaa.
Areena on teidän, olkaa hyvä.
Jotkut jalankulkijat on niin s""##nan tyhmiä, että hyppivät tien yli, vaikka suojatie olisi ihan pienen matkan päässä. Valitettavasti niistä saa saman kuin ihmisestä, jos yli ajaa.
ikäsi?
opetettiinko sulle räpsyttely?
käytätkö?
alue?
Ikä 37, ajokortti vuodesta 1991
Opetettiin
En käytä
Ennen pienessä maalaiskaupungissa, nykyään isossa kaupungissa.
ikäsi: 41 v tänä vuonna, kortti vuonna 1987, aloitin kt-kortilla.
opetettiinko sulle räpsyttely: Ei, mutta tunnen tavan
käytätkö: kyllä
alue: Tampereen seutu
Olen myös motoristi
jos minä ajan rajoituksen mukaan niin mitä lähemmäs joku tulee perseeseen roikkumaan, sitä enemmän hidastan. olen ajanut maantiellä useasti 60km/h kun joku idiootti ei tajua jäädä kauemmaksi. ja tämä tapa minulle "opetettiin" autokoulussa. Tosin autokouluopettaja kehoitti tekemään näin turvallisuuden vuoksi kun rekka roikkuu perseessä. Mutta minä toteutan sitä aina. Koska minulla ei ole koskaan niin kiire ettenkö ehtisi perille vaikka ajaen sitä kuuttakymppiä.
Onko teillä muilla tällaista oipetettu. Tätä ongelmaa muuten harvemmin tulee vastaan tuolla Ylä-Lapissa mistä olen kotoisin, siellä pidetään kyllä turvavälit vaikka olisi useampi auto peräkkäin. Usein kun on pimeää niin pidetään niin että edellä ajavan takavalot vain välistä vilahtelee edessä jossain, näi kumpikin saa pitää pitkät.
Ja minä en muista onko tuota "räpäytystä" opetettu autokoulussa, mutta olen sen kyllä aina tiennyt, koskaan en ole joutunut itse käyttämään, koska en juuri ohittele pimeällä, enkä juuri ajele pimeillä teillä enää kun asun täällä eteläsuomessa nykyään. Aikanani olen auton kyydissä ollut kotopohjoisessa paljonkin ja sieltä siis tuo tapa on tuttu.
Rekalla on oltava hiukan eri ajotyyli.
Sen on tasaisella haettava vauhtia siihen seuraavaan nousuun ja hidastaminen sen edessä olisi aavistuksen enemmän kuin kiusantekoa.
Tuota tosin ei tule ajatelleeksi ellei ole itse ajanut raskaampia.
eli se 80 mut max voi kulkee 95.
Sisuissa on sanoisinko "armahdusnappula" fibatun tilanteen korjaamiseksi, joka antaa hetkellisesti korkeamman nopeuden X.
Konginkankaan turmakin olisi voitu sillä ehkä välttää.
Ei olisi rajoitin tullut veturissa päälle eikä alamäessä peräkärry puskenut vapaana kulkiessaan poikittain tielle.
Mutta tämähän nyt menee aivan Tekniikan Maailman palstaksi, gauheeeeta.
Alkuperäiseen:
* potaskaa, älä kokeile
kun lähdet ohittamaan-paina torvea
* älä viitsi
kun on 2 samansuuntaista kaistaa-oikealta ei saa mennä ohi
* moottoritiellä ei saa, mutta siitäkin poikkeuksia
että jos noudattaa liikennesääntöjä, teille ei satu mitään. ? !
ööh...tuota minun mummo kuoli kun ajoi ihan liikennesääntöjen mukaan ja soramontulta tli kuorma-auto lastissa kylkeen, että...
ööh...tuota minun mummo kuoli kun ajoi ihan liikennesääntöjen mukaan ja soramontulta tli kuorma-auto lastissa kylkeen, että...
ja se on kaikki.
ikäsi?
opetettiinko sulle räpsyttely?
käytätkö?
alue?
mun tiedot:
kortti 2000,
27v,
opetttiin,
en oikeastaan käytä,
länsi-suomi
ps.mun mielestä tää on vaan hauska keskustelu.