Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autokoulussa opetettiin ihme juttuja

Vierailija
25.01.2010 |

jos jalankulkija ei kävele suojatietä-saa ajaa yli

kun lähdet ohittamaan-paina torvea

kun on 2 samansuuntaista kaistaa-oikealta ei saa mennä ohi

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäúlla on kortti ollut noin 10v, asun etelä-Suomessa, en edes aja kovin paljoa, mutta valojen vilkautus on ennen ohitusta on aina ollut ihan selvä asia. Ei sitä nyt missään motarilla tehdä, vaan lähinnä mutkaisemmilla teillä jossa ohituspaikkoja on vähemmän. Kun joku vilkauttaa takana valoja, tiedän alentaa vauhtia ja ajaa reunemmassa jos siellä on tilaa, niin että ohitus tapahtuu turvallisemmin. Mä olen kiitollinen vilkautuksesta, pimeällä se kiinnittää taustapeilin kautta helposti huomion. Ohitustilanteet kun ovat usein vaarallisimpia hetkiä tuollaisilla teillä joten molempien on hyvä osallistua siihen. Vilkautus on oiva keino viestiä että nyt pitää skarpata.

Vierailija
62/100 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulutko siis niihin, jotka pistää pedaalin pohjaan ku joku aikeissa ohittaa?? :D

no kyl ite sen verta turvallisuutta arvostan, et päästän ohi sen joka siel kärkkyy..vaikka ajaisinki rajotusten mukaan..ku kiusallani en päästäs ohi->takana ajavalla palaa käpy ja hurauttaa satavarmasti ohi just sillon ku joku rekka tms. tulee vastaan..

ja samoin käytän vilkkua merkkinä siitä, et mee vain ohi..vaikka nopeus oliski se sallittu..ettei jää sinne perään temppuilemaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan suotavaa tai peräti laitonta?

Joka tapauksessa se ei ole mikään vakiintunut tapa. Itse olen ajanut Hki-Tku väliä vuosikausia monta kertaa viikossa, eikä noita vilkauttelijoita juuri ole.

Veikkaan että jossain Lapissa tosiaan voi olla yleisempää, kun siellä riittää pitkiä valottomia taipaleita.

Esim. Lontoossa vilkautetaan valoja kun halutaan antaa tietä VASTAANTULIJALLE, eli täysin päinvastainen tilanne.

Vierailija
64/100 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se autokoulussa opetaan, lue nyt ihmeessä noi aijemmat viestit!

täällä tuttua, länsi-suomi.

eihän kaikki vilkuta edes kääntyessä kun ei viitsi tai se on nössöä.

ja nyt kun avautumaan lähdetään, ärsyttää ne jotka pistää vilkun päälle vasta kun kääntävät rattia!

kuinka moni muistaa edes sitä sääntöä että jos suojatien edessä on auto esim.parkeissa täytyy pysähtyä?

Vierailija
65/100 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se autokoulussa opetaan, lue nyt ihmeessä noi aijemmat viestit!

täällä tuttua, länsi-suomi.

eihän kaikki vilkuta edes kääntyessä kun ei viitsi tai se on nössöä.

ja nyt kun avautumaan lähdetään, ärsyttää ne jotka pistää vilkun päälle vasta kun kääntävät rattia!

kuinka moni muistaa edes sitä sääntöä että jos suojatien edessä on auto esim.parkeissa täytyy pysähtyä?

vilkku rikki -ilmiö on kyllä käsittämätöntä! Etenkin noissa Vähän Paremmissa Autoissa ei tunnu kuuluvan vilkut vakiovarusteisiin ollenkaan..

Vierailija
66/100 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On autokouluissa ennenkin kaikkea pölhöä ja jopa laitontakin joskus opetettu.

on se varmaan laillista jos se autokoulussa opetaan, lue nyt ihmeessä noi aijemmat viestit! täällä tuttua, länsi-suomi. eihän kaikki vilkuta edes kääntyessä kun ei viitsi tai se on nössöä. ja nyt kun avautumaan lähdetään, ärsyttää ne jotka pistää vilkun päälle vasta kun kääntävät rattia! kuinka moni muistaa edes sitä sääntöä että jos suojatien edessä on auto esim.parkeissa täytyy pysähtyä?

Vierailija
67/100 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et saahan sitä autokoulussa olla ja hyvällä lykyllä se korttiki saahan..

sitte ku käytännössä pitäs olla liikentees ni voi jee..

rampissa ajetaan 40km/h..jep..tosi näppärästihän sinne muuun liikenteen sekaan pääsee..

vilkku kuluu käytössä siis sitä ei tarvi..

ajetaan pitkät päällä vastaantulevasta liikenteestä huolimatta..

väistämisvelvollisuus..siis sehän koskaa VAIN muita..ei minua..

lähetään ohittamaan mutkassa..

eli on se hienoa olla kaikenlaisten reilukerhon jäsenien kans liikentees..

jalankulkijat/pyöräilijät/mopoilijat/mopoautot ne vasta jänniä ovat välissä..et turvallista matkaa vaan..

Vierailija
68/100 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän aurokoulussa opetettiin niin että jos jalankulkija on edes parin metrin lähettyvillä suojatiestä niin täytyy hidastaa ja seurata tuleeko se kenties suojatielle.

Vierailija
69/100 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainintaa siitä, että pitäisi vilkuttaa, mutta ei myöskään kieltoa. Ainoastaan sanottiin, ettei saa häikäistä muita tielläliikkujia.

Mutta tähän tarkoitukseen se moottoripyörän ja (kysyin mieheltä, autoissakin kuulemma on) autojen passing-namiska. En tiedä onko kaikissa kulkuneuvoissa sitä. Saksalaisissa kulkineissa se on valotöötti.

Kyllä tämä on ihan hyödyllinen käytäntö pimeällä.

Vierailija
70/100 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos noi säännöt sit on muuttunut 30 vuoden jälkeen.

itse siis opponut toin räpäyttelyn.

Vierailija
71/100 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

New Yorkissa ja Los Angelesissa mutta Suomessa en enaa auton rattiin suostu. Missaan en ole niin pelannyt kuin suomalaisella maantiella en edes kapealla vuoristotiella kilometrin korkeudessa.

Vierailija
72/100 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

New Yorkissa ja Los Angelesissa mutta Suomessa en enaa auton rattiin suostu. Missaan en ole niin pelannyt kuin suomalaisella maantiella en edes kapealla vuoristotiella kilometrin korkeudessa.

mutta sen sijaan olen ajellut Baltiassa, ja kyllä Suomen liikenne on siihen verrattuna sunnuntaipiknik. Ettei nyt ehkä maailman hirveintä täällä ole kuitenkaan.

Vierailija
73/100 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet jos et tiedä valojen räpäyttelystä? ehkä siirryt ihan jalankulkijaksi? suosittelen

Jos tätä ei ole mainittu tieliikennelaissa, sitä ei tarvitse tietää.

Vierailija
74/100 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka ne niille sit opettaa? ihan eri paikkakuntien koulut vielä..

Vierailija
75/100 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet jos et tiedä valojen räpäyttelystä? ehkä siirryt ihan jalankulkijaksi? suosittelen

Jos tätä ei ole mainittu tieliikennelaissa, sitä ei tarvitse tietää.

välttämättä tarvitse tietää, mutta kyllä se minusta on hirveän kätevää pimeillä teillä. Ainakin tuolla yhdellä välillä, jota tulee itse paljon ajettua, tosi monet räpäyttää valoja ohitettaessa.

Kylläpä nyt on taas vääntö saatu tästäkin aikaiseksi.

Vierailija
76/100 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se valojen räpäyttäminen ennen ohittamaan lähtöä on oikeasti hyvä keino varmistaa, että edellä ajava auto huomaa, että takana tuleva on lähdössä ohitukseen. Ja ainakin Pohjois-Suomessa ihan yleinen tapa. Sen väläytyksen nimittäin varmasti huomaa, vaikka katse olisi tiessä eikä peilissä.

Vierailija
77/100 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tässä joku sukupolvien välinen kuilu?

Oikealta saa mennä ohi (ei siis varsinaisesti ohittaa) kaikkialla muualla paitsi moottoritiellä. Siellä saa sitten mennä kyllä erkanemiskaistaa ohi oikealtakin.

Vierailija
78/100 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valojen vilkutusta. Ehkä siitä syystä, että en yleensä edes ohittele kuin ohituskaistalla. Kun tuo tietämys valojen räpsyttelystä on niin ristiriitaista, niin tohtisiko sitä edes käyttää? Joku luulee, että vittuillaan, joku taas tajuaa ohituksen varoittamiseksi.

Vierailija
79/100 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä totta kai "autan" tässä tapauksessakin ohittajaa lisätäkseni turvallisuutta liikenteessä. Eihän se ole minulta pois jos hidastan vauhtia hetkeksi, riippumatta siitä onko "autettava" hurjastelija vai ei.

Kai teille edes on opetettu että ohituksen tekijä pitää auttaa?

Jos itse ajan suurinta sallittua nopeutta ja perässä ajavakaan ei saisi kovempaa ajaa, mutta silti lähtee ohi, ei kyllä tule mieleenkään auttaa tätä idioottia :) Sen sijaan jos itse ajan peräkärrin kanssa 100 km/h alueella 80 km/h, ilman muuta autan ja jopa pysähdyn tarvittaessa linja-autopysäkeille laskeakseni jonon ohi.

Vierailija
80/100 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut ajokortin vuonna 1990 Helsingissä ja ajellut sen jälkeen aika hemmetin paljon, totuuden nimissä sanottakoon kuitenkin että en ihan päivittäin mutkaisilla pimeillä maanteillä Pohjois-Suomessa.

Nyt olen asunut Keski-Suomessa jo lähemmäs 10 vuotta.

Autokoulussa ei tuolloin opetettu valojen räpäyttämisestä - kuulen siitä nyt ensimmäistä kertaa. En ole myöskään koskaan huomannut kenenkään räpäyttävän itselleni valoja ohitustilanteessa. Ja kyllä, seuraan peileistä takaa tulevaa liikennetä ja oman vauhdin hidastaminen tarpeen mukaan ohitustilanteessa on ihan itsestäänselvyys. Jos jotain vihaan, niin ohituskaistatien vetoketjumeininkiä, jossa alle nopeusrajoitusten muuten köröttelevä henkilö paahtaa sitten ohituskaistalla reilusti yli satasta ettei vaan kukaan pääse ohi. Myöskään mieheni, joka taas on ajanut ajokortin Pohjois-Karjalassa ei moista konstia käytä (täytyykin kysyä tietääkö edes tuosta).

Sen tiedän, että motoristeilla on omia luovia käytäntöjä pitkien käytössä turvallisuuden vuoksi, esim. pitkien käyttö maantiellä valoisan aikaan myös kohtaamistilanteessa. Tästä oli pitkä juupas-eipäs väittely Hesarin yleisönosastossa viime tai toissa kesänä. Ideana siis näkyä vastaantulevalle liikenteelle paremmin, jottei vastaantuleva liikenne lähde epähuomiossa ohittamaan päin moottoripyörää.