Onko mielestänne "white flight"-ilmiö täysin tuomittavaa?
Eli kyse on ilmiöstä, jonka mukaan varakkaat tai keskituloiset lapsiperheet lähtevät pois ongelmalähiöiksi ajatelluilta alueilta? Esim. pois Myllypurosta (itse olen asunut, ei mitään vikaa) ja muutetaan vaikkapa Munkkivuoreen?
Kommentit (59)
Missään länsimaassa ei ole yhtä vähän vierasmaalaisia kuin Suomessa. Millään muulla EU-maalle ei ole - nyt eikä perinteisesti -yhtä tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa kuin meillä.
Silti jaksetaan meuhkata maahanmuuttajien "tulvasta ja vyörystä" ja kaivella uhkakuvia ulkomailta muunmaalaisten muukalaisvihamielisten nettiryhmien sivustoilta ja linkityksistä.
Suomesta sai viime vuonna turvapaikan 116 henkilöä. Yhteensä ulkomaalaisia muutti tänne n. 29 000 (Ruotsiin n.100 000). Valtaosa meille tulleista oli muita kuin pakolaisia tai turvapaikanhakijoita. Silti näitä (humanitäärisiä) avuntarvitsijoita ei haluttaisi ottaa lainkaan.
Islamia pelätään kuin ruttoa ja siihen ei haluta ´tutustua - riittää, kun linkitetään nettiin tietoja islamin ääri-ilmiöistä. Helppoa löytää - muukalaisvihamielisten ryhmien palstoilta, tietenkin. Keskivertomuslimin elämä ei kiinnosta.
Nyt siis jo vauvalehtikin on joutunut tämän uhkakuvien ja vihanlietsonnan kohteeksi.
"Terroristeja, jihadisteja, elintasopakolaisia, loisia, veronmaksajien rahoilla, huoltosuhde jne...".
Ei,eihän tämä rassssismia ole. Ei tietenkään. Faktaa vain...halutaan "auttaa lähellä", mutta kehitysapu lakkauttaen. EI haluta syrjiä ketään, mutta tänne ei pakolaisia haluta, vaan niitä joista on eniten hyötyä.
Mutta tuli vaan mieleen, että toisaalla lapsia lähetetään ulkomaille lukuvuodeksi kansainvälistymään niin miksi enää vaivautua, kun samaa arkea voi elää kotonaankin...?
Kyse on siitä halutaanko sopeutua uuden maan kulttuurin. Pääsääntöisesti Suomesta ulkomaille (mm.suuret muutot, usaa & ruotsiin) lähteneet ovat sopeutuneet ko. maan kulttuuriin hankkineet kielitaitoa ja työtätekemällä elantonsa. Tänä päivänä tietenkin kielitaidottoman on kaikissa Länsimaissa vaikea saada töitä, mutta kyse on myös ihmisten omansta halusta sopeutua ja hyväksyä valtaväestön kultuuri, vaikka oma uskonto olisikin muuta.
t. mamu (suomalainen ulkomalla)
suomi aina ole ollut mikään rikas maa! aika moni auomalainenki lähti aikoinaan sodan tai nälän takia maailmalle - tokkopa niitä sen paremmin kohdeltiin. mutta mitä turhia yrittää oppia menneisyyden virheistä. ei, toistelkaamme toki samat täällä.... kun sosiaalisia ongelmia syntyy, niitä ei kannata paeta vaan yrittää oikeesti parantaa koska nehän ei ittestään parane vaan pahenee. nähty on esim.miten käy kun maalta muutetaan kaupunkii, sen sijaan että maaseutua yritettäis kehittää... t. ei mamu, vain ruskea
ottaa maahamme vapaaehtoisesti samat sosiaaliset ongelmat, jotka ovat syntyneet poikkeuksetta kaikkiin lievemmän maahanmuuttajapolitiikan maihin?
rasismista ei saisi enää puhua tiukan maahanmuuttopolitiikan luvatussa maassa
Missään länsimaassa ei ole yhtä vähän vierasmaalaisia kuin Suomessa. Millään muulla EU-maalle ei ole - nyt eikä perinteisesti -yhtä tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa kuin meillä.
Silti jaksetaan meuhkata maahanmuuttajien "tulvasta ja vyörystä" ja kaivella uhkakuvia ulkomailta muunmaalaisten muukalaisvihamielisten nettiryhmien sivustoilta ja linkityksistä.
Suomesta sai viime vuonna turvapaikan 116 henkilöä. Yhteensä ulkomaalaisia muutti tänne n. 29 000 (Ruotsiin n.100 000). Valtaosa meille tulleista oli muita kuin pakolaisia tai turvapaikanhakijoita. Silti näitä (humanitäärisiä) avuntarvitsijoita ei haluttaisi ottaa lainkaan.Islamia pelätään kuin ruttoa ja siihen ei haluta ´tutustua - riittää, kun linkitetään nettiin tietoja islamin ääri-ilmiöistä. Helppoa löytää - muukalaisvihamielisten ryhmien palstoilta, tietenkin. Keskivertomuslimin elämä ei kiinnosta.
Nyt siis jo vauvalehtikin on joutunut tämän uhkakuvien ja vihanlietsonnan kohteeksi.
"Terroristeja, jihadisteja, elintasopakolaisia, loisia, veronmaksajien rahoilla, huoltosuhde jne...".
Ei,eihän tämä rassssismia ole. Ei tietenkään. Faktaa vain...halutaan "auttaa lähellä", mutta kehitysapu lakkauttaen. EI haluta syrjiä ketään, mutta tänne ei pakolaisia haluta, vaan niitä joista on eniten hyötyä.
että maahanmuuttomyönteiset eivät itse halua asua maahanmuuttajien kansoittamilla alueilla. Kovaäänisesti kyllä haukkuvat muita rasisteiksi...
tälläisestä moraalisäteilystä saa aina irtopisteitä omalle uralle.
Suomi ja Eurooppa on jännää seutua, koska täällä tuosta moraalisäteilystä oikein kilpaillaan. Se on siis myöskin jonkinlainen kilpailuvaltti.
Yhdestihän poliitikot ja julkisuuden henkilöt kilpailivat miten paljon maahanmuuttajia Suomen pitäisi ottaa, lopputulos oli että joku herroista ehdotti miljoonaa. Sillä kilpailtiin, kuka pistää paremmaksi: tuhansia, eikun kymmeniä tuhansia, eikun miljoona! Ja se joka sanoo suurimman numeron on maailman paras ja moraalisäteilevin ihminen! ;-)
asuinpaikka on yksi niistä asioista, johon ihminen saa itse vaikuttaa
kun joidenkin lähiöiden mamu-prosentit hipovat jo 80-90%.
Kuinkahan paljon siellä saa/uskaltaa aiheesta puhua, monasahlin-sensuurin luvatussa maassa..?
Eli kyse on ilmiöstä, jonka mukaan varakkaat tai keskituloiset lapsiperheet lähtevät pois ongelmalähiöiksi ajatelluilta alueilta? Esim. pois Myllypurosta (itse olen asunut, ei mitään vikaa) ja muutetaan vaikkapa Munkkivuoreen?
Olen itse asunut tuollaisessa ongelmalähiössä. Onneksi oli tilapäisratkaisu. En voi tuomita ketään, joka sieltä lähtee. Omien kokemusteni perusteella jopa suosittelen sitä lähtöä, jos siihen on kerran mahdollisuus.
Elämä on ihanaa, kun ei tartte pelätä, ympäristö on siisti ja ihmiset normaaleja :)
Ja kaikki nämä poliittiset mokuttajat: Anni Sinnemäki, Astrid Thors, Päivi Lipponen, Tuija Brax jne. Kumma tosiaan, että noista poliitikoista hyvin harva todellisuudessa asuu lähelläkään noita mamu-lähiöitä..
käy koulua ja missä ne asuu?
pahimmat mokuttajat pysyy kaukana näistä mamu-lähiöistä ja sieltä kaukaa käsin arvostelee niitä, jotka eivät halua asua siellä rikastuttajien keskellä. Kummallista kyllä rasismia on eniten niiden ihmisten keskuudessa, jotka joutuvat päivittäiseen kontaktiin. Eikös tämä tunteminen pitäisi vähentää rasismia? Se on helppoa huudella sieltä Eirasta sille Hakunilassa asuvalle kantasuomalaiselle rasismista. Ehkä näillä kanssa-asukeilla on sittenkin jotain tietoa ja näkemystä, joka siltä punavihreältä puuttuu? Ehkä hänen rasisminsa syntyy arkielämän kokemuksista, eikä maailmanparannuspropaganda enää uppoakaan realiteettien edessä?
mikä on mokuttaja (monikulttuurinen?)
t. ulkosuomalainen jonka näkökulmasta Suomessa on minimaalisen vähän maahanmuuttajia
Suomessa on vähän maahanmuuttajia, mutta sitä suuremmalla syyllä täytyy vähän katsoa, että tilanne arvioidaan katsoen myös muita maita ja niiden tilannetta. Muuttotahti kiihtyy koko ajan ja nyt on hyvä paikka arvioida, millainen yhteiskunta me halutaan ja millaisia maahanmuuttajia.
mikä on mokuttaja (monikulttuurinen?) t. ulkosuomalainen jonka näkökulmasta Suomessa on minimaalisen vähän maahanmuuttajia
kun joidenkin lähiöiden mamu-prosentit hipovat jo 80-90%.
Kuinkahan paljon siellä saa/uskaltaa aiheesta puhua, monasahlin-sensuurin luvatussa maassa..?
Olen itse opettajan luokassa, jossa lähes 25% oppilaista on maahanmuuttajataustaisia. Mielestäni ovat oppijoina ihan samanlaisia kuin muutkin lapset(ottaen tietysti huomioon mahdollisen vajavaisen kielitaidon). Itse asun pikkukaupungissa, jossa ei ole paljon maahanmuuttajia, joten myöskään omalla asuinalueellani ja lasteni koulussa ei heitä ole. Mutta päivittäin maahanmuuttajaoppilaiden kanssa työskentelevänä tosiaan ihmettelen näitä asenteita. Ja olen sitä mieltä, että ennakkoluulot ja pelot ovat turhan voimakkaita.
Ja kaikki nämä poliittiset mokuttajat: Anni Sinnemäki, Astrid Thors, Päivi Lipponen, Tuija Brax jne.
Kumma tosiaan, että noista poliitikoista hyvin harva todellisuudessa asuu lähelläkään noita mamu-lähiöitä..
Pikaisesti netisä löytyi, että Sinnemäki asuu Punavuoressa, Thors Lehtisaaressa, Lipponen Töölössä. Braxin asuinpaikkaa en löytänyt. Veikkaan, että lapsetkin käyvät lähiseudun koulua. Eli aika kaukana näistä ns. mamu-lähiöistä.
jos haluat pois maahanmuuttajien läheisyydestä, miten ajattelit lastesi suhtautuvan heihin silloin kun he kasvavat isoiksi? maahanmuuttajat ja heidän lapsensa eivät tule ikuisesti olemaan kielitaidottomia, työttömiä (jos ovat nytkään) eivätkä asu "omilla alueillaan".
mitä sitten kun maahanmuuttajien lapset kasvavat isoiksi ja tulevat osaksi yhteiskuntaamme päättäjiksi ja toimijoiksi? entä kun rakkaat lapsenne alkavat seurustella näiden kanssa, saamaan kenties lapsia heidän kanssaan?
kuinka pitkään luulette voivanne suojella lapsianne "häiriötekijöiltä" maahanmuuttajien muodossa?!
kunhan vaan mietin.
..mutta rumasti sanottuna meidän päiväkodin ongelmat alkoivat siitä, kun ensimmäinen somalipoika sinne tuli :(. Hain lapselleni siis tarkoituksella rikkaamman alueen hoitopaikkaa (meidän kodin lähellä kyllä, mutta kuulumme nippanappa "huonommalle" alueelle), jotta ei olisi mamuongelmaa. Koulun alkaessa pidän huolen että lapsi jatkaa paremman alueen koulussa, luulisi sen olevan isossa kaupungissa muutenkin helppoa kun on sitten eskarinkin käynyt tuossa hyvässä päiväkodissa.
Ps. Valkoisia on helppo syytellä kaikesta, mutta miksei kukaan kysy meiltä mikä niissä mamuissa mättää?
Minusta on täysin ymmärrettävää, että perheet hakeutuvat heille parhaaseen mahdoliiseen ympäristöön. Ja kyllähän heillä on siihen täysi oikeus.
Me muutimme oikeastaan vahingossa alueelle, jossa ei mamuja ole oikeastaan lainkaan. Nyt, kun perheessä on koulikäisiä, olen tästä kahta mieltä. Nykymaailmassa olis hyvä tottua toimimaan erilaisten kulttuurien ihmisten kanssa. Toisaalta olen tosi onnellinen, että lasteni ei tarvitse luopua esim. meidän kulttuuriin kuuluvista asioista eri kulttuurien kunnioittamisen vuoksi. Lähinnä siis erilaisten juhlien viettäminen tulee tässä kyseeseen. Nyt olemme harkinneet asunnonvaihtoa, mutta se ei olekaan ihan yksinkertaista, kun emme halua muutta tältä alueelta pois. Ja sopivia asuntoja ei tunnu tulevan vastaan ollenkaan.
Eli mielestäni ilmiö on erittäin hyväksyttävä. Ihan samalla tavalla, kun voin valita, missä kaupassa käyn, saan valita asuinympäristöni
En edes tiedä onko hänellä lapsia, mutta Ruskeasuo asuinalueella on kyllä tuolta osin todella mamuvaltainen.
Minusta koulujako on hurja siinä mielessä, että Ruskeasuolta pitää kulkea kouluun Mannerheimintien toiselle puolelle...
Eli jos asuisin Ruskeasuolla, panisin varmaan Steinerkouluun.
43