Onko mielestänne "white flight"-ilmiö täysin tuomittavaa?
Eli kyse on ilmiöstä, jonka mukaan varakkaat tai keskituloiset lapsiperheet lähtevät pois ongelmalähiöiksi ajatelluilta alueilta? Esim. pois Myllypurosta (itse olen asunut, ei mitään vikaa) ja muutetaan vaikkapa Munkkivuoreen?
Kommentit (59)
muutama vuosi sitten Brax asui Ruskeasuolla
Mietityttää vaan tää suvaitsevaisuus asia...Monikohan mamu oikeesti haluaa elää meidän kanssamme vai jos heil olis mahdollisuus, olisko pelkästään kaltaistensa seurassa. Näin uskoisin. Eikös he muutenkin klikkiydy.
Turha hehkuttaa yhteiseloa kun semmoista ei ole
Minusta ei pitäisi kuntien ja kaupunkien tahoilta luoda sellaisia slummeja, joihin mamut asutetaan. Niihin syntyy sitten eri kulttuuritaustoista tulevien omia klikkejä ja sopeutuminen suomalaiseen kulttuuriin jää.
Oma ystäväni, jolla on mamun kanssa lapsi, halusi itse muuttaa mamu-valtaiselta alueelta pois lapsen vuoksi. Ei halunnut lasta luokkaan, jossa olisi ollut vain yksi toinen lapsi, jonka äidinkieli suomi.
Jos luokassa on noin 25-30% muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvia lapsia, opetuksesta vielä tulee jotain. Mutta jos 20 lapsesta vain yksi tai kaksi puhuu kotona suomea (ja silti kielellisessä kehityksessä voi olla ongelmia), niin mietityttää, että mitä opetuksesta tulee.
Toivottavasti meille ei muodostu alueita, joille ei edes poliisi uskalla mennä ja joissa on jatkuvasti mellakoita, autojen polttamista, ryöstelyä, ym. levottomuuksia. Niitä aiheutuu, kun muista kuin läntisistä kulttuurialueista tulleet ihmiset ei pysty sopeutumaan omaan kulttuuriimme. Osaksi johtunee myös siitä pettymyksestä, että elämä länsimaassa ei osoittaudukaan niin helpoksi ja taloudellisesti kannattavaksi kuin lähtömaassa on kuviteltu.
Tässä hyvä kuvaus kulttuurieroista. Yksi ystäväni (nainen) on rehtori alakoulussa. Ekaluokkalainen mamupoika tuli hänelle selittämään, että hänen on luovutettava koulun johtajan paikka toiselle koulun miesopettajista. Kun ei nainen voi olla johtaja ja päättää asioista. Ja kyseinen lapsi syntynyt Suomessa. Että näin...
Minusta ei pitäisi kuntien ja kaupunkien tahoilta luoda sellaisia slummeja, joihin mamut asutetaan. Niihin syntyy sitten eri kulttuuritaustoista tulevien omia klikkejä ja sopeutuminen suomalaiseen kulttuuriin jää. Oma ystäväni, jolla on mamun kanssa lapsi, halusi itse muuttaa mamu-valtaiselta alueelta pois lapsen vuoksi. Ei halunnut lasta luokkaan, jossa olisi ollut vain yksi toinen lapsi, jonka äidinkieli suomi. Jos luokassa on noin 25-30% muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvia lapsia, opetuksesta vielä tulee jotain. Mutta jos 20 lapsesta vain yksi tai kaksi puhuu kotona suomea (ja silti kielellisessä kehityksessä voi olla ongelmia), niin mietityttää, että mitä opetuksesta tulee. Toivottavasti meille ei muodostu alueita, joille ei edes poliisi uskalla mennä ja joissa on jatkuvasti mellakoita, autojen polttamista, ryöstelyä, ym. levottomuuksia. Niitä aiheutuu, kun muista kuin läntisistä kulttuurialueista tulleet ihmiset ei pysty sopeutumaan omaan kulttuuriimme. Osaksi johtunee myös siitä pettymyksestä, että elämä länsimaassa ei osoittaudukaan niin helpoksi ja taloudellisesti kannattavaksi kuin lähtömaassa on kuviteltu. Tässä hyvä kuvaus kulttuurieroista. Yksi ystäväni (nainen) on rehtori alakoulussa. Ekaluokkalainen mamupoika tuli hänelle selittämään, että hänen on luovutettava koulun johtajan paikka toiselle koulun miesopettajista. Kun ei nainen voi olla johtaja ja päättää asioista. Ja kyseinen lapsi syntynyt Suomessa. Että näin...
osasi ottaa asioan akaluokkalaisen suusta kuultuna juttuna. sekin poika tulee törmäämään ja tottumaan naisjohtajiin vielä monta kertaa elämänsä aikana ja hyvä niin!
Mun lapset on kyllä olleet päiväkodeissa joissa oli paljon maahanmuuttajia enkä ainakaan itse havainnut että siitä olis mitään haittaa kellekään ollut.
muutama vuosi sitten Brax asui Ruskeasuolla
kansoittamalla alueella. Kuten joku jo mainitsikin on kiva olla suvaitsevainen jos itse ei tarvitse niiden kanssa asua.
samaa koulualuetta (ja varmaan päivähoitoaluettakin) kuin Pikku-Huopalahti. Ja Pikku-Huopalahdessa mamuja riittää.
samaa koulualuetta (ja varmaan päivähoitoaluettakin) kuin Pikku-Huopalahti. Ja Pikku-Huopalahdessa mamuja riittää.
epäilen. Tietääkö kukaan? Te mokuttajat jotka vaaditte suvaitsevaisuutta ettekö vaadi sitä omilta kansanedustajiltannme? siis myös tekoja eikä vain kauniita puheita monikulttuurisuuden ihanuudesta ja autuudesta. Minä ainakin vaatisin.
ovat ilmestyneet politiikkaan ajamaan teidän asioitanne. Persuilla vaan tuntuu tuo ehdokasasettelu tökkivän, kun ei tahdo oikein löytyä tärsjärkisiä kansanedustajaehdokkaita pääkaupunkiseudulta. Kertoisikohan jotain kannattajakunnan tasosta? Mielestäni tätäkin keskustelua leimaa joidenkin ihmisten täydellinen kyvyttömyys ajatella maahanmuuttajien (tässä korostettu erityisesti somaleita ja muita islamilaisista kulttuureista tulevia) olevan ihmisiä. Suvaitsevaisuus ja tasa-arvo kukoistavat, mutta ei nyt sentään ihan kaikkia maahanmuuttajia kohtaan. Kiinnostaisi tietää kuinka moni teistä maahanmuuttovastaisista tuntee oikeqasti yhtäkään maahanmuuttajaa?
en halua asua samalla alueella heidän kanssaan enkä lapsiani samoihin kouluihin. Hassua, ettei tuttavapiirissäni kenelläkään ole ystävänä , naapurina eikä lapsensa luokkakavereina muslimeita vaikka kehuvat olevansa suvaitsevaisia sivistyneitä, ja koulutettuja. Etenkin ruotsinkieliset monikulttuurin ihailijat jaksavat minua hämmästyttää, heillä kun tuntuu olevan vaikeuksia suvaita suomenkielisiä hyvin ruotsia puhuvia lapsia omissa kouluissaan muista nyt puhumattakaan.
tulleiden kanssa.
Ehkä se johtuu siitä, että juuri tähän ryhmään kuuluva joukko (tai paremminkin heidän edustamansa arvomaailma) on maahanmuuttokritiikin suurempana kohteena Euroopassa.
en tiedä yhtäkään Euroopan maata jossa muslimit olisi onnistuneesti kotoutettu edes toisessa tai kolmannessakaan polvessa. Sitävastoin vietamilaiset ns venepakolaiset ovat sopeutuneet ja työllistyneet hyvin, joten syitä pitäisi etsiä muslimien omista asenteista ja haluttomuudesta sopeutua tänne.
Tosin minä en koe tuota luokkakavereiden kielitaitoa pahana ollenkaan, rikkautena vaan.
Lasteni kolussa on oppilaita 60 eri maasta ja se on musta vaan hieno juttu.
kyllä sitä jaksetaan olla ennakkoluulosia. ihmekkös kun mua (kaakaonsävyistä afrosuomalaista) katotaan pitkään niin maalla kun kaupungissakin.
suomessa on joku pari sataa tuhatta maahanmuuttajaa. suurin osa venäläisiä ja virolaisia, mutta mustat tuo tuhon tullessaan niinkö???
eniten ongelma-alueita on missä ei edes ole maahanmuuttajia, kun nuo alkoholisti ukot ja muutkin white trash maalaiset ovat ihan itse onnistuneet luomaan epäviihtyisiä aluieta.
eikä suomi aina ole ollut mikään rikas maa! aika moni auomalainenki lähti aikoinaan sodan tai nälän takia maailmalle - tokkopa niitä sen paremmin kohdeltiin. mutta mitä turhia yrittää oppia menneisyyden virheistä. ei, toistelkaamme toki samat täällä....
kun sosiaalisia ongelmia syntyy, niitä ei kannata paeta vaan yrittää oikeesti parantaa koska nehän ei ittestään parane vaan pahenee. nähty on esim.miten käy kun maalta muutetaan kaupunkii, sen sijaan että maaseutua yritettäis kehittää...
t. ei mamu, vain ruskea
Suomalaisia on lähtenyt maailmalle ennen ja lähtee edelleen. Suomalaiset lähtee töihin sinne, joten älä viitsi verrata tässäkin keskustelussa tarkoitettuun ongelmalliseen maahanmuuttoon. Kyllähän tänne saa töihin tulla.
Kyllä tässä on parissa vuosikymmenessä nähty mitä tietyt vähemmistöt "saavat aikaiseksi"...tulokset ovat hyvin laihoja- ja sekös kansaa ärsyttää!
Suomalainen kulttuuri on jäykkä jne. mutta meillä arvostetaan myös perheen elättämistä sekä ahkeraa työntekoa. Sosiaalietuuksilla shoppailu EI OLE kumpaakaan, ennakkoluuloilla ei myöskään ole enää 2010 selitettävissä yhtään mitään!!
Ghettoutumista pitäisi tosissaan välttää - hajasijoitus on ainoa pitkäntähtäimen mahdollisuus maahanmuuttajien sopeuttamisessa uuteen kulttuuriin. Esim. Ranskassa on pelottavia esimerkkejä epäonnistuneesta maahanmuuttopolitiikasta asumisen osalta. Slummiutuneita oman oikeuden alueita, joissa kellään ei ole hyvä olla.
En kyllä mitenkään voi ymmärtää, miten somalilapsen mukaantulo tarharyhmään on voinut aiheuttaa valtaisia ongelmia, kuten joku kirjoitti.
vaan muslimimaahanmuuttajien mukanaan tuomia tapoja toimia, jotka eivät välttämättä istu omaan kulttuuriimme, eikä helposti edes sen rinnalle.
Minulla henk.koht. ei ole ainakaan mitään mustaihoisia vastaan, itse asiassa on ystävänäkin kaksi mustaihoista afrikkalaista, kristittyä tosin.
heti kun noille alueille asutetaan mamuja ja nuo mokuttajat laittavat lapsensa mamu kouluihin minä lupaan myös sen tehdä. Siihen asti pysyn kaukana mamuista ja olen "rasisti". Olisi kiva jos nämä ym. poliitikot näyttäisivät hyvää esimerkkiä meille muille!