Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä ikäiselle ootte kertonut kuukautisista?

Vierailija
12.01.2009 |

.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en vielä ole varsinaisesti kertonut. mutta hän kyselee aina kun tulee mukaani vessaan ja on ne päivät että miks sulla tulee verta. Olen kertonut että kaikilla aikuisilla NAISILLA tulee ja sitten kun sinustakin kasvaa iso niin sinullakin tulee ja tarvitset tällaisia vaippoja/suppiloita ja löydät niitä tästä kaapista, mutta vasta sitten kun olet oikeasti iso :D

Hän vaan sanoo että jaa ja se jää siihen. Mutta nyt hän ei enää kysele kun tietää sen jo. Eli heti olen kertonut kun on asia alkanut mietityttään. Pojalle onkin sitten varmasti eri asia kertoa, kun vängellä tulee tilanteita että on pakko käydä lasten kanssa vessassa kun ei yksin pääse ja tietenkin se poikaakin jossain vaiheessa alkaa kiinnostamaan.

KErronko hänellekin samanlain??

Vierailija
2/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä nää on. Eli tuossa 3-4 vuoden iässä. Liekö sitten jäänyt mieleen mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiasta sekä tytölle että pojille. t.4

Vierailija
4/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi 9-vuotiaana. Olin aika hämilläni, vaikka tiesinkin epämääräisesti, että äideillä on sellaiset... Eli viimeistään kolmasluokkalaiselle kertoisin asiasta uudelleen, tarkemmin, mitä murrosikä tarkoittaa jne. Vai puhuuko nykylapset näistä keskenään? Meillä ei juurikaan ala-asteikäisenä näistä puhuttu kavereiden kanssa ja koulun valistuskin oli vasta 5-6-luokalla.

Vierailija
5/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kerroin kun tyttö oli 9v, otettiin asia ihan "varta vasten" puheeksi. Koulussa oli ollut viime syksynä jotain puhetta asiasta (4. luokka), ja tyttöni oli ollut luokassaan ainoa joka oli tiennyt mitä kuukautiset ovat!! Eli ei näköjään kovin aikaisin meidän alueella ainakaan lapsille asiasta kerrota... Mun mielestä asiasta voi puhua lapselle sitten, kun hän jotain asiasta ymmärtääkin.

Vierailija
6/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sinä sitten kertoisin vaikka minun tilanteessani 3v lapselle kun hän ihan oikeasti ihmettelee että onko äidillä pipi ja sanon että ei kun menkat.

vai jättäisitkö vessareissun tekemättä jotta ei tarvitse kertoa vastakun sillon 8-9-10v??

itse näen parempana kertoa kun asia lasta alkaa kiinnostamaan entäkun sitten kun itse hänen "oletan olevan valmis".

luonnollistahan se on että menkat tulee, epänormaalia jos ei :D

ei siis riitahaastaen en kysyny, vaan mielenkiinnosta!

Vierailija
7/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oltiin yhdessä yleisessä vessassa ja pelästyi onko mua sattunut. Sanoin vain silloin, että aikuisilla naisilla tulee verta mutta se ei satu. Sama toistui vähän myöhemmin. Nyt eivät enää kysele asiasta.

Vierailija
8/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

_ettei_ lapsi näe verta. Alle kouluikäinen ei vielä asiaa tajua ja veren näkeminen pelottaa. Mielestäni on myös hyvä opettaa, että vessa-asiat ovat yksityisiä - tämä myös ihan siksi, että on hyvä opettaa lapselle intimiteettirajat pienestä pitäen, tämä antaa lapselle välineitä toimia jos kohtaa esim. hyväksikäyttäjän.

En tajua, miksi alle kouluikäisen pitäisi tietää kuukautisista.

Vierailija
9/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkat alkoivat 11 vuotiaana ja halusin, että hän tietää niistä ennen kuin ne alkavat. Ei tulisi kyllä mieleenikään kertoa menkoista vielä 5 vuotiaalle pikkutytöllemme, antaa lasten olla niin kauan lapsia kun he vain voivat olla. Kyllä aikuisena kerkiää olla kauan!

Vierailija
10/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole mitään syytä kertoa noin pienelle kuukautisista. Tottakai, jos hän vahingossa näkee, niin pitää kertoa, mutta en ymmärrä miten hän vahingossa voisi nähdä? Otatko lapsen mukaan aina vessaan??

Vierailija
11/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei heti tullut mieleen, että 3v jostain syystä on samaan aikaan vessassa.

Eiköhän meillä mene tuohon 9-10 vuotiaaksi tuo kertominen.

Vierailija
12/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kertonut n. 9-vuotiaille tytöilleni. Sitä ennen he eivät tiedolla tee yhtään mitään. Yks mun 3-vuotias hoitolapsi kertoi mulle aina, milloin hänen äidillään on kuukautiset. Taisi tämäkin äiti ottaa lapsensa vessaan mukaan.

Vierailija
13/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppineet kuten niin monien muidenkin lapset tuossa ketjun alussa.

Ihan luonnollisesti varmasti siinä 3 ikävuoden huiteilla. Nyt ikää lapsilla on 7 ja 8 v. ja varmisti tietävät molemmat asiassta, mutta sen liittymisestä lisääntymiseen emme ole vielä tarkemmin kertoneet. Tuntuu tää tyttö on kysellyt ja ihmetellyt hieman enemmän (ymmärrettävästi), mutta poika on vaan todennut että jaahas.

T: Iskä

Vierailija
14/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos äippä sanoo että aikuisilta naisilta tulee verta silloin tällöin.

Vierailija
15/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni aika luontevasti kun 6v. tytön 10-vuotias serkku ei voinut mökillä uida kun hänellä oli kuukautiset. Puhuivat asiasta keskenään ja minäkin olen tytölle sanonut, että se liittyy naiseksi tulemiseen ja kasvamiseen ja on ihan normaalia. Miksi tästä asiasta pitäisi vielä nykypäivänä tehdä joku tabu?

Vierailija
16/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän jutteli oman tyttönsä kanssa asiasta ihan normaalisti ja ihmettelin, miksei äitini ollut koskaan kertonut kuukautisista mitään. Omille lapsille haluan kertoa ensimmäisenä asiasta eikä niin, että kuulevat jostain muualta. Sama koskee toki tätä aihetta, mistä lapset tulevat.

Vierailija
17/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, miksei EI saisi kertoa ja miks EI saisi ottaa vessaan mukaan??? Meillä on ainakin huuto kova jos jätän pikku lapset oven taakse kun menen vessaan. Ja johan tuo 2v. mukiloi pikkuvauvan jos jätän heidät kaksin siksi aikaa "leikkimään". Meillä saa tulla mukaan vessaan jos tahtoo...meillä 2v poikakin jo tietää että nyt äiti tarttee taas vaippaa :) .

Miten te sitten käytte saunassa jos on menkat, yksin salaa vai? Jos vaikka valuiskin verta, huhhuijaa...

Isommat lapseni, jo yläasteella nyt, ovat myös tienneet "aina" menkoita, niin poika kuin tyttökin. Turhaa tollainen salailu..Eikä nuo isot vaikuta mitenkään kyllä häiriintyneiltä vaikka ovatkin aina pitäneet osana elämää että äidillä on joskus menkat. Oppipa poikani n 20v yhdistämään kiukkuisuutenikin menkkoihin ;), ja ihan ite! Totesi kerran että ainakun äitillä on menkat se on tosi kärttyinen! Miehenkin piti sille ihan nauraa..

Vierailija
18/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku ottaa pienen lapsen mukaa vessaan , en tajua. varsinkin jos on menkat nii mitä ihmeen intoa siitä saa et antaa oman lapsensa katella äitiä pytyllä housut veressä. eikö nykyää naiset osaa käydä yksin vessassakaan kun lapsia tulee.

Vierailija
19/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim näkemästään siteestä, olen kertonut että naisilla tulee kerran kuussa alapäästä verta, mutta että se ei satu. Tämä vastaus on riittänyt vieläkin isommallekin (7v).

Vierailija
20/33 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun asia on tullut puheeksi. Tarkkaan en kyllä muista mitä olen sanonut. Ihan erikseen asiasta taidettiin keskustella tytön ollessa n 9-vuotias (muistaakseni). Kun tyttö oli 10-vuotias, tulostin hänelle netistä asiallista asiaa tyttöjen murrosikään liittyvistä fyysisistä muutoksista ja hän luki ne itsekseen ihan kunnolla. Kysymyksiäkin oli. Suunnilleen tuon ikäisenä hänelle tuli myös kausi, jolloin äidin siteet, tamponit ja pikkuhousunsuojat alkoivat kiinnostaa, jolloin annoin neidin tutkia niitä kaikessa rauhassa. Halusi muistaakseni kokeilla miltä pikkuhousunsuojan käyttö tuntuu. Ihanan avoimesti puhui kanssani silloin noista asioista. Enää ei haluaisi keskustella asiasta (11 v), joten hyvä, että tuli puhuttua ajoissa, pian ne menkat varmaan alkaakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi