Haaveileeko teidän perheenne ulkomaille muuttoa?
jos niin mihin maahan?
Aiotteko tehdä asian hyväksi jotakin, eli ryhtyä toimiin asian puolesta?
Meidän perheemme (2 aikuista + 3 lasta) haaveilee muuttoa ulkomaille, keski-eurooppaan, Usaan tai Kanadaan.
Mietitään ja otetaan selvää asioista, ja kenties vielä joskus toteutamme haaveemme =)
Kommentit (13)
ilmeisen hyvin viihdyitte, kun mielitte sinne takaisinkin =)
Juu, sopeutumista uuteen maahan ja mahd. joskus takaisin Suomeen mietimme myös.
ap
ulkomailla. tosin mies on ulkkis mutta ei siis asuta kummankaan kotimaassa vaan kolmannessa maassa. helpottaisi kylla jos olisi edes jommankumman sukua lahella. ja juhlapyhina on hieman ulkopuolinen olo kun muuta sukua on usein koolla paitsi me tietysti taalla kauempana.
suomesta emme lähde ellei henki ole uhattuna.
Todennäköisin tapa päästä olisi miehen post doc homma, sopivia paikkoja katsellaankin koko ajan.
keskiauroopassa useassa maassa ja myös USAssa. Post doc hommissa siis. Mieheni on ulkomaalainen mutta mieluusti muuttaisimme Suomeen, jos vakkariduunit meille molemmille löytyisi. Ulkomaille pääsee todella helpolla postdoc hommiin, koska paikkoja on paljon. Ongelmana on sitten vakkariduunin löytäminen postdoccailun jälkeen...
me asuttiin espanjassa 7 vuotta, nyt ollaan asuttu suomessa 3 vuotta ja elämä on "helpompaa". työajat, palkat, tuet jne. on täällä suomessa paremmalla mallilla. enää ei ole hinkua ulkomaille, mutta muutto on kuitenkin muutaman vuoden päästä edessä, georgiaan, koska muksut on puoliksi georgialaisia ja meillä on myös siellä asunto, niin halutaan että lapset saa enemmän kosketusta myös toiseen kotimaahansa.
Lämpimämpään ilmastoon, vapaampaan ilmapiiriin, pois täältä takapajulasta. Mulla olis varmaan aika helppo löytää työtäkin, mutta miehellä ehkä vähän hankalampaa. Lähivuosina on kuitenkin suunnitelmissa ainakin pitää jonkinlainen välivuosi ulkomailla.
ekaksi opiskelin, nykyaan teen toita. Olen asunut tana aikana seka Pohjois-Amerikassa että Keski-Euroopassa. Mies on ulkomaalainen, mutta emme asu hanen kotimaassaan. Minusta ulkomaille ei kannata pyrkia pelkastaan "ulkomaille" lahtemisen vuoksi, vaan realistisesti pyrkia miettimaan, mita konkreettista asiaa siella haluaa tehda (esim. tietty opiskelupaikka tai tyo, jota ei voi Suomessa tehda); elama nimittain tuppaa lopulta olemaan aika samanlaista arkea kaikkialla.
Mutta olis kiva viettää muutama vuosi (edes) ilman pakkasia, auton lumien harjaamisia, kaamosta, loskaa, talvivaatteita. T: eräs haaveilija
Mua se ei saa mukaan eikä lapsia. Menköön yksin, jos ulkomaat on tärkeempi kuin oma perhe. Mä tykkään Suomesta, Suomen ilmastosta ja ilmapiiristä.
toteutuskin on ihan mahdollinen. Olemme jo katselleet mahdollisia taloja Italiasta. Mitään haavekuvia arjesta siellä ei ole, sen verran on kokemusta eteläeuroopan maista... Mutta monta ikävää asiaa kestää paremmin kun on elintason sijaan elämisen tasoa - lämmintä, ruoka halvempaa ja tuoretta lähikaupoista jne.
Ei ole lunta eikä pakkasta, mutta usko tai älä, aurinkoonkiin KYLLÄSTYY :)
Mun 9 v (täällä syntynyt) haluaa kesällä Suomeen, jotta saa laittaa farkut jalkaan ja rotsin päälle!
ja olemme tämän saman haaveen jo kerran toteuttaneetkin. Keski-Euroopassa asuimme muutaman vuoden, ja samaan paikkaan siis palaisimme.
Kannattaa tehdä työtä unelmien eteen, itse halusin aina ulkomaille asumaan ja olen todella onnellinen kun sain sen toteutettua. Kääntöpuolena tuleekin sitten tämä, että sen jälkeen Suomeen sopeutuminen ei olekaan ehkä niin helppoa kuin oli etukäteen kuvitellut...