Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimisit, jos joku tuttusi toisi pienen vauvan teille usein hoitoon?

Vierailija
23.01.2010 |

Meidän omat lapset on jo suht isoja, nuorin on pian 4v. Sen sijaan siskoni sai 3,5kk sitten esikoisensa (kärsivät lapsettomuudesta) ja ekat 3viikkoa oli vauvansa kanssa kotona, mutta sen jälkeen on tuonut tytön meille hoitoon 2-4kertaa viikossa. Arkisin yleensä muutamaksi tunniksi ja viikonloppuna yöksi tai kahdeksi. Kyse ei ole mistään itkuisesta vauvasta, vaan on suht helppo vauva, ei pahemmin turhista itke. Mielelläni hoidan kyllä siskoni vauvaa, mutta mietin vaan, että pitäisikö tästä olla huolissaan. Siskoni haluaa millon mistäkin syystä vauvan hoitoon, välillä on vaan itse kotona ja sitten tuo yöhoito on siksi, että saavat olla miehensä kanssa kaksin.

En tiedä mitä tässä tekis, nuo muutaman tunnin hoidossa olot ymmärrän, mutta tuo yöhoito on minusta liikaa tuon ikäiselle. Vai ylireagoinko vaan?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein just lapsettomuudesta kärsineet vähän iäkkäämmät naiset ovat vuosia kuvitelleeet mitä se vauva elämä on ja melkein jo ns kirjoittaneet mielessään kaiken ihanuuden,

kun ei se sitt ehkä olekkaan just sellaista kun on kuvitellut, niin masentuu ja jopa kyllästyy vauvaan

on jo vuosia totuttu miehen kans kahdelleen oleen ja tekeen kaikkee kivaa yms

eli siis hakusessa sisikollasi on tuo vanhemmuus

oli syy kunnono masennus tai sit pieni pettymys tms

keskustele sisikon kanssa asiasta rehelllisesti avoimesti tuomitsematta, mutte kerro et ei ole vauvalle hyväksi olla etenkään öisin vielä pois kotoota, tunti pari kerta viikkoon on hyvä

ja entä itse miten jaksat 5 lasta ja nuorina vasta 4v johan tuossa riittää paimentamista, ajatteleeko siskosi sinua ollenkaan, ja teidän sinun ja miehesi yhteisiä hetkiä ollenkaan ?

itsekkäältä kuulostaa

eli asia pöydälle ja tidustele siskoltasi myös miten hänen miehensä osallistuu vauvan hoitoon,

Vierailija
22/41 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kärsii jo vauva kun on äitinsä/vanhempiensa kanssa todella vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa on siinä,että haluaa yhteistä aikaa miehensä kanssa? äideillä on jokin ihme käsitys,että kun saadaan lapsia niin parisuhde pitäisi unohtaa.

Jos puhutaan normaalista ja terveestä vauvasta, joka yleensä herää yöllä vain syömään ja nukkuu hyviä pätkiä, en tajua miten se vauvan kotona oleminen estää "yhteistä aikaa miehen kanssa".

Vai onkoa tuo joku kiertoilmaus sille, että mennään miehen kanssa baariin ja vedetään lärvit? Vai sille, että varataan hotelihuone kylpylästä ja naidaan pari päivää putkeen?

Vierailija
24/41 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvasta ovat haaveilleet n. 15v. Ehtiihän tuossa kehittyä niitä harhakuvitelmia vauva-arjesta ja kun seurasi meidän arkea, joka sujui hyvin, mutta tämä oli pitkälle mieheni ansiota, joka oli ja on erittäin osallistuva arkeen.

Siskoni on puhunut, että miehensä auttaa, mutta jotenkin vaan oon välillä ollut rivien välistä lukevinani, et näin ei ehkä kuitenkaan oliskaan ja tämä taas on nostanut kynnystä kieltäytyä vauvan hoidosta, mutta keskustelu taitaa tosiaan olla paikallaan. Minulla ja miehelläni on rajallisesti yhteistä aikaa luonnollisesti ja mieluummin siskon vauvan hoitoajan viettäisin miehen kanssa kaksin.

ap

usein just lapsettomuudesta kärsineet vähän iäkkäämmät naiset ovat vuosia kuvitelleeet mitä se vauva elämä on ja melkein jo ns kirjoittaneet mielessään kaiken ihanuuden,

kun ei se sitt ehkä olekkaan just sellaista kun on kuvitellut, niin masentuu ja jopa kyllästyy vauvaan

on jo vuosia totuttu miehen kans kahdelleen oleen ja tekeen kaikkee kivaa yms

eli siis hakusessa sisikollasi on tuo vanhemmuus

oli syy kunnono masennus tai sit pieni pettymys tms

keskustele sisikon kanssa asiasta rehelllisesti avoimesti tuomitsematta, mutte kerro et ei ole vauvalle hyväksi olla etenkään öisin vielä pois kotoota, tunti pari kerta viikkoon on hyvä

ja entä itse miten jaksat 5 lasta ja nuorina vasta 4v johan tuossa riittää paimentamista, ajatteleeko siskosi sinua ollenkaan, ja teidän sinun ja miehesi yhteisiä hetkiä ollenkaan ?

itsekkäältä kuulostaa

eli asia pöydälle ja tidustele siskoltasi myös miten hänen miehensä osallistuu vauvan hoitoon,

Vierailija
25/41 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvasta ovat haaveilleet n. 15v. Ehtiihän tuossa kehittyä niitä harhakuvitelmia vauva-arjesta ja kun seurasi meidän arkea, joka sujui hyvin, mutta tämä oli pitkälle mieheni ansiota, joka oli ja on erittäin osallistuva arkeen. Siskoni on puhunut, että miehensä auttaa, mutta jotenkin vaan oon välillä ollut rivien välistä lukevinani, et näin ei ehkä kuitenkaan oliskaan ja tämä taas on nostanut kynnystä kieltäytyä vauvan hoidosta, mutta keskustelu taitaa tosiaan olla paikallaan. Minulla ja miehelläni on rajallisesti yhteistä aikaa luonnollisesti ja mieluummin siskon vauvan hoitoajan viettäisin miehen kanssa kaksin. ap

usein just lapsettomuudesta kärsineet vähän iäkkäämmät naiset ovat vuosia kuvitelleeet mitä se vauva elämä on ja melkein jo ns kirjoittaneet mielessään kaiken ihanuuden, kun ei se sitt ehkä olekkaan just sellaista kun on kuvitellut, niin masentuu ja jopa kyllästyy vauvaan on jo vuosia totuttu miehen kans kahdelleen oleen ja tekeen kaikkee kivaa yms eli siis hakusessa sisikollasi on tuo vanhemmuus oli syy kunnono masennus tai sit pieni pettymys tms keskustele sisikon kanssa asiasta rehelllisesti avoimesti tuomitsematta, mutte kerro et ei ole vauvalle hyväksi olla etenkään öisin vielä pois kotoota, tunti pari kerta viikkoon on hyvä ja entä itse miten jaksat 5 lasta ja nuorina vasta 4v johan tuossa riittää paimentamista, ajatteleeko siskosi sinua ollenkaan, ja teidän sinun ja miehesi yhteisiä hetkiä ollenkaan ? itsekkäältä kuulostaa eli asia pöydälle ja tidustele siskoltasi myös miten hänen miehensä osallistuu vauvan hoitoon,

sinulla on myös pieni lapsi ja 4 v saattaa olla jopa vaativampi hoidettava kuin vauva, koska ei enää nuku päivällä voi olla uhmaa ja monet tuossa iässä ovat kovia kyselemään ja vaativat ihan oikeita perusteltuja vastauksia ja paljon huomiota.

Lisäksi pientä vauvaa ei saisi viedä yökylään. Ainakaan noin kevein perustein kuin oma aika.

Vierailija
26/41 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastaisin ottaa pientä vauvaa hoitoon kun olen tällainen vauvahullu, mutta en usko että kukaan pienen vauvan äiti toisi vauvaansa hoitoon noin usein ellei sillä olisi todella vaikeaa.

Vierailija
27/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa on siinä,että haluaa yhteistä aikaa miehensä kanssa? äideillä on jokin ihme käsitys,että kun saadaan lapsia niin parisuhde pitäisi unohtaa. Älkää nyt arvostelko jokaisen jokaista liikettä vaan eläkää omaa elämäänne omalla tavallanne. Ja sinä AP, jos et jaksa ottaa lasta hoitoon viikonloppuisin niin sopikaa vaikka,että ei ihan joka viikonloppu? Mikset haluaisi pientä vaavia hoitoon? Minä ainakin haluaisin.

viikonlopuksi??? on outoa milloin lapsen isä on lapsensa kanssa ja hoitaa ja tutstuu siihen???? jos vauva on aina yökylässä koko viikonlopun... ei taida mies haluta lasta...??

suostui ehkä kerran kuussa ottamaa hoitoon... ja kai sisiko ottaa sun lapsia viikonloppu päiväksi hoitoon että te saisitte kahden keskistä aikaa??!

Vierailija
28/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tavallaan ehkä siskolleni äidin korvike, koska meidän vanhemmat kuoli siskoni ollessa 19v. On monessa asiassa turvautunut minuun vanhempiemme kuoltua. Mutta toisaalta toinen siskoni, joka myös kärsi lapsettomuudesta n. 8v, niin hän on hoitanut kaksosensa lähes kokonaan itse. Satunnaisesti ovat olleet joko meillä tai sitten siskon miehen vanhemmilla.

Mutta kuten sanoin, hoidan mielelläni siskon vauvaa, mutta mieluiten päivällä muutaman tunnin enkä haluaisi, että vauva on meillä joka vkl vähintään yhden yön. Kaipaan aikaa mieheni kanssa kaksin, koska nyt siihen on mahdollisuuksia enemmän kun lapset on isompia ja meidän lapset ovat säännöllisesti (noin kerran kuussa) kummeillaan tai mieheni vanhemmilla ja sillon meillä olisi kahdenkeskistä aikaa, mutta nyt ei ole pariin kuukauteen ollut sitäkään kun siskon vauva ollut meillä meidän vapaaviikonloppunakin.

Epäilen vahvasti, ettei vauvan isä oikeasti osallistu vauvan hoitoon, vaikka siskoni näin väittääkin. Tuosta yöhoidosta aion siskoni kanssa varovasti keskustella ja lisäksi jutella, jos on jokin muua asia vinossa ja siksi kaipaa niin paljon omaa aikaa.

ap

Oletko isosisko, joka on itsestään selvyys? Olet aina hoitanut kaiken, sisko voi tulla kylään ja tuoda lapsensa hoitoon mennen tullen? Jospa kaikki on ihan hyvin, mutta sinä olet siskollesi kuin mummo, täti, äiti tai muua aikuinen lapselle? Siis tädit auttaa ja hoitaa. Sellainen suhde voi säilyä aikuisuuteen saakka.

Vierailija
29/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pyytää ottamaan lapsen hoitoon?

Vierailija
30/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele siskosi kanssa ja kerro, ettei noin pientä saa hoidattaa muilla noin usein, varsinkaan kun ei ole kyse koliikki tai muuten itkuisesta vauvasta.

Vierailija
31/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei sisko koe etta on kyse siita ettet halua hoitaa lasta. Jos kotona on ongelmia olisi hyva etta on joku luotettava hoitaja joka voi valilla hoitaa lasta ja jolle sisko voi purkaa mieltaan. Toki ongelmia pitaa samalla alkaa hoitaa muullakin tavalla.

Mielestani yokylaily on tosi aikaista tuon ikaiselle. Itse en laskisi alle 1 vuotiasta yoksi muualle, ellei ole koliikkivauva, masennus, sairaus tai joku muu hyva syy etta aiti on uupunut.

Ja aika paljolta tuntuu myos 2-4 paivakylailya joka viikko.

Itse kylla hoitaisin mielellani etenkin laheisen lasta ja jos oma perhetilanne sallisi. Siina tutustuu vauvaankin eri tavalla kun voi viettaa kaksin aikaa jo pienesta pitaen.

Voisit sanoa etta nyt teilla omat lapset vaativat aiempaa enemman huomiota, hoidan mielellani (esim.) keskiviikkoisin, mutta en pysty toistaiseksi monena paivana viikossa. Ja yokylailyn ottaisin myos puheeksi. Koita kuitenkin puhua tuomitsematta siskoa, jotta sanomasi menee paremmin perille.

Vierailija
32/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se oikeastaan muille kuulu miten aiti kayttaa pari tuntia kun joku muu hoitaa vauvaa. Eiko se ole tarkoitettu aidin virkistaytymiseen jotta taas jaksaa hoitaa lasta. Joku menee jumppaan, toinen opiskelee, joku keittaa kupin kahvia ja tuijottaa tyhjuuteen. Keinonsa kullakin.

Yokylaily on eri juttu, noin pienen kohdalla siihen pitaisi mielestani olla hyva syy.

Vierailija
33/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvasta ovat haaveilleet n. 15v. Ehtiihän tuossa kehittyä niitä harhakuvitelmia vauva-arjesta ja kun seurasi meidän arkea, joka sujui hyvin, mutta tämä oli pitkälle mieheni ansiota, joka oli ja on erittäin osallistuva arkeen. Siskoni on puhunut, että miehensä auttaa, mutta jotenkin vaan oon välillä ollut rivien välistä lukevinani, et näin ei ehkä kuitenkaan oliskaan ja tämä taas on nostanut kynnystä kieltäytyä vauvan hoidosta, mutta keskustelu taitaa tosiaan olla paikallaan. Minulla ja miehelläni on rajallisesti yhteistä aikaa luonnollisesti ja mieluummin siskon vauvan hoitoajan viettäisin miehen kanssa kaksin. ap

usein just lapsettomuudesta kärsineet vähän iäkkäämmät naiset ovat vuosia kuvitelleeet mitä se vauva elämä on ja melkein jo ns kirjoittaneet mielessään kaiken ihanuuden, kun ei se sitt ehkä olekkaan just sellaista kun on kuvitellut, niin masentuu ja jopa kyllästyy vauvaan on jo vuosia totuttu miehen kans kahdelleen oleen ja tekeen kaikkee kivaa yms eli siis hakusessa sisikollasi on tuo vanhemmuus oli syy kunnono masennus tai sit pieni pettymys tms keskustele sisikon kanssa asiasta rehelllisesti avoimesti tuomitsematta, mutte kerro et ei ole vauvalle hyväksi olla etenkään öisin vielä pois kotoota, tunti pari kerta viikkoon on hyvä ja entä itse miten jaksat 5 lasta ja nuorina vasta 4v johan tuossa riittää paimentamista, ajatteleeko siskosi sinua ollenkaan, ja teidän sinun ja miehesi yhteisiä hetkiä ollenkaan ? itsekkäältä kuulostaa eli asia pöydälle ja tidustele siskoltasi myös miten hänen miehensä osallistuu vauvan hoitoon,

sinulla on myös pieni lapsi ja 4 v saattaa olla jopa vaativampi hoidettava kuin vauva, koska ei enää nuku päivällä voi olla uhmaa ja monet tuossa iässä ovat kovia kyselemään ja vaativat ihan oikeita perusteltuja vastauksia ja paljon huomiota.

Lisäksi pientä vauvaa ei saisi viedä yökylään. Ainakaan noin kevein perustein kuin oma aika.

Vierailija
34/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otatte vauvan hoitoon?

Minulla ainakin on muutakin tekemistä kuin muiden lasten hoitaminen.

Vierailija
35/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otatte vauvan hoitoon?

Minulla ainakin on muutakin tekemistä kuin muiden lasten hoitaminen.

mutta kyseessä oli todella huonosti nukkuva vauva, heräili vartin välein öin ja päivin. Minun ja siskoni nuorimmilla oli ikäeroa 1kk, mutta meidän neiti on nukkunut 2kk ikäisestä koko yön, joten mielelläni autoin siskoani, että hänkin saa edes joskus nukkua.

Ap:n tapauksessakin ottaisin kyllä vauvan hoitoon, mutta sanoisin, että yökyläilyjä ei enää, koska omat lapset kaipaavat nyt enemmän huomiota jne. Kerran tai kaks viikossa hoidossa olo päivällä on ihan ok, varsinkin jos ap osuu oikeaan siinä, ettei siskonsa mies auta vauvan hoidossa.

Vierailija
36/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä mieltä,että tuossa ei ole mitään niin kauhean outoa. Siskollasi ei luultavasti ole ketään muuta hoitajaa. Mä olen aivan täysin varma,että siskosi luottaa suhun hoitajana niin,että pitää sua hyvänä ja luotettavana hoitajana lapselleen.

Mitä pahaa on siinä,että haluaa yhteistä aikaa miehensä kanssa? äideillä on jokin ihme käsitys,että kun saadaan lapsia niin parisuhde pitäisi unohtaa. Älkää nyt arvostelko jokaisen jokaista liikettä vaan eläkää omaa elämäänne omalla tavallanne.

Ja sinä AP, jos et jaksa ottaa lasta hoitoon viikonloppuisin niin sopikaa vaikka,että ei ihan joka viikonloppu? Mikset haluaisi pientä vaavia hoitoon? Minä ainakin haluaisin.

Vierailija
37/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kysyt kuka ei tottaisi vauvaa hoitoon.

Tajusitko, että ap:llä on jo 5 omaa lasta ja nuorin 4v!! Ja hän myös haluaa omaa aikaa oman miehensä kanssa!! Haloo 29!!! Kirjoitat ihan kun pitäisit ap:tä itsekkäänä kun ei halua hoitaa 2-4 kertaa vkossa vauvaa omien 5 lapsen lisäksi...

Vierailija
38/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vajaa 1kk ikäisen yöksi hoitoon joka viikko ja välillä jopa kaks yötä, siis kun kyse ei ole mistään itkuisesta tai muuten vaikeasta vauvasta??? En minä jaksais viiden oman lapsen lisäks hoitaa vielä yhtä vauvaa ja vaikka jaksaisin niin haluaisin kyllä olla välillä viikonloppuna miehen kanssa kaksinkin ja samoja toiveita oli ap:kin.

Miten täällä kaikki aina käännetään niin, että joka ketjun ap on itsekäs, vaikka ap selvästi ajattelee siskonsa vauvan parasta ja tuon ikäisen paras on äidin hoidossa!

Siis 29 et voi olla tosissas kun kysyt kuka ei tottaisi vauvaa hoitoon.

Tajusitko, että ap:llä on jo 5 omaa lasta ja nuorin 4v!! Ja hän myös haluaa omaa aikaa oman miehensä kanssa!! Haloo 29!!! Kirjoitat ihan kun pitäisit ap:tä itsekkäänä kun ei halua hoitaa 2-4 kertaa vkossa vauvaa omien 5 lapsen lisäksi...

Vierailija
39/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä mieltä,että tuossa ei ole mitään niin kauhean outoa. Siskollasi ei luultavasti ole ketään muuta hoitajaa. Mä olen aivan täysin varma,että siskosi luottaa suhun hoitajana niin,että pitää sua hyvänä ja luotettavana hoitajana lapselleen.

Mitä pahaa on siinä,että haluaa yhteistä aikaa miehensä kanssa? äideillä on jokin ihme käsitys,että kun saadaan lapsia niin parisuhde pitäisi unohtaa. Älkää nyt arvostelko jokaisen jokaista liikettä vaan eläkää omaa elämäänne omalla tavallanne.

Ja sinä AP, jos et jaksa ottaa lasta hoitoon viikonloppuisin niin sopikaa vaikka,että ei ihan joka viikonloppu? Mikset haluaisi pientä vaavia hoitoon? Minä ainakin haluaisin.

Vierailija
40/41 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoa, että autat ja tuet siskoasi. Olisipa minullakin kaltaisesi sisko! Jos otat asian puheeksi, niin ole todella varovainen asian suhteen. Tuossa vaiheessa sanat voivat tahtomattaan loukata paljon. Ehkä itse puhuisin juuri tuosta yöhoidosta.

Mutta edelleen, hienoa, että vielä löytyy auttamishalua! Näinhän saat muodostettua hyvän suhteen siskonlapseesi, ja siskosi saa levähdettyä. Kyllähän se esikoisen hoito on rankkaa, vaikka vauva olisi ns. helppo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan