Jos sinun pitäisi keksiä itsellesi joku uusi sukunimi jota ei ole väestörek.keskuksen sivuilla
siis sukunimipalvelussa (=suomessa kenelläkään ei ole eikä ole ollut sitä nimeä), minkä nimen keksisit itsellesi. Pitäisi olla joku suomenkielinen nimi.
Kommentit (18)
Miltä kuullostaisi? ei näkynyt olevan listoilla.
vai onkohan jo jollain niin ihana nimi
Itse löysin perheemme tulevan sukunimen isovanhempieni talon sijaintipaikan nimestä. Ei ole Suomessa vielä kellään.
Päätimme miehen kanssa ottaa kokonaan uuden sukunimen, kun kumpikaan ei halunnut toisen sukunimeä ja perheelle tahdomme kuitenkin yhteisen nimen.
Nyt, kun olemme puhuneet asiasta vanhemmilleni, myös he ja yksi sisaruksistani ovat vaihtamassa sukunimensä valitsemaamme nimeen. :)
Kylmäkiskonen
Kalmatunturi
Kehräterttu
Kuttuniva
Sammaltanner
Viilipytty
Santaniska
Ristopisto
Possuhaikala
Joo, on tullut otettua viiniä...
Siirah
Melpakki
Merlotti
Kaparnetti
Kianti
Pusolee
ihän järjetöntä ja tosi noloa keksiä itse sukunimi.
mikä siinä on pointtina, eihän se sitten ole SUKUnimi, kuin vasta jälkipolville vaikka heillekin tynkä.
Viidanheimo, Utulehto, Virvaliekki, Hiidenhirvi ja Ikitammi.
Olen aivan samaa mieltä. Koomisia nuo kaikenmaailman tähtitaivaat ja helmenkalastajat! Tyhmää on myös tutkia omaa tai puolison (tai yleensä kai tulevan sellaisen...) sukua löytääkseen sieltä jonkun HIENON nimen johon sitten haluaa vaihtaa. Naurettavaa.
..vanha keskustelu mutta pakko kommentoida!:)
Tämän keksin pari vuotta sitten eräässä työharjoittelupaikassa, kun eräs toinen olisi halunnut olla "Virtanen" :)
Ja niminikkareiden irvailijoille: jostainhan sen suvunkin on alettava :) Nykyisetkin sukunimet ovat joskus saaneet alkunsa...
osana linna tai vuori, kuulostaa niin arvokkaalta. Mutta ehkä jokin -lius tai -ius -loppuinen voisi olla myös aikas arvokkaan kuuloinen, tiettävästi vanhan ajan oppineet käytti latinankielisenä sukunimenään kaikenlaisia -lius -loppuisia. Sellaisenhan voisi vääntää vaikka nykyisestä sukunimestäni tai vastaavasta ruotsinkielisestä sanasta tai vaikka synnyinpaikastaan. Tosin Porilius ei nyt niin kummoinen olisi. :)
Kalliolaakso, Pohjoisvaara, Saarnikallio, Valkea-aro, Venhojoki,
puolet porukasta nykyään vaihtaa huvin vuoksi sukunimeään, jotta olisi ikään kuin paremmasta suvusta tai sukunimi vain kuulostaisi kauniimmalta. O tempora, o mores!
Tämä ei nyt täysin vastaa kysymykseen, mutta luettuani aiheen keksin tarkistaa väestörekisterin sivulta ja huomasin, että pian avioliiton kautta saamaani nimeä ei ole vielä Suomessa kellään ja on minusta vielä hienokin (muuten en sitä ottaisikaan). Sikäli ei vastaa kysymykseen, koska ei ole suomenkielinen mutta kuitenkin yleinen ruotsinkielinen sana. En viitsi sanoa sitä, koska olen kohta tosiaan ainut suomalainen sillä nimellä. :)