§§§§§§ Huhtikuun Helmet vko 3. §§§§§§
Kommentit (49)
Jee mekin saatiin pakkaus tänään! Kivan näköisiä vaatteita ja noita infopaprujakin sen verran ettei haittaa vaikka saikulle joutuis, onpahan lukemista vähäksi aikaa. Ja toi naisten kondomi, naureskeltiin miehen kanssa et tää taskuun ja baariin! Pitäisi raivata tilaa vaatehuoneeseen noille kamppeille kun sain vielä naapurilta kassillisen kestovaippoja. =)
Tervetuloa mukaan Nadege! Huh kun mua alkoi kylmäämään toi sun tarinasi, kiitos kun kerroit! Toivotan kovasti tsemppiä ottaa rauhallisesti! Paljon olen kuullut tarinoita, että on pitänyt maata sängyssä viimeiset 3 kk, mutta vauveli tullut kuitenkin ajallaan eli pysytellyt masussa loppuun asti. Onneksi tässä maassa saa maailman parhainta hoitoa, jos pikkuinen kuitenkin joutuu pihalle ennen aikojaan.
Mun supistukset jatkuivat tänään töissä vaikka yritin ottaa rauhallisesti ja mukana oli pientä menkkamaista vihlontaa. Huomenna työterveyslääkärille. Ehkä tuo huono työmotivaatio on kropan keino kertoa, että nyt pitääkin ottaa rauhallisesti?
Verticia, toivottavasti saat nimen soppariin ja pian!
t.Tsili & Öttiäinen edelleen 29+jotain
Tervetuloa uudelle tulokkaalle keskustelujemme piiriin =) .. Tosin tarinasi oli, hyrrrr... Muistahan levätä =)!!!
Itse tässä odottelen, että kello menisi eteenpäin.. Kymmenen jälkeen on lekuri. Ja oma lekuri on tietenkin pois :( .. Sen luona oli niin hyvä käydä ku piti vaan hakea saikkutodistus lappu ja meil oli diili et kerran viel kirjoittaa pätkän ja sit koko loppuajan.. Ja nyt sit ku menen hakee sitä ekaa pätkää niin se onkin pois.. Ja ties millainen tuo sitten on kenen luo nyt joudun menemään.. Ja mimmoisen saikun antaa, vaikka antais vaan tämän päivän..
Tosiaan selästä haen saikkua ja supistelee töissä. Mut ajattelin et jos menis niin et loppuviikko saikul ja sit 2 päivää töissä ja sitten onkin jo ke neuvolalekuri.. Kun en tosiaan ole vieläkään saanut sopimusta allekirjoitettavaksi enkä tiedä sopimukseni pituutta niin ei voi olla kauaa poissa töistä. Jos maanantaina olisi sopimus jo valmiina kerpele!
Ei pääse aina oikeen ylös tuolilta, pytyltä, sängyltä kun selkä vetää ihan jumiin.. Ja töissä sitten taas kun tämä viikko on enemmän raskaammalla puolella niin alkaa supisteleen ku työkaverit, osa, on sellaisa että jaa tuo on uus, laitetaas se tekee kaikki. Ja se on niin et lakisääteiset tauot ja muuten passuuttaa tekemään ihan kaiken kun itse istuvat. Suututtaa!!
Äitiyspakkauksesta.. Siis se naisten kondomi.. Pitkään ihmeteltiin miehen kans sitä et mikä ihme täällä oikeen on, et hirvee hole siinä.. Sit luin lapusta. Niin joo, samoilla linjoilla muidenkin kanssa täällä.. Kuka viitsii sellaisen kanssa räpeltää.. Ja siis miehelle on (mun mielestä ainakin) niin paljon helpompaa kondomin käyttö kuin naisel..
Miehelle muutenkin olen heitellyt lausahduksia ilmaan että annetaanko naapurille noi kondomit jne :D .. pehmitän sitä siihen et synnytyksen jälkeen niin ei ehkäisyä käytetä. Kun tämänkin muksun saaminen alulle kesti sen yli puoli vuotta niin seuraava saa tulla kun tulee..
Oli ihania värejä äitiyspakkauksessa, tykkäsin. Etenkin ne vihreet ja ruskeet.. Itse olen kans ostellut vihreää ja ruskeaa.. Ahistaa vaan kun eka lapsonen on niin en yhtään tie minkä kokoisia vaatteita tarttis olla valmiina ja kuinka paljon ja et mitä ku vaunuis on ulkon niin laittaa päälle jne.. Et pärjääkö sitä noilla äitiyspakkauksen vaatteil ja niil mitä me ollaan vähän ostettu vai pitäiskö ostaa jotakin vielä..
Ja toinen kun me ollaan päätetty kestoilla (ei muuten ollut mun mielestä käytännöllisiä äitiyspakkauksen kestot tai siis...) niin meillä on tuolla 10 taskukestoa ostettuna.. Ja nyt nuo äitiyspakkauksen.. Niin pärjääkö tuolla satsilla yhden päivän. Kun sanovat niitä menevän se 10 päivässä.. Ja minä mietein sitten sitä pesua.. Kyllähän se käy et pesukone käy päivittäin, mut pitäiskö niitä olla sitten 20...? Et toiset on pyykis niin toiset on käytös ja sit ku osa on kuivumassakin.. Onko meillä liian vähän noita???
Töistä vielä.. Luulevat tosiaan tuolla osastolla että olen hyvässä kunnossa ja sillon kun menin sinne niin sanoin et ei oo mitään suurempaa ollut.. toisaalta piti paikkaansa mut toisaalta en, en siis sanonut selästä mitään.. Ja nyt sit olen miettinyt et pitäiskö mun pehmittää "pomoa" jollain et saatan jäädä loppuajaksi pois, jos se sopimus on pitkä.. Ettei tiedättekös tuu ku salama kirkkaalt taivaalt mun saikku sit.. Ja siis sillä tavalla pehmittää, et pitäiskö alkuviikost sanoo sille vaikka et olen kaatunut tjn ja lääkäri alkoi miettimään pidempää saikkua.. Tjn..
Joo tiedetään, mä mietin ihan liikaa työnantajaa :(
Mut nyt muutamia juttuja hoidettavan ennen lekuril lähtöä.
Verticia & masukkiasukki Rv 26+6
Kelahakemuksesta.
Kohta 11. Eli mitä tarkoittaa tuo työstä poissaoloajan palkka? Tarkoittaako se siis, että jos saa palkkaa äitiysloman aikana?
Eikö siis kuitenkin pääasiallisesti saada juuri noita etuuksia eikä palkkaa? Vai miten tämä tulee ymmärtää.
Rautavalmisteista
Jo-hanna oletko kokoillut Obsidania? Minulla vatsa meni kovaksi Retafenista, mutta Obsidan on sopinut hyvin. Lääkäri siis suositteli tuota OBsidania ja sanoi, että se sopii monille.
Sain yhdeltä mieheltä tosi hyvän vitamiininottovinkin, hänen vaimonsa oli siis käyttänyt samaa raskausaikanaan. Hän siis suositteli seuraavaa koktailia: c-vitamiini poretabletti + multivitamiini + rautavalmiste. Tuosta saa tosi hyvät kiksit aamulla. Ainakin mulla lähtee nyt päivä energisemmin käyntiin, eikä kukaan ole sen jälkeen tullut sanomaan "näytät aneemiselta", "tänään et näytä hyvältä".
Tsemppiä sille, joka määrättiin vuodelepoon. Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja avautuminen pysähtyy. Jos yhtään lohduttaa, niin ystäväni määrättin samoista syistä samoilla viikoilla vuodelepoon ja hän synnytti yliaikaisen lapsen.
T: candelafi
Jess, myös me saatiin se pakkaus VIHDOIN!! Kyllä täällä Helsingissä tosiaan kestikin taas se käsittely ja sitten tietysti nuo pyhät sotkivat lähetysajatkin.. Olin jo melkein varma etten ollut huomannut postin lappua ja (kun nykyään ei kaikesta edes tule kakkosilmoitusta) että posti olisi jo palauttanut noutamattoman paketin takaisin Reimalle..
Oli kyllä sööttiä tavaraa siellä :).. Vähän enemmän kyllä tykkäsin vuoden 2007 pakkauksesta mm makuupussi ja haalari olivat vielä suloisemmat kuin tässä nykyisessä, mutta kyllä nämäkin kelpasivat oikein mainiosti!! Vaikka kaikki onkin esikoiselta tallessa tahdoin myös pikkukakkoselle oman pakkauksen siinä ajatuksessa että säästän edes jotain pakkauksista molemmille muksuille annettavaksi kun ovat aikuisia. Makuupussit ainakin olisi kiva antaa (toivottavasti) joskus tuleville lapsenlapsille.. Heh, toinen on vielä mahassa ja mä ajattelen lapsenlapsia.. =D.
Tervetuloa mukaan (blondi ei taaskaan muista nimimerkkiä) Nadege?!!
Onneksi tosiaan lääkäri huomasi ja pääsit sairaslomalle! Toivottavasti pikkuinen pysyy kyydissä vielä pitkään!!
Mä tajusin just että mulla on tänään sitten se ensimmäinen puolen liksan päivä. Ei innosta. Ei sitten vittu yhtään!! (Anteeksi kielenkäyttöni). Mulla on nyt joitain tarjouksia sisässä joten ne käyn tietysti läpi koska sitten vasta pännisikin jos joku muu veisi mahdolliset provikat. Mutta ensi viikon jälkeen se saikku on tosiaan vahvasti harkinnassa.. Mulla olis pienenpienenä haaveena tehdä ensi viikon aikana ihan törkeän hyvä myynti, siis jotain reilun parinkymmenen tuhannen luokkaa ja jäädä sitten sen jälkeen saikulle jolloin mun kk liksani oliskin sitten ihan kiitettävä tän loppuajan. Siitäs saisivat sitten kun joutuisivat maksamaan sekä kk-liksan, provikan ja sitten saikkupalkan keskimääräisen liksan mukaisesti. Anteeksi kun koko ajan jauhan näistä mun työjutuista, mut olen vaan vieläkin niin tyrmistynyt siitä että ylipäätään joudun tekemään tätä myyntityötä ja siitä että se palkkakin puolitettiin.. Nyt mä lopetan töistä jauhamisen. Piste.
Kyllä se synnytys tosiaan on alkanut aikalailla päässä pyörimään. Varmaan sen takia kun esikoisesta se oli niin hiton vaikea enkä toista kertaa tahtoisi sellaista kokea. Vaikka tuskinpa koenkaan, eiköhän tällä kertaa tutkailla kunnolla mahtuuko vauva vai ei eikä ensin yritetä 24h saada lasta syntymään joka ei kuulemma ikinä olisi sieltä mahtunut.. Tällä kertaa aion kyllä luottaa ennemmin kokeneen terkan käsin tekemään painoarvioon kuin siihen ultran arvioon joka viimeksikin meni reilut 700g vikaan. Eihän tämä pikkukakkonen tosin välttämättä olekaan ollenkaan niin iso kuin veljensä, mutta kyllä mulle neuvolassa sanottiin jo nyt että ei mikään kirppu tälläkään kertaa ole.
Nyt mä taidan jatkaa duunejä!
Colatoffee 28+6
Olin parin viikon joululomalla, sitten pari kiireistä päivää töissä ja nyt saikulla, eli kirjoittelu on jäänyt. Saikku johtuu ihan perus flunssasta, joita mulla on ollut tosi monta tän raskauden aikana. Ja kaikki on vetäneet ihan työkyvyttömäksi. Ei sillä että siellä enää jaksaisi ollakaan. Onneksi kohta alkaa taas parin viikon loma, loppuaika sitten saikkua jos siltä tuntuu. Ei oo enää kovin energinen olo.
Kävellä jaksan max. kilsan kerrallaan, ja senkin hitaammin kun naapurin mummo. Tosi nopeasti alkaa tuntumaan painetta vatsassa, särkemään ja välillä supistamaan. Raskaiden juttujen kantaminen ja nostelu on jäänyt jo kuukausia sitten... Yöunet on katkonaiset, osin varmaan flunssan takia. Selkää ei onneksi särje, vaikka maha onkin valtava. Miten helposti sitä saikkua oikeen saa, jos mitään tosi vakavaa (niinkun sen uuden jäsenen juttu, tsemppiä sulle) ei ole? Tai mistä sitä tietää, vaikka kuukauden kuluttua oliskin.
Huvittavaa, miten me naiset ollaan niin lojaaleita työnantajille. Jokainen saikku vähän hävettää, vaikka ekana pitäis ajatella vauvaa ja heti tokana itseään.
Kiloja on tullut jo 10. Tuntuu kyllä siltä, että niiden kertyminen olis hidastunut aikaisemmasta. Pelottaa, että tässä lopussa vielä tulee toiset lisää. Syömisen kanssa oon alkanut vähän tarkkailla itseäni, mutta kun liikuntaa ei voi harrastaa minkäänlaista, niin kiloja varmaan tulee ihan pakosta. Oon varmaan aivan rapakunnossa synnytyksen jälkeen. Kuinka nopeasti sektion jälkeen voi alkaa edes kävelemään kuntoilumielessä? Outoa, ettei liikunta oo ollut mulle mitenkään tärkeää aiemmin, mutta nyt kun siihen ei pysty, haluaisi tehdä vaikka mitä.
Kävin pelkokätilöllä, sinne lähetetään kai automaattisesti kaikki sektiota toivovat. Oli outoa, että ne automaattisesti oletti sektiohalujen johtuvan kivun pelosta. Kipu just kun ei pelota ollenkaan, vaan synnytyksen epäonnistuminen ja vauvan vaurioituminen. 75% pelkokätilöllä kävijöistä haluaakin lopulta alatiesynnytyksen, mulle synnytyssalivierailu ja synnytyksen/sektion vertailu vahvisti leikkaustoivetta entisestään.
Äitiyspakkausta ei ole tullut. Työnantaja lähetti paperit kelaan joulua ennen. Kuinka kauan siinä käsittelyssä Helsingissä kestää? Mitä muuten pitää tehdä veroilmotukselle? Työnantaja maksaa mulle täyden palkan pari kuukautta, mutta entä sen jälkeen?
Voidaan hyvin ja koitetaan olla itsekkäitä ja vaatia neuvolalta hyvää palvelua, vauvojen vuoksi!
-Sonja rv 29 tai 31, en tiedä uskoisiko alkuperäistä laskettua aikaa vai 4D-lääkärin sanomaa
Mä nuijin nää sivut jonnekin maan rakoon. Kirjoitin taas aamulla romaanin ja se on mystisti kadonnut... Tälleen kun töistä kirjoittelee, niin yleensä se viesti lähtee siinä vaiheessa, kun joku roikkuu sermin takana ja on haluamassa mua jonnekin mukaansa, eli ei ehdi talletelle draftia minnekään notepadiin. Blaah.
Eli taas referaatti romaanista: Tervetuloa Nagade ja tsemppiä lepäilyyn. Ei kai tuo kovin poikkeuksellista ole uudelleen synnyttäjälle, ainakin olen kuullut useita tapauksia ja siihen auttaa vaan lepo!
Olikos helmielina joka suri toppapuvun kokoa. Meillä syksyllä syntynyt esikoinen nukkui vaunupäikkärit 1-1,5 v talvena tuossa 2004 paketin toppapuvussa, eli ei tullut käyttöön heti vaan vasta seuraavana talvena, kun mies olis hukkunut siihen heti synnyttyään. Eihän se yli 1 v:lle ulkoiluasusta käynyt, mutta oli tosi kätevä, kun oli aina puhdas ja kuiva haalari päikkäreille. Eli jos mitoitus ei ole muuttunut, menee kevätlapselle varmaan mainiosti ens talvena. Huoli pois.
Verticia, nyt et mieti sitä pomoa yhtään. Jos se olis ollut reilu, se olis tehnyt sulle 2-3 kk:n sopparin jo vuoden alussa. EI sun sen reilumpi tarvi olla. ELI: et turhaan sepitä mitään tarinoita vaan, 1) allekirjoitat sopparin ja 2) haet sit saikkua. Tässä järjestyksessä. PISTE. Eri juttu, jos saisit jotain työttömyyspäivärahaa tms sairasajalta, mutta jos et saa, niin sit pitää miettiä VAAN itseään. Ja tietty voihan siellä töissä käydä aina kun jaksaa. Mä en kyllä selviäis mistään ruumiillisesta työstä, hyvä kun konttorissa notkumisesta...
Kestovaipoista. Ihan pienen kanssa en ole kestoillut, mutta jo puolivuotiaan kanssa selvisi hyvin 12 vaipalla. Pesin iltaisin 6-8 vaippaa ja aamulla kuoret oli jo kuivia. Imuja mulla oli muutama ylimääräinen, eli niitä piti kierrättää enemmän. Mutta ihan pienellehän käy vaikka harso imuksi, kun ei ne pissaa niin paljoa kerralla, eli kyllä tolla 10 voi selvitä, jos tekee itse vaikka imuja lisäksi. Taskuvaippaanhan käy vaikka vanhasta pyyhkeestä leikatut palat, joita voi halutessaan ommella yhteen ja valkaista etukäteen, niin eivät värjää kuoria. Meillä olikin osa imuista aika kamalan näköisiä vaaleahkoja virityksia, mutta eihän ne sieltä taskusta mihinkään näy. Ja sit mulla oli reissuja ja kyläilyjä varten kertiksiä, ettei joutunut kakkavaippoja päivätolkulla säilömään. Mutta voihan sitä pyykätä reissussakin ja huuhtelemalla vaipat saa kuiten aika puhtaaksi.
Nyt en jorise enempää, jos vaikka sais tämän tekstin lähtemään kunnialla (CNTRL-C)
tuuti ja nappula rv 25+6, kai
Kiitokset Candelafille ja Satuilijalle vastauksista. Nolona tunnustan että rautapakkaus(se o:lla alkava..) on vieläkin avaamattomana tuolla hyllyssä.. En ole muka saanut aikaiseksi aloittaa... Varmaan sitten kun lähtee jalat alta <:) Miten voi ihminen olla näin saamaton...
Colatoffeelle paljon tsemppiä työtilanteeseen, koitahan jaksaa!!
Nadegelle tervetuloa mukaan myös mun puolesta! Paljon rauhallista lepäilyä ja hermoJa, toivotaan että kaikki menee hyvin!! Onneksi noi yleensä vaan säikyttelee...
Jouduin -05 joulukuussa kakkosen kanssa sairaalaan muutamaksi päiväksi levolle. Menin näytille varmuudeksi kun masu oli kipee, koitin kyllä kiven kovasti väittää ettei ne suppareita ole että kyllä minä ne tunnistan kun vuosi sitten synnytin... Vannomatta paras! :) Tulehdusarvot koholla ja supparia piirtyy käyrään tasaiseen. Antibiootille muistaakseni ja aamulla hoitsu tuli sanomaan että toivottavasti pääset tänään kotiin, viikkoja silloin muistaakseni 32? Lääkärikierrolla tuli sitten kuitenkin tyly tuomio; Lisää supistuksia estävää piikkiä kankkuun(niitä tuli useampia) ja vauvan keuhkot kypsytetään piikillä varmuudeksi jos syntyy nyt. Enempää kommentteja tai selityksiä ei tullut, kierto jatkui... Hoitsu tuli pistämään piikit ja häipyi myös sen kummemmin selittelemättä. Olin synnyttäneiden osastolla, vieressä onnelliset äidit hoivasivat vastasyntyneitään. Kotona odotti vajaa 1-vuotias jonka synttärit piti järjestää alle viikossa. Huoli pienestä masussa. Kukaan ei lohduttanut tai kummemmin keskittynyt mun huoleen, kiireisiä varmasti olivat. Sitten sinne tuli vielä Lucia-kulkue kiertämään huoneet. Se oli se viimeinen korsi, silloin pääsi poru ja kovasti...
Mutta summa summarum, raskaus käynnistettiin lopulta 39+0 kun mun pää ei enää kestänyt synnytyspelkoa ja päivää myöhemmin syntyi reilun 3 tunnin helpon synnytyksen päätteeksi terve poika :)
Mutta se mun höpinöistä :) Täällä ollaan taas simmut ihan ristissä kun närästys ja päänsärky valvoittaneet aamuyöstä. Ei sitä oikein muutaman tunnin pätkittäisillä unilla jaksa...
Mukavat päivän jatkot kaikille!!
Jo-hanna ja Lupu-neiti 29+3(rv 30 lähestyy :)
Nadegelle tervetuloa, tsemppistä ja lepoa. Aika hurjan kuuloista, mutta kuten joku viisas sanoikin, kyllä me Suomessa ollaan kait aika hyvissä käsissä, onneksi.
Nyt on sitten käyty ensimmäistä kertaa lekurissa. Kaikki oli niin kuin pitääkin ja
vauva kasvaa keskikäyrällä.
Vähän nihkeä se lekuri oli, kun kysyin, että viittitkö kattoa, näkyykö ne munat ultrassa, kun tuli ostettua tummansinisiä vaatteita. Ei suostunut. Toisaalta mulla on ollu aikasemmin virtsatietulehduksen estolääkitys (joka otetaan yhdynnän jälkeen, josta musta tuntuu siltä) ja sain nyt uuden estolääkitysreseptin. Nauratti vaan, kun sanoin, että usein tulee, jos saman päivän aikana on oltu useammin kuin kerran. Tää kirjoitti sitten reippaasti 100 tablettia, kun ei kuulemma jaksanu laskeskella. Ja juu ei, ei me nyt niin aktiivisia olla...todellakaan.
Tosta naisten kondomista sisko kertoi, että olivat miehensä kanssa kokeilleet, mutta varsinaisesta yhdynnästä ei tullut mitään, kun molemmat nauroi vain kippurassa.
Sain myös vihdoin kelalta päätöksen. Oon ihan jee jee, koska luulin, että tulot tippuu, mutta mähän saan enemmän äippärahaa kun ansiosidonnaista. Näin ollen kun oon vähällä tottunu elelemään, niin voin ehkä ostaa jotain ekstraakin.
Mies on ruvennut autoja kattelemaan ja mun pitäis olla kiinnostunu. mutta hei, mun mielestä auto on sininen ja siinä on neljä pyörää. Plussaa on, jos kulkee eteenpäin. Musta me pärjättäs vähän aikaa ilman autoakin, mutta kai se täytyy ostaa. Ja onhan se ihan liikkistä, että hän osallistuu lapsentulonsuunnitteluun.
Ostin myös vauvan riippukehdon ja testasin sitä leluapinalla. Eilen pyysin sitä korjaaman sen tosta olkkarista tilaa viemästä, mutta kieltäytyi (musta laiskuuttaan), koska hänestä on niin kiva katella sitä. Hmm...se alkaa selkeästi pehmetä. On muuten myös kalenterista laskeskellut, milloin alkaa isäkuukausi (luulen kyllä, että lähinnä sen takia, kun on niin stressiä töissä).
Koitetaan liikkua ja ulkoilla jonkin verran, herkutella sopivasti
ja nauttia tästä raskaudesta kuten pystytään. Tukalammaksi se olo kai pikkuhiljaa alkaa kuitenkin muuttua.
Sande + Nyytti, kimpassa jo 28 + 2 rv
Tervetuloa Nadege ja kaikkille joilla oli huolia selän, suppareitten ym.. kanssa
niin tsemppiä, pitäkää huolta itsestänne ja unohtakaa ne työnantajat!
Aika harva työnantaja kuitenkaan ajattelee työntekijöitä, poikkeuksena mun käsityksen mukaan on pienet firmat?!
Mulla oli tänään melkein hieno päivä!
Sain ensimmäisen äitiysrahan, jee, vasta tässä kolmatta kuukautta on sitä odoteltukkin:(
Mutta mutta sain vaan kuukaudelta!
Eikun puhelin käteen ja voin sanoa että kädet tärisi jo raivosta!!
Noh, ensi viikolla pitäisi tulla puuttuva osa, uskoo ken haluu:)
Meillä noi tulot romahti aika paljon, nyt tienataan kuukaudessa yhteensä sen
verran kun tienasin kuukaudessa yksin töissä ollessani.
Mun mies on opiskelija.
Mutta asiat tärkeys järjestykseen elikä saan olla kotona lasten kanssa ja mikä sen tärkeämpää?
Kateellinen teille ketkä olette saaneet äitiyspaketin, kuullostaa ihanalta.
Kaippa se tännekkin pikku hiljaa tulee:)
Meidän molemmat tytöt on myöskin syntyneet keväällä ja seuraavana talvena ovat pitäneet pakkauksen haalaria, ne on aika isot tai ainakin oli.
Sande mistä ostitte riippukeinun?
Mulla oli lainassa sellainen ja se oli ihan kymppi!
Saa vauva rauhassa siellä köllötellä eikä tarvii pelätä että isommat jyrää sen:)
Illan jatkoja:)
Sailori&Panu
IHANAA ku on perjantai ja pari huilipäivää tiedossa=) Tai huili ja huili, siivoomiseksi ja pyykkäämiseksi se taas menee. Ja esikoisen (9v) kaveri on vielä tulossa yökylään tänään eli saan kestää kolmen ipanan riehumisen sijaan neljää ipanaa (harjottelua tulevaan). Olisi väkisin halunnut tulla koko viikonlopuksi mutta mä olin aika tyly ja sanoin että kyllä yksi yö nyt saa riittää.... Toivotaan että on mukavat kelit että viihtyvät pihalla ajelemassa mönkijöillä....
Tuutille vielä siitä pakkauksen toppapuvusta: oliko se 2004 pakkauksen puku minkä kokoinen? Mullakin on -99 ja -02 pakauksien puvut olleet hyvän kokoisia sitten "seuraavana talvena" mutta ne olikin 80 centtisiä. Tää puku on vaan 68=( En tiedä sitten missä välissä ovat pienentäneet pukua.
Oma vointi on suht ok. Oikea lonkka vihoittelee niin että autoon kuskin puolelle könyäminen ja sieltä pois nouseminen tuottaa tuskaa. Apparin puolelle pääsee keposesti. Kaikkia vaivoja sitä näin vanhemmiten tulee... Sisätautilääkäri soitteli eilen että kilppari-arvot on ok ja jatketaan samoilla lääkeannoksilla. Laittoi lähetteen kuitenkin sinne sisätautipolille helmikuun alkuun syynättäväksi. Eli luultavasti tulee samalle viikolle kuin seuraava äitipolilla käynti ja molemmista saa maksaa erikseen poliklinikkamaksun joka on jotain 25,60. Kun eihän niille tietenkään sovi että samalla reissulla kävisi molemmissa paikoissa vaikka saman katon alla ovat. Silläkin viidelläkympillä olisi saanut jo kolmasosan Gracon kaukalosta=(
Oikein hauskaa viikonloppua kaikille!
T: helmielina ja Neposka, tasan 29 rvko
68 cm! On kyllä aika pieni toppis. 2004 oli vielä 80 cm ja mun mielestä 2006 myös. ELi toi minitoppis on kyllä ihan uus keksintö. Itse harmittelin esikoisen kanssa, kun toppis oli mallia jätti ja kaveri painoi vielä jouluna alle 3 kg, eli ihan hukkui pukuun. Silloin saatiin kaverilta 70 cm puku lainaan, sitten kun päästiin vihdoin ulkoilemaan. Nyt sitten kärsivät kevätvauvan saajat. MIks niitä ei voi tehdä kahta kokoa, ihmettelin jo silloin. No, hieno etuhan se on joka tapauksessa, enkä mäkään koskaan sitä kevyttoppista käyttänyt. Eli aina on joku vaate, jolle on vähemmän käyttöä. Naisten kondomi on sitten ihan oma luku sinänsä... :-)
tuuti, nyt rv 26
Jää tosiaan meilläkin takuulla käyttämättä se toppapuku tällä kertaa, mutta esikoiselle se oli justiinsa hyvä kun syntyi syyskuussa. Veikkaan että meillä menee muutenkin hauskasti ristiin esikoiselta perittyjen vaatteiden kanssa sitten. Siis niin, että esikoisen nyt käyttämät toppahaalarit ovat ensi talvena auttamattoman isoja ja seuraavana taas pieniä. Sama juttu T-paitojen kanssa tietysti kesällä. Onneksi sitten pitkähihaiset ainakin tulevat käyttöön. Riippuu tietysti myös hieman pikkukakkosen "väreistä"kin minkä verran joudun hankkimaan uusia vaatteita. Esikoinen kun on punapää niin hänellä ole tykännyt käyttää paljon ruskeita ja armeijan vihreitä vaatteita ja ne värit eivät välttämättä taas sovi kaikki ihan blondille.. Hehheh, on mullakin mietteet! No, mutta toisaalta tosiasia oli että monet hempeämmistä väreistä (siis lähinnä jotkut vaaleansinisen sävyt) joita saatiin taas perinnöksi esikoisen 1v4kk vanhemmalta serkkupojalta vetivät meidän herran iholta kaiken värin pois ja poika oli kelmeän kalpea niissä. Jännää siis nähdä minkä värinen tästä pienemmästä tulee.. Miehen puolella on tuota punaisuutta, hänen isällään on paljon punapigmenttiä, mutta en olisi silti ikinä uskonut että meidän mukelosta tulee punatukkainen =). Nyt toivon että se punaisuus (ei siis mikään porkkana) pysyisi eikä haalistuisi blondiksi.. Mun puolella kaikki ovat kyllä ihan blondeja vain.
Naisten kondomille naureskeltiin muuten mekin =). Toisaalta taas mistäs sen tietää vaikka tuollainen olisi paljon kätevämpi kuin tavallinen.. Ei ole tullut testattua ja tuskin tuleekaan.. Mähän kuolisin nauruun!
Vertcia siellä jo suunnitteli mahdollista pikkukakkosta =)! Myös meillä on ollut siitä pikkukolmosesta puhetta, vaikka alkuvaiheessa raskautta vannoin ettei ikinä enää.. Näin pienellä ikäerolla kolmatta ei takuulla yritetä joten katsellaan sitten josko meille kolmas joskus myöhemmin iltatähtenä vielä suodaan.. Tosin mähän täytän jo 35 syksyllä joten hirveän montaa vuotta ei tässä ole aikaa.
Eilen oli ensimmäinen sellainen päivä jolloin tosissaan huomasi olevansa raskaana. Siis huomaahan sen aina kun näkee vilauksenkin ryhävalaasta peilissä, mutta muutenkin. Kävelin ilmeisesti vähän liian lujaa joten sitten loppuilta menikin sitten siinä kun maha oli kivikovana ja kipeänä ja selkäkin kipuili. Ärsyttävää!!! Selkään taitaa kyllä alkaa tämä 8 tunnin istuminenkin ottamaan.. Mutta en tosiaan tahtoisi alkaa vielä tässä vaiheessa himmailemaan tuon kävelyn kanssa! Tiettykään en enää pysty lenkkiä vetämään nopeaan tahtiin, mutta tarkoitan siis sitä ettei edes muutamaa sataa metriä pysty normaali vauhdilla menemään.. Heh, tajuskohan kukaan mun pointtiani kun taisi tulla aika epäselvästi ilmaistua..
No mutta, taidanpa jatkaa töitä taas vähän ja kohta syömään.. Heh, me käydään siis jo puoli 11 syömässä mikä kyllä sopii mulle mainiosti =)
Oikein kivaa viikonloppua kaikille
Colatoffee ja pikkukakkonen tasan 29
Tulee vähän harvakseltaan kirjoiteltua, pinoja koetan kyllä lukea ainakin kerran pari viikossa:)
Tänään on 1.5 viikon sairasloman viimeinen päivä ja pitäis koettaa miltä siivous-ja muut kotityöt tuntuu. Töihin menen jokatapauksessa maanantaina, katsotaan sitten kuinka kauan siellä pystyn olemaan. Reilut 5 viikkoa olis vielä ennen äippälomaa.
Äitiyspakkausta on moni päässyt ihastelemaan. Mulla ei ole vielä edes hakemus saapunut Kelaan, tai kai se on saapunut kun yli kk sitten lähetettiin, mutta käsittelyä odottaa. Ei nimittäin näy tuolla netissä kun olen koittanut kurkkia. Itse en sitä pakkausta ottanut tällä kertaa, ekalta on vielä ne tärkeimmät, kuten makuupussi ym. hyvässä kuosissa, joten sille rahalle on enempi käyttöä. Meillähän on tyttö-05, poika-07 ja nyt poika tulossa. Hauskaa että moni muukin on jo miettinyt tulevia vauvoja. Mä olin sitä mieltä yhdessä vaiheessa, että tämä kolmas on viimeinen, mutta nyt jo houkuttaa ajatus neljännestäkin :)
Keskiviikkona olin neuvolassa ja th laittaa nyt lähetteen äitipolille kokoseurantaan kun edelliset on ollut isoja vauvoja ja tämä tuskin huonommaksi jää siinä suhteessa. Ihan kiva mennä sinne seurailtavaksi, pääseepä ultralla kurkkimaan masuun ja muutenkin on kiva vähän tietää missä mennään.
Jep mutta nyt ainakin alan suunnittelemaan sitä siivouspuolta!
Mukavaa viikonlopun alkua kaikille!
T: Aaku 29+0 (meitä taitaakin olla monta samoilla viikoilla)
Taas alkaa yks työviikko olemaan takanapäin, jee! Mun täytyy tunnustaa, et laskeskelen jo päiviä, että koska ei tarvii tänne enää pitkään aikaan tulla...
Me huhtikuiset ollaan nyt vähän aktivoiduttu, hienoa!
Jo-hanna: Mä olen se sun wc-painajaiskaveri ja toi sun Tallinnan reissu kuulosti tosi hurjalta! Vähemmästäkin saa traumoja, onneks pääsitte turvallisesti perille!
Colatoffee ja Miia56 ja muutkin sektion kokeneet: Mua myös jännittää ja mietityttää tuleva synnytys. Kunhan nyt ei ihan yhtä raskasta kokemusta tulis kun viimeks, niin hyvä olis. Mullahan oli se synnytyksen kesto 24h, kaikki keinot käytettiin, mutta synnytys pysähtyi ja poika ei laskeutunut tarpeeks, joten kiireelliseen sektioon päädyttiin. No, harvemmin synnytykset on samanlaisia, joten yritän olla avoimin mielin.
(..helpommin sanottu kuin tehty...)
Nadege: Tervetuloa mukaan! Kylläpä kuulosti hurjalta sun lääkärissäkäynti. Kovasti tsemppiä ja ota rauhallisesti!
Candelafi: Muutkin tuskailee näköjään sen Kelan hakemuksen kanssa. Miten ihmeessä niistä saakaan niin hankalia... Mä laitoin siihen kohtaan 11, että työnantaja maksaa palkkaa 3kk eli niin mä sen ymmärsin. Mulle taas tuotti tuskaa kohta 10 (muistaakseni), jossa kysyttiin jotain työssäpoissaoloaikaa. Jätin sen kohdan tyhjäks. Toivottavasti ei tuu bumerangina takas.
Monella oli jo seuraavat lapsukaiset mielessä, mulla myös. Jos nyt kaikki menee hyvin, niin ois ihanaa, jos vielä tulis kolmaskin. Näille mun kahdellehan tulee melkein 5 vuotta ikäeroa, niin nyt vois ajatella pienempää ikäeroa. Tosin, meille niitä ei oo tilauksesta tullut, tätä kakkostakin yritettiin yli puoltoista vuotta ja yks keskenmenokin oli välissä. Oon tosi onnellinen tästä kakkosesta ja myös paljon enemmän huolissani kaikesta mahdollisesta, kuin ensimmäistä odottaessa. Eikä ne huolet varmaan ainakaan vähene lapsosten kasvaessa...
Mites muuten ootte ajatellut järjestää vanhempien sisarusten hoidon, kun jäätte kotiin?
Jääkö kotiin vai jatkaako päiväkodissa/hoidossa?
Pitkän harkinnan jälkeen me päätettiin, et poika jää myös kotiin kesäkuusta alkaen koko vuodeks. Meilläpäin järjestetään joka päivälle erilaista kerhotoimintaa kotona oleville lapsille, joten saa sitten itsekin vähän hengähtää välillä. Myös naapurin lapset on kotona, joten leikkiseuraa löytyy ihan läheltäkin. Eilen just kun hain poikaa hoidosta, niin se huusi yhdelle kaverilleen, että sitten kun vauva syntyy, niin mä jäänkin pitkälle lomalle. Odottaa ilmeisesti jo kovasti itsekin sitä :)
Pitäisköhän taas jatkaa vähän hommia ennen kuin lähden ruokatauolle (tunnille..)
Voikaa hyvin!
Lumikide ja Emmi 25+2 ( ...vasta, perästä tullaan!)
Monella on jo niin paljon viikkoja että kateeksi käy ;)
Vatsatautia on edelleen meillä. Itsekin sen sairastin mutta onneksi pääsin aika helpolla. Kuopuksen vatsa edelleen löysällä ja on tyttö jo laihtunutkin =( mutta en ole vielä huolissaan kun on hyvin syönyt ja juonut. Mies sitten yökkäili tänä aamuna eli vielä olisi tuo esikoinen sairastamatta. Tietenkin tulee juuri viikonlopuksi kun lähtevät lauantaina mummolaan yöksi.
Kävin kaupassa juuri ja kyllä teki tiukkaa 3 kauppakassin kanto, mut pakkohan se oli perheelle ruokaa hakea.
Kela paperit vielä tuossa pöydällä odottavat, mut heti alkuviikosta on kyllä laitettava eteenpäin. Yllättävän vaikea kyllä täyttää. Kelaan menee vissii se alkuperäinen raskaustodistus ja työnantajalle kopio? Pitää soittaa palkanlaskijalle ja kysellä vielä häneltä kun haen palkkaa 6kk työtulojen mukaan.
mut nyt alkaa pitsa tuoksumaan sen verran että taidan päästä syömään. Piti tehdä jotain hyvää ruokaa tähän sairastelun keskelle. Jälkkäriksi jääteleö ja suklaakaurakeksejä =) nam!
rv 25+2
Lumikide kyseli tuosta hoitoasiasta. Me ollaan päätetty niin, että lapset jatkavat 2pv/vkossa tarhassa, ihan vaan sen takia että käytiin noista tarhapaikoista melkoinen taistelu ennenkuin ne saatiin, joten nyt ei uskalla pois antaa. Ja koska yksi lapsi on aina helpompi saada sinne joukon jatkoksi kuin koko kolmikko samaan päiväkotiin. Olen itse kuitenkin menossa heti tammikuussa töihin. Kesällä ovat pitkän loman kotosalla ja tämä 2 pv/vkossa alkaa joko huhti-tai toukokuun alusta, riippuen siitä milloin vauva syntyy.
Herkulliselta kuulosti prinsessat2:n lounas. Pitänee varmaan itsekin käydä jotain ruokaa miettimään ennen niitä siivouspuuhia..joihin en siis vieläkään ole ryhtynyt:)
Kiitos kommentista tuohon Kela-kaavakkeeseen. Ärsyttävää kun lisätiedoissa ei ollut mitään kohdasta 11.
Itse päätin, että en ota tuota äitiyspakkausta. Melkein jo kaduttaa, jos siellä on söpöjä vaatteita. No onhan niitä kyllä jo kahdelta lapselta aika paljon ja valikoimasta löytyy sekä poika että tyttövärejäkin. Täytyy kiertää kirppareita jos hypistelykuume iskee.
Meillä kaksi vanhempaa lasta jatkavat puolipäiväisenä päiväkodissa. Vanhempi lapsista menee siis ensi syksynä esikouluun ja haluaisin, että hän saa käydä sitä. Lisäksi tiedän haluavani käydä jumpassa yms. minne ei voi raahata kolmea lasta, mutta yksi vauva-to-go kulkee varmaan mukana ainakin äiti+vauva jumppiin. Harkitsen myös kielikurssia. On tosin myös mahdollista, että vietämme suuren osan ensi vuodesta ulkomailla ja nämä kuviot menevät sitten aivan uusiksi. No katsotaan sitä sitten tilanteen mukaan. En halua kuitenkaan tässä vaiheessa sitoutua mihinkään, ennen kuin tunnen tuon masuasukin vähän paremmin.
Täällä puhutaan jonkin verran jo synnytyksistä.
-Millaisia odotuksia teillä on synnytyksen suhteen?
Itsellä niitä on kaksi takana. Molemmat olivat alatiesynnytyksiä, mutta varsin erilaisia.
Ensimmäisesssä mulla ei ollut lainkaan supistuksia ennenkuin synnytys alkoi. Supistuksista kesti sitten 18 tuntia vauvan syntymään. Lapsi syntyi 9h sen jälkeen kun menin synnytyssaliin. Sain 3 epiduraalia synnytyksen aikana. Olin enimmäkseen sängyllä ja aivan poikki synnytyksen jälkeen.
Toisessa taas supistukset alkoivat monta päivää ennen synnytystä ja olivat kipuasteeltaan lievempiä. Lapsi syntyi 5h siitä kun menin synnytyssaliin. Kivunlievityksenä käytin ilokaasua ja olin ensimmäistä aktiivisempi ja valmistauduin jo ennen synnytystä synnytystä varten kuin se olisi ollut maraton-urheilusuoritus. Seisoin koko avautumisvaiheen, käytin joogatekniikoita ja ponnistin sitten sängyltä. Sain yhden epiduraalin, joka ei tosin auttanut yhtään kipuun vaan laukaisi ainoastaan ponnistusvaiheen. Ponnistusvaihe oli molemmissa synnytyksissä nopea. Tämä 2 synnytys oli siinä mielessä mukavampi, että kovin kipuvaihe kesti lyhyemmän aikaa kuin tuossa ensimmäisessä synnytyksessä.
Molemmissa synnytyksissä olen vaatinut, että välilihaa ei saa leikata. Tosin imukuppiakaan ei ole tarvinnut käyttää.
Toivoisin kolmannen synnytyksen menevän kuten tuon toisen synnytyksen, mutta sitä ei kai voi varmuudella tilata...:)
T:candelafi
Tosiaankin, raskaus on jo edennyt sen verran pitkälle että varmasti on synnytys alkanut pyörimään itse kunkin mielessä, niin myös minun=) Candelafi kyseli odotuksista synnytyksen suhteen:
Minulla siis jo neljäs synnytys edessä niin että vertailupohjaa löytyy. Kaikki menneet suht samalla kaavalla joten eiköhän tämäkin mene siinä joukon jatkona. Kaikki alkaneet siten että aamulla on valunut limatulpan kappaleita pöksyyn ylös noustessa. Siinä on sitten synnytys käynnistynyt pikkuhiljaa päivän mittaan. Ensimmäiseen synnytykseen merkattiin kestoksi 6h, ponnistus 15min, toinen kesti 5h, ponnistus 7min ja kolmas 4h ja ponnistus 3min. Noita lukua kun katselee niin äkkiä laskee että tällä kertaa synnytys kestää 3h ja ponnistus minuutin=) Eli suht ajoissa saan sairaalaan lähteä, matka sinne kun kestää 45 minuuttia. Kaksi ekaa synnytin epiduraalin ja ilokaasun avustamana mutta kolmannella kerralla en kerennyt saamaan muuta kuin ilokaasua kun olin jo 7cm auki sairaalaan päästessä. Ja yllätys yllätys, viimeinen kerta jäi mieleen jotenkin kaikista miellyttävimpänä ilman sitä puudutusta. No sattuihan se tietysti ihan eri lailla, mutta sujui myös nopeammin kuulemma paljolti sen ansiosta etten ollut puuduksissa ja tunsin koko ajan kaiken ja pystyin näin ollen kontrolloimaan tilannetta paremmin. Ja todella TUNSIN kun vauva tuli ulos ja tunsin milloin piti ponnistaa ja milloin ei. Ilokaasukänni kyllä turrutti kivun ihan kiitettävästi=) Eli tuohon kokemukseen nojaten aion yrittää sinnitellä ilokaasulla tälläkin kerralla. Ja sitä paitsi pelkään aivan törkeästi sitä epiduraalineulan työntämistä selkään! Ja ihan yhtä paljon pelkään sitä että jostain syystä päädyn sektiopöydälle=( Kuten myös sitä kammoksun etten ehdi saada sitä suolentyhjennysruisketta. Musta on todella nöyryyttävää kakkia siihen synnytyspöydälle vaikka niille kätilöille se varmasti on ihan jokapäiväinen näky. Niin ensikertalaisille tiedoksi että vauva kyllä painaa tullessaan tyhjäksi kaikki röörit. (anteeksi taas nämä eritejutut...)
Mä olen myös toivonut aina ettei välilihaa leikeltäisi mutta turhaan. Kolmannella kerralla kirjoitin toivomuksen ihan sairaalaan esitietolomakkkeeseen ja muistan kuinka kätilö suorastaan naureskeli synnytyksen alussa että ei sitä kolmannella kerralla enää keneltäkään leikellä tarvitse. Mutta kuinka ollakkaan, parin tunnin päästä samainen kätilö kauheasti anteeksipyydellen ilmoittaa että kyllä mun nyt on täältä vähän viillettävä. No siinä vaiheessa ei todellakaan enää käynyt mielessä kieltäminen kun lapsella oli puoli päätä pihalla...;) Niin että siellä nyt on arpia arven vieressä ja todella toivon että tällä kertaa säilyy arvitta... Mulla on kuulemma kudostyyppi sellainen ettei hevillä periksi anna. Nyt olen varautunut rasvailemalla säännöllisesti jos se vaikka tällä kertaa venyisi tarpeeksi.....
Hauskaa lauantaita kaikille! Meillä on tänään tiedossa luxus- iltapäivä: lähdetään kahdestaan kaupungille elokuviin ja syömään. Tosin luvattiin mun äidille joka tulee lapsia katsomaan että tullaan jo ysin -kymmenen maissa kotiin ettei sen tarvii yöksi jäädä. Mutta on tuo silti, en muista milloin viimeksi oltaisiin kaksin oltu leffassa. Ehkä joskus viime talvena katsomassa sitä National Treasurea....
Terkuin helmielina ja Neposka 29+1
Oletki saanut sellaisen synnärillä vai hakenut apteekista?
Mulle ei ole synnärillä tuollaista koskaan tarjottu vaan olen kyllä paskonu kun vaavia olen lykännyt.
Toi puudutuskin taitaa olla aika paljon kätilöstä ja lääkäristä kiinni koska se annetaan.
Esikoista tehdessäni olin 7cm auki kun tultiin synnärille ja heti sain piikin, synnytys kesti 3h50min, ponnistusvaihe45min.
Seuraavasta olin 3cm auki kun saavuttiin ja piti saada piikki mutta siihen tuli joku hätäsektio ja en saanut piikkiä kun ei ollut kuin se yksi lääkäri. olin 9cm auki kun lääkäri lopulta tuli takaisin ja sain piikin. Meni n.10min ja tyttö oli maailmassa, piikistä ei siis mitään hyötyä. En muista tarkkaan mutta vähän päälle pari tuntia kesti synnytys ja ponnistusvaihe 2min.
Iltoja kaikille:)
Sailori&Panu 25+4
Mekin saatiin pakkaus tänään, vähänkö oli ihania nuttuja! se toppapuku vähän harmitti, oli aivan syötävän suloinen, mutta ihme jos tulee käytettyä: huhtikuussa vauva hukkuu siihen vielä ja syksyllä se on jo mitä todennäköisemmin pieni=( Jollei tästä tyttelistä tulee jotain megapitkää koikkelia tai sitten vastaavasti pikkasta pygmiä. Tai jollei tule erityis-kylmää kesää... Nyt kyllä alkaa jo puskemaan sitä kuuluisaa pesänrakennusviettiä, tähän asti olenkin aika tyynenä pysytellyt. Hiihtolomaviikolle asti ajattelin malttaa mieleni ja alkaa vasta sitten kaivelemaan vanhoja vauvannuttuja vintiltä. Täytyy toivoa ettei hiiren pirulaiset ole käyneet nakertelemassa!
Vähänkö hihiteltiin sille naisten kondomille siinä pakkauksessa..=) olenko mä jotenkin tosi maalainen tai muuten vaan puskassa kasvanut kun en ole ennen moista nähnyt, käyttääkö joku oikeesti tollasia virityksiä...? Oi kun odotan sitä sterilisaatiota ettei tarvii enää pelleillä millään välineillä...
Täällä olen nyt hipsutellut pari päivää varpaisillaan kun sen äitipolikäynnin seurauksena alkoi tihruttelemaan ruskeaa vuotoa. Ei mitenkään hirveästi, mutta pyyhkästessä huomaa ja pari isompaa tummanruskeaa klönttiä tuli (sori turhan tarkat erite-kuvailut...) Pelkäsin että lääkäri oli jotenkin ropannut niin kovakouraisesti että lähti limatulppa irtoamaan ja kyselin asiasta neuvolassakin, mutta siellä sanottiin että ei mitään hätää niin kauan kun ei tule kirkasta verta. Että kohdunsuu vaan otti itseensä sisätutkimuksesta. (kuis ihmeessä se sitten seksin on kestänyt tähän asti jos ei kestä parilla sormella roplaamista?) Onneksi tuhru sitten loppui joten sain huokaista helpotuksesta, mutta kyllä se pelästytti! Kun tosiaan on noita supistelujakin ollut vähän väliä...=(
Ainiin tervetuloa uudelle huhtikuiselle (sori mun nimimerkkimuisti on maailman huonoin!) Lepäile nyt vaan rauhassa jospas se siitä rauhoittuisi. Mäkin jouduin kuopuksesta saikulle ja lepoon noilla paikkeilla ja peloteltiin että se voi tulla sieltä koska vaan ja kissan viikset, kaveri oli noista kolmesta ainoa joka malttoi pysytellä sisällä niinkin pitkään että syntyi vasta päivää ennen LA:ta. (Kaksi ekaa syntyi viikkoa ennen)
Palaillaan=)
T: helmielina ja Neposka, 28+5