olen huolissani,, 1kk tyttö
tyttö syö hyvin ja paljon kerrallaan,, heti imetyksen jälkeen tyttö alkaa nieleskellä ja tuntuu että hän taistelee puklaamista ja röyhtäisyä vastaan. ja sitten se itkee masukipuja.. äskenkin kävi niin, että tunti syötön jälkeen puklasi oikeen kunnon oksennusta. siis oikein pahanhajuista ja kokkareista maito-oksennusta. Onko tämä normaalia vai onko huoli aiheellinen??
Kommentit (38)
sen takia, niin eiköhän se oksennus tule heti. Ei tunnin kuluttua syömisestä. Eli ei ihan normaalilta kuulosta.
Ja ihan vinkkinä, ei välttämättä ole refluksitautia vaan voi olla myös allergiaa. Sekin voi aiheuttaa puklimista ja röyhtäilyä. Piereskeleekö vauva paljon? Jos niin tekee, epäilisin allergiaa.
Voit kokeilla ensiksi jättämällä maidon ja kananmunan kokonaan pois ruokavaliossa, jos allerginen, pitäisi vaikuttaa 4-5 päivässä. Limppareita, vahvoja mausteita, ruisleipää, kaalia, herneitä ja sipulia kannattaa välttää, nehän tekee ilmavaivoja ja sitä kauttaa piereskelyä ja puklimista myös. Jos päätät jättää maidon kokonaan pois, hae apteekista kalkkia, muistaakseni määrä on 1000mg vuorokaudessa mitä pitää äidillä syödä ettei tule kalkin puutos. Ja osta apteekista maitohappobakteereja myös, niitä siis vauvalle, rauhoittaa mahan ja suoliston toimintaa.
Meillä tosiaan relatipat aiheuttivat mahavaivoja niin päädyin itse syömään maitohappobakteereja vauvalle antamisen sijaan.
reilusti.
Vauva saattaa sen takia kukutellakin, kun tuntee tukehtuvansa. Tämä helpottaa ajan myötä, kun maidontuotanto tasaantuu.
Meillä on neljästä lapsesta kaksi ollut tosi pulauttelevaista
Kuopus pulauttelee vieläkin, ikää 4kk. Nyt hieman jo rauhoittuu.
1,5 kk iässä vaatteet kastui 10-20 kertaa päivässä. Ja puklut todella isoja. Ja meillä niitä tulee kaikissa vaiheissa, siis ihan tuoretta, mutta myös paksua puuromaista.
Ja lentää kaaressa jne.
Meillä vauva kasvaa normaalisti ja on väliajat hyväntuulinen, en epäile refluksitautia.
Se porttihan fuskaa pienillä ilman tautiakin ja vauvat tosiaan sen ylimääräisen pulauttaa pois.
Jos sulla tulvii vauvan suuhun maitoa, koska saa näitä raivareita, niin ihan mahdollista, että hotkii sitä sitten ilman kanssa ja siksi masu on kipeä.
Käy ihmeessä imetystukilistalla lueskelemassa ongelmatilanteista, siellä on liiasta maidosta ja raivareista ja pulautuksesta asiallista tietoa.
Älä siis itke, voi olla ihan normaalia!
kaikille neuvoista.. on vaan niin sydäntä raastavaa nähdä että lapsella on paha olla :(
älä hermoile, mulla on 3kk ikäinen poika, ja etenkin pienempänä oli ihan samanlaista, olin ihan hätää kärsimässä kun laatta lensi kaaressa, eikä tosiaan ollut mitään pikku pulauttelua. Söi ihan hirveän paljon kerralla, sain pumppaamalla 2 dl per tissi pumpattua, ja tämä veti molemmat puolet jos vain tarjosi. Ja sit ykättiin...
ja kas viisas isäni totesi, että tuohan tasaa sitä määrää mikä sisällä on, ei noin pieneen mahdu niin hirveästi. Päätin, että annan vain toisen tissin kerralla, ja sit toisen myöhemmin
(n. 1,5-2h), niin yrjöilyt loppui.
Meidän poika ei huoli tuttia, joten luulen, että imutteli tisua ihan rauhoittuakseenkin. Isä osasi kertoa tuosta yrjön kokkareisuudesta myös, että maito "piimiintyy" mahassa tietyn ajan kuluttua, eli muuttuu vähän kokkareiseksi, ja se on ihan normaalia.
meidän vauveli vieläkin röyhtäilee ja nieleskelee aika paljon syöttöjen jälkeen ja vielä pitkän ajan päästäkin siitä. Sen ajattelisin liittyvän siihen, että kun multa tulvii sitä maitoa niin paljon, niin joukossa vain on ilmaakin enemmän, kun on tavallaan pakotettu hotkimaan, ettei tukahtuisi.
Mä en omiin kokemuksiin verrattuna ja tilanteemme jo rauhoituttua näe noissa sun kuvailemissa oireissa mitään hätää, kokeile sitä että annat vähemmän kerralla. Ja vaikka jotkut näkevät asiakseen todeta, että vauva kyllä osaa itse lopettaa kun on saanut tarpeekseen, niin voin kertoa, että kaikki eivät osaa. Esikoinen meillä oli sellainen, mutta ihan oikeasti tämä kakkonen on joskus roikkunut tissillä ja juonut niin kauan, että on yrkännyt siihen mun päälleni, ei vaan ole mahtunut yhtään enää sisään, vaikka tekis mieli.
Niin ja vielä se, että ilman röyhtäytystä yrjö tulee takuulla parikyt minsaa syötön jälkeen. Oon ihan varma, että sun vauvassa ei oo mitään vikaa. Nih.
monen mainitsema refluksitauti vois olla kyseessä. Hyvänä kakkosena vois olla maitoallergia. Meillä maitoallergian oireet oli just tollaset+vihertävä limainen kakka. Kokeile olla itse maidottomalla dietillä, kun imetät.
ole kyse mistään vakavasta. Kaikki kuvaamasi oireet (kokkareiset oksentelut, maidon nieleskely, mahavaivat, hikka ja maidon väärään kurkkuun vetäminen) sopivat meidän poikaan tuossa iässä. Epäilin itsekin refluksia, mutta ei sitä ollut. (Tarkoitan siinä määrin, että se olisi vaatinut hoitoa. Kaikilla vauvoilla on tuota jonkin verran.) Muistan itsekin tuon tunteen. Vauvan olotilat heijastuivat suoraan omiin tunteisiin. Jos uskoin lapsen kärsivän, kärsin itsekin. Luin kaiken mahdollisen refluksista ja minulla oli ihan kauhea olo. Muista sinäkin, että kyse on sinun tunteestasi ja vauvalla ei välttämättä ole niin paha olo kuin kuvittelet. Itkeminen on vauvalle normaalia. Minulla ainakin nämä refluksiepäilyt saivat kuvittelemaan vauvan olon todella pahaksi, mutta enhän sitä oikeasti tiennyt. En myöskään usko enää sellaiseen, että äiti aina tietäisi parhaiten vauvansa. Itse ainakin olin liian herkkä kuvittelemaan kaikkea. Hyvä asiat on kuitenkin tutkia ja niistä puhua neuvolassa. Jos teillä olisikin kyse refluksista, se voidaan hoitaa.
Meillä ts mulla maitoa tuli tosi reilulla tahdilla mitä sitten neiti nieleskeli minkä ehti ja seassa meni ilmaa tietenkin. Ja vasta sitten reilu puoli tuntia syötöstä saattoi ihan melkein kuin oksentaa. Uskoisin että meillä kyse oli siitä että ilmaa meni vatsaan niin paljon ettei oikein heti saanut röyhtäistyäkään ja sitten kun se iso ilmakupla jossain vaiheessa löysi tiensä takaisin ylös niin tuli jättipuklujen kera. Ja varmasti myös söikin liikaa ja siksikin puklasi. Iän myötä sitten alkoi sujua. Ja toki vatsa oli myös kipeä. Ja kokkareiseksi maito menee mahassa=happamassa aika pian. Kannattaa ainakin kokeilla sitä yksi tissi kerrallaan syöttämistä.
ihan loogiselta,, nimittäin maitoa minulta tulee kyllä ylenmäärin! Jos lapsi päästää hetkeksi syötön aikana nännistä irti niin on koko paita ja lapsen naama ihan märkänä siitä maitosuihkusta. Nyt tyttö viimein nukahti. Se on ollut klo 12 saakka hereillä tähän asti, ottanut vain pieniä torkkuja mitä on vaivoiltaan ehtinyt. Varmasti niin väsynytkin raukka pieni tästä hommasta :( ap
Siinähän syy löytyikin, siis sinulla on runsaasti maitoa ja se tulee vuolaasti. ITSE SAMAN KOKENEENA JA VAUVA OLI TISMALLEEN SAMOILLA OIREILLA neuvoisin sinua kokeilemaan hyvin yksinkertaista keinoa:
ennen jokaista imetyskertaa pumppaa käsipumpulla rinnoista reilusti maitoa pois (ja vaikka pakasta) ja anna vauvan imeä vasta pumppaamisen jälkeen. Vauva kyllä saa rinnasta vielä ravintoa, pahin paine ja vuolaus on helpottanut, jolloin vauva ei joudu maidon henkeenmenon uhalla hotkimaan, ilmaa ei mene masuun. Kannattaa kokeilla!!!
meillä on auttanut tuohon myös se, että pumppaan ennen imetystä parikymmentä milliä pois, joten maidon paine ei enää ole niin kova, kun alan imettää. Mutta älä nyt oikeasti vaivu murheeseen, tuo helpottaa pian, ja lisäksi erität nyt turhaan stressihormonia, joka liukenee myös maitoosi. Usko pois, suurimmalla osalla vauvoista on jonkin asteisia mahavaivoja.
noinko pienestä se voisi olla kiinni.. toivotaan parasta. :/
paitsi se, että jää maidottomalle dieetille. Ei missään nimessä vielä, tuo kuulostaa aivan meidän vauvan touhulta, tuttua on... puklailu, ääntely, itku, ja nieleskely on kauheen kuulosta, tiedän, mutta se menee ohi iän myötä. Meillä auttoi kiinteiden aloitus 4kk iässä ja sit se että vauva alkoi istua, kontata jne nousta pystyyn n. 7kk iässä. Puklaili kyllä 10kk ikään asti PALJON, mutta vähemmän kuin ekoina kuukausina, jolloin puklua suihkusi lätäköittäin... Tsemppiä! Älä panikoi! Ja odota vaan keskiviikkoon kun on lääkäri! :)
vauva syödä liikaa, meilläkin pelkällä rintamaidolla painoi ennen yksi vee neuvolaa 14 kg.
siellä se itkee vuorostaan isänsä sylissä,.. turhauttaa niin kauheasti kun ei syli ja helliminen auta. ap
Alkuperäiselle tästä ei enää ole apua, mutta ehkä muille joilla on ongelmaa liiallisen maidontulon kanssa, kannattaa kokeilla myös syöttämistä rintakumin kanssa, vois hillitä tuota vuolasta maidontuloa.
Oletko nostanut sängyn pääpuolta hieman korkeammalle? Voi laittaa esimerkiksi kirjat sängyn jalkojen alle, niin pääpuoli kohoaa ja takaisinvirtaus voi helpottua. Itse olen myös laittanut ohuen aikuisten tyynyn patjan alle, mikä myös nostaa pääpuolta.
Meidän pehmeäkoppaisissa yhdistelmävaunuissa olen nostanut selkänojaa yhden pykälän ylöspäin, mikä nostaa päätä ylöspäin. Tämän pitäisi helpottaa nukkumista.
Meillä oli muutaman viikon jakso jolloin vauva ei nukkunut kuin sylissä. Hänellä oli ihan selvästi ilmaa mahassa ja maha liian täysi. Muutama puklu tuli muttei kovaa oksentamista. Hankalaa oli kun olisi halunnut tissiä mutta siitä tuli taas huono olo. Väsyneenä itki kun uni ei meinannut tulla. Silloin tuli kanneltua häntä monet tunnit.
Voimia sinne!