vl-perheille kysymys lasten kyläilystä
Meillä käy useita vl-perheiden lapsia leikkimässä lastemme kanssa, mutta omat lapsemme eivät saa koskaan kutsua vastavierailulle? Pitäisikö minun vain suoraan kysyä, että voisivatko lapsemme kyläillä vuorostaan heidän luona? Vai onko tässä jokin kulttuuriero? Kahdella lapsellamme neljästä on parhaina kavereina vl-perheiden lapset. Lapset iältään 5-10 vuotiaita, joten nämä 5-vuotiaat tarvitsevat vielä hiukan vanhempien apua kyläilystä sovittaessa. Asutaan melko lähekkäin.
Kommentit (10)
mutta lapseni paras kaveri on vanhoillislestadiolainen. Kyllä meidän tyttö käy myös VL-perheessa leikkimässä, ja itse asiassa on saanut kutsuja VL-perheisiin synttäreille (yksilläkin synttäreillä taisi olla ainoana ei-lestadiolaisena)... riippuu siis todella paljon perheestä.
Eli on kysymys ihan tämän kyseisen perheen tavoista ja tottumuksista. Voihan olla etteivät vain ole hoksanneet kutsua lapsiasi vastavierailulle. Ole vain rohkeasti itse aloitteellinen. Kyllä meillä ainakin vierailee lapsia monenlaisista perheistä eikä siihen tietenkään mitään estettä ole.
itseäni mietityttää etenkin näiden 5-vuotiaiden kyläily, kun lapset ovat toistensa parhaita kavereita, leikkivät päivittäin yhdessä meillä tai sitten ulkona, mutta lapseni ei saa kutsua ystävänsä luokse. Harmittaa lapseni puolesta, kun kyselee, miksei hän voi mennä koskaan kaverilleen :( Enkä viitsi tuputtaa häntä kylään. Ehkä pitäisi?
Isommat ovat paljon yhdessä koulussa, eivätkä koulun jälkeen ole niin paljoa tekemisissä, kun molemmilla on muitakin kavereita.
Kerro että on mukavaa että heidän lapsensa käy teillä ja että omat lapsesi kyselevät koska saavat tulla vastavierailulle. Oletan vahvaasti että nämä toiset vanhemmat eivät vain ole syystä tai toisesta tulleet ajatelleeksi että haluaisitte vastavierailua. Takana voi olla myös arkuutta joka johtuu siitä, että tiedämme oikein hyvin minkälaisia ennakkoluuloja ja asenteita monilla ihmisillä meitä kohtaan on. Voivat jopa olettaa ettet halua päästää omia lapsiasi heille leikkimään "tartunnan pelossa". Tiedän että kuulostaa vähän hölmöltä mutta niin monenlaiseen kommenttiin ja suhtautumiseen sitä törmää ettei tuokaan olisi mahdotonta.
itseäni mietityttää etenkin näiden 5-vuotiaiden kyläily, kun lapset ovat toistensa parhaita kavereita, leikkivät päivittäin yhdessä meillä tai sitten ulkona, mutta lapseni ei saa kutsua ystävänsä luokse. Harmittaa lapseni puolesta, kun kyselee, miksei hän voi mennä koskaan kaverilleen :( Enkä viitsi tuputtaa häntä kylään. Ehkä pitäisi?
Isommat ovat paljon yhdessä koulussa, eivätkä koulun jälkeen ole niin paljoa tekemisissä, kun molemmilla on muitakin kavereita.
on enemmänkin ehkä lähtökohtaisesti perhekokoon kuin lestadiolaisuuteen liittyvä asia, eli ehkä ko. perheen äidille vaan on helpompaa kun lapset leikkivät teillä tai ulkona. Arvatenkin tässä perheessä on myös nuorempia lapsia.
-2
että heidän perheessä on molemmissa neljä lasta ja kuopukset ovat samanikäisiä, hieman alle kaksivuotiaita. Molemmat äidit olemme kotona.
Vielä tuosta "tartunnan pelosta", samanlaisia ajatuksia on myös itselläni teidän vl:en suhtautumisesta, pelkäättekö te "maallisuuden" tartuntaa meistä taviksista? Anteeksi ilmaisu, mutta samanlaisia käsityksiä / ennakkoluuloja taitaa olla puolin ja toisin. Minä ainakin suhtaudun arasti "teikäläisiin", etenkin kun itsekin koen olevani uskovainen, vaikken vl olekkaan. Mutta se onkin jo ihan toinen juttu, enkä halua sitä nyt tähän sotkea.
ap
ainakin minun lapseni käy kylässä vl-perheessä ja heidän lapsensa meillä, vaikka emme ole lestadiolaisia.
Mutta ainakaan minusta se ei saisi estää normaalia kanssakäymistä. En toivo enkä odota että muut olisivat minun tai lasteni seurassa varuillaan.
että heidän perheessä on molemmissa neljä lasta ja kuopukset ovat samanikäisiä, hieman alle kaksivuotiaita. Molemmat äidit olemme kotona.
Vielä tuosta "tartunnan pelosta", samanlaisia ajatuksia on myös itselläni teidän vl:en suhtautumisesta, pelkäättekö te "maallisuuden" tartuntaa meistä taviksista? Anteeksi ilmaisu, mutta samanlaisia käsityksiä / ennakkoluuloja taitaa olla puolin ja toisin. Minä ainakin suhtaudun arasti "teikäläisiin", etenkin kun itsekin koen olevani uskovainen, vaikken vl olekkaan. Mutta se onkin jo ihan toinen juttu, enkä halua sitä nyt tähän sotkea.
ap
kädet täynnä omissaan eikä välttämättä halua muitten lapsia siihen kotiin enää leikkimään?
Meillä on tapana rohkaista lapsia leikkimään toistensa kanssa ulkona eikä lasten kaverit oikeastaan koskaan käy meillä. JOskus lapset menevät käymään kaverin luona, mutta siihen annetaan lupa vain, jos se kaverinkin vanhemmille sopii.
Meillä on viisi lasta, nuorimmaiset sen ikäisiä, että nukkuvat päiväunia ja pistävät pieniä esineitä suuhunsa. On ollut hankaluuksia vierailevien lasten kanssa, kun eivät ymmärrä/usko, kun sanotaan että pitää olla hiljempaa, kerätä lelut pois lattialta tai ettei portaiden edessä olevan portin yli kiipeillä.