Pienen koululaisen äiti! Mistä saat todistuksen työnantajalle
lapsen sairaudesta? Neuvolasta olen saanut soittamalla, mutta en enää ensi vuonna.
Kommentit (18)
vaan terveydenhoitajapäivystuksestä joka siis on TK:n lääkärivastaanoton, ei neuvolan tiloissa. Siellä siis jonottavat niin alle kouluikäiset kuin kouluikäiset, kuten myös aikuiset.
Toimii samalla tavalla puhelinsoitolla kuin neuvolastakin aikanaan.
puhelimessa??? Siis joku kirjoittaa lapun tutkimatta saati näkemättä lasta? Huh huh.
Ja kaiken lisäksi jonkun työnantaja hyväksyy sellaisen lapun palkanmaksun perusteena?
Sitten ihmetellään kun on niin paljon turhia poissaoloja töistä...
Siis oikeastiko jossain kunniss saa lapselle saikkulapun puhelimessa??? Siis joku kirjoittaa lapun tutkimatta saati näkemättä lasta? Huh huh. Ja kaiken lisäksi jonkun työnantaja hyväksyy sellaisen lapun palkanmaksun perusteena? Sitten ihmetellään kun on niin paljon turhia poissaoloja töistä...
"Normikäytäntö Tampereella ainakin"
Minä en edes hyväksyisi tollasta lappua! Eihän työntekijäkään voi olla poissa kun huvittaa ja tuoda jonkun puhelimessa myöntämää sairaslomalappua.
Onneksi ei ole kyllä kukaan vielä yrittänytkään vaan aina on tuotu ihan lääkärin kirjoittama lappu.
Siis oikeastiko jossain kunniss saa lapselle saikkulapun puhelimessa??? Siis joku kirjoittaa lapun tutkimatta saati näkemättä lasta? Huh huh. Ja kaiken lisäksi jonkun työnantaja hyväksyy sellaisen lapun palkanmaksun perusteena? Sitten ihmetellään kun on niin paljon turhia poissaoloja töistä...
Ja ystäväni, jolla on viikko-viikko yhteishuoltosysteemi exän kanssa, käyttää systeemiä häikäilemättä hyväkseen. Vapaaviikollaan saattaa soittaa neuvolaan että lapsi kuumeessa ja lähtee vaikka laivalle...että näin. Toimiva systeemi!
Meidän kunnassa lapsi pitää kyllä viedä näytille tk:hon, ainoastaan kerran olen saanut soittamalla jatkoa sairaslomalle, kun th lupasi että jos ei ole vielä huomenna terve, soita niin kirjoitan vielä huomisen sitten.
Minä en edes hyväksyisi tollasta lappua! Eihän työntekijäkään voi olla poissa kun huvittaa ja tuoda jonkun puhelimessa myöntämää sairaslomalappua. Onneksi ei ole kyllä kukaan vielä yrittänytkään vaan aina on tuotu ihan lääkärin kirjoittama lappu.
saa hoitaa lasta 3 päivää tai olla vastaavasti itse sairaana kotona sen 3 päivää. Riittää kun soittaa aamulla esimiehelle, että nyt meillä sairastetaan.
Sairaspoissaolot eivät ole meillä sen korkeammat kuin näissä tiukkapipoisimmissakaan firmoissa.
Eihän työntekijäkään voi olla poissa kun huvittaa ja tuoda jonkun puhelimessa myöntämää sairaslomalappua.
Ihan normaali sairaslomatodistus.
Normikäytäntö Tampereella ainakin
jos sairaslomalappua ei saisi näissä nuhakuumeissa tai vatsataudeissa ihan terveydenhoitajalta soittamalla? Tampereenkin kokoisessa kaupungissa ei kerta kaikkiaan terveyskeskusten kapasiteetti riittäisi ottaa näitä kaikkia lievästi sairastuneita vastaan vain sen sairaslomatodistuksen vuoksi, kun sairastuminen sinänsä ei vaadi lääkärin hoitoa.
Tämä on ihan yhteiskunnan sanelema asia, ei vain ole mahdollisuutta antaa lääkärinaikoja kuin niitä todella tarvitseville. Sen vuoksi tämä käytäntö on varsinkin isoissa kaupungeissa todella, todella yleinen.
Veikkaan silti, että jos yksi ja sama perhe "sairastaisi aina", niin kyllähän terveydenhoitajienkin hälytyskellot alkaisivat soida eikä lupalappuja niin helposti varmaankaan enää saisi.
Minulla ei ole ainakaan koskaan ollut tarvetta ottaa sairaslomaa vain huvin vuoksi.
Ja muuten, kaikkihan me tiedetään, että näitäkin työntekijöitä löytyy, jotka hakevat sen sairalomatodistuksen ihan lääkäriltäkin tämän tästä milloin mihinkin vaivaan vedoten. Joten eipä tuokaan käytäntö mitenkään poissulje täysin turhia sairaslomia.
Vapaaviikollaan saattaa soittaa neuvolaan että lapsi kuumeessa ja lähtee vaikka laivalle...että näin.
Ainahan näitä tyhmiä löytyy, jotka eivät edes ymmärrä, millaista mokaa ovat tekemässä.
puhelimessa??? Siis joku kirjoittaa lapun tutkimatta saati näkemättä lasta? Huh huh.
Ja kaiken lisäksi jonkun työnantaja hyväksyy sellaisen lapun palkanmaksun perusteena?
Sitten ihmetellään kun on niin paljon turhia poissaoloja töistä...
Saan hoitaa sairasta lastani kotona palkallisesti viiden päivän ajan. Enkä edes tarvitse työnantajaani varten minkäänlaisia todistuksia lapsen sairaudesta. Kertaakaan en ole turhaan ollut pois töistä. Työnantajani nähtävästi luottaa minuun koska ei mitään lappuja ole vaatimassa.
Mutta työnantajani odottaa joustoa myös toiseen suuntaan. Eli myös minä joustan tarvittaessa.
lapsen sairastuttua. Oma ilmoitus asiasta riittää. Itse saa olla normaalisti 3 päivää ilamn lääkärintodistusta ja nyt vielä on voimassa sikainfluenssan aikaninen 5 päivän sairauspoissaolo ilman lääkärintodistusta. Eikä sairauspoissaoloja ole paljon, keksimäärääistä vähemmän. Kun työnantaja on reilu on myös työntekijät.
Normikäytäntö Tampereella ainakin
jos sairaslomalappua ei saisi näissä nuhakuumeissa tai vatsataudeissa ihan terveydenhoitajalta soittamalla? Tampereenkin kokoisessa kaupungissa ei kerta kaikkiaan terveyskeskusten kapasiteetti riittäisi ottaa näitä kaikkia lievästi sairastuneita vastaan vain sen sairaslomatodistuksen vuoksi, kun sairastuminen sinänsä ei vaadi lääkärin hoitoa.
Tämä on ihan yhteiskunnan sanelema asia, ei vain ole mahdollisuutta antaa lääkärinaikoja kuin niitä todella tarvitseville. Sen vuoksi tämä käytäntö on varsinkin isoissa kaupungeissa todella, todella yleinen.
terveydenhoitajapäivystykseen mennään paikalle jonottamaan ja sieltä saa sen th:n kirjoittaman saikkulapun ja vain tarvittessa th ohjaa lääkärille. Puhelimitse eivät kirjoita saikkua. Sitä en sitten tiedä riittäisikö isoissa kunnissa kapasiteetti th-päivystyksen pyörittämiseen, itse asun n. 9000 ihmisen kunnassa.
Mutta esim. koululaisen osalta terveydenhoitaja (tai opettaja) kirjoittaa todistuksen että lapsi on ilmoitettu sairaaksi ja on ollut poissa koulusta. Puhelimessa terveydenhoitohenkilöstö ei saa kirjoittaa todistusta sairaudesta jota eivät ole itse todenneet. Tämä todistus on riittänyt työnantajalle, koska esim. vatsatautista lasta olisi aika ikävä raahata sinne terveydenhoitajan päivystyvastaanotolle.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kun työnantaja on reilu, työntekijätkin ovat. Tai kun työnantaja joustaa, työntekijätkin joustavat tarvittaessa.
terveyskeskukseen, joko jonottamaan päivystykseen, terveydenhoitajalle tai jos hyvä tuuri käy, voi päästä lääkärille samana päivänä. Itseäni ei ole tuollainen onni koskaan kohdannut.
Useimmiten olemmekin menneet suoraan yksityiselle. Terkkariin ei edes pääse puhelimella että pääsisi sitä aikaa varaamaan.
Eli se niistä ison kaupungin resursseista.
Mistään neuvolasta tai kouluterveydenhoitajalta ei todistusta saa, eikä se kyllä työnantajalle kelpaisikaan.
Vaan pitää mennä käymään terveyskeskuksessa. Sairauden laadusta riippuen, jos vaatii lääkärin hoitoa, pitää varata aika lääkäriin (jos ei saa samalle päivälle niin sitten päivystykseen illalla, yleisesti lapsille olen aina saanut ajan, tosin ovat myös sairastaneet kohtuullisen vähän). Jos vatsatautia tms joka ei vaadi lääkäriä niin silti käytävä sen lapsen kanssa siellä terveyskeskuksessa ja jonotettava päivystävälle terveydenhoitajalle. Ei yleensä yli puolen tunnin jonoa tai ajankin voi saada puhelimella.
eli terveyskeskuksesta