Miksi sairastuit synnytyksen jälkeiseen masennukseen?
Kommentit (5)
Oli kamalaa joutua leikkauspöydälle. Ja tuntea itsensä avuttomaksi, vaikka tehnyt itse kaiken että vauva syntyisi turvallisesti alateitse. Näin ei käynyt. Syytökset itseä kohtaan. Valvova vauva, stressaantunut äiti, pariSuhdeongelmia, miehestä ei apua, yksinäisyys, isompi lapsi hoidettavana, jne yhdistettynä herkkään luonteeseen, perfektionismiin ja ikäkriisiin.En ollut nuori äiti, ihan normaalissa iässä. Hormonitoiminta meni pitkäksi aikaa sekaisin, joten jotain kummallista tapahtui ihan fyysisestikin, muut verikokeet ok.
pitkän raskautumisyrityksen jälkeen, synnytyksen jälkeen masentava tunne: vauva ei ollutkaan kaunis, en tuntenut mitään vauvaa kohtaan. Olin fyysisesti liian kipeä, kenenkään sitä tajuamatta. Vauva huusi aamusta iltaan, ja neuvolassa vain todettiin vauvojen olevan sellaisia. Mies oli 12 tuntia yössä töissä, minä en saanut apua, enkä toisaalta uskaltanut valittaakkaan, kun niin kauan olin vauvaa toivonut.
Missä masennuksenne todettiin ja miten hoidettiin?
Synnytys oli vaikea, lapsi joutui teholle, neuvolassa ei saanut tukea, vaan kiristettiin perhetyöntekijällä.
Koska lääkärit pakottivat synnyttämään lapsen pelosta huolimatta.