maksuista kun on uusperhe, miten teillä?
tuntuu että vaikka ei ole uusperhe ihmiset jankkaa siitä kuka maksaa mitäkin. Minä asun mieheni kanssa ja mulla 3 lasta ennestään, sit meillä on 1 yhteinen (ja miehellä 2 ennestään, eivät asu täällä). On okt rakennettu. Emme IKINÄ keskustele siitä et kumpi maksaa enemmän,miksi niin jne. Mies maksaa enemmän laskuista, niin se vaan on - on hänellä melkein tuplasti enemmän palkkaakin. Eikä ole ikinä sanonut siitä mitään että hän tavallaan maksaa "mun lasten osuuksia", ruokaa, sähköä ym. Kaupassa käy se joka nyt sattuu käymään, talolaina jaetaan mutta esim sähkä (yli 200e kk:ssa) mies aina maksanut. Kuinka teillä jaksetaan väitellä näistä asioista, siihen menee hurjasti energiaa....
Kommentit (11)
no ei meillä nyt niin hirveästi rahaa ole jos niin uskotte. Mutten todellakaan vertaile esim tomaattien kilohintaakaan vaan ostan se mitä meinaan ostaa. Ja voin ostaa vaikka kengät jos tekee mieli juuri silloin kun kävelen ohi. Eli tarkoitatteko te että kaikissa perheissä keskustellaan paljon rahasta, maksuista, kuka maksaa mitä milloin jne...??? en usko sitä oikein...
miehen lapset on jo tosin omilaan, ollaan oltu yhdessä liki 20 v. Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat, ei ollla koskaan riidlty. Isommista menoista keskustellaan.
Jos perheessä on sun lapsia, mun lapsia ja yhteisiä, pitää niitä kohdella samoin. Mun miehellä on myös lapsipuoli edellisestä avioliitosta, jolle mieheni on ainoa isä. Tuli ristiriitoja ekassa peheessä, kun äiti ei halunnut mieheni kuiteskaan osallistuvan täysin vanhemman lapsen kasvatukseen, ja samalla tavalla "omi" myös yhteiset lapset. Mies tunsi jäävänsä syrjään lastenkasvatuksessa.
Eron jälkeen tilanne muuttui normaalimmaksi, silloinhan isä vuorollaan sai olla täyspainoisesti isä kaikille lapsille.
Jos voi ostaa mitä tahansa katsoo tarvitsevansa milloin tahansa, ei ole rahasta puutetta. Itse en ole koskaan ollut sellaisessa tilanteessa. Myös jos miehellä on tuplapalkka vaimoon verrattuna niin sen palkan täytyy olla melko iso.
Ei meidänkään uusperheessä rahasta riidellä, mutta sopu pysyy sen takia, että on tarkasti keskusteltu ja määritelty, mitä kuuluu kummankin maksaa. Ei siitä tarvitse kuin kerran keskustella, paitsi tietysti jos tulot/menot muuttuvat niin silloin päivitetään "sopimusta".
Teillähän on sellainen hiljainen sopimus, että mies maksaa ja sinä vain vähän autat. Lucky you.
..mun ed.liitosta kaks lasta ja yksi yhteinen.Tulot yhteensä 2200e luokkaa nettona, suurinpiirtein puolet ja puolet.Emme keskustele kuka maksaa ja mitäkin, se maksaa jonka tilillä rahaa on.
Mieheni sanoin: "Olemme perhettä, riippumatta siitä onko lapset meidän yhteisiä.Hän tiesi suhteeseen kanssani alkaessa että lapset tulee mukana ja hän heistä haluaa myös huolehtia, vaikkei oikea isä olekkaan".
Emme me tappele rahasta, vaikka sitä ei juurikaan ole kuin pakollisiin, mutta emme kyllä mistään muustakaan.
kaksi miehen, kaksi mun ja yksi yhteinen lapsi.
Tili on yhteinen, samoin lainat, mies tienaa enemmän kuin minä ja sieltä samalta tililtä kaikki maksetaan. Ikinä ei tarvitse rahasta keskustella.
Yhteistä tiliä ei ole.
Kumpikin käy töissä ja mies saa parempaa palkkaa.
Lapsilisät tulee minun tilille meidän yhteisestäkin lapsesta, joten minä maksan kaikki lapsien kulut, paitsi hoitomaksun.
Mies maksaa myös vakuutukset ja kaikki autojen kulut. Toki tankkaan aina auton, kun sitä käytän ja maksan dieselin.
Minä maksan lähes pääsääntöisesti ruokaostoksemme ym taloustavarat. Tietenkin kummatkin maksaa esim. omat kännykkä laskut. Velka lyhennetään puoliksi, kun se on molempien nimissä.
Mies säästää palkastaan tille ja kaikki isommat hankinnat hän maksaa.
En tiedä kummalle tämä systeemi on reilumpaa, eikä sillä ole mitään merkitystä. Me ollaan samaa perhettä kaikki. Miehelle jää tililleen palkasta huomattavasti enemmän säästöön kuin minulle.
ei siis MINÄ, SINÄ ja LAPSET!
Eli puhalletaan samaan hiileen, kaikki on yhteistä ja se maksaa, jolla on rahaa :)
Suhteen alussa rahaa oli mulla enemmän, nyt ehkä miehellä.
Eli minä naisena maksan myös mieheni lasten kuluja. Miehellä kaksi lasta edellisestä liitosta (19v. ja 13v.) ja vanhempi muutti juuri omaan, mutta olen ostanut sinne kaikkea pientä tarviketta, käynyt ruokaostoksilla ja annan pikkuisen rahaakin, jos on rahapulassa. Nuorempi (vieraileva lapsi) taas syö meillä normaalisti kumman vaan ostamia ruokia ja alennusmyynneissä yleensä haalin myös miehen nuoremmalle lapselle vaatteita ja jopa tuolle 19-vuotiaallekin.
Meillä on myös yhteinen ja toki hänelle ostan enemmän ja mm. säästän rahastoon, jota en tee miehen lapsille, mutta joka penniä en miesten lastenkaan kanssa laske ja yhteisestä kassasta ne menot menee. Minä olen meillä vielä se suurituloisempi eli osaltani elätän miehen lapsia.
kun on saanut huijattua luuserin elättäjäksi.