Kestovaippailu on ihana, ekologinen harrastus
, mutta nyt toisen lapsen myötä en enää ehdi/jaksa/viitsi pestä niitä ylimääräisiä pyykkikoneellisia. Kahden lapsen arjen pyörittäminen vie kaiken energiani ilman kestojakin. Olen siis kestovaippaluuseri :(
Käytössä siis Muumit, ovat sentään suomalaisia ja varmasti ekompia selluloosasiuksineen, kuin Pampersit myrkkygeeleineen...
(Pampersit siis oikeesti on musta ihan kauheita. Se geeli siellä sisällä imee varmaan 100 litraa, jos tarvis. Mitä se on?? Ja ne haisee omituiselle/pahalle kuivanakin.)
Kommentit (33)
eihän ne ainakaan halvemmaksi tule kun kertakäyttöiset. kun mietit että niitä tarttee kumminkin ostaa/tehdä useampi, pesukone pyörii päivittäin= kuluu vettä ja sähköä
eihän ne ainakaan halvemmaksi tule kun kertakäyttöiset. kun mietit että niitä tarttee kumminkin ostaa/tehdä useampi, pesukone pyörii päivittäin= kuluu vettä ja sähköä
Ja se on tärkeintä nykyaikana! Joka ikinen nyt kaatikselle menevä kertis on siellä koko vauvasi eliniän ja vielä senkin jälkeen! Mietipä sitä.
Omatunto kolkuttaa. Käytän Nature.... -vaippoja, niitä muka biohajoavia, siis niitä ruotsalaisia.
Kahdella ekalla käytin, kolmannella en enää jaksa...
Ekalla en olisi jaksanut, tokalla en viitsinyt ja kolmannen kanssa kestoilen ihan innoissani. Harmittaa kun en kahdella ekalla älynnyt edes kokeilla.
Meidän kuopus on kohta päiväkuiva vajaa 2 vuotias ja rahaa mulla on mennyt noin 250 euroa, josta osan saan vielä takaisin, kun myyn käytetyt kestot pois. Ei minusta paha hinta. Imut olen ommellut itse kestovaippakankaista, taskuvaippoja olen ostanut uutena ja muutaman saanut lahjaksi. Pienet olen myynyt hyvään hintaan pois.
Sähköön ja vaippojen pesemiseen menevään veteen menee suurinpiirtein saman verren rahaa omakotiasujalta kuin roskisfirmalle siitä, että tyhjentäisivät roskiksemme useammin kertisten takia.
veistä haavassa teillä lopettaneilla...mulla myös tämä toinen täyskestoilee ihan kotiin tulo päivästä asti. hurahtanut olen mutta ei voi mitään :)
Vanhat tosin alkaa olemaan jo huonojakin enkä niitä enää ainakaan eteenpäin myy. tosin on jo ostettu vanhoina toisten tekeminä.
pyykkiä toki enemmän mutta lähimpään kauppaan 10km ja roskiksellekin 2km joten mukavampi ja helpompi ratkaisu meille.
Mä tein lähes kaikki vaipat itse ja materiaalit valitsin huolella, että sain varmasti pomminvarmoja vaippoja ja tietty omaa silmää miellyttäviä kuoseja ja ja ja...
Mutta nyt kolmas ei oo kestovaippoja päällään pitänyt muutamaa kertaa enempää... 5-henkisen perheen pyykkivuori on muutenkin jo sitä luokkaa, että en vaan jaksa... Omatunto kyllä kolkuttelee, mutta kolkutelkoon. Taidan pistää myyntiin koko vaipat... (Vaik meil on ihan kauheen söpöjäkin vaippoja...)
olevan lähes harrastuksen asemassa, kun niitä vaippoja pidetään lapsella vuosikausia eikä vaivauduta yhtään ohjaamaan lasta potalle.
Menee kertiksiä kerran puoleen tuntiin. Minä en anna lapsosen olla pissavaipoissa hetkeäkään. Jätesäkkejä tulee kolme neljä päivässä, mutta so what. Maailma pelastuu my ass. En ole onneksi näkemässä. Kai kersat sen jotenkin handlaa.
Mulle vaipat on asia, jolla on selkeä funktio eikä siihen liity mitään sen suurempia tunnelatauksia - sen enempää kuin vessapaperiin, polkypyörän sisäkumiin tai tiskirätteihin. Mä oletan, että ne toimii, ja kun ne eivät toimineet, niin mä en nähnyt mitään järkeä enää käyttää niitä. Suuri syy oli myös niiden kalleus - mulla ei ole saumuria ja ois tuntunut hirveän työläältä hamstrata jotain sukulaiset vanhoja rääsyjä ja askarrella niistä illat kaiket vaippoja.
Harmittaa kyllä, tuleehan niistä jätettä aivan merkittävästi vähemmän kuin kertiksistä. Mä en vaan tajua, miten ne voi olla niin huonoja ja epäkäytännöllisiä. :(
, että joilain löytyy energiaa/aikaa vielä niiden vaippojen tekemiseenkin! Hattua nostan.
t. se eka luuseri, jolla siis 3v. ja 6 kk kotona
tehty kuin miljoona eri laskelmaa, joissa kaikissa todetaan kestoilu halvemmaksi kuin kertisten käyttö. Siis vaikka ostaisi kestot uusina ja käyttäisi vain yhdellä lapsella. Mutta eihän nämä laskelmat auta niitä, jotka ovat vakuuttuneet siitä, että kertikset on halvempia.
Sitä minäkin mietin, että miten noi kulut on laskettu niin, että kestot ois edullisempia? Yhden uuden AIO-vaipan hinnalla saa s-koossa 120 kestovaippaa ja m-koossa 100.
Mä laskin niin, että s-kokoon meni kestoihin rahaa n. 200€. Vauva kasvoi nopeasti ja kestot oli jo kolmekuiselle liian pieniä. Vastaavasti mun oli kuitenkin pakko ostaa kertiksiä yö- ja päikkärivaipoiksi, koska kestot ei pitäneet.
Jos mä oisin ostanut m-koossa samalla rahalla satsin vaippoja, oisin käyttänyt jo ennen lapsen puolivuotispäivää 400€ kestoihin - summa jolla oltais siis käytetty kertiksiä lähes vuosi. Ja koska kertiksiä piti kuitenkin käyttää kestojen ohella, se tuntui vain liian kalliilta satsaukselta - varsinkin kun mietitytti sekin, koska toi m-koko on taas pieni ja on siirryttävä l-kokoon.
Joten onko kestot oikeasti merkittävästi edullisempia? Koska laskelmathan täytyy tehdä niin, että kestot ostetaan uusina eikä niihin lasketa sitä, että ne voi myöhemmin myydä tai niillä voi periaatteesa vaipattaa seuraavatkin lapset. Muuten toi kertisvaippojenkin laskelma saa sisältää kaikenlaista kikkailua, kuten että ne on ostettu tarjouksesta tai viedään taloyhtiön roskikseen jolloin jätekulut on kiinteät ja sisältyy vuokraan jne.
-se joka oli kestoihin pettynyt, en muista numeroa
S-kokoisia en ostanut ainuttakaan. Sain tuttavalta lainaan läjän, ja loput oli äitiyspakkauksen (huono) ja harsoja kera kuorien ja näitä käytettiin kuukausi, ennen kuin omat M-koon ja yhdenkoon vaipat (Bumgenius) olivat sopivia. M-kokoon ostin itselle omat vaipat. Osa M-kokoisista menee edelleen, vaikka ikää lapsella on kohta 2. Pieneksi jääneet pienimmät M-koon vaipat myin pois Kestovaippainfon kirppiksellä ja sain rahoistani noin 75% takaisin. Ostin L-kokoa 7 kpl ja näillä ja M-koon ja yhdenkoonvaipoilla pärjätään vaippaiän loppuun.
Pesen vaipat joka toinen päivä. Käytämme S-koon jälkeen vain taskuvaippoja ja ne on toimineet ihan hyvin. Toki niitä pitää muistaa vaihtaa vähintään 3 tunnin välein. Päiväunilla ja yöllä tietysti harvemmin. Vaippoja on ollut kerrallaan 15-20 kpl ja ne riittää hyvin tuohon kiertoon. Uusimpia kuoseja on jokunen. Niistä saa hyvän hinnan vielä myydessä eteenpäin. Imut olen ommellut itse. Ostin kankaat (bambu-hamppu ja mikrofleece) myllymuksuista ja ompelin imut vanhalla singerilläni. Muuta ompelukonetta/saumuria ei ole. Hyvin toimii, ei purkaudu, mutta niistä ei kyllä saa mitään kun myy. Lahjoittaa voi.
Meillä siis mennyt rahaa vajaassa 2 vuodessa 250 euroa. Montako pakettia kertsejä sillä saa ja kauanko vaipattaa? Loppu vaippakausi menee tuolla satsauksella ja osan saa vielä myydessä eteenpäin takaisinkin.
(joku numero tuolla edellä, en muista mikä)
Yhden uuden AIO-vaipan hinnalla saa s-koossa 120 kestovaippaa ja m-koossa 100.
Tarkoititko tuolla, että 120 KERTAvaippaa? Ostin just viime viikolla 2 uutta Imse Vimsen AIO-vaippaa hintaan á 15 e. Saako tuolla rahalla todella 100-120 kertavaippaa?
niin eiks vaipoista sais mitenkään sellaista että vois kompostoida?
eli kestoja ja kertiksiä. Ja pesen kestot muun vauvanpyykin kanssa 60 asteessa. Yksinkertaista ja stressitöntä.
mahtuu vauvan vaipat! :D Kokeilepa kerätä vaippoja vaikka viikko ulkoroskiksen viereen, niin näet millainen määrä niitä oikeasti tukeekaan.
tehohajottajaa =). nopeasti nuo bioska pussikin hajoo, vaikka jossain nyt olikin tutkimus että onkohan ne sittenkään niin ekologisia.
Ei ne jää jälkipolville, vaan poltetaan muun jätteen seassa. Ottakaa ihmiset selvää, älkääkä poteko huonoa omaatuntoa!
Mua suuresti ihmetyttää miten vaipat on nostettu johonkin uskonnon veroiseen asemaan... Ja super-mammat saa kokea ylemmyyden tunnetta laiskoihin kertiksien käyttäjiin nähden.
siltä se ainakin vaikuttaa muutaman hurahtaneen nähtyäni. Kuosit on tärkeimpiä, ei haittaa vaikka maksais miten paljon uudet vaipat, joita ei ehkä edes tarvita. Vähän sama, kuin lastenvaatefriikeillä.