Ero avoliitosta. Miten hoitaa? Mistä aloittaa?
Olen niiiiiin lopen kyllästynyt miehen kiukutteluun kun kaikki pitää mennä sen pillin mukaan ja jos ei mene niin kamala mykkäkoulu ja mökötys.
Lapsellekin kiukuttelee ja sättii...
Olen jo pitkään miettynyt eroa. Nyt ajattelin ottaa asioista selvää ja joku kaunis päivä vaan ilmoitan asiasta. Sitä ennen hoidan kaiken valmiiksi niin pitkälle kun voin.
Olemme siis avoliitossa ja yksi yhteinen lapsi (6v).
Miten kannattaa aloittaa ja mitä tulisi tehdä? En todellakaan tiedä, joten vinkit ja neuvot ovat tervetulleita.
Kommentit (24)
Asunto on omistus ja molempien nimissä kuin myös kaikki lainat (asunto ja auto).
Kämppä pitää toki myydä koska minulla ei ole varaa/mahdollisuutta ostaa mieheni ulos tästä. Enkä tarvitse neljää huonetta pojan kanssa.
Miten tuo lapsen huolatajuus? Miten tapaamiset? Pitääkö jonnekin lastenvalvojalle mennä vai miten homma toimii?
Tästä voi tulla ilkeäkin juttu mutta tulkoon jos se siihen pisteeseen menee....
kuitenkin kannattaisi ihan ensimmäiseksi puhua asioista miehen kanssa. Käydä asioista läpi yhdessä. Ja sitten jos ette pääse sopuun, niin mietitte sen jälkeen miten ero järjestetään. Kuka jää asumaan nykyiseen asuntoon, lapsen tapaamiset, muun omaisuuden jako... Mielestäni oikea ratkaisu ei ole se, että yhtenä kauniina päivänä vain ilmoitat muuttavasi huomenna pois. Jos miehesi olisi väkivaltainen, niin silloin asia olisi eri.
viranomaiselle, jos pystytte sopimaan keskenänne. Muutatte vain eri osoitteisiin ja lapsi muuttaa toisen mukana. Käytännössä on tietysti hyvä informoida asiasta hoitopaikassa, neuvolassa jne.
Samoin tapaamiset voi sopia, mutta jos on vähänkin epäilystä, että homma ei toimi, kannattaa hankkia virallinen sopimus. Yhteishuoltajuuteenhan te päädytte, jos mies on vähänkin normaali ja yhteiskuntakelpoinen.
Kun joku asia nyt taas ei ole mennyt sen pillin mukaan. Käyttäytyy pahemmpin kuin pieni kakara. Oikein marttyyriasenne sillä. Jos yrität puhua nätisti niin minua vaan haukutaan koska ikinä en puhu hänelle, jätän kamat levälleen....kaikki on siis mun syytä.
Joku kaunis päivä napsahtaa ja nappaan kamat ja lähden. Hoitakoon ukko sitten kämpän myynnin sun muut käytännön asiat niin kuin haluaa....mua ei kohta enää kiinnosta.
ap
ja anna se niin, että poistut paikalta. Silloin ei ainakaan voi riidellä kesken lukemisen (eri juttu sitten lukeeko... Luulisi ainakin uteliaisuudesta)
viranomaiselle, jos pystytte sopimaan keskenänne. Muutatte vain eri osoitteisiin ja lapsi muuttaa toisen mukana. Käytännössä on tietysti hyvä informoida asiasta hoitopaikassa, neuvolassa jne. Samoin tapaamiset voi sopia, mutta jos on vähänkin epäilystä, että homma ei toimi, kannattaa hankkia virallinen sopimus. Yhteishuoltajuuteenhan te päädytte, jos mies on vähänkin normaali ja yhteiskuntakelpoinen.
Luulen, että oman mielenrauhan vuoksi haluan mennä ja sopia asian ja saada "mustaa valkoisella" koska tosta ukosta ei ikinä tiedä. Voi heittäytyä hankalaksi. Pitäähän sen miehenkin sinne tulla, eikä niin? Se taitaa jäädä haaveksi...
ap
ja siitä nousi niiiiin mojova riita että huh huh. Siinä kirjoitin omista tunteistani ja jaksamisestani. Annoin lopa luvan hänelle saada poika ja minä muuttaisin yksin asumaan. Sekään ei kelvannut.
ap
eron kannalle päätynyt. Sitä en kritisoi, olet varmasti asian tarkaan miettinyt. Ero on kuitenkin suuri elämänmuutos sekä sinulle että miehellesi. Lapsenne takia kannattaa yrittää selvitä siitä mahdollisimman sopuisasti. Itse tunnet varmasti miehesi parhaiten, eli osaat päättää kannattaako tehdä äkkilähtö vai kertoa lähdöstä etukäteen. Itsestäni äkkilähtö tuntuu hirvittävän julmalta. Siksi kannatin asioista etukäteen keskustelemista.
-6-
Mieluummin siinä myllerryksessä, kun asioista alkaa sopimaan miehen kanssa, on tietoinen oikeuksista ja velvollisuuksistaan. Ja ottanut selvää ihan jokapäiväisten asioiden hoidosta, erityisesti lapsen kannalta.
- yhteisen omaisuuden jako
- lapsen asuminen ja huoltomuoto
- tapaamissopimus
Koska teillä on yhteistä omaisuutta ja velkaa niin kannattaa kysyä vinkkiä asiantuntijalta (esim. oikeusaputoimisto). Kuten sanoitkin niin asunto menee myyntiin ja maksatte velan asuntolainan pois. Mutta mies voi viivytellä tätä prosessiä, siksi kannattaa heti alkuun jo kysyä lakimieheltä tarkat neuvot ja vaihtoehdot.
Muu yhteinen omaisuus (esim. irtain) jaetaan sen mukaan, mitä kukin on maksanut ja ostanut.
Ota yhteyttä lastenvalvojaan (sosiaalitoimisto). Sieltä saat neuvot huoltajuussopimukseen ja tapaamissopimukseen ym. lapseen liittyvään.
Jos tiedossa on kiukuttelua ja mahdollista kiusantekoa niin esim. tapaamissopimus kannattaa tehdä viimeistä piirtoa myöten tarkasti: kuka, mitä, milloin jne. Näin tapaamisajoista ei tule tappelua eikä niillä voi "pelailla". Mikään ei estä joustamasta tai tapaamisista sopimuksen ohi jos yhteistyökykyä löytyy.
Ei avoliitossa ole mitään virallista eroa. Kumpikin ottaa kamansa ja häipyy.
2
Ei avoliitossa ole mitään virallista eroa. Kumpikin ottaa kamansa ja häipyy. 2
Johan ap kertoi, että heillä on yhteinen asunto ja auto, jotka ovat molempien nimissä kuten myös lainatkin.
Aika paha vaan ottaa ja lähteä, kun lainankin vuoksi molemmat ovat yhteisvastuullisia. Jos siis mies heittäytyy hankalaksi ja päättää olla maksamatta lainoja enää euroakaan, pankki kääntyy ap:n puoleen ja vaatii ap:ta maksamaan. Näin käy niin avioliitossa kuin avoliitossakin lainojen suhteen, kun ne ovat molempien nimissä.
Kun joku asia nyt taas ei ole mennyt sen pillin mukaan. Käyttäytyy pahemmpin kuin pieni kakara. Oikein marttyyriasenne sillä. Jos yrität puhua nätisti niin minua vaan haukutaan koska ikinä en puhu hänelle, jätän kamat levälleen....kaikki on siis mun syytä. Joku kaunis päivä napsahtaa ja nappaan kamat ja lähden. Hoitakoon ukko sitten kämpän myynnin sun muut käytännön asiat niin kuin haluaa....mua ei kohta enää kiinnosta. ap
Joskus ei ne asiat vaan yhdessä suju. Sitten on parempi sanoa hei heit. Raskasta se on mutta jos jomman kumman elämä menee piloille, tai sen lapsen, niin ehdottomasti paras ratkaisu on ero. Ellei se mies tosiaan suostu joustamaan.
Voimia sinulle!
Mitäs hommautuu tuollaiseen tilanteeseen? Jos on avoliitossa, on kytkin nostovalmiina. Jos on lapsia ja omaisuutta jne. pitää mennä naimisiin. Turha sitä nyt on itkeä.
Mitäs hommautuu tuollaiseen tilanteeseen? Jos on avoliitossa, on kytkin nostovalmiina. Jos on lapsia ja omaisuutta jne. pitää mennä naimisiin. Turha sitä nyt on itkeä.
Miten ap:n tilanne muuttuisi, jos hän olisi nyt avioliitossa? Ei mitenkään. Edelleenkin hänen pitäisi tulevan exänsä kanssa myydä asunto, sopia mitä yhteiselle autolle tehdään ja sopia lapsen elatuksesta ja tapaamisista.
Ap on ollut harvinaisen fiksu, että kaikki omaisuus on yhteisissä nimissä. Täällä on aika usein näitä avoliitossa olevia mammoja, joilla ei ole mitään omaisuutta, kun mies omistaa kaiken. Ja eron tullessa ovatkin sitten puilla paljailla, kun ovat kuitenkin osallistuneet sen miehen asunnon maksamiseen.
avioeroon on säännöt ja lait.
Avoeroon ei ole.
avioeroon on säännöt ja lait.
Avoeroon ei ole.
jos olisi avioliitossa avoliiton sijaan. Pitäisi pistää ero vireille. Mitä muuta eroa?
hiljaisuudessa asuntohakemuksen vireille. Sain asunnon ja ilmoitin muuttavani sinne lapsen kanssa. Onneksi ei alkanut huoltajuudesta tapella. Meillä nyt yhteishuoltajuus. Onneksi ei myöskään yhteista omaisuutta.
avioeroon on säännöt ja lait. Avoeroon ei ole.
Ap:n tilanteessa ei olisi nyt mitään väliä sillä, ovatko he avioliitossa vai avoliitossa. Omaisuus on yhteisissä nimissä, joten asiassa ei ole mitään epäselvää.
Ainoastaan sitten tässä olisi epäselviä asioita, jos omaisuus olisi vain jomman kumman nimissä. Avioliitossa ollessa sillä "köyhemmällä" olisi parempi taloudellinen turva.
Ap on kuitenkin ollut fiksu, niin kuin kaikkien ihmisten pitäisi olla siviilisäätyyn tai sukupuoleen katsomatta. Omaisuus on yhteistä, joten tässä ei ole mitään epäselvää.
Nro 2 on nyt niin harvinaisen pihalla kuin olla ja saattaa.
Itsekin kannatan avioliittoa, mutta tässä ap:n tilanteessa ei sillä olisi mitään merkitystä ovatko he naimissa vai eivät, kun kerran ero tuli (ei siis tarvitse pohtia enää jomman kumman mahdollista kuolemaa, leskeneläkettä, perintöjärjesteystä jne. joiden vuoksi naimisissa kannattaa olla).
Osaatko nro 2 sanoa yhdenkin asian omaisuuden näkökulmasta, mikä nyt menee pieleen sen vuoksi että ap ei ole naimisissa?
Käytännössä se vaikuttaa kumman asunto on kyseessä ja mitä kämpälle tapahtuu, kuka jää ja kuka lähtee. Asuntoja saa vuokraamalla yksityiseltä tai kunnalta, ostaakin voi.
SItten vaan katsotte miten lusikat saa jaettua reilusti ja sovussa. Mahdolliset isommat omaisuudet ja lainat ovat sen, jonka nimissä ne on. Pitemmässä suhteessa voi saada jotain tasoitusta, mutta muuten lakiteitse köyhempi ei saa yleensä mitään toisen nimissä olevaa.
Sitten jos sopuero ei onnistu, riitelette aikanne ja sitkeämpi voittaa.