Eka neuvolakäynti takana ja pää ihan sekaisin
Terveydenhoitaja oli melkoinen sählääjä. Mä en tajua mitään enää koko raskaudesta. Aikaa meni melkein kaksi tuntia, mutta mitään en saanut irti.
Onneksi mies oli mukana, ehkä se muistaa jotakin.
Kommentit (13)
ja voi kurjaa, että sattui sählä-terkka. Voit aina pyytää terkkarin vaihtoa, jos tuntuu ettei oikein suju nykyisen kanssa.
Aikaa meni melkein kaksi tuntia, mutta mitään en saanut irti.
meillä täällä aikaa neuvolakäyntiin on 20 minuuttia.
on neuvolassa vaan ekaksi kysytään perussairaudet yms. myöhemmin pissanäytteet yms. ei mitään ylimääräistä eikä mulle kukaan ole kertonut mitään. synnytysvalmennukseenkin mut unohdettiin ilmoittaa kun ekan sain 20 vuotiaana.
Ei kannata stressata aiheesta, mitään ei oikeastaan tarvitsekaan muistaa, pidät vaan hyvää huolta itsestäsi raskauden aikana. Kyllä varmaan pikkuhiljaa neuvolakäynneilläkin kuvio alkaa selkeentymään, vaikka parhaiten opit seuraamalla omaa kroppaasi. Onnea raskauteen!
että äidin ei tarvitse tajuta muuta kuin se, että on ihmisiksi, siis ja välttää tupakkaa, huumeita, lääkkeitä (ilman välttämätöntä tarvetta) ja alkoholia. Ja pitää huolta ihsestään ulkoilemalla ja välttämällä kohtuutonta rasitusta tai riuhtomista.
Loput on riskien minimointia, jolla ei ole niin valtavaa merkitystä. Vauva kasvaa itsestään ja jos ei ole pahaapuutetta mistään ravinteesta, vauva ottaa päältä tarvitsemansa.
Mä sain lähetteitä vähän joka paikkaan: kaksiin verikokeisiin, ultraan, fysioterapeutille, pissanäytteisiin, suuhygienistille. Nyt olen ihan sekaisin, osaanko mennä oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
Olin toivonut neuvolasta jotain henkistä tukea, mutta eipä sellaista näkynyt eikä kuulunut. Ihan turha keikka. Esikoinen on tulossa, ja ois kiva saada hiukan tietoa ja tukea.
ap
oisit pyytänyt, että se tulee sun mukana noihin kaikkiin moniin paikkoihin.
oisit pyytänyt, että se tulee sun mukana noihin kaikkiin moniin paikkoihin.
Olisin toivonut, että th olisi esittänyt asiat rauhallisesti ja johdonmukaisesti. Yksi kerrallaan.
ap
Kävin esikoisen ja kakkosen aikaan pienessä neuvolassa, jossa terkoilla oli aina aikaa ja sympatiaa. Erityisesti ensimmäinen terkka oli minulle oikeasti tärkeä tukihenkilö raskauden mielenmyllerryksissä. Muistelen vieläkin kiitollisuudella hänen ammattitaitoaan.
Nyt kolmannessa raskaudessa käyn isossa neuvolassa. Terkka on ihmisenä ihan ok, mutta käyntejä leimaa poikkeuksetta kiire. Piikkiä sormeen, äiti puntarille, mahan mitat ylös, kiitos ja näkemiin.
Lisäksi koen, että minuun suhtaudutaan neuvolassa konkarina, koska odotan jo kolmatta. Ihan kuin minulla ei voisi olla mitään kysyttävää tai huolenaihetta, koska "näähän on sulle ihan tuttuja juttuja". Tunnen olevani vähän sellainen läpihuutoasiakas. Tosiasiassa minustakin olisi kuitenkin kiva jutella neuvolassa ja käydä läpi esim. synnytykseen liittyviä ajatuksiani. Laskettuun aikaan on enää muutama viikko eikä synnytystä ole otettu neuvolassa esiin sanallakaan.
Olisin toivonut, että th olisi esittänyt asiat rauhallisesti ja johdonmukaisesti. Yksi kerrallaan. ap
selittää, miten Kelan paperit täytetään. Edessä noin rv 22... ;))
ja siksi sama ohjaustyyli ei sovi kaikille. Otat nyt ihan rauhallisesti ja asian kerrallaan, minne menet. Tärkeintä on, että saat asiat hoidetuksi. Henkistä tukea kannattaa hakea lähisukulaisilta, synnyttäneiltä ystäviltä, omalta aviomieheltä. Suuhygienistillä ehtii käydä, ultra varmaan ja neuvolakäynnit/verinäytteenotot tärkeimmät.
Ei neuvola ehdi nykyaikana tarjota juuri henkistä tukea, voidaan myös miettiä, onko sen tehtäväkään tarjota kaikkea valmiiksi. Paljonhan hän on eteesi jo vaivaa nähnyt.
Nyt rauhallisesti, asia kerrallaan ja tämä on sinulle uusi tilanne. Anna itsellesi aikaa!
Olisin toivonut, että th olisi esittänyt asiat rauhallisesti ja johdonmukaisesti. Yksi kerrallaan. ap
selittää, miten Kelan paperit täytetään. Edessä noin rv 22... ;))
ei ole kyllä missään raskaudessa puhuttu kelan papereiden täytöstä, terkka vaan antoi jonkun lapun joka pitää lähettää kelaan.
kun meidän neuvolassa saa ihan itse punnita itsensä, ottaa pissanäytteen ja vielä tulkita siitä proteiinitkin. Että aikas tee-se-itse -hommaksi mennyt..!
että äidin ei tarvitse tajuta muuta kuin se, että on ihmisiksi, siis ja välttää tupakkaa, huumeita, lääkkeitä (ilman välttämätöntä tarvetta) ja alkoholia. Ja pitää huolta ihsestään ulkoilemalla ja välttämällä kohtuutonta rasitusta tai riuhtomista.
Loput on riskien minimointia, jolla ei ole niin valtavaa merkitystä. Vauva kasvaa itsestään ja jos ei ole pahaapuutetta mistään ravinteesta, vauva ottaa päältä tarvitsemansa.