Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen äiti antaa 8-vuotiaan kirjoittaa

Vierailija
19.01.2010 |

..huoneensa seinään "äiti on paska"? Meillä lapsi ei kirjoittele seinille, eikä vanhempiaan noin nimittele, miten muilla?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onneksi lapset kirjoittelee vain paperille, eikä äiti ole vielä "paska".Olisiko joku sossutapaus?

Vierailija
2/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

antanut siihen luvan!!?

Oletko AP vähän yksinkertainen? Jotkut lapset on vähän hurjempia kun toiset.. Kyllä mä varhaisteininä kirjottelin ja piirtelin seiniin mitä sattui, eikä äidiltä tosiaan lupaa kyselty!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän mukula ole kirjottanu ihan omin lupinensa. Sitäpaitsi kyllä mäkin olen lapsena nimitellyt mun äitiä ja ihan normaali tapaus mä silti olen. Nykyään ollaan heti hälyttämässä sossua joka asiasta hätiin.

Vierailija
4/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä äiti on paska? Siinäpä hyvin kasvatettu, tulevaisuuden toivo, wau! Ei, meillä ei kumpikaan lapsi kirjoittele seinille, pienenä saattoivat jonkun viivan värikynällä vetää, mutta kun heillä on ollut aina paperia ja heitä on ohjattu, niin seinät on pysyneet ilman alatyylin ilmaisuja vanhemmista;)

Vierailija
5/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se hoidu koulun kautta, kun tämän tytön jutut ovat muutenkin "levottomia". Ja varmaan on äiti antanut luvan, kun niitä kirjoituksia on vähän muissakin huoneissa, eikä niille ole yritetty mitään tehdäkään. Ap

Vierailija
6/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinänsä mikä tahansa äiti tuntuu lapsesta välilä paskalta ja se on ihan normaali kehitysvaihe ja kuuluu asiaan - jos ei tuntuisi niin silloin olisi syytä olla huolissaan.

Toki vanhemman täytyy ohjata lasta oikeaan suuntaan: jokainen 8v osaa ja tietää useita kirosanoja, mutta vanhemmalle niitä ei sanota.

t. terveisin äiti, jonka 8v lapsi toivoo välillä, että uuden äidin voisi ostaa netistä =) vaihtaisi minut kuulema sellaiseen äitiin, joka ei vaadi läksyjen tekoa ja huoneen siivousta...

Vierailija
7/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kyllä miltään 8-vuotiaan normaalilta käytökseltä kuulosta, meidän 8-vuotias kirjoittaa päiväkirjaan, eikä onneksi kiroile...

Vierailija
8/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinänsä mikä tahansa äiti tuntuu lapsesta välilä paskalta ja se on ihan normaali kehitysvaihe ja kuuluu asiaan - jos ei tuntuisi niin silloin olisi syytä olla huolissaan. Toki vanhemman täytyy ohjata lasta oikeaan suuntaan: jokainen 8v osaa ja tietää useita kirosanoja, mutta vanhemmalle niitä ei sanota. t. terveisin äiti, jonka 8v lapsi toivoo välillä, että uuden äidin voisi ostaa netistä =) vaihtaisi minut kuulema sellaiseen äitiin, joka ei vaadi läksyjen tekoa ja huoneen siivousta...

mutta on vielä pyytänyt sitä anteeksikin, kun sanon, että siitä tulee paha miel:)

Vierailija
9/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi saa välillä tuntea, että äiti on kamala, se on aivan luonnollista. Jos lasta syyllistetään liikaa noista tunteista ("äidille tulee paha mieli" "pyydä anteeksi" jne) niin se voi aiheuttaa isompiakin syyllisyydentunteita lapsessa (myös myöhemmässä elämässä, ts. lapsi saattaa liian helposti kokea, että pitää miellyttää vanhempaa, vanhemmalle tulee paha mieli jos teen näin tai noin jne).

Enkä nyt tarkoita, ettei saisi sanoa että sanomisista tulee paha mieli, mutta sitä ei saa liikaa korostaa.

Vanhempi on kuitenkin se aikuinen joka tajuaa, että lapsen tunteet vaihtelevat. Tärkeintä on, että lapsi tietää että vanhempi rakastaa häntä myös silloin kun lapsi itse "inhoaa" vanhempaa. Toisaalta nuo ovat leikki-ikäiseltä myös omien rajojen testausta ja vanhemman testausta "välittääkö, rakastaako vaikka sanon/teen pahasti".

On myös hyvä, että lapsi oppii pukemaan sanoiksi negatiiviset tunteensa, näin hän osaa käsitellä tunteitaan myös aikuisena. Jatkuva tunteiden ilmaisun tukahduttaminen lapsena(esim. juuri "äidille tulee paha mieli jos kiukuttelet/ et pidä äidistä / sanot, että äiti on tyhmä") ei anna oikeita valmiuksia myöskään aikuisuuteen.

Aikuisen itsetuntoa ei hetkauta, vaikka se oma pieni lapsi välillä haluaisi vaihtaa äidin kivampaan äitiin - tärkeintä on, että lapsi tietää, että äiti rakastaa häntä silloinkin kun hän itse inhoaa tyhmää äitiä =)

Itse kuittaan nämä "tyhmä äiti" jne lähinnä siten, että sanon jotain tyyliin "harmi, minä silti rakastan sinua". Tepsii muuten yllättävän hyvin.. Ja toki lapselle myös opetetaan, ettei ole hyväksyttävää haukkua toista tyhmäksi jne.

Vierailija
10/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

murrosikäisenä. Mä myös maalasin niitä mitä omituisemmilla väreillä ja kuvioilla kauheasti vanhemmiltani lupia kyselemättä. Eikä ollut sossuperhe ja nykyään olen varsin konservatiivinen - vaikkakin luova ja auktoriteetteja kyseenalaistava - filosofian tohtori.

Vierailija
11/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun viettää paljon aikaansa lasten kanssa, ja kyllä äiti välillä onkin kamala, kun pitää siivota jälkiään ja jopa syödä ruokaakin. Kiukuttelu on meillä sallittua, lyöminen ei. Ei tämä kasvattaminen helppoa ole ja varmaan tekee virheitäkin, mutta meillä halitaan paljon, mitä omassa kotonani ei tehty.10

Vierailija
12/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä varhaisteininä kirjottelin ja piirtelin seiniin mitä sattui, eikä äidiltä tosiaan lupaa kyselty!

Vierailija
13/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minusta tuo "äiti on paska" yms. seinä kirjoitukset kuulostivat jotenkin pahalle(surulliselle) en kyllä itse ole koskaan kirjoitellut seinille tuollaisia ja päiväkirjan pahin merkintä oli "äiti on tyhmä". Ap

Vierailija
14/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on vain sanoja

Vierailija
15/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole kyse siitä, kirjoittaako lapsi, vaan mitä sen jälkeen tapahtuu. Olisi outoa, jos äiti vaan hyväksyisi asian.

Meillä lapsi puhdistaisi seinän ja jäisi viikkorahat tms etuus saamatta parilta viikolta. Mielipiteitä saa olla, ja ne saa ilmaista, mutta paikkoja ei töhritä. Kielenkäytöstäkin sanoisin, mutta ei paska niin paha sana ole, että se mikään katastrofi olisi.

Vierailija
16/16 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin, lähtisi viikkoraha ja lapsi putsaisi seinän, kuten tuo edellä oleva kirjoittajakin sanoi.