Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ainoa lapsi hemmotellaan

Vierailija
18.01.2010 |

Tulin uuteen työpaikkaan 25-vuotiaana. Huomasin heti 30-v. naispuolisesta kollegastani, että hän on ainoa lapsi.

Sisaruus on valttia, mitä monet eivät tajua, vaan panevat kaikki munat yhteen koriin. Kaksin aina kaunihimpi, ja kotona on aina leikkikaveri, ja oppii antamaan omistansa muille.

Oikein huomaa ketjuja, joissa kolmessa polvessa ollaan ainoita lapsia, ja lapsi on kitisevä nulikka vielä aikuisenakin.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastaan :)

Vierailija
22/45 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se ei ennusta tai takaa mitään yksilön elämässä. Sen verran paljon poikkeuksia on. Suurin osa ainoista lapsista toivoo, että olisi ollut sisaruksia. Ja toisaalta suurin osa niistä, joilla on sisaruksia, pitävät niitä elämänsä arvoikkaimpana asiana.

Vaikken superläheinen siskoni kanssa olekaan, on hienoa, että minulla on sisko. Ihan eri juttu kuin paraskaan kaveri. Ja kun noita meidän poikia katsoo ja sitä, miten kovasti toisistaan tykkäävät ja miten kivat on leikit, niin en kyllä todellakaan tiedä, miten voisi perustella sen, että sisarukset ei olisi tosi hieno ja tärkeä juttu. Paljon tärkeämpi kuin joku tilastollinen työelämässä paremmin menestyminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajua, miten niin en voisi hemmotella noita aina kun haluan. Vaikka niitä onkin kolme. Katsos, mulla riittää, mistä ammentaa, kun olen lapsesta saakka tottunut siihen, että perheessä on enemmän kuin kolme henkeä.

Vierailija
24/45 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kas kummaa, yhdessäkään tukimuksessa EI olla havaittu että ainokaiset olisivat kategprisesti itsekkäämpiä, yksinäisempiä, epäsosiaalisempia, ongelmallisempia tms.

Enemmän vaikuttaa persoona ja kasvatus kuin sisarusten lukumäärä.

Vierailija
25/45 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsista haluaa sisaruksen? Ei minun tuntemistani ainokaisista kukaan, ovat tyytyväisiä elämäänsä. Ja ihan tutkimustenkin mukaan ainokaisten elämä ei ole ainakaan yhtään sen huonompaa kuin muiden.

Vierailija
26/45 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nimittäin ainoa lapsi, enkä ole koskaan kaivannut siskoja tai veljiä. Myöskään suurin osa tuntemistani ainokaisista eikä ole halunnut sisaruksia. Ikinä.

Suurin osa ainoista lapsista toivoo, että olisi ollut sisaruksia.

Vierailija
27/45 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ainoa lapsi eikä ole kuulemma ainakaan lapsena kaivannut sisaruksia. Hyvä ystäväni on myös ainoa lapsi ja kärsi taas lapsena siitä, että on ainoa lapsi ja on vielä aikuisenakin sitä mieltä, että haluaa ehdottomasti, että hänen lapsillaan on sisaruksia - ja hänellä onkin kolme lasta. Mieheni tai ystäväni sosiaalisissa taidoissa ei ole valittamista eivätkä he ole itsekkäitä. Oma sisareni on paljon itsekkäämpi eikä mm. tästä syystä halua itse kuulemma kuin yhden lapsen. Hänen lapsensa taas kärsii siitä, että on ainoa lapsi ja kaikilla muilla tarhassa on sisaruksia... Itselläni on kolme lasta ja nuorin on paljon toisia nuorempi ja varsin hemmoteltu juuri sen takia: saa paljon huomiota sekä vanhemmilta että isommilta sisaruksilta.

Vierailija
28/45 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistavan. Mikä lie perimmäinen syy...

Vierailija
29/45 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et saati lapsi,luomuna. Tosin eräs lapsilaitos sano et ei oo mitää mahiksia että näi. lapsi tuli ensimmäine ja viimone.kiltti ja niin poispäin mut ei viel ymmärrä et jossai kerhos joku riipiikii häneltä lelun pois. Eli hää tarjoilee kaikille tavaroita mut ei ymmärrä et joku ottaakii häneltä suoraa kädestä tavaran ja siitähä riemu repee.Eli ongelmahan meil on vaan et kuinka oppii pitämään puoliaan ku ei oo noita sisaruksia?

Vierailija
30/45 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että yksi lapsi ei ole aina valintakysymys. Taustalla voi olla tosi kipeitä asioita, kuten itsellänikin mahdottomuus saada lisää lapsia.

Itse joudun päivittäin selvittämään miksi emme ole hankkineet lapsellemme "leikkikaveria".

Äitien kasvatuskeskusteluissa ei mielipiteilläni ole arvoa, koska "teillähän on vain yksi lapsi"...Ahdistavaa joidenkin äitien mustavalkoisuus ja suvaitsemattomuus.

Vierailija
31/45 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jonkun tilastollisen tutkimuksen tulos ei takaa yhtään mitään hänen oman ainokaisensa osalta.

Vierailija
32/45 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varmaan ole mitää sääntöä onko lapsi itsekäs tai kiltti tai empaattinen yms. luulisi vanhempien kasvatuksen vaikuttavan eniten. itse tunnen monta ihmistä jotka ovat ainoita lapsia. heidän luonteensa vaihtelevat valtavasti. samoin sellaisten joilla on sisaruksia.

Vierailija
33/45 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varmaan ole mitää sääntöä onko lapsi itsekäs tai kiltti tai empaattinen yms. luulisi vanhempien kasvatuksen vaikuttavan eniten. itse tunnen monta ihmistä jotka ovat ainoita lapsia. heidän luonteensa vaihtelevat valtavasti. samoin sellaisten joilla on sisaruksia.

Ainoat lapset ovat tutkimusten mukaan empaattisempia kuin sisarukselliset. Kaikista itsekkäimpiä ovat suurperheiden (3 lasta tai enemmän) kuopukset.

Vierailija
34/45 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistavan. Mikä lie perimmäinen syy...

Viime aikoina on parjattu kovasti yksilapsisia perheitä. No, yleensä tällainen parjaaminen kielii siitä, että omassa perheessä ei ole kaikki hyvin. Ehkä taloudellisia ongelmia, parisuhdeongelmia, ei saada kaikkia lapsia hoitoon mummille tms.

Vierailija
35/45 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jonkun tilastollisen tutkimuksen tulos ei takaa yhtään mitään hänen oman ainokaisensa osalta.

mutta onhan se kiva, että tilastollinen todennäköisyys on yksilapsisten perheiden puolella :D

Vierailija
36/45 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisarusten merkitystä lapsen psyykiselle kehitykselle kun ollaan tutkittu paljon. Yhdessäkään tutkimuksessa EI olla havaittu että ainokaiset olisivat itsekkäämpiä, sosiaalisesti kömpelömpiä jne.

Mutta ONNEKSI ap paljasti nyt totuuden!

Vierailija
37/45 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi millainen laaja aineisto, niin aina löytyy kouluja käymätön av-mamma, joka pystyy kiistämään vuosien kestäneen tutkimuksen tulokset, koska hänen laajahkossa tuttavapiirissään onkin itsekäs ainokainen.

REPSKOPS.

Vierailija
38/45 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin olen aina saanut ystäviä ja kavereita, osannut jakaa omastani (en koskaan tajunnut miksi monille sisaruksellisille tuli riitaa siitä saako kumpikin ihan tasan varmasti yhtä paljon kaikkea kuin toinenkin - myös niitä asioita joista ei itse välittänyt) ja tarvittaesas myös pitää puoleni. En ole koskaan kaivannut sisaruksia, en edes vanhempien vanhetessa.

Että äläpä yleistä ennakkoluulojasi koskemaan kaikkia ainoita lapsia.

että ainoa lapsi usein kärsii itsekin siitä ettei ole ollut sisaruksia. Vielä aikuisenakin. Ei esim ole oppinut terveellä tavalla pitäämään puoliaan.

Ei sisarus varmaan aina ole paras kaveri, mutta kyllä itse olisin toivonut itselleni sisarusta. Monesti tunnen itseni ulkopuoliseksi enkä osaa liittyä joukkoon, kun olen lapsena ollut paljon yksin.

Vierailija
39/45 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, KAIKKI ainoat lapset saavat AINA, KAIKEN tarjottimella. Tämä on joko tosi lame provoyritys tai kirjoittaja on harvinaisen typerä.

Ainoa lapsi on tottunut saamaan kaiken tarjottimella, ehkä myös aikuisena.

Ihmettelen yhden lapsen ihannointia.

Vierailija
40/45 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perheemme oli köyhä, äitini pienipalkkainen yh, joten en todellakaan saanut kaikkea, mitä halusin.

No, minä olen sitten vähän paremmin pärjännyt elämässäni, ja ollaan miehen kanssa suht hyvätuloisia. Täytyy myöntää, että meidän kaksi lastamme saavat kyllä kaiken, mitä haluavat... Syynä ehkä omat kokemukset köyhyydestä. Enkä nyt väitä, että näin pitäisi toimia, mutta sellaista se on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi