Mitä tekisin?
Haluaisin vaihtaa alaa, opiskella uuden ammatin. Ongelmana on se, että minulla on 2 lasta ja käyn vakityössä. Siis kokopäivätoiminen opiskelu ei onnistu, tarvitse nykyisestä työstä saamiani tuloja.
Mitä vinkkejä? Millaiseen koulutukseen kannattaisi hakeutua?
Olen nyt työskennellyt IT-alalla 10 vuotta, varsinaista tutkintoa minulla ei ole, olen pelkkä yo(keskeytin jatko-opinnot). Eli en enää jaksaisi tätä alaa, haluaisin tehdä jotain muuta.
Kommentit (6)
on vielä työvuosia edessä 20-40 vuotta(en tiedä ap:n ikää), niin kyllä kouluttautuminen kannattaa.
Aikuiskoulutus työn ohella?
eikä mihin pääsee jne.
Meinaan sitten olet taas vaan samassa kierteessä, että ajaudut alalle muista syistä kuin siitä, että se on intohimosi.
Sielä aloitat.
Mutta mieti ala tarkkaan, jos ole kerta tähänkin "ajautunut".
Toki monelle käy noin nuorena, mennään vain johonkin.
jos haet sapattia vuodeksi?
Näin pääset koulussa alkuun.
Sitten vaikka haet viikonloppu- ja iltatyötä. Ei omaa alaa mutta vähän jotain.
Aikuisopiskelusta jos saa jotain tukea?
Ainakin se on lyhyempi kestoista?
Kaikkea ei aina saa. Mutta minusta kannattaa nyt tehdä rajat mitä haluaa ja miksi?
Onko muutaman vuoden tiukka rahatalous huonompi kuin jatkaa ammattiaan?
Olisiko ammatti mahdollista saada oppisopimuksella?
Mieti mikä on turhaa kulutusta, millä saa säästöjä. Ehkä opiskelu olisi kuitenkin se parempi asia kuin jatkaa vanhassa? Varsinkin kun eläke alkaa joskus 70- vuotiaana..
aikuiskoulutukseen saa tukea, olikos se n 60% palkasta ja olikos se kahdeksi vuodeksi tai jotain. Ja työnantaja on velvoitettu antamaan sulle vapaata jos olet ollut samalla työnantajalla tarpeeksi pitkään. Muistaakseni myös työkkärit tietävät tästä asiasta.
tippuminen esimerkiksi IT-alan palkoista, mitkä voivat olla ihan ok. Tosin en tiedä, mitä teet ja millaista palkkaa saat, mutta kuitenkin.
Itse voin sanoa, että "kova" IT-ala kävi väsyttämään liikaa 14 työvuoden jälkeen, itse tein ratkaisun, vaihdoin toiselle alalle koulutuksen kautta. Aikuiskoulutus oli 2 vuotinen, tosin minulla oli insinöörin paperit 90-luvun alkupuolelta, mutta eipä ne auttaneet paljoa eläintenhoitajan koulutuksessa :)
Palkka on todella paljon huonompi nykyään, mutta en ole katunut!